Barton Cafe Racer 125: Sprawdzamy kandydata na pierwszy motocykl na prawo jazdy B

Stylowy początek przygody z motocyklami

W skrócie
  • Barton Cafe Racer 125 oraz 50, to motocykl i motorower, które mają wszelkie papiery by się po prostu podobać
  • Świetna ekonomia, prostota obsługi oraz ładna stylistyka. Czego chcieć więcej?

Motocyklowe trendy stale się zmieniają, choć fala popularności motocykli stylizowanych w mniej lub bardziej dosłowny sposób na maszyny typu cafe racer nie przemija już od dłuższego czasu i nic nie wskazuje na to, by miało się to w najbliższym czasie zmienić. Dobrze, że są takie motocykle i dobrze, że nie każdy jednoślad w tej klasie musi wyglądać jak parodia sportowej maszyny, napinać muskuły i pogłębiać stereotypy. Coraz częściej wraca się do klasyki, czego przykładem może być nasz dzisiejszy bohater, czyli Barton Cafe Racer 125.

Cafe Racer to mega ciekawa rasa motocykla. Minimalizm, szprychy, retro-sportowe akcenty, nieskomplikowane zegary i lekko pochylona pozycja. Jest styl i elegancja, która pozytywnie zaskakuje w moim odczuciu ludzi na ulicy oraz nie prowokuje do pytań czy na tej maszynie też zaleca się posiadanie linki przytwierdzonej do szyi. Tak naprawdę brzydzę się tymi głupimi pytaniami, które zadają mi ludzie spoza motocyklowego światka kiedy testuje cokolwiek, co przypomina swoim wyglądem sportową maszynę. Kurczę, to straszne, ale i tak jest już dużo lepiej w Polsce z postrzeganiem motocyklistów.

Dużo zmieniła też ustawa o motocyklach 125 na prawo jazdy B. Maszyn jest dużo więcej, a co roku wybór jest coraz większy. Barton Cafe Racer 125 jest jedną z nowości na sezon 2019. Przy tym też spełnia nowe normy, stąd znajdziecie tutaj 10 konny piec zasilany wtryskiem paliwa. Sam układ nie sprawia problemów, zwłaszcza na zimno. Elektronika też poprawia reakcję na gaz i wypłaszacza moment obrotowy. Wtrysk zazwyczaj poprawia też kulturę samej jednostki, choć ten motocykl nie gustuje w wysokich prędkościach obrotowych, co sygnalizuje zwiększonymi wibracjami. Jednak nie są na tyle duże, żeby odbierać przyjemność z jazdy.

Kończąc temat związany z sercem Bartona, trzeba powiedzieć o kosztach eksploatacji – motocykl spala mniej, niż 3 litry na setkę, tak wynika z mojej jazdy po Warszawie mając na wadze 79 kilogramów i nie przejmując się ekologią. To standard w tej klasie. Wszystkie tego typu jednostki konsumują około 2.5 w mieście.

Przeczytaj też:
Barton Blade-R 125 2021: motocykl, który wygląda jak litr, pali 2,5 litra, a to tylko połowa ćwiartki!

Druga najważniejsza kwestia to prowadzenie, ale z perspektywy kogoś początkującego. Sprzęgło pracuje lekko, skrzynia daje dość precyzyjne wyczucie przełożeń. Kanapa nie jest osadzona zbyt wysoko, co zwiększa pewność. Lusterka nie sięgają daleko poza obrys Cafe Racera, co ułatwi przeciskanie się w korkach. Niestety to nieco kosztem widoczności. Ich lokalizacja w tym miejscu zawęża pole widzenia do tyłu. No niestety coś za coś.

W każdym razie pod względem gabarytów jest to typowy średniak o niewielkiej masie, bo tylko 120 kilogramów, co ucieszy osoby stawiające swoje pierwsze kroki w motocykliźmie. Pewność poprawiają też duże koła – 17 cali, które razem z miękkim zawieszeniem nawet nieźle pochłaniają dziury i studzienki, ale bez efektu pływania po asfalcie.

Z dodatków na które zwracam uwagę to fajne, minimalistyczne zegary i ogólnie ciekawa, oryginalna sylwetka. Do tego jest to sprzęt, który posiada bezobsługowy układ wtrysku paliwa. Fajnie! Znam też z niejednego motocykla ten niewysilony silnik i co prawda nie generuje on oszałamiającej mocy i momentu, ale za to jest w stanie przetrwać nie jedno. Trzeba też wiedzieć, że nie jest to pocisk, bo Barton powyżej setki zaczyna łapać już zadyszkę. Jednak na początek to wystarczy. Kup, pojeździj dwa – trzy sezony, zrób prawko A i przesiądź się na coś większego. Albo zostań przy nim, bo nie każdy przecież potrzebuje więcej niż to co daje lekka i prosta w obsłudze 125-ka w mieście.

Przeczytaj też:

Barton Motors ogłasza wyjątkową wyprzedaż! Promocyjne ceny pojazdów z rocznika 2021.

Co ważne, Barton Cafe Racer dostępny także w motorowerowej wersji o pojemności 50 cm3, która dostępna jest na prawo jazdy AM, lub na dowód osobisty, jeśli załapałeś się na ukończenie 18 lat przed jego wprowadzeniem. Oferuje ten sam styl, czyli fajną neo-klasyczną sylwetkę i ładne, całkiem fajnie dopracowane detale.

  • POJEMNOŚĆ 124 cm3
  • TAKTOWANIE I CYLINDRY czterosuwowy, jednocylindrowy
  • CHŁODZENIE powietrzem
  • MOC MAKSYMALNA 9,8 KM
  • ROZRUCH elektryczny, nożny
  • SKRZYNIA BIEGÓW manualna, 5-biegowa
  • WYMIARY I WAGA
  • DŁUGOŚĆ 1940 mm
  • WYSOKOŚĆ 1050 mm
  • SZEROKOŚĆ 780 mm
  • ROZSTAW OSI 1270 mm
  • WAGA 120 kg
  • DOPUSZCZALNA ŁADOWNOŚĆ 150 kg
  • KOŁA
  • FELGA PRZEDNIA Szprychowa 17"
  • OPONA PRZEDNIA 90/90-17
  • HAMULEC PRZEDNI tarczowy
  • FELGA TYLNA Szprychowa 17"
  • OPONA TYLNIA 110/80-17
  • HAMULEC TYLNY tarczowy
  • PARAMETRY
  • ZBIORNIK PALIWA 14 l
  • ZUŻYCIE PALIWA 2,4 l / 100 km
  • GWARANCJA 2 lata / 12 000 km

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. L. Sledzinski, autor tego artykulu , to ten czlowiek ktory z uporem maniaka obstaje przy tym ze dzwignie biegow sterowana noga nazywa manualna..

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button