10 używanych motocykli, które warto kupić, zanim znikną z rynku (kat. A)

W skrócie
  • Jakie motocykle warto kupić, zanim znikną z rynku?
  • Sprawdź przegląd kultowych modeli, których może wkrótce zabraknąć.
  • Motocyklowe youngtimery będą tylko zyskiwać na wartości.

Motocykle, które jeszcze kilka lat temu stały w komisach w dużych ilościach, dziś stają się rzadkością, a ceny zadbanych egzemplarzy zaczynają piąć się w górę. Wpływ mają na to nie tylko ograniczenia w produkcji nowych motocykli i zmiany norm emisji, ale też rosnąca popularność starszych, prostszych konstrukcji, które oferują czystą frajdę z jazdy. Wybraliśmy dziesięć maszyn z kategorii A, które warto upolować, zanim definitywnie znikną z ogłoszeń i staną się motocyklami kolekcjonerskimi.

1. Honda CBR600F (F4i)

Legendarny sportowo-turystyczny miks Hondy. Wersja F4i z początku lat 2000 oferuje wystarczającą moc do dynamicznej jazdy, a przy tym jest wygodniejsza niż typowe ścigacze. Wytrzymały silnik i rozsądne koszty serwisu sprawiają, że to idealny wybór dla kogoś, kto chce sportowej sylwetki bez codziennych wyrzeczeń. Honda CBR600F potrafi wybaczyć błędy mniej doświadczonym kierowcom, a geometria ramy i zawieszenie pozwalają na jazdę turystyczną lub kręcenie czasów na torze. Motocykl ten jest częstym wyborem wśród stunterów.

2. Suzuki SV650

 

V-dwójka o pojemności 645 cm³ w lekkiej ramie i z prostą mechaniką to przepis na motocykl z charakterem. Pierwsza i druga generacja SV-ki oferuje świetną elastyczność, przyjazne prowadzenie i dźwięk, który potrafi uzależnić. To motocykl chętnie wybierany nie tylko na pierwszy poważniejszy sprzęt po zdaniu kategorii A, ale też przez doświadczonych jeźdźców, którzy szukają lekkiej i taniej w utrzymaniu maszyny.

3. Yamaha FZ6 Fazer

Uniwersalny naked z turystyczną nutą, napędzany jednostką z YZF-R6 o złagodzonej charakterystyce. To motocykl, który sprawdza się zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Oferuje moc około 98 KM, świetne hamulce i prostą elektronikę. Półowiewka zapewnia dobrą ochronę przed wiatrem, a wygodna pozycja i sensowne spalanie (5–6 l/100 km) czynią z niego świetnego towarzysza codziennych dojazdów do pracy i dalszych wycieczek. Dobrze utrzymane egzemplarze posłużą jeszcze przez wiele lat.

4. Kawasaki ZRX1200R

Prawdziwy muscle bike w stylu lat 80., ale produkowany w XXI wieku. Silnik z modelu ZX-11 o pojemności 1164 cm³, moment obrotowy dostępny od samego dołu i wygodna pozycja to jego znaki rozpoznawcze. ZRX wyróżnia się też charakterystycznym malowaniem inspirowanym barwami Eddiego Lawsona. To motocykl, który ma duszę i wygląd, a jednocześnie oferuje osiągi pozwalające na dynamiczną jazdę. Egzemplarze w oryginalnym stanie są coraz trudniejsze do znalezienia, a ceny powoli rosną.

5. Honda CB1300 (SC54)

Honda CB1300

Potężny naked o pojemności 1284 cm³, który łączy klasyczny wygląd z płynną, elastyczną pracą czterocylindrowego silnika. Produkowany w latach 2003–2013 był odpowiedzią Hondy na modę na duże, mocne nakedy, ale jednocześnie zachowuje ducha Universal Japanese Machine. Komfortowa pozycja, szeroka kierownica i liniowe oddawanie mocy sprawiają, że nadaje się zarówno na krótkie przejażdżki, jak i wielodniowe podróże. Modele z pełnym wyposażeniem turystycznym (owiewki, kufry) są jeszcze rzadsze i szczególnie poszukiwane.

6. Suzuki Bandit 1200

Ikona segmentu „uniwersalnych nakedów” z końca lat 90. Silnik o pojemności 1157 cm³, prosta konstrukcja i niewiarygodna trwałość sprawiły, że Bandit stał się synonimem motocykla „do wszystkiego”. Jego siła tkwi w prostocie. Próżno tu szukać zbędnej elektroniki, a naprawy można wykonać w każdym warsztacie. To motocykl dla prawdziwych purystów, którzy tęsknią za czasami analogowej motoryzacji.

7. Yamaha XJR1300

Kolejny klasyczny muscle bike z chłodzonym powietrzem silnikiem czterocylindrowym. Potężny moment obrotowy, charakter i komfort w jednym. XJR to motocykl, który łączy styl retro z nowoczesną mechaniką. Produkcja w tej formie zakończyła się w 2015 roku. Od kilku lat można obserwować znaczący wzrost cen tego modelu, więc warto się pospieszyć, jeżeli nie chcesz nadszarpnąć domowego budżetu.

8. Honda VFR800 VTEC (RC46 II)

Sportowo-turystyczny motocykl z unikalnym silnikiem V4 i systemem VTEC, produkowany w latach 2002–2013. Słynie z niezawodności, stabilności prowadzenia i doskonałego wyważenia. VTEC zmienia charakter silnika w wyższych obrotach, co dodaje smaku każdej przejażdżce. To świetny wybór dla motocyklistów, którzy chcą jednego motocykla do wszystkiego. Trzeba jednak zwrócić uwagę na regulator napięcia, który ma kiepskie chłodzenie, przez co lubi szwankować.

9. Kawasaki Z750

W swoim czasie motocykl Kawasaki Z750 był złotym środkiem między mocą a poręcznością. Czterocylindrowy silnik o mocy 110 KM, ostre linie i solidna rama sprawiają, że do dziś jest to ciekawa propozycja w rozsądnych pieniądzach. Modele z pierwszych lat produkcji są coraz rzadsze, a ich ceny powoli zaczynają rosnąć. Warto szukać wersji w oryginalnym malowaniu i bez przeróbek, bo właśnie takie są cenione przy dalszej odsprzedaży.

10. Suzuki GSX1400

Suzuki GSX 1400

Monumentalny naked, wyposażony w potężny silnik 1402 cm³. Moment obrotowy jest dostępny praktycznie od zera. Niska awaryjność i wygoda podróżowania w dwie osoby to jego największe atuty. GSX1400 to motocykl, który zyskał status kultowego w wielu krajach. W Polsce jego popularność rosła stopniowo, ale dziś zadbane egzemplarze utrzymane w oryginalnym stanie są bardzo pożądane.

Podsumowanie

Wszystkie wymienione motocykle łączy jedno — są ostatnimi przedstawicielami swojej epoki. Mają charakter, którego coraz trudniej znaleźć w nowych konstrukcjach, a przy tym oferują trwałość i serwisowalność na poziomie, o jakim współczesne motocykle często mogą tylko pomarzyć. To maszyny, które były projektowane z myślą o jeździe, a nie spełnianiu wyśrubowanych norm czy walce o każdy gram masy. Jeśli któryś z nich chodzi Ci po głowie, lepiej nie czekaj zbyt długo — bo za kilka lat pozostaną już tylko w garażach kolekcjonerów.

Przeczytaj również:

TOP6 najszybszych klasycznych motocykli naked bike, na które cię stać – nasz ranking

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button