Co widzi kierowca motocykla w różnych rodzajach wizjerów?

Czy warto zainwestować w akcesoryjną szybę? Jak szybko można zmienić wizjer w kasku? I w końcu: co oznaczają poszczególne nazwy i jak zmienia się to, co widzi kierowca motocykla w różnych rodzajach wizjerów?

W niedzielę miałem okazję gościć w centrum motocyklowym 4 Biker w Poznaniu, gdzie pojawił się także Shoei z całą swoją kolekcją kasków i akcesoriów. Na miejscu jest też ten charakterystyczny bus, a w nim Alek, który jest z całą pewnością jednym z największych speców od kasków w Polsce. Nim pokażemy Wam co widać przez poszczególne rodzaje wizjerów jedno pytanie, które nie daje mi spokoju.

Czyli… ile czasu zajmuje zmiana wizjera?! Okazuje się, że kilkanaście sekund. Oczywiście to kwestia wprawy i może bajeranckiej poduszeczki pod kask Alka. Ale mimo wszystko, tak szybka zmiana wizjera robi wrażenie. Pytanie numer dwa: kolorowe, przyciemniane, mieniące się tęczo wizjery to tylko zbędny bajer czy realnie poprawiające komfort i bezpieczeństwo rozwiązania? Zróbmy mały przegląd, a za przykład posłużą nam wizjery dostępne do kasku Shoei RYD:

Wizjer Clear

Wyjściowym wizjerem w kaskach jest oczywiście szyba przeźroczysta.

Wizjer Medium Smoke

Przyciemniane szyby to częste rozwiązanie wśród osób jeżdżących po drogach. Medium Smoke lepiej sprawdzi się przy wieczornych powrotach do domu niż mocno ciemna szyba Dark Smoke (poniżej).

Wizjer Dark Smoke

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Wizjer Spectra Silver

Shoei wizjery z rodziny Spectra określa popularne “lustrzanki”. To oczywiście nie tylko lans – lustrzanki świetnie spisują się w ostrym słońcu, które nie tylko nas oślepia, ale także tworzy masę cieni. Spectra Silver to najdelikatniejsze rozwiązanie z rodziny.

Wizjer Spectra Blue

Wizjer Spectra Gold

Wizjer Spectra Fire (Rainbow)

Najbardziej “bajerancki” wizjer, popularna “lustrzanka” w wersji mieniącej się w zależności od tego, jak pada na nią światło. Tego typu wizjer dobrze poradzi sobie w ostrym słońcu.

Wizjer HD Yellow

Wizjery z serii High Definition nadają się idealnie do jazdy w dzień i w nocy. Mi osobiście kojarzą się z narciarskimi goglami, które  wyposażone w szyby o podobnych kolorach pomagają poradzić sobie np. z lokalizowaniem lodu czy muld w śniegu. HD występują w dwóch kolorach – żółtym i pomarańczowym.

Wizjer HD Orange

Wizjer Photochromic

Oczywiście najbardziej kompleksowym i technologicznie rozwiniętym sposobem na poprawienie komfortu jazdy jest wizjer fotochromatyczny. Bez zagłębiania się w szczegóły, tego typu rozwiązanie pozwoli nam cieszyć się wygodą w ostrym słońcu (wtedy wizjer “samodzielnie” się ściemnia) i w nocy, kiedy wizjer jest przeźroczysty. Nie ma potrzeby zastosowania blendy, dzięki czemu oszczędzamy wagę. Minus? Jedynym może być wysoka cena rozwiązania.

Czy warto inwestować w akcesoryjny wizjer?

Teraz mam pełen obraz możliwości wszystkich wizjerów. Moim zdaniem warto jest wybrać taki kask, który oferuje możliwość wymiany i zakupu akcesoryjnej szyby. Nie chodzi tutaj tylko o efekty wizualne czy możliwość stania się anonimowym. W niektórych warunkach wizjer jest w stanie realnie wpłynąć na nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Przt tym mogłem się przekonać, że zmiana przedniej szyby, przynajmniej w przypadku Shoei to nie jest skomplikowana sprawa i potrzeba na to jedynie 15 sekund.

[trending]

 

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button