Pogoda mocno dała się we znaki sympatykom skuterów w całej Polsce. Deszcz, silny wiatr nie ułatwiają codziennej jazdy. Dziś Skuterowo.com podpowiada jak bezpiecznie poruszać się podczas silnych podmuchów.
Podstawa to opanowanie i jazda ze świadomością, że w każdej chwili będzie z naszej strony niezbędna kontra w stosunku do fali wiatru uderzającej np. w bok pojazdu. W przypadku silniejszych porywów w kilka sekund możemy znaleźć się w rowie, lub na przeciwnym pasie ruchu. W tym przypadku duża masa pojazdu i kierowcy są naszymi sprzymierzeńcami. Jeszcze lepiej sytuacja wygląda w przypadku dobrze wyważonych pojazdów z nisko osadzonym środkiem ciężkości. W przypadku mniejszych skuterów skutki podmuchów są znacznie bardziej odczuwane.
Jak zapobiegać? Poruszać się środkiem pasa. Dzięki temu mamy większe pole działania, a dodatkowo mijające nas pojazdy są zmuszane do zmiany pasa ruchu, bez szans na wyprzedzanie nas na tak zwaną „żyletkę”. Wyobraź sobie co się dzieje, gdy z zachowaniem minimalnego odstępu wymija Cię pojazd przy jednoczesnym bocznym, silnym wietrze… Skutki takiego zbiegu dwóch czynników mogą być katastrofalne.
Ręce na kierownicy. Obie. W czasie wiatru dosyć szybko można się przekonać o tym, że prawidłowe trzymanie kierownicy to jedna z podstawowych metod unikania wymuszonych przez powiewy manewrów. Siła wywierana na pojeździe często jest większa, niż mięśnia jednej ręki.
Uwaga na przeciąg. Ma on miejsce w warunkach miejskich. W Warszawie sztandarowym miejscem ogromnego podczas wiatru przeciągu jest wyjazd z tunelu na Wisłostradzie. Jadąc w jego środku jest zupełnie spokojnie. Opuszczając go otrzymujemy gwałtowne, boczne uderzenie. Czasem pojazd potrafi tym sposobem zmienić swoją trajektorię nawet o 0.5 – 1.5 m. Trzeba być na to przygotowanym.
Zdrowie. Wiatr znacznie wychładza organizm. Odczuwalna temperatura jest znacznie niższa od tej widocznej na termometrach. Ochrona stawów oraz gardła to podstawa.
Dobry art 😉
Kolejny argument dlaczego warto jeździć środkiem pasa 😉
I dodatkowo polecam dla tych co mają baki nisko za przednim kołem.
Na wietrzne i deszczowe dni dobrze mieć bak na full ,to całkiem dobrze dociąża i poprawia tor jazdy.