Skuter Osa: 6 lat produkcji legendy

6 lat - tylko tyle trwała produkcja tego kultowego polskiego skutera. W 1959 roku Warszawską Fabrykę Motocykli opuściła pierwsza seryjnie wyprodukowana Osa, a w 1965 roku zakończono jej produkcję.

Nie każdy wie, że Osa nie od samego początku była Osą. Seryjną produkcję pierwszego modelu Osy - M-50 poprzedziły bowiem prototypowe konstrukcje nazwane odpowiednio: Żuk (1955), Bąk (1956), Odra 1 oraz Odra 2 (1957)

Krzysztof Brun, Jerzy Jankowski i Tadeusz Mathia to główni konstruktorzy skutera Osa. Dzięki ich innowacyjnym pomysłom skuter ten sprawdzał się dobrze w każdym terenie. Tak... w terenie. Osa była najlepsza w swojej klasie w rajdach terenowych - takich jak np. słynny już Rajd Tatrzański. Dzięki dużym, 14 calowym kołom, nisko położonemu środkowi ciężkości i wleczonym wahaczom Osa bardzo sprawnie jeździła po nierównościach, triumfując także na zagranicznych imprezach.

W 1960 roku na Sześciodniówce Enduro w austriackim Bad Aussee fabryczny zespół Warszawskiej Fabryki Motocykli zdobył aż trzy medale: Mirosław Malec - złoty, Józef Rewerelli - srebrny i Maciej Piątkowski - brązowy. Wszyscy jechali na Osach o pojemności 175 cm³. To nie jedyny zagraniczny sukces rodzimej konstrukcji. W 1961 roku Mirosław Malec ukończył tzw. Szkocką Sześciodniówkę, jeden z najtrudniejszych na świecie rajdów obserwowanych.

REKLAMA

SCORPION EXO 520 AIR

Zobacz co oferuje najlepszy kask motocyklowy w segmencie.

Osy były eksportowane zagranicę do wielu krajów, znajdując tam uznanie. Dlaczego zatem tak krótko trwała jego produkcja? Tego nie wiemy. W 1965 roku władze zadecydowały o likwidacji Warszawskiej Fabryki Motocykli, nieruchomości i maszyny przejęły sąsiednie Polskie Zakłady Optyczne, które kontynuowały produkuję silników oraz części zamiennych.

Tak zakończyła się sześcioletnia produkcja tego jak na swoje czasy nowoczesnego i cieszącego się zasłużonym uznaniem skutera.

Michał Brzozowski

Motocyklami jeżdżę od 2000 roku. Choć przez lata pojawiały się kolejne pasje i zainteresowania, to jednak jednoślady z silnikiem zawsze opierały się nowościom i w moim sercu do tej pory mają pierwszeństwo. Obecnie reprezentuję barwy Szybkiej Turystyki (CBR1100XX) na zmianę z Supermoto i Enduro (DRZ450E SM).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button