Prawo jazdy 2022: nadchodzą zmiany w egzaminowaniu. Będzie trudniej?

Nowe pytania, nowe wątpliwości

W skrócie
  • Nadchodzą zmiany w pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy
  • Zmieni się sposób uzupełniania katalogu pytań egzaminacyjnych
  • Pojawią się także nowe pytania, ale związane z testami kwalifikacyjnymi

Nowe rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie komisji do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych, ma zapewnić właściwy poziom merytoryczny pytań egzaminacyjnych m.in. na prawo jazdy. O co tu tak naprawdę chodzi?

To o co chodzi z tą komisją „w sprawie do spraw”? W naszym kraju opracowywanie pytań egzaminacyjnych na państwowe egzaminy, a także ich dalsza weryfikacja, nalezą do kompetencji komisji do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych. Ta jest powoływana i nadzorowana przez ministra infrastruktury. Okazuje się jednak, że owa komisja nie zawsze potrafi postawić właściwie pytanie egzaminacyjne i dostosować do niego możliwe doi wyboru odpowiedzi. Efektem są błędy merytoryczne rzutujące na wyniki egzaminów. Wydawać by się mogło, że taka sytuacja nie powinna przecież mieć miejsca. A jednak.

Kolejne zmiany w egzaminach na prawo jazdy?

Zaproponowana właśnie przez ministerstwo nowelizacja przepisów związanych z powyższym zagadnieniem skutkować ma lepszym nadzorem nad tworzeniem owych pytań egzaminacyjnych. Chodzi o to, by uniknąć wpadek i błędów w państwowej bazie pytań, które mogą rzutować na wyniki egzaminów. Czy zatem powstanie komisja do nadzoru komisji do spraw weryfikacji i rekomendacji? Brzmi to jak bareizm, ale…

Przeczytaj też:

Nowe fotoradary: motocyklisto strzeż się, Tobie też zrobią zdjęcie. Mamy listę miejsc

W opublikowanym 21 października w Rządowym Centrum Legislacji projekcie rozporządzenia w sprawie „komisji do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych”,  widnieje zapis dotyczący zmian w Ustawie o kierujących pojazdami. Chodzi w tym wypadku o zmiany w ust. 6-9 w artykule 57, które to powodują uchylenie możliwości umieszczania w katalogu pytań scenariuszy, wizualizacji i opisów do pytań przekazywanych przez podmioty zewnętrzne i prywatne. Czyli chodzi o to, by uniemożliwić opracowywanie pytań przez osoby spoza komisji. Do tej pory takie działania były możliwe. Szczerze mówiąc nie jestem przekonany czy to działanie pomoże, bo przecież, pomimo zewnętrznego źródła pochodzenia pytania, to komisja do spraw weryfikacji i rekomendacji, weryfikuje i rekomenduje pytania. Jak więc zatem błędne pytania trafiły do katalogu pytań obowiązujących podczas egzaminu na prawo jazdy? Komisja do kontroli komisji nie powstanie zatem, ale nowe pytania mają powstawać już tylko wewnętrznie i tak też będą weryfikowane.

W dokumencie można także znaleźć informacje dotyczące składu komisji ds. weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy.  Z projektu nowelizacji dowiadujemy się, że komisja opracowująca pytania na prawo jazdy składać ma się z 31 członków:

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News
  • 6 osób posiadających uprawnienia egzaminatora w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C i D albo A, B i C, oraz co najmniej trzyletnie doświadczenie w przeprowadzaniu egzaminów państwowych,
  • 6 osób posiadających uprawnienia instruktora, w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C i D albo A, B i C, oraz co najmniej trzyletnie doświadczenie w szkoleniu osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,
  • 3 osoby posiadające uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C i D od co najmniej trzech lat,
  • 5 osób będących również specjalistami co najmniej w zakresie ruchu drogowego, bezpieczeństwa ruchu drogowego lub transportu drogowego, posiadających doświadczenie w kierowaniu pojazdem.
  • 2 osoby posiadające uprawnienia w zakresie medycyny ratunkowej,
  • 2 osoby posiadające ukończone studia wyższe w zakresie psychologii,
  • 2 osoby posiadające ukończone studia wyższe na kierunku obejmującym swoim zakresem wiedzę i umiejętności z zakresu dydaktyki i metodyki,
  • 1 osobę posiadającą znajomość języka angielskiego udokumentowaną certyfikatem na poziomie co najmniej C1,
  • 1 osobę posiadająca znajomość języka niemieckiego udokumentowana certyfikatem na poziomie co najmniej C1,
  • 1 osobę posiadająca znajomość języka ukraińskiego lub rosyjskiego udokumentowaną certyfikatem na poziomie co najmniej C1,
  • 2 osoby znające polski język migowy.

W komentarzu można także przeczytać, że: „zaproponowane przepisy powinny skutkować eliminowaniem sytuacji powstawania błędu w opracowywanych pytaniach, mając na uwadze zaproponowany tryb działania komisji i weryfikacji pytań egzaminacyjnych – czytamy w ocenie skutków regulacji.”

Jest też mowa o wynagrodzeniach: Członkowie komisji za opracowanie pytania wraz z jego wizualizacją w formie wideo, dostają 100 zł wynagrodzenia od pytania. Jeśli jest to pytanie bez wizualizacji, to otrzymują 50 zł wynagrodzenia. Z kolei dostarczenie pytania wraz z tłumaczeniem to dodatkowe 10 zł wynagrodzenia. Takie same stawki są przewidziane także dla członków komisji weryfikującej pytania opracowane przez innych. 

Nowe pytania i jeszcze więcej pytań

To jednak nie koniec zmian, bo dowiadujemy się także o rozszerzeniu katalogów egzaminacyjnych o dodatkowe pytania stosowane na testach kwalifikacyjnych. Jeśli zatem będziesz ubiegać się o kategorię prawa jazdy C lub D, to możesz spodziewać się nowych pytań na egzaminie, które do tej pory występowały tylko podczas testów kwalifikacji zawodowej.

Inne publikacje na ten temat:

Będzie trudniej? Będzie. Dla wszystkich? Nie. Czy znikną problemy związane z błędnymi pytaniami w katalogu pytań egzaminacyjnych? Czas pokaże.

Nowe przepisy dotyczące zmian w działaniach komisji do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań na egzaminy na prawo jazdy mają, według projektu, wejść w życie 5 grudnie tego roku.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button