Aktualnie czytasz:
Pamiętajcie o obrotach… Jak ustawić wolne obroty i przeciwdziałać przegrzeniu
2

Kolejny słoneczny dzień… Pięknie, ciepło. Wręcz wymarzona pogoda na wycieczki. Zarobkowa jazda skuterem w takich warunkach też staje się niemal przyjemnością…

Bzyczek załadowany listami, jeździ się pięknie. Licznik nabija kilometry, z torby ubywa dosłownie w oczach. Jednak w połowie rejonu – w miejscu gdzie gęstość zabudowy zwiększa się – Bzyczek jakby bardziej się ociąga. Zaczyna mulić, a teraz już nawet gasnąć. Co jest? Gaźnik regulowany, świeca kawa z mlekiem. Głowiłem się nad tym jakiś czas ale teraz znam już odpowiedź…

Mam skuter z silnikiem 2T chłodzonym powietrzem. Ustawiłem zbyt niskie wolne obroty aby się nie przegrzewał. I? Postąpiłem odwrotnie niż powinienem był. Obok silnika – pod czarną plastikową osłonką – znajduje się wentylator. Jeśli obraca się zbyt wolno to automatycznie przepływ powietrza zmniejsza się (a więc i skuteczność chłodzenia również). Silnik przegrzany ciągłym podjeżdzaniem po kilkanaście metrów nie ma szans na obniżenie temperatury na postoju.

Obecnie zwiekszyłem wolne obroty. Instrukcja mojej Inki mówi: „Wartosć powinna wynosić 1800 +/- 200.” A więc w zakresie 1600 – 2000. Po takiej korekcie osobom przyzwyczajonym do samochodów mogą wydawać się one za wysokie ale w rzeczywistosci tak nie jest. Teraz – gdy jeżdżę w króciakach – po postawieniu lewej nogi na ziemi przy bezwietrznej pogodzie czuję podmuch powietrza z wentylatora. Po dodaniu gazu rzecz jasna staje się intensywniejszy. Może więc nie sportowy wiatrak jest przysłowiowym lekiem na całe zło tylko właściwie wyregulowane obroty biegu jałowego?

 
Czytaj
REKLAMA

Odkryj Stylowe Jeansy Motocyklowe City Nomad

Polska marka, polska produkcja! Zero kompromisów. Najwyższa jakość i zaawansowane technologie. Wykonane z użyciem włókien 100% DuPont™ Kevlar®. Komplet certyfikowanych protektorów SAS-TEC® z regulacją położenia. Dopasowany krój i nowoczesny design. Poczuj styl, bezpieczeństwo i komfort!

Wolne obroty mają również znaczenie podczas jazdy zimą – nie dopuszczają do nadmiernego wychłodzenia silnika.

Teraz, nawet gdy jeżdzę na drugim najgorszym dostępnym na rynku oleju mieszankowym mam stabilną pracę silnika i mniej mi się on przegrzewa – nawet w upalne dni. Tak więc pamiętajcie – regulacja gaźnika to nie tylko śrubka mieszanki. To również ta od obrotów biegu jałowego – nie mniej ważna.

Szerokości!

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%