Aktualnie czytasz:
Pamiętajcie o obrotach... Jak ustawić wolne obroty i przeciwdziałać przegrzeniu
2

Kolejny słoneczny dzień... Pięknie, ciepło. Wręcz wymarzona pogoda na wycieczki. Zarobkowa jazda skuterem w takich warunkach też staje się niemal przyjemnością...

Bzyczek załadowany listami, jeździ się pięknie. Licznik nabija kilometry, z torby ubywa dosłownie w oczach. Jednak w połowie rejonu - w miejscu gdzie gęstość zabudowy zwiększa się - Bzyczek jakby bardziej się ociąga. Zaczyna mulić, a teraz już nawet gasnąć. Co jest? Gaźnik regulowany, świeca kawa z mlekiem. Głowiłem się nad tym jakiś czas ale teraz znam już odpowiedź...

Mam skuter z silnikiem 2T chłodzonym powietrzem. Ustawiłem zbyt niskie wolne obroty aby się nie przegrzewał. I? Postąpiłem odwrotnie niż powinienem był. Obok silnika - pod czarną plastikową osłonką - znajduje się wentylator. Jeśli obraca się zbyt wolno to automatycznie przepływ powietrza zmniejsza się (a więc i skuteczność chłodzenia również). Silnik przegrzany ciągłym podjeżdzaniem po kilkanaście metrów nie ma szans na obniżenie temperatury na postoju.

Obecnie zwiekszyłem wolne obroty. Instrukcja mojej Inki mówi: "Wartosć powinna wynosić 1800 +/- 200." A więc w zakresie 1600 - 2000. Po takiej korekcie osobom przyzwyczajonym do samochodów mogą wydawać się one za wysokie ale w rzeczywistosci tak nie jest. Teraz - gdy jeżdżę w króciakach - po postawieniu lewej nogi na ziemi przy bezwietrznej pogodzie czuję podmuch powietrza z wentylatora. Po dodaniu gazu rzecz jasna staje się intensywniejszy. Może więc nie sportowy wiatrak jest przysłowiowym lekiem na całe zło tylko właściwie wyregulowane obroty biegu jałowego?

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Wolne obroty mają również znaczenie podczas jazdy zimą - nie dopuszczają do nadmiernego wychłodzenia silnika.

Teraz, nawet gdy jeżdzę na drugim najgorszym dostępnym na rynku oleju mieszankowym mam stabilną pracę silnika i mniej mi się on przegrzewa - nawet w upalne dni. Tak więc pamiętajcie - regulacja gaźnika to nie tylko śrubka mieszanki. To również ta od obrotów biegu jałowego - nie mniej ważna.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Szerokości!

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
17%