Oto lokalizacje 16 nowych odcinkowych pomiarów prędkości

Sieć CANARD systematycznie jest rozbudowywana - na drogach pojawiły się nowe OPP

W skrócie
  • Na polskich drogach pojawiło się 16 nowych odcinkowych pomiarów prędkości
  • Łącznie do końca 2024 roku ma być ich aż 74
  • Lista nowych miejsc, w których pojawiły się najnowsze OPP

Odcinkowy pomiar prędkości to skuteczna metoda monitorowania prędkości pojazdów na wybranych fragmentach dróg, mająca na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. W Polsce, OPP są coraz powszechniej stosowane, a ich efektywność skłoniła Generalną Inspekcję Transportu Drogowego do rozszerzenia sieci tych urządzeń. W ostatnich dniach ogłoszono wprowadzenie 16 nowych lokalizacji.

System CANARD w ostatnich latach niesamowicie się rozwija, a wszystko po to, aby na drogach było bezpieczniej. Jeszcze kilka lat temu na drogach królowały stacjonarne fotoradary, ale ich skuteczność z każdym kolejnym rokiem spadała. Konieczne było wykorzystanie zupełnie innego systemu, który przez znacznie dłuższy czas będzie w stanie kontrolował prędkość przejeżdżających pojazdów. Pierwszy OPP w Polsce został zamontowany pod koniec kwietnia 2011 roku na odcinku autostrady A1 z Rusocina do Nowych Marz i natychmiast udowodnił jak wiele ma zalet. GITD natychmiast zauważyła, że nie tylko kierowcy na danym odcinku zwolnili i zaczęli przestrzegać obowiązującego ograniczenia prędkości, ale jednocześnie zmniejszyła się liczba wypadków drogowych.

Ich wysoka skuteczność sprawiła, że systematycznie liczba OPP należących do systemu CANARD zwiększa się. Do końca 2023 roku ich liczba wynosiła 37, a niesamowita rewolucja nastąpi w tym roku – do grudnia w Polsce będzie ich łącznie 74, a dziś uruchomionych zostało aż 16 nowych lokalizacji. Łącznie prędkość pojazdów będzie kontrolowana na aż 400 kilometrach.

Najważniejsze informacje:

  1. System CANARD systematycznie się rozwija – właśnie służbę rozpoczęło 16 nowych odcinkowych pomiarów prędkości.
  2. Łącznie do końca 2024 roku na polskich drogach będzie iż aż 74 i kontrolować będą kierowców łącznie na 400 km.
  3. 16 nowych lokalizacji już jest – prace nad kolejnymi 20 trwają.

Przeczytaj koniecznie:

Czy odcinkowy pomiar prędkości rejestruje także przejeżdżające motocykle? Odpowiedź może Cię zaskoczyć!

Wybór tych 16 nowych lokalizacji nie jest przypadkowy. Zostały one wytypowane na podstawie statystyk dotyczących liczby wypadków oraz natężenia ruchu. Generalna Inspekcja Transportu Drogowego przeanalizowała dane z ostatnich lat, aby określić najbardziej newralgiczne odcinki, gdzie przekraczanie prędkości stwarza szczególne zagrożenie. Dotychczasowe doświadczenia z wprowadzeniem odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce wskazują na ich wysoką skuteczność w poprawie bezpieczeństwa na drogach. Na odcinkach, gdzie zainstalowano OPP, odnotowano znaczący spadek liczby wypadków oraz kolizji. Kierowcy, wiedząc o istnieniu takiego systemu monitoringu, częściej dostosowują prędkość do obowiązujących ograniczeń, co pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Lokalizacje 16 nowych odcinkowych pomiarów prędkości:

  • S8 (obwodnica Wyszkowa) w woj. mazowieckim
  • DW403 Bierzów – Przylesie w woj. dolnośląskim
  • S11 Dąbrowa – Swadzim w woj. wielkopolskim
  • DK50 Drwalew – Chynów w woj. mazowieckim
  • w tunelu trasy S3 (Bolków) w woj. dolnośląskim
  • DW 844 Moniatycze – Hrubieszów w woj. lubelskim
  • DW 902 (Drogowa Trasa Średnicowa) w Katowicach
  • DK74 Biała Pierwsza – Biała Rządowa w woj. łódzkim
  • DK835 Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka w woj. podkarpackim
  • DK19 w Dukli w woj. podkarpackim
  • DK19 w miejscowości Lutcza w woj. podkarpackim
  • DW416 Kietlice – Klisino w woj. opolskim
  • DK44 na ul. Gliwickiej w m. Mikołów w woj. śląskim
  • DW132 w miejscowości Białcz w woj. lubuskim
  • DW151 Łubianka – Brynka w woj. zachodniopomorskim
  • autostradzie A2 pomiędzy węzłami Poznań Komorniki i Poznań Krzesiny

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości różni się od tradycyjnych radarów tym, że monitoruje prędkość pojazdu na całym wyznaczonym odcinku drogi, a nie tylko w jednym punkcie. Urządzenia zamontowane na początku i końcu odcinka rejestrują czas wjazdu i wyjazdu pojazdu. Na tej podstawie obliczana jest średnia prędkość przejazdu. Jeżeli przekroczy ona dozwoloną prędkość, kierowca otrzymuje mandat.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button