- Aprilia SXR 50 - zupełnie nowy skuter w gamie włoskich jednośladów
- Sport, funkcjonalność i elegancja w połączeniu z nowoczesną technologią. Oto godny następca kultowej Arpilii SR 50?
Jeśli któryś z tych najmniejszych skuterów można nazwać kultowym, to na pewno jest to Aprilia SR 50. Ten skuter był niespełnionym marzeniem setek tysięcy małolatów, a szczęśliwcy, którzy mieli ten sprzęt, dostawali potężny awans w osiedlowej hierarchii. Sam marzyłem o Aprilii SR 50, ale niestety na marzeniach się skończyło. A teraz Aprilia przywraca swoją sportową skuterową pięćdziesiątkę. Tym razem jednak zmieniono nie tylko konstrukcję i design, ale także nazwę. Pretendentem do miana króla sportowych skuterów zostaje Aprilia SXR 50. Czy jednak na pewno jest to stricte sportowy skuter?
Nowoczesna konstrukcja, wyjątkowa sylwetka i technologia to znaki rozpoznawcze tego modelu. Sportowy charakter przejawiający się w pięknych liniach, wygodna pozycja i komfort podróżowania, a także oświetlenie LED, które nadaje mu nowoczesnego designu to nowe standardy w klasie 50cm³.
Nowa Aprilia SXR 50: godny następca kultowego poprzednika?
Obecnie klasa motorowerów nie ma lekko. Z jednej strony powszechnie dostępne dla kierowców z prawem jazdy kat. B jednoślady klasy 125, z drugiej drogi i poważnie wyglądający egzamin państwowy na prawo jazdy kategorii AM. Taka sytuacja nie generuje sporych rzeszy potencjalnych odbiorców dla najmniejszej klasy jednośladów. Jednak jeśli ktoś, tak jak ja, zaraził się nieuleczalną motocyklową chorobą już w wieku dziecięcym, ten wie, że dla faktu posiadania swojego własnego jednośladu i pozwolenia na jazdę na nim można zrobić wszystko i pokonać każdą przeszkodę. Tak działa pasja i wygląda na to, że ta sama pasja do jednośladów przyświecała ekipie z Noale przy konstruowaniu nowego wcielenia swojego flagowego skutera klasy AM.
Aprilia SXR 50 niesie ze sobą bogate dziedzictwo. W końcu Włochy to kolebka skuterów i jeden z tych krajów, gdzie to właśnie najmniejsze pojemności silników są jednymi z najbardziej popularnych. Na takich sprzętach mogą jeździć wszyscy, a wystarczy pokręcić się po kilku włoskich miasteczkach, by przekonać się, że do szczęścia nie potrzeba nic więcej. Zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z nowoczesnym pojazdem, który wie nie tylko jak umilić jazdę i zaoferować funkcjonalność, ale także wzbudza pozytywne emocje swoją prezencją.
Aprilia SXR 50: nowa koncepcja sportowego skutera
Wszystko wskazuje na to, że Włosi, tworząc Aprilię SXR 50, celowo nadali jej nową nazwę. Z jednej strony jest następcą sportowego modelu SR 50. Z drugiej oferuje znacznie więcej w dziedzinie przydatności i codziennego komfortu. Jego sportowe geny aż nadto zdradzają potrójne przednie światła, które momentalnie kojarzą się ze sportowymi modelami motocykli RSV i Tuono. Mamy tu jednak do dyspozycji wygodną pozycję, poprawioną ergonomię, obszerne siedzenie, czy pojemne schowki i uchwyt na torbę z zakupami – coś, czego w stricte sportowym sprzęcie próżno szukać. Aprilia SXR 50 pod tym względem przypomina bardziej sportowe GT niż rasową wyścigówkę.
Do napędu tej maszynki służy nowoczesny czterosuwowy i zasilany wtryskiem paliwa silnik z najnowszej linii i-get. Piecyk posiada 3-zaworową głowicę i generuje 3.2KM, a jego wysoka sprawność podobno pozwala na przejechanie aż 40 km na jednym litrze paliwa. Piękny wynik! Mieszczący 7 litrów paliwa zbiornik powinien zatem wystarczyć na długo. SXR 50 postawiony został na 12-calowych kołach obutych w opony o rozmiarze 120-70. Wszystko po to by sportową prezencję połączyć z odpowiednimi walorami jezdnymi i niezbędną przyczepnością.
Aprilia RS 50. Król sportowych motorowerów
Nowoczesną konstrukcję uzupełnia standardowy port USB w przednim schowku oraz oświetlenie oparte w pełni o technologię LED. Aprilia SXR 50 dostępna jest w czterech wariantach malowania. Są to dwa podstawowe – biały i szary oraz w wersji sportowej czerwień i czerń.
Nowa Aprilia SXR 50 ma za zadanie łączyć sportowe DNA z funkcjonalnością i elegancją. Patrząc na pierwsze zdjęcia, wygląda na to, że misja może odnieść sukces.
Aprilia SXR 50 2021: dane techniczne
SILNIK Jednocylindrowy, czterosuwowy i-get, SOHC |
ŚREDNICA X SKOK 39 x 41,35 mm |
POJEMNOŚĆ 50 cc |
MOC MAKSYMALNA 2,7 KM (2,4 kW) przy 7 000 obr./min |
MAKSYMALNY MOMENT OBROTOWY 3,3 Nm przy 6 250 obr./min |
CHŁODZENIE Powietrzem |
SMAROWANIE Mokra miska olejowa |
SKRZYNIA BIEGÓW Automatyczna CVT |
SPRZĘGŁO Automatyczne suche sprzęgło odśrodkowe |
STARTER Elektryczny |
RAMA Kołyskowa z rur stalowych |
ZAWIESZENIE – PRZÓD Hydrauliczne teleskopowe. Skok 76 mm |
ZAWIESZENIE – TYŁ Pojedynczy amortyzator o podwójnym działaniu, regulowany w 5 pozycjach |
HAMULCE – PRZÓD Tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm obsługiwana przez 2-tłoczkowy zacisk pływający |
HAMULEC – TYŁ Bębnowy, 140 mm |
OPONY Bezdętkowe, 120/70 – 12”Ciąg dalszy pod materiałem wideo
|
WYMIARY Rozstaw osi: 1 360 mm Długość: 1 960 mm Szerokość: 803 mm Wysokość siedziska: 775 mm |
NORMA Euro 5 |
ZBIORNIK PALIWA 7 l |