Aktualnie czytasz:
„Niestety, mamy tu problem…”. Prawo jazdy kategorii AM w 2017 roku zdobyło… 156 osób
6

Portal prawodrogowe.pl udostępnił prezentację dyrektora WORD-u w Zielonej Górze, p. Rafała Gajewskiego, bezpośrednio dotykającą problem niskiego zainteresowania prawem jazdy kategorii AM ze strony młodych ludzi. Prezentacja omawiana była podczas organizowanego przez w/w WORD spotkania pt. „Nowe możliwości szkolenia i egzaminowania w zakresie kategorii AM prawa jazdy”, o którym zresztą pisaliśmy wcześniej.

Prezentacja dyrektora Gajewskiego podzielona jest na trzy fazy. 1) Stan dot. prawa jazdy kategorii AM (karty motorowerowej z przeszłości, 2) Stan obecny i 3) Proponowane rozwiązania.

Na chwilę obecną zajmiemy się stanem obecnym:

 
Czytaj
REKLAMA

MOTOCYKLE SUZUKI Z PAKIETEM TRAVEL PACK

Travel Pack to specjalna edycja popularnych i wszechstronnych motocykli Suzuki z wyposażeniem, które poprawi komfort Twojego podróżowania. Zwinny GSX-S1000F, niezawodny V-Strom 1000 XT i uniwersalny V-Strom 650 XT – teraz w wersji specjalnej z wyposażeniem w cenie.

Niestety mamy tu problemy. Pierwszym z nich jest – jak to określił dyrektor Rafał Gajewski – wysoka trudność szkolenia AM spowodowana: utrudnioną komunikacją z młodzieżą (14 latki traktowani jak dorośli); niedostosowanymi do wieku i pokolenia metodami nauczania; koniecznością wielokrotnego dojazdu wraz z pojazdem na szkolenie praktyczne do miejscowości w której odbywać się będzie egzamin (najczęściej daleko od miejsca zamieszkania). Także: wysokimi kosztami szkolenia i egzaminowania AM: szkolenie – 600-900 zł w zależności od odległości od WORD, egzamin – 30 teoria zł, praktyka 140 zł + koszt ew. egz. poprawkowych, dojazdy do WORD, badanie lekarskie – 200 zł, zdjęcie – 30 zł, wydanie prawa jazdy – 100,50 zł. Łączne koszty to ok. 1100,00-2000 zł. Trudny okazuje się także egzamin w kat. AM z powodu: wysokiego tempa egzaminu teoretycznego; pytań egzaminu teoretycznego napisanych językiem dla dorosłych; zadań egzaminu praktycznego nakazujących jazdę szybką, dynamiczną, a więc niebezpieczną. I skutek taki: w 2013 r. wydano 13 praw jazdy kat. AM, w 2014 – 62; w 2015 – 77, w 2016 – 136, w 2017 r. 156. A popyt na tę kategorię pojazdów wciąż rośnie – czytamy w publikacji prawodrogowe.pl

Prawo jazdy kategorii AM 2018 w Polsce

Dane dotyczące osób odbierających uprawnienia kategorii AM są tragiczne. 156 nowych motocyklistów w blisko 40 milionowym kraju to dramat. Oczywiście – co zostało zaadresowane w artykule – szerzy się jeżdżenie motorowerami bez uprawnień, a nawet przyzwolenie na taki proceder ze strony rodziców i, nierzadko, funkcjonariuszy policji.

 
Czytaj
REKLAMA

Kominiarka motocyklowa teraz za 10,59 PLN z tanią i szybką wysyłką

Zadbaj o swoje zdrowie na motocyklu. Kominiarka pod kask to ochrona Twoich górnych dróg oddechowych i komfort termiczny w chłodne dni. Wysyłka w 24h. Paczkomat 12,50 PLN i darmowy zwrot do 14 dni.

Biorąc pod uwagę fakt, że koszt wyrobienia uprawnień przekracza 1000 zł, niespecjalnie to dziwi.

Dyrektor Gajewski prezentuje szereg propozycji na poprawę sytuacji, w tym kursy e-learningowe dla młodzieży, aktywizacja funkcjonariuszy lokalnym KMP, promocja w szkołach.

Pytanie: czy to wystarczy? Moim zdaniem mamy do czynienia z problemem systemowym. Jeśli droga dla motocyklisty na papierze wygląda sensownie (AM -> A1 -> A2 -> A), w praktyce to kilka tysięcy złotych wydanych by zdobyć uprawień, które nawet nie zbliżają motocyklisty do sensownych umiejętności jeżdżenia motocyklem, a co najwyżej budują regularny napływ pieniędzy do WORD-owych kieszeni.

Może rozwiązaniem byłoby uproszczenie procesu? Pozostawienie obowiązku zdania tylko i wyłącznie egzaminu teoretycznego i przedstawienia zgody rodziców na poruszanie się motorowerem, plus zaświadczenie o odbyciu prostego szkolenia (niekosztującego kilkuset złotych).

W artykule „Motorowerzysta bez prawa jazdy? Oni nie godzą się na to! Nie przymykajmy oka!” znajdziecie więcej informacji nt. konferencji oraz prezentacji dyrektora Gajewskiego. A w międzyczasie dajcie znać co myślicie o prawie jazdy kategorii AM.  

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
6%
Interesujące
5%
heh...
2%
Że co?
3%
Grrrr!
1%
Smutne
77%
  • Mateusz
    6 marca 2018 at 14:28

    Moim zdaniem największy problem to konieczność robienia całego kursu i egzaminu od nowa w przypadku podnoszenia kategorii… robiąc A1 mając już AM powinien być tylko krótki kurs żeby zaznajomić się z większą mocą i tak samo krótki egzamin na placu, więcej nie trzeba. Tak samo A1>A2 i A2>A. Wtedy koszt AM nie byłby tak rażący biorąc pod uwagę późniejsze oszczędności na kolejnych kategoriach.

  • Arth
    7 marca 2018 at 06:24

    Dla mnie niepojęte jest, że np ja mogę jeździć na sam dowód osobisty, a ktoś musi za to bulić nie małe pieniądze. W moim przypadku akurat znam przepisy i jestem w trakcie prawa jazdy B ale większość skorzystała z tego przywileju i wsiadła na skuter nie mając nawet podstaw przez co stanowią zagrożenie na drodze. Ostatnio widziałem takiego Janusza co jechał skuterem po lewej stronie pasa blokując wszystkich za sobą lol

  • igor
    14 marca 2018 at 21:36

    problem jest ja mam guzy gdzie lekarz zabrania mi ruszać rower tak to zaopatrzyłem się w motor a dziś mandat za brak uprawnień nosz kur…. kto to wymyśla to prawo rok jeździłem motorem bez żadnej kolizji i było ok a teraz nie mają się czego uczepić brak słów porostu chyba czas wyjechać z tej polski

  • Wacek
    18 marca 2018 at 20:25

    Ostatnio widziałem takiego Janusza co jechał skuterem po lewej stronie pasa blokując wszystkich za sobą lol

  • Zdjęcie profilowe Matikol
    22 lipca 2019 at 12:10

    Dokładnie 3 raz nie zdałem na AM najgorsze jest to że mimo stran się nie udaje i wywala co chwilę 140 zł w błoto lepiej już rower kupić