Najszybszy motocykl 125 w Europie! Czy będzie dostępny także w Polsce?

Na rynku małych i średnich pojemności robi się naprawdę ciekawie!

W skrócie
  • Chińskie marki motocyklowe nie przebierają w środkach by podbić serca europejskich motocyklistów
  • Benda Fox 125 - czy to najmocniejszy motocykl 125 na rynku?

Jeszcze do niedawna chińskie motocykle występowały w Europie wyłącznie pod innymi, często lokalnymi markami, którymi brandowano azjatyckie pojazdy. Motocykle z Kraju Środka rosną jednak w siłę, a istniejące od lat  nie tylko na chińskim rynku marki coraz śmielej poczynają sobie w kwestii ekspansji na zachodnie rynki. I robią to oferując coraz ciekawsze i konkurencyjne dla renomowanych i znanych już na europejskich rynkach producentów. 

Przykładów na to jest coraz więcej, a najbardziej obecnie rozpoznawalnym jest marka Zontes ze swoja ofertą motocykli oferowanych w dwóch pojemnościach – 310 oraz 125 cm³. Tym razem mowa jednak nie o Zontesie a o innym chińskim brandzie, który od niedawna dostępny jest już na niektórych europejskich rynkach. O kogo chodzi? O markę Benda Motorcycles. W Polsce motocykle sygnowane tą nazwą nie są jeszcze znane, ale jeśli ktoś śledzi bardziej dociekliwie poczynania chińskich producentów oraz to gdzie i pod jakim logo można zobaczyć ich wyroby, ten musiał się spotkać z Bendą. Nazwa może u nas niezbyt krzykliwa, ale wygląda na to, że najnowsze propozycje producenta zdecydowanie zdają się nadrabiać ten fakt. Mowa tu nie tylko o nowym wcieleniu motocykla opartego na dobrze nam wszystkim znanym i mającym swoje korzenie w motocyklach Hondy rzędowym twinie o pojemności 125 cm³, ale przede wszystkim o sprzęcie opartym na zupełnie nowej jednostce napędowej w układzie V2.

Benda Fox 125: najmocniejszy motocykl 125 w Europie?

Motocykl nazywa się Fox, a jego chłodzony cieczą i bardzo nowocześnie wyglądający silnik zapowiada się obiecująco. Producent potwierdza te zapowiedzi informując o generowanej mocy na poziomie 15KM oraz (uwaga!) prędkości maksymalnej motocykla sięgającej 130 km/h. Ptaszki donoszą, że nie jest to koniec możliwości tej jednostki, gdyż moc 15KM jest dostosowana do unijnych regulacji prawnych dotyczących homologacji L3e-A1. Podobno jego możliwości nominalne są jeszcze większe, co tylko świadczy o wysokiej sprawności napędu. Kiedyś nikogo nie dziwiły dwusuwowe 125-ki mknące 160 km/h. Wygląda na to, że nowoczesne czterosuwy, nawet w wersjach drogowych, już zbliżają się do tego poziomu. Oczywiście należy pamiętać, że nie tylko sama moc, ale także jej stosunek do masy jest określony w przepisach homologacyjnych. Ale w przypadku poważnie wyglądającego cruisera raczej o przekroczenie 0,1 kW na 1 kg nie należy się martwić. Dla posiadaczy parawa jazdy kategorii A2 Benda będzie oferować model Fox także w wersji o pojemności 300 cm³. Trzeba przyznać że ten sprzęt z pogranicza bobbera i cruisera może się podobać.

Motocykle Zontes 125 w Polsce: Cała kolekcja 2021 już w salonach

Gdzie w Europie już dostępne są motocykle Benda? Na stronie producenta widać, że Hiszpania oraz Portugalia jest już całkiem nieźle obsadzona punktami dealerskimi. Podobno właśnie na mapę wchodzi także Wielka Brytania. Czy pojawią się także w Polsce? Tego na razie nie wiadomo, ale jedno jest pewne – za sprawą chińskich graczy zaczyna robić się naprawdę ciekawie w segmentach małych i średnich pojemności. A Benda w przygotowaniu ma także 4-cylindrowego cruisera w nowoczesnym wydaniu o pojemności 700 cm³. Jego silnik do złudzenia przypomina piec z Hondy CB 650. To chyba zdecydowanie coś więcej niż złudzenie. Benda Fox 125

Co lepsze? Stary czy nowy: Suzuki V-Strom 1000 vs 1050 i 1050 XT – porównanie

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

21 opinii

  1. 15km/h 15 koni mechanicznych na godzinę? Kto to pisze? Stażystka czy sprzątaczka? Nie obrażając oczywiście sprzątaczek.

  2. dziwne… miałem hyosunga gt125r w uk 125cc 2017 rocznik silnik miał w układzie v2 moc 14.7km i rozwijał prędkość ok 130-135km/h. więc czy ja wiem czy opisywane przez was motor to taka nowość?. Dodam tylko, że celowo napisałem gdzie jeździłem bo słyszałem że wersję w Polsce które były kupywane/ściągane z Niemiec były blokowane do 90km/h

    1. Chyba na lawecie jechałeś tą pierdziawką (Hyosung GT125) te 130. Ten motorek realnie jedzie jakieś 90-100 km/h. Licznik przekłamuje o jakieś 20 km/h, ale nawet wtedy jest realne 100 km/h. Dzieciaku ochłoń i bajek nie pisz.

      1. Zakładam, że 130 to Będą będzie pokazywać na liczniku produkcji chińskiej, który przekłamuje wtedy o 30 km/h. Zatem realnie pojedzie góra 100, a przy obecnych ograniczeniach, emisjach ,etc.

    2. Chyba na lawecie jechałeś tą pierdziawką (Hyosung GT125) te 130. Ten motorek realnie jedzie jakieś 90-100 km/h. Licznik przekłamuje o jakieś 20 km/h, ale nawet wtedy jest realne 100 km/h. Dzieciaku ochłoń i bajek nie pisz.

    3. Te ograniczenia wynikaja z przepisów w Niemczech. W pl też były kastrowane hyosungi z uwagi na normy emisji euro, jak wszyscy.
      Da się to zdjąć i odzyskać stare 11kW, czyli 15 miast ok. 13,6KM W TYWOIM SILNIKU HYOSUNGA.

    1. Tylko NSR to nie ta epoka, a jak Twoja YZR125 dosiądzie rajder 100kg+ i szerszy w ramionach, to już nie osiągnie 130 km/h

  3. Moja MT125 robi licznikowe 140km/h (z GPS jsst to 132km/h) z jednego cylindra. Patrząc na rozmiary tego moto sceptycznie podchodziłbym do zapewnień o prędkości. Masa bedzie spora. Nie mniej, wreszcie jakiś chinczyk o ciekawym wyglądzie i moc dostępna w maksymalnym limicie dla A1/B.

    1. Jak ktoś chce max. Prędkość, to niech weźmie większą pojemność – proste.
      Na 125 lekka górka, wiatr z przeciwka, trochę wagi i koniec z 100 km/h realne, a nie licznikowe

  4. Yamaha YZF R-125 ma 15KM i prędkość maksymalną oscylującą pomiędzy 135-136km/h, więc ten motocykl faktycznie może być wyróżniająco szybki w swojej klasie, ale na pewno nie przełomowy.

  5. takie małe ale: podawana prędkość 130km/h jest dla pojemności 300cc a nie 125. na zdjęciach też jest 300 a nie 125. konkretnych danych technicznych czy zdjęć mniejszego z dwójki nigdzie nie ma. Strona bendy tęz pokazuje tylko 300 (foto)

  6. Gdzie ta Benda fox 125! na wszystkich dostępnych zdjęciach w całych internetach na YouTubach i innych stronach, nigdzie nie widziałem tego motocykla z silnikiem 125 wszystkie dostępne przykłady są z silnikiem 300. Dziwne… może być tak że wersja 125 wizualnie może wyglądać na nieco odchudzoną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button