Jak przygotować motocykl do podróży na Nordkapp?

Jak mokry klimat wpływa na motocykl? O tym i o innych aspektach, dlaczego poważne podejście do tematu jest tutaj kluczem do udanej podróży.

W skrócie
  • Przemierzając Norwegię, pogoda jest bardzo zmienna. W deszczowe dni lepiej, żeby Twój motocykl nie miał problemów z układem elektrycznym
  • Deszczowe pogody to oczywiście mokry asfalt więc zadbaj o opony szczególnie przystosowane do takich warunków
  • Jazda we mgle to częsty towarzysz takiej wyprawy. Ważne, żebyś był dobrze widoczny
  • Więcej historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl

Przygotowanie będzie znacznie łatwiejsze jeżeli jedziesz nowoczesnym motocyklem. Nie oznacza to jednak, że to ten nowy i nowoczesny zawsze będzie bezawaryjny. Oczekuj nieoczekiwanego i zadbaj, żeby wiedzieć jak zareagować i mieć czym sobie pomóc.

Nordkapp, to znana wszystkim podróżującym motocyklistom detnyacja, która jednak wcale nie tak często wybierana jest za cel podróży. Na południu  Europy znacznie łatwiej o przyjemne warunki do podróżowania niż na dalekiej północy za kołem podbiegunowym. Północ to nawet w lecie często loteria i wizja jazdy w deszczu i chłodzie przez kilka dni. Te warunki moga odstraszyć potencjalnych podróżników do obeirania tego kierunku. Z drugiej strony to właśnie wizja przygody przyciąga, a skandynawski klimat, którego próżno suzkać w innych rejonach świata, przyciąga jak magnes. Nordkapp to koniec Europy, ale nie koniec świata. Dlatego nie trzeba odpuszczać sobie wizyty na północy, a jedynie odpowiednio się do niej przygotować.

Czy zwykły przegląd motocykla wystarczy wybierając się na Nordkapp?

Warto przygotować się na to, co może dolegać w twoim konkretnym egzemplarzu. Są motocykle, które potocznie mówiąc, cierpią na zaburzenia elektroniczne i elektryczne. Deszcz jest w tym przypadku niezłym akceleratorem do powstania tego typu usterki. Jeżeli już masz tę świadomość, zobacz prewencyjne, czy wszystkie przewody są na swoim miejscu. Czy żaden nie jest przetarty a konektory są osłonięte. Sprawdź poziom naładowania akumulatora i poziom elektrolitu, jeżeli masz standardowego kwasiaka, czyli kwasowo ołowiowy akumulator. Jeżeli już mowa o osłanianiu czegoś przed wodą, oczywiście trzeba pamiętać o bagażu. Kufry aluminiowe, plastikowe i torby wodoodporne to konieczność. Pamiętaj też o swoim kasku i zabraniu środków do czyszczenia wizjera. Okażą się kluczowe jeśli nie chcesz jechać z otwartą szybką, bo ta zaparowała.

5 najważniejszych informacji o przygotowaniu motocykla do podróży na Nordkapp:

1. Jeżeli zwlekałeś z wymianą opon, to odpowiedni czas, aby powiedzieć dość i po prostu to zrobić.
2. Sprawdź układ elektryczny na obecność uszkodzeń. Gdy zrobi się mokro, może to być niełatwa batalia. Zabierz zapasowe bezpieczniki. Jeżeli chcesz wyprowadzić ładowanie telefonu, szczególnie przyłóż się do zabezpieczenia, aby nie doszło do zwarcia gdy spadnie deszcz.
3. Bagaż montuj tak aby mieć do niego łatwy dostęp. Sznurówki w butach ciężko się wiąże i rozwiązuje gdy są mokre i podobnie może być z bagażem. Zadbaj więc też, żeby bagaż nie wyślizgnął się na zakrętach.
4. Podgrzewane manetki będą wyśmienitym rozwiązaniem. Równie ważne będą osłony chroniące dłonie przed przeszywającym wiatrem.
5. Zadbaj o porządną nawigację. Jeżeli wybierzesz telefon pamiętaj, aby pobrać mapy w wersji offline do pamięci telefonu lub na kartę pamięci. Dla telefonu przygotuj porządny wodoodporny uchwyt z pokrowcem, jeżeli sam telefon nie jest wodoodporny. Niestety takie rozwiązania często sprawia, że przez dodatkową folię, ekran jest bardzo słabo widoczny jeżeli świeci słońce. W tym momencie docenisz interkom, a telefon schowasz do kieszeni.

Przeczytaj też:

MOTUL Europa Tour – Etap 1: skandynawski Golden Gate

Na co zwrócić uwagę przygotowując motocykl na podróż na Nordkapp?

Opony to kolejny aspekt, któremu warto się przyjrzeć. Drogi jakie spotkasz, będą asfaltowe z domieszką dróg szutrowych w małym procencie. Musisz przygotować się na warunki deszczowe, więc opony powinny być w nienagannym stanie. Sprawdź stan bieżnika, czy jego wysokość dalej jest prawidłowa. Możesz to zrobić szukając znacznika w rowkach. Każda oznaka zużycia jak i spękania także kwalifikują taką oponę do wymiany. Dobrze też będzie pobrać instrukcję serwisową do swojego motocykla na telefon lub chociaż cyknąć zdjęcia kilku najważniejszych stron. Oczywiście też dobrze będzie, jeżeli będziesz potrafił
wykazać się zaradnością i podstawowymi umiejętnościami serwisu motocykla. Nie jest to jednak element niezwykle wymagany, bo jedziesz w obszary bardzo dobrze rozwinięte. Będziesz mógł liczyć na profesjonalną pomoc. Warto jest asekuracyjnie sprawdzić, gdzie w razie potrzeby jest autoryzowany salon marki motocykla, na którym się poruszasz.

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Przeczytaj też:

Jak się przygotować do motocyklowej podróży na Nordkapp?

Oczywiście w zależności od lokalizacji nieocenione będzie wyszukiwanie miejsc w Internecie. Słownik też masz w telefonie, ale nie zaszkodzi zapamiętać, że mechanik po norwesku i szwedzku to mekaniker a po fińsku mekaanikko. Brzmi więc bardzo podobnie jak po polsku, więc ktoś pewnie domyśli się, czego szukasz a bez problemu porozumiesz się też po angielsku. Jako że podstawa udanego wyjazdu to spokojna głowa, zainwestuj też w ubezpieczenie na podróż obejmujące zarówno Ciebie jak i pomoc drogową dla motocykla. Motocyklem na Nordkapp wybierasz się latem czy bliżej okresu zimowego? Pogoda w Norwegii czy też Finlandii lubi płatać figle i być po prostu zimna. To sprawia, że trzeba się do tego przygotować jak i trzeba przygotować swój motocykl. Zabranie tylko najpotrzebniejszych rzeczy nie będzie łatwe. Zainstaluj sobie radar pogodowy na telefonie. Dzięki temu z łatwością zobaczysz, jak wielka jest skala opadów i w którą stronę zmierzają opady, a następnie zdecydujesz czy można je przeczekać, czy szybko nie znikną. Przejrzyj jakie klucze są na wyposażeniu motocykla.

Ważne, by wiedzieć co się robi

Czy posiadasz podstawowe narzędzia, żeby dostać się do akumulatora, czy zdjąć koło? Na pewno nie zaszkodzi jeżeli wciśniesz zamiast dodatkowej pary bielizny, dętkę, lub szybki zestaw naprawczy do opon bezdętkowych. Jeżeli już o oponach mowa, jeżeli wybierzesz wersję ekstremalną i zechcesz pojechać zimą, obowiązkowo trzeba je odpowiednio przygotować. Jazda motocyklem na Nordkapp zimą to w ogóle prawie osobny temat. Drogi pokryte są śniegiem i lodem. Warunki są wtedy bardzo ciężkie. Generalnie po prostu odradzamy ten pomysł.  Nawet w lecie ogrzewane rękawiczki, ogrzewane kamizelki, porządne ubrania, motocyklowe obuwie wytrzymujące długotrwałe opady mogą okazać się wielce przydatne. W zależności od pory, w jaką zamierzasz się wybrać, bardzo cenne może okazać się dodatkowe oświetlenie. Sprawdzą się zarówno halogeny uniwersalne jak i dedykowane od producenta.

Bardzo dobrym rozwiązaniem, na które pewnie nie masz już dużego wpływu, będą fabryczne lampy doświetlające zakręty instalowane jeszcze w fabryce. To samo tyczy się tempomatu.  Dodatkowe oświetlenie przyda się zarówno gdy wybierzesz jazdę przez Norwegię wzdłuż wybrzeża jak i gdy zdecydujesz się na ciemne lasy Finlandii. Lampy pomogą też kontrolować pobocza i to czy któryś z reniferów lub łosi nie zamierza przeciąć Ci drogi. W Skandynawii nikogo nie dziwią samochodoy osobowe wyposażone w dodatkowe rflektory dalekiego zasięgu rodem z samochodów rajdowych. Ponownie, w zależności od pory kiedy chcesz jechać, przypomnij sobie wcześniej o wymianie oleju. Jeżeli producent w serwisówce dopuszcza różne opcje, wybierz tą, która sprawdzi się lepiej w ujemnych temperaturach. Zabierz ze sobą także smar do łańcucha jeżeli masz taki napęd w swoim egzemplarzu. Podróż na Nordkapp to jedna z najpiękniejszych destynacji jeżeli trafisz na odpowiednie warunki pogodowe. Warto podejść do tematu przygotowania motocykla z równie wysokim poziomem zaangażowania jak to wybierania ciepłych ubrań dla samego siebie.

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button