Ile oleju do benzyny? Mieszanka paliwa do motocykla dwusuwowego 2T. Wiesz jak ją zrobić? [PORADNIK]

Masz dwusuwa? Tego tematu lepiej nie olej, bo będzie Cię to słono kosztowało!

W skrócie
  • Ile oleju do paliwa w motocyklu dwusuwowym?
  • Jaki wybrać stosunek oleju do benzyny?
  • jaki olej do dwusuwów stosować?

Ile oleju do paliwa? To pytanie pojawia się w głowie każdego kto zaczyna swoją przygodę z silnikiem dwusuwowym. No właśnie, to ile tego oleju powinno się dolewać do benzyny? Zachowanie proporcji jest niezwykle ważne, aby zapewnić jednostce odpowiednie smarowanie podczas procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, zapobiegając jej zatarciu.

Świeżo upieczeni posiadacze skuterów lub motocykli z silnikiem dwusuwowym skrupulatnie zagłębiają się w tajniki układu smarowania silnika, który wymaga nie tylko doboru odpowiedniego oleju, ale przede wszystkim przygotowania odpowiednich proporcji oleju z benzyną, dzięki czemu zapewnimy jednostce odpowiednie smarowanie. Jest ono niezbędne, aby silnik pracował prawidłowo i jednocześnie aby zadbać o maksymalne wydłużenie jego żywotności. Doświadczeni posiadacze jednośladów 2T z pewnością wiedzą, że remont nie należy do rzeczy najtańszych. Wystarczy jednak raz, a dobrze zapoznać się z kilkoma przydatnymi poradami, aby wasz dwusuwowy silnik przejechał wiele bezawaryjnych kilometrów.

Odpowiedź na to pytanie z pozoru wydaje się prosta, bo jest zwyczajnie wyrażona w mililitrach. Liczba to oznacza ilości oleju jaką dolewamy do benzyny by stworzyć tzw. mieszankę. Nie jest to jednak tak oczywiste, bo to ile dokładnie mamy dolać oleju zależy od kilku czynników. Warto je poznać, aby bez względu na litry paliwa w zbiorniku za każdym razem przygotowywać odpowiedni stosunek mieszanki.

Najważniejsze informacje:

  1. Jak dbasz, tak masz! Warto jest zwrócić szczególną uwagę przy robieniu mieszanki do silników dwusuwowych.
  2. Informacje o stosunku benzyna-olej znajdziecie w książce serwisowej – zbyt małe lub duże proporcje negatywnie wpływają na pracę i żywotność jednostki napędowej.
  3. Poznaj kilka prostych sposób, aby przyrządzanie tzw. mieszanki nie sprawiało Ci żadnych problemów.

Przeczytaj koniecznie:

Najszybsze motocykle 125: stać na nie prawie każdego! Ranking TOP6 sportowych motocykli na kat. B

Czym różni się silnik dwusuwowy od czterosuwowego?

Silnik dwusuwowy to rodzaj silnika spalinowego, charakteryzujący się prostą konstrukcją i kompaktowymi wymiarami. W przeciwieństwie do silnika czterosuwowego, który potrzebuje czterech skoków tłoka na pełny cykl pracy, silnik dwusuwowy realizuje cały cykl w zaledwie dwóch skokach tłoka, co oznacza, że jeden obrót wału korbowego to jeden cykl pracy obejmujący ssanie, sprężanie, pracę i wydech. Prostota konstrukcji silnika dwusuwowego przynosi wiele korzyści – mniejsza liczba ruchomych części skutkuje mniejszą masą i rozmiarami, co sprawia, że te silniki są idealne do zastosowań w najmniejszych pojazdach takich jak skutery, motorowery czy motocykle. Dodatkowo, brak zaworów i układu rozrządu czyni je bardziej odpornymi na uszkodzenia mechaniczne oraz niemalże bezobsługowymi. Jednakże silniki dwusuwowe mają specyficzne wymagania dotyczące smarowania. Olej mieszany z paliwem spala się w komorze silnika i jednocześnie smaruje jego ruchome części. Prawidłowy dobór oleju i jego proporcji w mieszance jest zatem kluczowy dla zapewnienia prawidłowej pracy.

Czy w każdym motocyklu samodzielnie należy robić tzw. mieszankę?

W nowoczesnych motocyklach i skuterach dwusuwowych najczęściej sprawę załatwiają automatyczne dozowniki oleju, których zadaniem jest dostarczanie właściwej ilości oleju do układu zasilania, aby ten zdążył się wymieszać z benzyną przed jej podaniem do komory spalania. W takim wypadku jedyne co nas interesuje to uzupełnianie samego oleju co pewien czas w specjalnym zbiorniczku, który połączony jest z automatycznym dozownikiem. Gdy poziom oleju w zbiorniku zbliża się do wartości granicznej, zapala się specjalna kontrolka w zestawie wskaźników informująca o konieczności uzupełnienia stanu oleju dla silników 2T. Nie oznacza to jednak, że system ten nie znajduje się również na liście wyposażenia starszych modeli, przykładowo jest on również w Hondzie NSR 125 z 1997 roku, jednakże zdecydowana większość właścicieli decyduje się na jego demontaż ze względu na możliwość wystąpienia awarii, która może wynikać z zaniedbania przez poprzedniego właściciela lub wieku.

Pompa dozowania oleju do chińskich silników 2T.

Doświadczenie pokazuje jednak, że te systemy potrafią być wadliwe nawet w znacznie młodszych, kilkuletnich motocyklach.. Czasem awarii ulegnie kontrolka, czasem wężyk się zapcha, a czasami sam dozownik przestanie podawać olej. Dlatego warto okresowo sprawdzać poprawne działanie tego systemu i nie wierzyć ślepo w jego bezusterkową pracę. Konsekwencje przeoczenia awarii potrafią być niestety bolesne dla kieszeni, bo bez oleju układ cylinder – tłok zwyczajnie się zaciera, generując tym samym spore koszty, które wiążą się z przeprowadzeniem remontu.  Nie wszystkie jednak motocykle dwusuwowe posiadają dozowniki oleju, nawet maszyny z obecnego rocznika produkcji, a zwłaszcza wyczynowe sprzęty offroadowe nie są wyposażane w to zbędne udogodnienie. Znacznie łatwiejszym i przede wszystkim pewniejszym sposobem jest samodzielne jej przyrządzanie, co jednocześnie jest gwarantem odpowiedniego smarowania.

Ile oleju do paliwa? Gdzie szukać informacji?

To ile oleju należy dolać do paliwa zależy przede wszystkim od tego jaką wartość stosunku paliwa do oleju zaleca producent pojazdu. To jest główny czynnik, który decyduje o poprawnej pracy silnika dwusuwowego. Przed rozpoczęciem pierwszej jazdy należy zatem dokładnie zagłębić się w informacje zawarte w książce serwisowej, gdzie sam stosunek określony jest zarówno dla okresu docierania, jak i po jego zakończeniu. Jeżeli kupiliście używany motocykl warto jest w momencie oględzin dopytać dokładnie o tę kwestię właściciela, a następnie potwierdzić te informacji chociażby w Internecie.

Producenci stosują różne wartości tego stosunku w zależności od konstrukcji silnika, przeznaczenia, jakości podzespołów, etc. Zwykle zawiera się on pomiędzy 1:25, a 1:50.

Stosunek oleju do benzyny

Stosunek ów podawany jest zawsze w taki sposób, że informuje o tym ile litrów paliwa przypada na litr oleju, tj. np. 1:30. Taki stosunek informuje o tym, że jeden litr oleju przypada na 30 litrów benzyny. Zatem to ile oleju należy dolać do paliwa zależy nie tylko od samego stosunku jaki zaleca producent, ale także od ilości zatankowanej benzyny. Najlepszym, najbezpieczniejszym i najbardziej dokładnym sposobem jest przygotowanie mieszanki przed wlaniem jej do zbiornika paliwa. Wówczas do odpowiedniego kanistra wlewamy zadaną ilość benzyny i zgodnie z deklarowanym przez producenta pojazdu stosunkiem paliwa do oleju dolewamy poprawną ilość oleju. Do odmierzania ilości oleju służą specjalne naczynia lub pojemniki z dokładną podziałką. Jeżeli jest to stosunek 1:50 to oznacza że na każde 5 litrów benzyny potrzebujemy 100 ml oleju. Z tego wynika, że na litr paliwa przypada 20 ml oleju. Mnożymy ilość litrów benzyny przez te 20 ml i wychodzi nam dokładna ilość oleju jaką trzeba wymieszać z paliwem. To bardzo proste i wymaga od właściciela motocykla przede wszystkim znajomości pojemności zbiornika paliwa, a także zakupu odpowiedniego pojemnika z podziałką oraz kanistra. To najłatwiejszy sposób, aby dobrze przygotować mieszankę jeszcze przed rozpoczęciem jazdy, aby uniknąć bardziej skomplikowanych obliczeń.

Jaki olej do silników dwusuwowych?

Do stworzenia mieszanki oleju z benzyną potrzebny jest specjalny rodzaj oleju, który został stworzony do tego by odpowiednio smarować współpracujące elementy układu korbowo-tłokowego silnika 2T, ale także by razem z paliwem ulec spaleniu w komorze spalania. Nie można więc w tym przypadku stosować pierwszego lepszego oleju silnikowego, w imię zasady “byleby smarowało”. Kiedyś wybór oleju silnikowego do jednostek dwusuwowych był prosty – brałeś po prostu to co było. Ale czasy były inne, a dostępne na naszym rodzimym rynku silniki nie należały tez do bardzo zaawansowanych konstrukcji. Wystarczył cokolwiek, co swoim składem i właściwościami zbliżone było do dedykowanego oleju, aby proste silnik bez większych problemów były smarowane, a mieszkanka ulegała spalaniu. Jeździć się dało, ale każdy kolejny przejechany kilometr przyczyniał się do wcześniejszego zużycia.

Dziś warto się zastanowić nad tym jakiego oleju użyjemy do stworzenia mieszanki. Jeśli jeździsz motocyklem ze współczesnym silnikiem dwusuwowym, zwłaszcza tym bardziej wysilonym, o dużej mocy, ale nie tylko, to dobrą i bardzo wskazaną praktyką jest nieoszczędzanie na jakości oleju. Nowoczesne w pełni syntetyczne oleje do dwusuwów to nie tylko ładna butelka i rasowy wygląd etykiety. Stosowane obecnie technologie skutecznie zapobiegają koksowaniu się składników oleju podczas procesu spalania i w konsekwencji realnie wydłużają życie podzespołów silnika. Mogą realnie wpłynąć nie tylko na żywotność, ale także na ekonomię spalania. Po prostu czasy klasycznego ‘miksolu”, czy oleju “lux” już się bezpowrotnie skończyły, a motocykliści mogą wybierać produkty wielu renomowanych producentów, aby dokładnie zadbać o układ smarowania jednostki napędowej i tym samym wydłużyć jej żywotność.

Przeczytaj również:

Olej w konewkach? Kiedyś to było! Historia marki Motul i oleju syntetycznego do motocykla

Docieranie silnika dwusuwowego, a ilość oleju

Silnik po remoncie, nowy tłok, cylinder po szlifie – jak dobrać stosunek w takiej sytuacji? Tutaj warto zajrzeć do instrukcji obsługi lub skonsultować się bezpośrednio z serwisem. Nowe części potrzebują trochę czasu i pracy by dopasować się w celu uzyskania pełnej sprawności. Nowy fabrycznie silnik lub świeżo po remoncie oznacza, że tarcie dopasowujących się części będzie zwiększone. Dlatego powszechną praktyka jest, aby na czas docierania zwiększyć ilość mieszanego oleju z paliwem, np. ze stosunku 1:50 do 1:30. Pozwoli to na zwiększoną ochronę przed przytarciem i łagodniejszy przebieg procesu docierania. Po określonym przez producenta czasie znów będzie można wrócić do standardowych wartości.

Kalkulator mieszanki

Nie każdy musiał być “orłem” w szkole i przeliczać sprawnie dziesiętne części po przecinku. Zwłaszcza, gdy podniecenie związane z wizją jazdy na ukochanym sprzęcie nie pomaga, aby się skupić. W takich chwilach i przede wszystkim dla własnej pewności warto jest posłużyć się ogólnodostępnymi kalkulatorami online. Szybko prosto i pewnie. Szczególnie, gdy wlejemy do zbiornika 7,37 litra benzyny… Wówczas o poprawne obliczenia jest znacznie trudniej, a ten z pozoru błahy błąd może was sporo kosztować. Jednym z lepszych dostępnych w Internecie kalkulatorów jest zdecydowanie ten, który znajduje się na stronie www.dkmotocykle.pl, ponieważ pozwala na wpisanie dokładnej ilości zatankowanego paliwa. Dzięki temu otrzymamy poprawny wynik, który rozwieje wszystkie nasze wątpliwości.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button