Ile oleju do benzyny? Mieszanka paliwa do motocykla dwusuwowego 2T. Wiedziałeś o tym?

Masz dwusuwa? Tego tematu lepiej nie olej

W skrócie
  • Ile oleju do paliwa w motocyklu dwusuwowym?
  • Jaki wybrać stosunek oleju do benzyny?
  • jaki olej do dwusuwów stosować?

Ile oleju do paliwa? To pytanie pojawia się w głowie każdego kto zaczyna swoją przygodę z silnikiem dwusuwowym. No właśnie, to ile tego oleju powinno się dolewać do benzyny?

Odpowiedź dna to pytanie wydaje się prosta, bo zwyczajnie wyrażona w mililitrach, czyli ilości oleju jaką dolewamy do benzyny by stworzyć tzw. mieszankę. Nie jest to jednak tak oczywiste i proste, bo to ile dokładnie mamy dolać oleju zależy od kilku czynników.

Olej do silników dwusuwowych

W nowoczesnych motocyklach i skuterach dwusuwowych najczęściej sprawę załatwiają automatyczne dozowniki oleju, których zadaniem jest dostarczanie właściwej ilości oleju do układu zasilania, by ten zdążył się wymieszać z benzyną przed jej podaniem do komory spalania. W takim wypadku jedyne co nas interesuje to uzupełnianie samego oleju co pewien czas w specjalnym zbiorniczku, który połączony jest z automatycznym dozownikiem. W tym wypadku, gdy poziom oleju w zbiorniku zbliża się do wartości granicznej, zapala się specjalna kontrolka w zestawie wskaźników informująca o konieczności uzupełnienia stanu oleju dla silników 2T. Junak Furious 50 2T

Doświadczenie pokazuje jednak, że te systemy potrafią być wadliwe. Czasem “padnie” kontrolka, czasem wężyk się zapcha i dozownik przestanie podawać olej. Dlatego warto okresowo sprawdzać poprawne działanie tego systemu i nie wierzyć ślepo w jego bezusterkową pracę. Konsekwencje przeoczenia awarii potrafią być niestety bolesne dla kieszeni, bo bez oleju układ cylinder – tłok zwyczajnie się zaciera.

Nie wszystkie jednak motocykle dwusuwowe posiadają dozowniki oleju, nawet maszyny z obecnego rocznika produkcji – zwłaszcza wyczynowe sprzęty offroadowe, nie są wyposażane w to zbędne udogodnienie.

Ile oleju do paliwa?

To ile oleju należy dolać do paliwa zależy przede wszystkim od tego jaką wartość stosunku paliwa do oleju zaleca producent pojazdu. To jest główny faktor, który decyduje poprawnej pracy silnika dwusuwowego.

Stosunek ów podawany jest zawsze w taki sposób, że informuje o tym ile litrów paliwa przypada na litr oleju, tj. np. 1:30. Taki stosunek informuje o tym, że jeden litr oleju przypada na 30 litrów benzyny.

Producenci stosują różne wartości tego stosunku, w zależności od konstrukcji silnika, przeznaczenia, jakości podzespołów, etc. Zwykle zawiera się on pomiędzy 1:25, a 1:50.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Przeczytaj też:

Rusza konkurs Motul Europa Tour: Weź udział i wygraj wyjazd motocyklowy na Nordkapp!

 

Zatem to ile oleju należy dolać do paliwa zależy nie tylko od samego stosunku jaki zaleca producent, ale także od ilości zatankowanej benzyny. Najlepszym, najbezpieczniejszym i najbardziej dokładnym sposobem jest przygotowanie mieszanki przed wlaniem jej do zbiornika paliwa. Wówczas do odpowiedniego kanistra wlewamy zadaną ilość benzyny i zgodnie z deklarowanym przez producenta pojazdu stosunkiem paliwa do oleju dolewamy poprawną ilość oleju. Do odmierzania ilości oleju służą specjalne naczynia lub pojemniki z dokładną podziałką. Jeżeli jest to stosunek 1:50 to oznacza że na każde 5 litrów benzyny potrzebujemy 100 ml oleju. Z tego wynika, że na litr paliwa przypada 20 ml oleju. Mnożymy ilość litrów benzyny przez te 20 ml i wychodzi nam dokładna ilość oleju jaką trzeba wymieszać z paliwem.

Jaki olej do silników dwusuwowych?

Do stworzenia mieszanki oleju z benzyną potrzebny jest specjalny rodzaj oleju, który został stworzony do tego by odpowiednio smarować współpracujące elementy układu korbowo-tłokowego silnika 2T, ale także by razem z paliwem ulec spaleniu w komorze spalania. Nie można więc w tym przypadku stosować pierwszego lepszego oleju silnikowego, w imię zasady “byleby smarowało”. Kiedyś wybór oleju silnikowe do jednostek dwusuwowych był prosty. Brałeś po prostu to co było. Ale czasy były inne a dostępne na naszym rodzimym rynku silniki nie należały tez do bardzo zaawansowanych konstrukcji.

Dziś warto się zastanowić nad tym jakiego oleju użyjemy do stworzenia mieszanki. Jeśli jeździsz motocyklem ze współczesnym silnikiem dwusuwowym, zwłaszcza tym bardziej wysilonym, o dużej mocy, ale nie tylko, to dobrą i bardzo wskazaną praktyką jest nieoszczędzanie na jakości oleju. Nowoczesne w pełni syntetyczne oleje do dwusuwów to nie tylko ładna butelka i rasowy wygląd etykiety. Stosowane obecnie technologie skutecznie zapobiegają koksowaniu się składników oleju podczas procesu spalania i w konsekwencji realnie wydłużają życie podzespołów silnika. Mogą realnie wpłynąć nie tylko na żywotność, ale także na ekonomię spalania. Po prostu czasy klasycznego ‘miksolu”, czy oleju “lux” już się bezpowrotnie skończyły.

Przeczytaj również:

Olej w konewkach? Kiedyś to było! Historia marki Motul i oleju syntetycznego do motocykla

Docieranie silnika dwusuwowego a ilość oleju

Silnik po remoncie, nowy tłok, cylinder po szlifie – co w takiej sytuacji? Tutaj warto zajrzeć do instrukcji obsługi, lub skonsultować się z serwisem. Nowe części potrzebują trochę czasu i pracy by dopasować się w celu uzyskania pełnej sprawności. Nowy fabrycznie silnik, lub świeżo po remoncie oznacza, że tarcie dopasowujących się części będzie zwiększone. Dlatego powszechną praktyka jest by na czas docierania zwiększyć ilość mieszanego oleju z paliwem. Np. ze stosunku 1:50 do 1:30. Pozwoli to na zwiększoną ochronę przed przytarciem i łagodniejszy przebieg procesu docierania. Po określonym przez producenta czasie znów będzie można wrócić do standardowych wartości.

Kalkulator mieszanki

Nie każdy musiał być “orlenem” w szkole i przeliczać sprawnie dziesiętne części po przecinku. Zwłaszcza gdy podniecenie związane z wizją jazdy na ukochanym sprzęcie nie pomaga by się skupić. W takich chwilach – i w ogóle dla pewności by sprawdzić własne obliczenia, można posłużyć się ogólnodostępnymi kalkulatorami online. Szybko prosto i pewnie. Zwłaszcza gdy wlejemy do zbiornika 7,37 litra benzyny…

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button