Honda XL750 Transalp 2025 – przemyślane zmiany kluczem do sukcesu [OPIS, DANE TECHNICZNE, GALERIA ZDJĘĆ]

Po co zmieniać coś co jest dobre?

W skrócie
  • Odświeżona Honda XV750 Transalp na rok 2025
  • Zmiany, różnice i modyfikacje
  • Pełny test video w wykonaniu Tobiasza znajdziesz w dalszej części artykułu

Jeżeli tworzyłbym dla was zestawienie motocykli legendarnych, zapamiętanych i mających wpływ na rozwój rynku jednośladów, to zdecydowanie rozpocząłbym od Hondy Transalp. To model, który na kartach historii zapisał się grubą czcionką za sprawą wysokiej uniwersalności i ponadczasowych rozwiązań. Wersja przygotowana na 2025 rok nieznacznie różni się od swojego poprzednika, ale to zdecydowanie dobry krok.

Wymagania użytkowników w dużej mierze uzależnione są od samego motocykla, więc nie każdy model przygotowywany na kolejny rok musi być potężną rewolucją. Ba, wprowadzenie sporych zmian realnie mogłoby sprawić, że zatracone zostaną najważniejsze cechy, co skutecznie wpłynie na spadek słupków sprzedażowych. Z motocyklowymi legendami trzeba się zatem obchodzić jak z jajkiem – z jednej strony sam proces wskrzeszenia jest gwarancją sukcesu, jednakże bardzo trudnym zadaniem jest zachowanie oryginalnego DNA przy ozdobieniu nowoczesnymi kształtami oraz elektroniką. Niewielu producentom się to udaje, ale na szczęście w Hondzie pracują specjaliści.

Honda XL750 Transalp na 2025 rok to kontynuacja całego nabranego doświadczenia, a także delikatna rozbudowa tych rozwiązań, za które model ten pokochały rzesze motocyklistów. Zresztą o takiej wizji otwarcie mówili również inżynierowie, którzy za cel postawili sobie uwidocznienie i poprawienie tych cech, dzięki którym pierwsze wcielenie Transalpa w 1986 roku było tak udane.

„Przyjrzeliśmy się uważnie temu, co sprawiło, że pierwszy model Transalp był tak dobry. Chcieliśmy określić współczesny wymiar równowagi między miejską zwinnością, długodystansowym, turystycznym komfortem na drodze i zdolnościami terenowymi. W trakcie prac rozważyliśmy te aspekty na wszystkie możliwe sposoby i stworzyliśmy motocykl, który jest w gamie modelowej Hondy ciekawą alternatywą dla kierowców o różnym poziomie doświadczenia. Do przemierzania miasta, jak i całego świata –Transalp jest na to gotowy!” – skomentował Masatoshi Sato, szef projektu Transalp, Honda R&D, Japonia.

Honda Transalp XL750. Najważniejsze informacje:

  1. Motocykl legenda – Honda XL750 Transalp na rok 2025 otrzymała kilka kosmetycznych zmian.
  2. Dwucylindrowa jednostka napędowa o pojemności 755 cm3 (współdzielona z nowym CB750 Hornet) generuje moc 92 KM.
  3. Znajomy wygląd? Odważne kształty podkreślono nowym, podwójnym reflektorem projektorowym LED, przypominającym lampę, który montowany jest w Africa Twin.

Wons prawi, czyli pierwsze wrażenia z jazdy na nowym Transalpie:

Odświeżona stylistyka i nowe nawiązania

Najnowsze wcielenie Transalpa zachowuje design spójny z poprzednikami, a linie można śmiało określić mianem prostych i klasycznych. Główne zmiany koncentrują się w przedniej części, która została mocno przeprojektowana. Pewne akcenty stylistyczne zostały zaczerpnięte z flagowego modelu Africa Twin, podobnie jak podwójny reflektor ze zunifikowanymi soczewkami projektorowymi LED dla świateł mijania i drogowych. Jakość oświetlenie znacznie się poprawiła, a zmiana ta sprawiła również, że motocykl wygląda znacznie bardziej agresywnie. Nowa jest również przeprofilowana szyba wykonana z trwałego materiału Durabio. Centralny kanał powietrzny został zaprojektowany tak, aby kontrolować przeciwciśnienia oraz zredukować uderzenia powietrza w kask.

Za napęd odpowiada silnik o pojemności 755 cm3 ze średnicą cylindrów i skokiem tłoków wynoszącymi 87 x 63,5 mm oraz stopniem sprężania 11,0:1. Dzięki zastosowaniu 8-zaworowego układu rozrządu Unicam, znanego z modelu CRF450R, jednostka zapewnia wyjątkową równowagę między mocą a momentem obrotowym, a także ma kompaktowe wymiary. Maksymalna moc 48 KM (67,5 kW) przy 9500 obr./min w połączeniu z solidnym momentem 75 Nm przy 7250 obr./min sprawia, że odświeżony na 2025 rok Transalp żwawo reaguje na ruch manetką gazu, a liniowy sposób oddawania mocy nie zaskoczy nawet początkującego motocyklisty.

Inżynierowie zadbali o to, aby każdy element pełnił więcej niż jedną funkcję – główne koło zębate napędza również wałek wyrównoważający, a pompa wody została sprytnie ukryta w lewej pokrywie silnika. W modelu 2025 estetyka została dodatkowo poprawiona poprzez usunięcie widocznej rurki odpowietrzającej, co sprawia, że motocykl wygląda jeszcze bardziej nowocześnie i schludnie. Natomiast zastosowanie kanałów przepływu Vortex Flow skutecznie kieruje powietrze do airboxu, co wpływa na bardziej równomierne spalanie i optymalne osiągi. Niskie spalanie na poziomie 4,3 l/100 km pozwala pokonać nawet 390 km na jednym zbiorniku paliwa, który pomieści 16,9 l paliwa.

Honda Transalp 2025. Lżejsze podwozie

Charakterystyczny dźwięk dwucylindrowej jednostki uzyskano dzięki wałowi korbowemu z wykorbieniami przesuniętymi o 270°. W dolnym zakresie obrotów silnik brzmi przyjemnie, a przy wyższych dostarcza rasowego ryku, podkreślając sportowy charakter. Elektroniczna przepustnica w modelu Transalp została dostrojona do potrzeb długich tras, co zapewnia płynność jazdy i odpowiednią reakcję na gaz. Antyhoppingowe sprzęgło zapobiega podskokom tylnego koła podczas gwałtownego hamowania. Dzięki sprawdzonej technologii, przemyślanej konstrukcji i niezawodnym osiągom, ten silnik stanowi fundament sukcesu, podobnie jak w każdym poprzednim wcieleniu Transalpa.

Sercem konstrukcji jest stalowa, dwubelkowa rama rurowa ważąca zaledwie 18,3 kg – to aż o 10% mniej niż w przypadku CB500X. Tak niska masa to efekt prac inżynieryjnych, obejmujących redukcję liczby wzmocnień, zmniejszenie średnicy głównych i dolnych rur oraz optymalizację górnego mocowania amortyzatora i sworznia wahacza. W efekcie rama jest nie tylko lekka, ale i niezwykle sztywna, co przekłada się na doskonałe prowadzenie i pewność jazdy. Podwozie Transalpa zostało dostrojone na podstawie intensywnych testów, prowadzonych zarówno w Europie, jak i Japonii, dzięki czemu udało się tak wystroić zawieszenie, aby zachować balans pomiędzy komfortem jazdy po drogach asfaltowych, a jazdą w terenie. Przednie zawieszenie to widelec Showa SFF-CA o średnicy 43 mm i skoku 200 mm, z możliwością regulacji napięcia wstępnego sprężyny. Górna półka widelca wykonana jest z aluminium odlewanego, a dolna z kutego, co zwiększa sztywność całej konstrukcji. Nowe ustawienia zawieszenia poprawiają stabilność, zmniejszając kompresję i tłumienie odbicia. Z tyłu pracuje amortyzator Showa z zewnętrznym zbiorniczkiem oleju, o skoku 190 mm. Współpracuje on z systemem Pro-Link oraz aluminiowym wahaczem inspirowanym modelem CRF1100L Africa Twin. W wersji na 2025 rok zwiększono tłumienie dobicia i odbicia, co przekłada się na lepszą kontrolę nad motocyklem podczas jazdy w ciężkim terenie. Prześwit wynoszący 210 mm przypomina nam o terenowym charakterze Transalpa.

Układ hamulcowy składa się z dwóch przednich tarcz o średnicy 310 mm oraz pojedynczej tarczy o średnicy 256 mm z tyłu. Szprychowe koła w rozmiarze 21-cali z przodu i 18-cali z tyłu, wykonane są ze stali nierdzewnej, a fabrycznie montowane opony Metzeler Karoo Street lub Dunlop Mixtour (90/90-21 przód, 150/70-18 tył) zapewniają świetną przyczepność na różnych nawierzchniach.

Bez zaawansowanej elektroniki ani rusz

Jednym z kluczowych elementów nowego modelu jest 5-calowy wyświetlacz TFT. Dzięki zastosowaniu dodatkowej warstwy szkła oraz wypełnienia szczeliny między ekranem a osłoną specjalną żywicą, obraz jest czytelny nawet w ostrym świetle słonecznym. Dodatkowo do dyspozycji motocyklisty są również trzy warianty wyświetlania informacji – paskowy, zegarowy lub prosty, a także może skorzystać z trybu o wysokim kontraście z czarnym tłem. Aplikacji Honda RoadSync pozwala na bezproblemowe połączenie ze smartfonami z systemem iOS oraz Android. Z poziomu kierownicy, przy pomocy podświetlanego czteropozycyjnego przełącznika, kierowca może obsługiwać nawigację zakręt po zakręcie, odbierać połączenia czy słuchać muzyki. Wystarczy pobrać aplikację, sparować urządzenie i gotowe – można cieszyć się pełną funkcjonalnością podczas jazdy.

Inteligentne rozwiązania obejmują także system magistrali CAN (Controller Area Network), który upraszcza układ elektryczny i umożliwia efektywną komunikację pomiędzy komponentami motocykla. Kluczową rolę odgrywa tu jednostka BCU (Body Control Unit), umieszczona pod zbiornikiem paliwa. Odpowiada ona za przetwarzanie sygnałów z różnych systemów, takich jak ABS, ekran TFT czy sterowanie przełącznikami. Warto dodać, że przednie i tylne kierunkowskazy wyposażono również w system automatycznego wyłączania, który nie korzysta z tradycyjnego timera – zamiast tego analizuje różnicę prędkości przedniego i tylnego koła, samodzielnie określając odpowiedni moment dezaktywacji świateł.

Transalp stworzony na miarę

Sama konstrukcja motocykla jest niemalże idealna, ale nadal właściciele mogą Transalpa bardzo fajnie skonfigurować i wybierać spośród gotowych pakietów. Warto zaznaczyć, że dla wygody nabywców można zakupić je zarówno osobno, jak i w zestawach, więc każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie.

  • Pakiet Urban – podnosi walory praktyczne i ułatwia przewóz bagażu dzięki 50-litrowemu kufrowi górnemu, aluminiowemu panelowi, podstawie montażowej, torbie wewnętrznej, a także wysokiej szybie i podstawce centralnej.
  • Pakiet Touring – zestaw obejmuje wygodne kufry boczne (26 l prawy/33 l lewy) oraz panele aluminiowe, wsporniki, torby wewnętrzne i gniazdo 12V umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych.
  • Pakiet Adventure – wzmacnia terenowy wygląd i funkcjonalność dzięki takim elementom, jak orurowanie boczne, światła przeciwmgielne LED i osłona chłodnicy.
  • Pakiet Rally – wzrost osiągów i łatwości obsługi zapewniają: quickshifter, osłona silnika, płyta podsilnikowa, podnóżki do jazdy terenowej i przedłużone osłony dłoni. Zestaw naklejek na koła to dodatkowy akcent stylistyczny.
  • Pakiet Comfort – dzięki górnym i dolnym owiewkom kierowca jest lepiej chroniony przed wiatrem i niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Komfort zwiększają dodatkowo wyściełane siedzenie i podgrzewane manetki, a gumowe podnóżki zmniejszają zmęczenie pasażera. Poręczna torba na zbiornik jest wygodnym dodatkiem podczas podróży.

Cena: od 46 500 zł

Honda XL750 Transalp 2025 dane techniczne:

SILNIK
Typ Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy OHC, z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam
Pojemność skokowa 755 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 87 mm x 63,5 mm
Stopień sprężania 11,0:1
Maksymalna moc 67,5 kW przy 9500 obr./min 34,5 kW przy 5250 obr./min
Maks. moment obrotowy 75 Nm przy 7250 obr./min 66 Nm przy 4750 obr./min
Poziom hałasu: mierzony stacjonarnie (dB) 95 dB 88 dB
Prędkość maksymalna (km/h) 195 km/h 160 km/h
Pojemność układu smarowania 3,9 l
Rozrusznik Rozrusznik elektryczny
SYSTEM PALIWOWY
Zasilanie Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Zbiornik paliwa 16,9 l
Emisja CO2 wg WMTC 102 g/km 97 g/km
Fuel Consumption 4,3 l/100 km 4,2 l/100 km
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Rodzaj akumulatora AGM
Pojemność i napięcie akumulatora 12 V 9,1 Ah
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Typ sprzęgła Mokre wielopłytkowe, antyhoppingowe
Typ skrzyni biegów 6-biegowa manualna skrzynia biegów
Przeniesienie napędu Łańcuch
RAMA
Typ ramy Stalowa rurowa (diament)
PODWOZIE
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2325 mm x 838 mm x 1455 mm
Rozstaw osi 1560 mm
Kąt pochylenia główki ramy 27°
Wyprzedzenie 111 mm
Wysokość siedziska 850 mm
Prześwit 210 mm
Masa własna 210 kg
Promień skrętu 2,6 m
ZAWIESZENIE
Zawieszenie z przodu Showa 43 mm SFF-CA USD, skok 200 mm
Tylne zawieszenie Zespolone typu Honda Pro-Link, skok 190 mm
KOŁA I OPONY
Felgi Stalowe szprychy, aluminiowa obręcz, przeznaczone do opon dętkowych
Opona przednia 90/90-21M/C 54H
Opona tylna 150/70R18M/C 70H
HAMULCE
Typ układu ABS Dwukanałowy ABS (tylny ABS można wyłączyć)
Przednie Osiowo montowane dwutłoczkowe zaciski hamulcowe i podwójne pływające tarcze o średnicy 310 mm
Tylne Pojedyncza tarcza 256 mm z jednotłoczkowym zaciskiem
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
Zespół wskaźników Multiinformacyjny wyświetlacz 5-calowy TFT
Reflektor LED
Światła tylne LED
Łączność Aplikacja RoadSync
USB Typu C
Automatyczny wyłącznik kierunkowskazów Tak
System zabezpieczeń HISS (Honda Intelligent Security System)
Tryby jazdy Sport, Standard, Deszcz i Szuter   oraz  Tryb użytkownika
HSTC Trzy poziomy + możliwość wyłączenia
Wyposażenie dodatkowe ESS

 

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button