Honda CRF 450 R 2021: Wyczynowy motocross w najnowszej odsłonie

Tim Gajser ma powody do radości. Jego mistrzowska Honda CRF 450 R ma teraz być jeszcze bardziej skuteczna w walce o najwyższe trofea MX. Oto nowa CRFa 2021.

Honda CRF450R na rok 2021 otrzymała szereg usprawnień i ulepszeń, którym przyświecało hasło ‘Razor-sharp Cornering’. Przede wszystkim odchudzono motocykl aż o 2 kg dzięki zastosowaniu nowej ramy oraz ramy pomocniczej. Nowa, sztywniejsza rama oraz wahacz, w połączeniu ze zwiększonym prześwitem i zmianami w zawieszeniu, wpływają na jeszcze lepsze prowadzenie motocykla w ciasnych zakrętach i nawrotach.

Doświadczenie nabyte podczas mistrzowskiego sezonu teamu HRC i Tima Gajsera, wskazuje na mniejsze zmęczenie zawodnika podczas pokonywania okrążeń w optymalnym czasie na zawodach. Silnik także czerpie z doświadczeń teamu HRC zdobytych podczas zawodów cyklu mistrzostw świata w motocross. Skupiono się na osiągnięciu jeszcze wyższej wydajności w zakresie niskich oraz średnich obrotów silnika. Przeniesiono dekompresator, zwiększono airbox, zmieniono także elementy korpusu przepustnicy oraz elementy układu wydechowego, w tym zastąpiono podwójne tłumiki pojedynczym. Rozmiary sprzęgła hydrauliczne zostały zwiększone, a dźwignia pracuje jeszcze lżej, co przy odciążeniu wielu komponentów, w tym mniejszej pompy paliwa, a także elementów nadwozia oraz siedziska, wpływa na zwiększenie swobody kierowcy podczas jazdy. Dopełnieniem zmian w modelu 2021 są nowe barwy – całkowita czerwień plastików.

2021 Honda CRF450R

Aluminiowa podwójna rama kołyskowa w modelu CRF450R na rok 2021 została poddana szczegółowym modyfikacjom w porównaniu z modelem z 2020 roku. Są to modyfikacje, które zostały wprowadzone bezpośrednio z rozwiązań teamu HRC, gdzie głównym wyzwaniem było osiągnięcie jak najlepszych wyników w zakrętach. Dzięki zastosowaniu węższego ramienia ramy głównej, zaoszczędzono 700 gram i obecnie jest to 8,4 kg, również zmniejszono wagę ramy pomocniczej o 320 g – obecnie waga wynosi 910 g. Geometria podwozia jest również nowa, zmiany dotyczą przede wszystkim usprawnienia sztywności bocznej, dzięki czemu motocykl może pokonywać zakręty z wyższą prędkością, lepszą trakcją oraz większą sterownością. Wprowadzono także udoskonalenia w tylnym zawieszaniu typu Pro-Link. W pełni regulowany widelec Showa USD 49 mm, to wersja „fabrycznego” widelca Showa, dostarczanego zespołom wyścigowym startującym w mistrzostwach MX w Japonii.

W celu udoskonalenia jazdy w zakrętach, skok zawieszenia został zwiększony o 5 mm do 310 mm oraz wzrosła sztywność zacisków. Główne zawory tłokowe tylnego amortyzatora Showa zostały zmienione, zapewniają większe tłumienie przy niskich prędkościach ściskania (i mniejsze tłumienie przy dużej prędkości ściskania) i skutkują lepszą kontrolą przy
intensywnym przyspieszaniu. Do produkcji sprężyn użyto najlżejszego stopu stali i dało to oszczędność 200 g wagi. Siedzenie jest teraz nieco krótsze, lżejsze i zapewnia więcej swobody podczas poruszania się na motocyklu. Jest także prostsze w zdejmowaniu i zakładaniu. Łatwiejsza jest także konserwacja, liczba 8 mm śrub mocowanych do nadwozia została zmniejszona do 4 z 6 z każdej strony. Motocykl jest również węższy o 70 mm (50 mm z lewej strony, 20 mm ze strony wydechu). Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 27,1°/114 mm (wcześniej 27,4°/116 mm), przy rozstawie osi 1481 mm. Prześwit jest zwiększony o 8 mm do 336 mm. Masa sucha motocykla to 108,8 kg, czyli ponad 2 kg mniej niż w poprzedniku. 

Osłony chłodnicy są teraz zbudowane z jednego kawałka plastiku (wcześniej dwa kawałki) i charakteryzują się mniejszym otworem wentylacyjnym, przy zoptymalizowanym kącie przepływu powietrza. Zmianą uległ także tytanowy bak paliwa o pojemności 6,3 litra. Będąca standardem lekka kierownica Renthal Fatbar zapewnia elastyczność wymaganą dla uzyskania optymalnego komfortu prowadzenia maszyny. Górne mocowanie kierownicy posiada dwa położenia umożliwiające jej przemieszczanie do tyłu i do przodu o 26 mm. Gdy mocowanie zostanie obrócone o 180 stopni, kierownica może zostać przesunięta o dodatkowe 10 mm od pozycji podstawowej, co daje cztery różne pozycje kierownicy.

Dwutłoczkowy przedni zacisk hamulcowy dysponuje tłoczkami o średnicy 30 i 27 mm. Wraz z przewodami hamulcowymi o niskim współczynniku rozszerzalności zapewnia zarówno znakomite wyczucie, jak i zwiększoną siłę hamowania. Zacisk współpracuje z tarczą typu „wave” o średnicy 260 mm. W modelu roku 2020 nowy materiał tylnych klocków hamulcowych dla jednotłoczkowego zacisku zwiększa siłę hamowania i trwałość klocków. 

Silnik generuje obecnie o 1,8 kW więcej mocy oraz 2 Nm momentu obrotowego. To w połączeniu z całkowicie nową konstrukcją motocykla ma zapewnić jeszcze krótsze czasy mistrzowskich okrążeń.

A oto nowa Honda CRF 450 R 2021 w akcji: https://youtu.be/IBeXV_EHy8Q

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button