Aktualnie czytasz:
Harley-Davidson pracuje nad systemem autonomicznego hamowania dla motocykli
0

Zmiany, zmiany, zmiany. Harley pracuje nad nowoczesnym systemem autonomicznego hamowania dla motocykli. System ten ma działać w zbliżony sposób do tego z samochodów.

Dosłownie przedwczoraj pisaliśmy o wielkich zmianach w amerykańskiej marce. W najbliższych latach na rynek mają trafić elektryczne Harley’e, z pierwszym modelem już w sierpniu 2019, a później turystyczne enduro i streetfighter.

Zmiany w H-D pokierowane są spadkami sprzedaży, zmieniającą się demografią klientów, ale także ogólnie mniejszym zainteresowaniem motocyklami jako tako.

 
Czytaj
REKLAMA

SŁONECZNA OFERTA SUZUKI

AdvertisementStreet czy Adventure? Teraz w tej samej cenie!

Amerykanie opatentowali pierwsze rysunki sugerującego, że H-D pracuje nad systemem bezpieczeństwa, który autonomicznie hamowałby w razie zagrożenia. System ten działałby w sposób zbliżony do systemów samochodowych. To znaczy, że z przodu motocykla znajdowałby się radar, który obserwowałby drogę. Jeśli jednostka sterująca uznałaby, że motocyklista powinien już hamować żeby nie uderzyć w poprzedzający go pojazd – system autonomicznie aplikowałby hamulce.

Oczywiście, w przypadku motocykli wszystko jest nieco bardziej skomplikowane. Przecież motocykl nie może autonomicznie zahamować, gdy jesteśmy w pełnym złożeniu. 

 
Czytaj
REKLAMA

UNIWERSALNE KUFRY BOCZNE. KOMPLET ZA 529,00 zł. Darmowa wysyłka

Uniwersalne motocyklowe kufry boczne ADV wraz ze stelażami w zestawie. Wykonane z lekkiego, wytrzymałego i odpornego na uderzenia polipropylenu. Posiadają elementy odblaskowe. Zamykane na zamek. Dwa kluczyki w komplecie. Wysyłka w 24h.

Stąd moim zdaniem powyższy musi być połączony z ABS-em opartym o IMU (tj. ABS-em pozwalającym na hamowanie w zakrętach). Takie rozwiązanie kilka lat temu opatentował Bosch, a później Continental. Znajdziemy je w droższych modelach chociażby BMW, KTM-a czy Ducati.

Zresztą, o autonomicznym hamowaniu motocykli pisaliśmy kilka tygodniu temu właśnie na podstawie wideo opublikowanego przez KTM-a. Austriacy współpracują z Boschem i obstawiam, że rozwiązanie wdrażane w Harley’u to właśnie system Boscha (a nie autorska aplikacja). Warto dodać, że radar w motocyklu otwiera drogę do chociażby aktywnego tempomatu.

Tak czy inaczej – Harley stawia na nowoczesne rozwiązania i po kilku latach letargu bierze się za robotę. Lepiej późno niż wcale! 

Źródło: Motorcycle.com

 

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%