125 ccm
Aktualnie czytasz:
Romet ZK 125FX: Jeden z najtańszych motocykli 125 z wtryskiem Siemens i CBS
Dobry stosunek ceny do jakości
0

Dzisiaj w Jednoślad.pl patrzę przez pryzmat początkującego motocyklisty szukającego małego, niedrogiego, prostego motocykla na prawo jazdy B. Dlaczego? Bo zawitał do nas Romet ZK 125 z dopiskiem FX.

Ta dodatkowa sygnatura dwóch liter oznacza, że mamy do czynienia z unowocześnioną wersją tej maszyny. Stylistycznie zmieniły się detale. Głównie rzuca się w oczy nowa przednia i tylna lampa, szersza paleta kolorystyczna i zmieniony kształt kanapy wraz ze zbiornikiem paliwa.

Najważniejsze zmiany są mniej zauważalne. Jest nowy układ hamulcowy wraz z CBSem i to co najważniejsze – elektroniczny wtrysk paliwa Siemens. Ten silnik teraz zupełnie inaczej pracuje. Może moc nie zmieniła się w sposób diametralny, bo wzrosła o nieco ponad 0.2 KM, ale za to kompletnie inaczej sprzęt reaguje na manetkę gazu w niskim zakresie obrotów. Dzięki elektronice zniknęła także dźwignia ssania i kranik. Chciałoby się powiedzieć – nareszcie.

Romet ZK 125FX pracuje też w sposób bardziej kulturalny. Jest wałek wyrównoważający i motocykl nie generuje nieprzyjemnych wibracji, nawet zbliżając się do odcięcia.

Co do jazdy na nowym ZK 125 – nie zmieniła się pozycja za kierownicą. Jest to maszyna zrelaksowana, która nie wymusza na nas nienaturalnej pozycji. To ważne w przypadku pierwszego motocykla. Z drugiej strony sprzęt jest dosyć neutralny podczas jazdy i miękko zawieszony. Nisko osadzony środek ciężkości i niewielka masa 133 kg brutto to dobry kompromis dla początkujących. Zwrócić należy też uwagę na wysokość siedziska. Bez problemu maszynę ogarną osoby o wzroście nawet 1.6m.

Ja na ten motocykl staram się patrzeć z punktu widzenia kogoś kto przesiada się z motoroweru, albo po prostu z prawem jazdy B chce spróbować nieco motocyklizmu. Sprawdzić czy jednoślad ma sens. Prawdę mówiąc dobrym tropem jest rozpoczynanie przygody od niedrogiego i niewymagającego sprzętu. Dlaczego? Bo taki motocykl jest w stanie nam wybaczyć więcej błędów, zwłaszcza podczas manewrowania po mieście. W sumie też w taki pragmatyczny sposób i ja zaczynałem. Zdecydowałem się na coś co będę miał pewność, że ogarnę, a w razie szlifu nie zbankrutuję.

Czy Romet ZK 125 FX to motocykl bez wad? No nie. Ja patrzę na tę maszynę wyłącznie przez pryzmat możliwości do ceny bez zbyt dużego przywiązywania uwagi do szczegółów czy designu. To z założenia motocykl, który ma przełamać pierwsze lody i być wstępem do nowej przygody. Za 6000 zł mamy 125tkę, która bez problemu osiąga 100 km/h, posiada markowy wtrysk, CBS i na pewno pojeździ dłużej niż jeden sezon. W tym segmencie motocykli przez ostatnie lata naprawdę dużo się zmieniło. Na lepsze.

Szczegóły
Cena

5999 PLN

Dane techniczne

wymiary [mm]
2080×770×1100 mm
rozstaw osi [mm]
1320 mm
waga [kg]
133 kg
silnik
1-cylindrowy, 4-suwowy, 2-zaworowy
średnica×skok
57×48,8 mm
pojemność [ccm]
124,5 ccm
chłodzenie
chłodzony powietrzem
moc max [KM]
7.5kW/8700 r/min
moment obrot. [Nm/rpm]
8.8.m/6500 r/min
prędkość max [km/h]
90 km/h
rozruch
elektryczny, nożny
zapłon
ECU
przeniesienie napędu
łańcuch
skrzynia biegów
5-biegów
sprzęgło
mokre, wielotarczowe
smarowanie
obieg wymuszony, mokra misa olejowa
opony przód | tył
90/90-18 | 100/90-18
zawieszenie przód
amortyzator teleskopowy
zawieszenie tył
amortyzatory olejowe
pojemność zbiornika [L]
13 L
hamulec przód / tył
tarcza / bęben
system hamulcowy
CBS
rodzaj paliwa
P lub E5
zużycie paliwa
2.5 L/100 km
Emisja CO2
CO2 –> 57 g/km
Stosunek: moc/masa
0.056 (kW/kg)

Plusy

Markowy wtrysk Siemens EFI
CBS i skuteczne hamulce po dotarciu
Komfortowe zawieszenie
Niewielka masa i łatwy do wyczucia balans
Niskie spalanie i niskie koszty eksploatacji

Minusy

Design...

Opinie
Ocena Redakcji
Ocena Użytkowników
Oceń tutaj
Ocena ogólna
Design
Jakość
Cena do jakości
Ocena Redakcji
Ocena Użytkowników
51 Oceny
Już oceniłeś, dziękujemy!
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
36%
Interesujące
36%
heh...
0%
Że co?
4%
Grrrr!
4%
Smutne
20%

Podziel się opinią

lub
Ocena ogólna
Design
Jakość
Cena do jakości