Yamaha MT-07 – motocykl skazany na sukces. Historia, opis, opinie, najważniejsze informacje

W skrócie
  • Yamaha MT-07 to prawdziwy hit sprzedażowy, który zmusił konkurencję do działania.
  • Dowiedz się więcej o motocyklu Yamaha MT-07.
  • Poznaj najważniejsze informacje o wszystkich generacjach motocykla Yamaha MT-07.

W 2013 r. Yamaha wskrzesiła swoją serię MT, ale tym razem podeszła do tematu nieco bardziej pragmatycznie i z głową. Dzięki temu powstała cała rodzina jednośladów, które stały się motorem napędowym sprzedaży motocykli japońskiego producenta. Jednym z najważniejszych modeli jest Yamaha MT-07, która cieszy się ogromną popularnością, a w Polsce wychowała już dziesiątki tysięcy motocyklistów.

Powrót serii MT sprawił, że Yamaha wywróciła rynkowy stołek. Oto pojawiły się motocykle, które były niedrogie, bardzo dobre jakościowo, wszechstronne, nowoczesne i dynamiczne. Był to prawdziwy powiew świeżości i motywacja do działania dla konkurencji. Yamaha MT-07 była drugim motocyklem z serii MT i pokazano ją rok po MT-09. Szybko zdobyła popularność, łącząc ostre i nowoczesne linie z dynamicznym, dwucylindrowym silnikiem, niską masą i dobrze zestrojonym zawieszeniem.

Yamaha MT-07 – pierwsza generacja (2014-2017)

Yamaha MT-07 – pierwsza generacja / fot. Yamaha

Od samego początku Yamaha MT-07 jest napędzana silnikiem CP2. To chłodzony cieczą dwucylindrowiec o pojemności 689 cm3. W momencie debiutu miał maksymalną moc 74,8 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosił 68 Nm. Producent zaproponował wygodną, niemal neutralną pozycję, co w połączeniu z masą czyniło z MT-07 dobry wybór dla tych, którzy szukali uniwersalnego rozwiązania na każdą okazję.

Pierwsza generacja modelu MT-07 miała prosty widelec teleskopowy z przodu i amortyzator centralny z tyłu. W obu przypadkach skok wynosi 130 mm. Z racji tego, że dopiero od 2016 r. ABS jest obowiązkowym elementem wyposażenia motocykli z silnikami o pojemności powyżej 125 cm3, początkowo MT-07 była standardowo oferowana bez tego układu, a ABS był dostępny za dopłatą.

Premiera MT-07 zbiegła się ze zmianą przepisów dotyczących kategorii prawa jazdy. Wprowadzono podział na kategorie A1, A2 i A. Yamaha idealnie się w to wpisywała, oferując MT-07 w wersji na kat. A2. Szybko zastąpiła schodzącą ze sceny XJ-6N jako motocykl używany w ośrodkach szkolenia kierowców oraz ośrodkach egzaminacyjnych. To przysporzyło jej dodatkowej popularności wśród polskich motocyklistów.

Yamaha MT-07 – druga generacja (2018-2020)

Yamaha MT-07 – druga generacja / fot. Yamaha

Druga generacja modelu MT-07 miała szereg ulepszeń, chociaż silnik pozostawiono bez zmian. Poprawiono konfigurację zawieszenia. W przednim widelcu poprawiono tłumienie, a z tyłu pojawił się nowy amortyzator, który miał nie tylko regulację napięcia wstępnego sprężyny, ale także regulację odbicia. Dziennikarze docenili te zmiany i już po pierwszych testach prasowych pojawiły się opinie, że prowadzenie motocykla uległo znaczącej poprawie.

Producent udoskonalił też wygląd motocykla, który powoli zaczynał wyglądać na droższego niż jest w rzeczywistości. Siedzisko zyskało dodatkową powierzchnię i zwiększono je aż o 30%, dzięki czemu jazda MT-07 była jeszcze wygodniejsza. Zbiornik paliwa stał się szerszy, co przełożyło się na zwiększenie pewności w zakrętach.

W przypadku używanych egzemplarzy Yamaha MT-07 jest chwalona za prostotę i solidność konstrukcji oraz niskie koszty utrzymania. Regularnie serwisowany silnik odwdzięcza się bezawaryjną pracą. W przypadku przedniego zawieszenia pojawiły się sugestie, by wymienić dolną uszczelkę na większą, żeby zapobiec wyciekom oleju. Warto wziąć to pod uwagę, robiąc serwis zawieszenia.

Yamaha MT-07 – trzecia generacja (2021-2024)

Yamaha MT-07 – trzecia generacja / fot. Yamaha

Kolejna odsłona modelu MT-07 charakteryzowała się odważniejszą i ostrzejszą stylistyką. Reflektor LED został zaprojektowany tak, by wraz ze światłami pozycyjnymi układać się w kształt litery “Y”. Pojawiły się też wloty powietrza, które zintegrowano z mini owiewkami. Zmiany objęły też ergonomię – kierownica została poszerzona o 15 mm.

Po raz pierwszy wprowadzono zmiany w silniku, które objęły układ dolotowy, wydechowy i wtrysk paliwa. Wszystko przez normę emisji spalin Euro 5. To poskutkowało zmniejszeniem mocy z 74,8 do 73,4 KM. Zawieszenie pozostało bez zmian, ale za to przednie tarcze hamulcowe urosły z 282 do 298 mm. W 2023 r. Yamaha wprowadziła dodatkową aktualizację w postaci kolorowego wyświetlacza TFT o przekątnej 5″ i przygotowania do montażu quickshiftera.

Yamaha MT-07 – czwarta generacja (2025-obecnie)

Yamaha MT-07 – czwarta generacja / fot. Yamaha

Najnowsza generacja modelu MT-07 przeszła poważne zmiany. Choć parametry silnika pozostały bez zmian, to mamy tu nowości w postaci przepustnicy ride-by-wire oraz wersji ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Y-AMT. Kierowca ma do dyspozycji 2 tryby jazdy, które różnią się mapami zapłonu i ustawieniami kontroli trakcji. Jest też tryb konfigurowalny przez użytkownika.

Po latach obecności klasyczny teleskopowy widelec został zastąpiony przez widelec upside-down z goleniami o średnicy 41 mm. Co ciekawe, nadal nie ma on żadnych możliwości regulacji. Felgi zmieniono na lżejsze i jednocześnie bardziej wytrzymałe od dotychczasowych. Dopracowano również ergonomię. Kierownica jest osadzona niżej i bliżej kierowcy. Wśród istotnych drobiazgów warto wymienić nowe przełączniki oraz kierunkowskazy z funkcją “trzykrotnego mignięcia” przy zmianie pasa ruchu oraz automatycznego wyłączania.

Podsumowanie

Yamaha MT-07 to motocykl, który zyskał sympatię wśród motocyklistów i można śmiało powiedzieć, że jest duchowym spadkobiercą maszyn określanych mianem Japanese Universal Motorcycle. Z łatwością radzi sobie w mieście i na krętych drogach, jest często wykorzystywany do turystyki, choć do wyboru jest jeszcze zbudowany na jego bazie Tracer 7. Egzemplarze z pierwszych generacji uchodzą za trwałe i niedrogie w serwisowaniu, ale przy zakupie warto zwrócić szczególną uwagę na to, czy motocykl nie był eksploatowany w ośrodku szkolenia kierowców.

Przeczytaj również:

Yamaha MT-07 2023: król średniaków dostaje zadyszki? [test, zdjęcia, wideo, cena]

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button