Czy na motocyklu można przewozić rower? Odpowiedź może Cię zaskoczyć [PRZEPISY]

Pomysł niecodzienny, ale...

W skrócie
  • Przewożenie rowera na motocyklu? To jest możliwe!
  • Polskie przepisy wprost tego nie zabraniają, jednakże trzeba zachować kilka kluczowych wytycznych
  • Przewóz rowera jest możliwy tylko przy wykorzystaniu specjalnego bagażnika

Przewożenie roweru motocyklem może wydawać się niecodziennym pomysłem. Ten środek transportu staje się coraz bardziej popularny wśród najróżniejszych podróżników, więc pytanie o taką możliwość zaczyna budzić się również wśród motocyklistów. W Polsce przepisy dotyczące przewożenia ładunków na motocyklach są dość ogólne, co daje pewną swobodę, ale jednocześnie wymaga zachowania ostrożności i odpowiedniego przygotowania.

Rowery przewozimy samochodem, camperem, przyczepką, bo jest to najprostszy, a zarazem bardzo sprawny środek transportu. Niecodziennym widokiem jest motocyklista, który zamiast tylnego kufra decyduje się montaż składanego rowera, ale śmiem twierdzić, że w niedalekiej przyszłości powstaną tak niewielkie i kompaktowe modele, które dedykowane będą przede wszystkim właścicielom jednośladów. Polskie przepisy ruchu drogowego, zawarte w ustawie Prawo o ruchu drogowym, precyzują, że ładunek przewożony na pojeździe nie może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego, ani ograniczać widoczności kierowcy. Co więcej, ładunek nie powinien wystawać poza obrys pojazdu w sposób, który mógłby utrudniać prowadzenie pojazdu lub stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu.

W kontekście przewożenia roweru motocyklem kluczowe jest, aby rower był stabilnie zamocowany i nie przeszkadzał w prowadzeniu motocykla. Przepisy nie zabraniają przewożenia rowerów na jednośladach, ale wymagają, by ładunek był przewożony w sposób bezpieczny i zgodny z wymogami dotyczącymi przewożenia ładunków. Co to oznacza?

Najważniejsze informacje:

  1. Przewożenie rowera na motocyklu – czy można to zrobić zgodnie z prawem?
  2. Polskie przepisy nie zabraniają tego bezpośrednio, ale jednocześnie regulują kwestię przewozu i sposobu montażu.
  3. Rower można zabrać na wyjazd motocyklowy tylko w przypadku, gdy kierowca jednośladu zainwestuje w specjalny bagażnik.

Przeczytaj również:

Pakujemy się na wyprawę motocyklową. Oto rzeczy, o których lepiej pamiętać przed wyjazdem na Motul Tour [PORADNIK DLA KAŻDEGO]

Na motocyklu możemy przewozić najróżniejsze przedmioty, ale dominują te, które zmieszczą do się do kufrów lub akcesoryjnych toreb. Motocykliści niechętnie przewożą duże gabaryty, chociaż z pewnością w Internecie mogliście zobaczyć wiele fotek, które przedstawiają kierowcę wraz z nowym kompletem opon, który właśnie jest w drodze do wulkanizatora. Rowery stają się coraz bardziej popularne, dlatego wielu producentów akcesoriów do tego typu jednośladów stara się wyjść na przeciw oczekiwaniom klientów. W polskich przepisach możemy przeczytać, że przewóz rowera na motocyklu jest możliwy tylko w jednym przypadku – gdy zamontowany jest specjalny bagażnik służący do jego przewozu.

Niezbyt popularne rozwiązanie

Oczywiście tego typu akcesoria nie są jeszcze popularne w naszym kraju, bo dla zdecydowanej większość dwa koła, czyli sam motocykl, jest wystarczającym pojazdem służącym do podróżowania w różne zakątki świata. Zresztą jego gabaryty pozwalają bez żadnych problemów na podjechanie do pobliskiego sklepu czy miasta, a przy tym nie musimy się martwić o parking. Nie brakuj jednak tych, którzy chcą ze sobą na wyjazd zabrać rower – wówczas muszą zainwestować w specjalny bagażnik. Ten musi przede wszystkim posiadać homologację, a jego montaż musi odbyć się w taki sposób, aby nie zasłaniał tablicy rejestracyjnej. Dodatkowo należy wiedzieć, że rower zamontowany w tylnej części motocykla nie może wystawać dalej, niż na 2 metry poza obrys, a dodatkowo nie może zmienić położenia w czasie jazdy. Ostatnim warunkiem, który należy spełnić, jest oznaczenie tylnego koła biało-czerwonymi pasami, aby ostrzec pozostałych kierowców tym, że rower wystaje poza obrys pojazdu.

Motocyklista musi pamiętać o kilku zasadach

Przepisy bezpośrednio odnoszą się zarówno do sposobu przewozu, jak i samego montażu. Nie można jednak zapominać o tym, że kilka istotnych zasad musi także przestrzegać kierujący jednośladem. Przede wszystkim znacznie zmienia się prędkość maksymalna i należy ją dostosować do wartości, która znajduje się na tabliczce znamionowej lub w instrukcji obsługi. Dodatkowo warto zachować szczególną ostrożność podczas wyprzedzania, a także na same zachowanie motocykla. Jego tył będzie znacznie bardziej obciążony, a rower będzie wystawać poza jego obrys, co znacząco może wpłynąć na prowadzenie, skręcanie czy hamowanie.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button