- Przewożenie rowera na motocyklu? To jest możliwe!
- Polskie przepisy wprost tego nie zabraniają, jednakże trzeba zachować kilka kluczowych wytycznych
- Przewóz rowera jest możliwy tylko przy wykorzystaniu specjalnego bagażnika
Przewożenie roweru motocyklem może wydawać się niecodziennym pomysłem. Ten środek transportu staje się coraz bardziej popularny wśród najróżniejszych podróżników, więc pytanie o taką możliwość zaczyna budzić się również wśród motocyklistów. W Polsce przepisy dotyczące przewożenia ładunków na motocyklach są dość ogólne, co daje pewną swobodę, ale jednocześnie wymaga zachowania ostrożności i odpowiedniego przygotowania.
Rowery przewozimy samochodem, camperem, przyczepką, bo jest to najprostszy, a zarazem bardzo sprawny środek transportu. Niecodziennym widokiem jest motocyklista, który zamiast tylnego kufra decyduje się montaż składanego rowera, ale śmiem twierdzić, że w niedalekiej przyszłości powstaną tak niewielkie i kompaktowe modele, które dedykowane będą przede wszystkim właścicielom jednośladów. Polskie przepisy ruchu drogowego, zawarte w ustawie Prawo o ruchu drogowym, precyzują, że ładunek przewożony na pojeździe nie może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego, ani ograniczać widoczności kierowcy. Co więcej, ładunek nie powinien wystawać poza obrys pojazdu w sposób, który mógłby utrudniać prowadzenie pojazdu lub stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu.
W kontekście przewożenia roweru motocyklem kluczowe jest, aby rower był stabilnie zamocowany i nie przeszkadzał w prowadzeniu motocykla. Przepisy nie zabraniają przewożenia rowerów na jednośladach, ale wymagają, by ładunek był przewożony w sposób bezpieczny i zgodny z wymogami dotyczącymi przewożenia ładunków. Co to oznacza?
Najważniejsze informacje:
- Przewożenie rowera na motocyklu – czy można to zrobić zgodnie z prawem?
- Polskie przepisy nie zabraniają tego bezpośrednio, ale jednocześnie regulują kwestię przewozu i sposobu montażu.
- Rower można zabrać na wyjazd motocyklowy tylko w przypadku, gdy kierowca jednośladu zainwestuje w specjalny bagażnik.
Przeczytaj również:
Na motocyklu możemy przewozić najróżniejsze przedmioty, ale dominują te, które zmieszczą do się do kufrów lub akcesoryjnych toreb. Motocykliści niechętnie przewożą duże gabaryty, chociaż z pewnością w Internecie mogliście zobaczyć wiele fotek, które przedstawiają kierowcę wraz z nowym kompletem opon, który właśnie jest w drodze do wulkanizatora. Rowery stają się coraz bardziej popularne, dlatego wielu producentów akcesoriów do tego typu jednośladów stara się wyjść na przeciw oczekiwaniom klientów. W polskich przepisach możemy przeczytać, że przewóz rowera na motocyklu jest możliwy tylko w jednym przypadku – gdy zamontowany jest specjalny bagażnik służący do jego przewozu.
Niezbyt popularne rozwiązanie
Oczywiście tego typu akcesoria nie są jeszcze popularne w naszym kraju, bo dla zdecydowanej większość dwa koła, czyli sam motocykl, jest wystarczającym pojazdem służącym do podróżowania w różne zakątki świata. Zresztą jego gabaryty pozwalają bez żadnych problemów na podjechanie do pobliskiego sklepu czy miasta, a przy tym nie musimy się martwić o parking. Nie brakuj jednak tych, którzy chcą ze sobą na wyjazd zabrać rower – wówczas muszą zainwestować w specjalny bagażnik. Ten musi przede wszystkim posiadać homologację, a jego montaż musi odbyć się w taki sposób, aby nie zasłaniał tablicy rejestracyjnej. Dodatkowo należy wiedzieć, że rower zamontowany w tylnej części motocykla nie może wystawać dalej, niż na 2 metry poza obrys, a dodatkowo nie może zmienić położenia w czasie jazdy. Ostatnim warunkiem, który należy spełnić, jest oznaczenie tylnego koła biało-czerwonymi pasami, aby ostrzec pozostałych kierowców tym, że rower wystaje poza obrys pojazdu.
Motocyklista musi pamiętać o kilku zasadach
Przepisy bezpośrednio odnoszą się zarówno do sposobu przewozu, jak i samego montażu. Nie można jednak zapominać o tym, że kilka istotnych zasad musi także przestrzegać kierujący jednośladem. Przede wszystkim znacznie zmienia się prędkość maksymalna i należy ją dostosować do wartości, która znajduje się na tabliczce znamionowej lub w instrukcji obsługi. Dodatkowo warto zachować szczególną ostrożność podczas wyprzedzania, a także na same zachowanie motocykla. Jego tył będzie znacznie bardziej obciążony, a rower będzie wystawać poza jego obrys, co znacząco może wpłynąć na prowadzenie, skręcanie czy hamowanie.