Suzuki Hayabusa: najszybsza, największa, najwspanialsza

Sokół wędrowny, dokładnie takie jest znaczenie słowa Hayabusa – nikogo nie powinny dziwić takie konotacje. Hayabusa była pierwszym motocyklem, produkowanym seryjnie, który przekroczył magiczną barierę 300 km/h. Nawet dzisiaj dane techniczne modelu GSX 1300R robią niesamowite wrażenie. 

Hayabusa to bez cienia wątpliwości jeden z tych motocykli, które odcisnęły swój ślad w historii motocyklizmu – wszystko za sprawą nie tylko niezwykle potężnego pieca, ale i wyglądu, który bezpośrednio wynikał z dopracowanej aerodynamiki. Podczas testów dziennikarskich, GSX 1300R Hayabysa rozwinęła prędkość 302 km/h, a po odkręceniu lusterek nawet 312 km/h – czysty obłęd!

Przeznaczenie: szybka turystyka!

To może zabrzmieć nieco dziwnie, ale każdy kto miał do czynienia z “Hajką”potwierdza, że to sprzęt, który doskonale nadaje się do… turystyki. Wygodna pozycja, genialna aerodynamika i potężny silnik sprawiają, że nawet dłuższe autostradowe przeloty nie powodują chęci postawienia tego motocykla w garażu i zapomnienia o nim na dłuższy czas. Poza tym użytkownicy zawsze chwalili poręczność i łatwość prowadzenia – cóż, patrząc na gabaryty aż trudno w to uwierzyć.

Zarówno pasażer, kierowca i bagaże mieli sporo miejsca. GSX 1300R chociaż w katalogach znajdował się w grupie “motocykle sportowe”, to miał całkiem duże możliwości turystyczne, a po doczepieniu kufrów był z niego solidny sports tourer!

Wynik wyścigu zbrojeń

Suzuki zaprezentowało swojego flagowca pod koniec roku 1998 i w dniu premiery wywołał spore poruszenie na całym świecie – wygląd tego mocarza onieśmielał. Cóż, Suzuki nie miało innego wyjścia, musiało stworzyć motocykl, który będzie wygrywał z bolidem Hondy, a więc CBR 1100XX. “Iks” rozwijał moc na poziomie 164 KM, Suzuki dołożyło do tej puli kolejne 9 KM, pozostawiając w tyle całą konkurencje.

>>>Suzuki Hayabusa – dane techniczne<<<

Jednoślad ten słynie ze swojej długowieczności i względnie niewielkiego zapotrzebowania na serwis. Musimy jednak pamiętać, że w 1998 Suzuki zaprezentowało zupełnie nowy motocykl ze świeżo wykonaną jednostką napędową, a inżynierowie z Hamamatsu nie ustrzegli się wpadek. Największą, był problem z łańcuchem rozrządu – zakończony akcją serwisową. Z drugiej zaś strony silnik o pojemności 1300 ccm był względnie klasyczną jednostką bez technicznych fajerwerków i bazował na sprawdzonych rozwiązaniach – to też sprawiło, że do dzisiaj Hayabusa uchodzi za motocykl mało awaryjny.

W roku 2007 Japończycy postanowili zmodernizować kultowego sportowca – zakończyło się to zwiększeniem pojemności o 41 ccm. Wraz ze wzrostem pojemności, zwiększyła się moc maksymalna o 22 KM. Taki rozwój zdarzeń pozwolił Hayabusie po raz kolejny dzierżyć koronę najpotężniejszego seryjnie produkowanego motocykla. Ostatnia “Hajka” opuściła linie montażową 31 grudnia 2018 roku. Co prawda w Europie już w 2016 wprowadzono normę Euro4, która przepędziła “Sokoła Wędrownego”, ale mogliśmy ją jeszcze spotkać przez dwa lata w salonach sprzedaży w Japonii czy USA.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

>>>Sportowy kask na sportowy motocykl!<<<

Kiedy nowa Hayabusa?

Coraz częściej do naszej redakcji docierają plotki na temat nowego wcielania tego kultowego sprzętu. Pogłoski te stały się w ostatnim czasie jeszcze bardziej gorące ponieważ na światło dzienne wypłynęły szkice patentowe motocykla potencjalnie przypominającego Hayabusę. Nikt oczywiście tych plotek nie potwierdził, ale w tym roku Suzuki obchodzi 100-lecie swojej działalności, a jubileuszowa niespodzianka w postaci nowej Hayabusy byłaby wspaniałym zwieńczeniem pierwszych stu lat działalności i świetną, nową kartą w dziejach marki

Suzuki Hayabusa szkice Patentowe

[Trending]

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. W 2000 roku był sporo szybszy sportowo-turystyczny ZX12R Ninja (ponad 320 km/h z lusterkami). Hayabusa dominowała raptem 2 lata.. i to nie do końca jest prawdą.. W 2006 powstał ZZR1400 lepszy i szybszy o Hayabusy motocykl turystyczny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button