Statystyki: Wypadki motocyklowe 2014 i prawo jazdy B – Raport

Według wstępnych danych Komendy Głównej Policji za rok 2014 na polskich drogach zginęło o 4.9% mniej motocyklistów, niż przed rokiem. Co zaskakujące liczba wypadków wzrosła o 5.5%, podobnie jak ilość osób rannych – o 8,3%. Czy to wynik wejścia w życie nowych przepisów o motocyklach 125 ccm na prawo jazdy B?

W 2014 r. (wg danych wstępnych KGP) motocykliści uczestniczyli w 2 377 wypadkach drogowych, w których zginęło 261 osób, a 2 494 zostały ranne. Wśród ofiar większość stanowili kierujący motocyklami – 230 zabitych i  1 959 rannych oraz ich pasażerowie 7 zabitych i 268 rannych. W porównaniu do roku ubiegłego zmniejszyła się liczba ofiar (motocyklistów wszystkich pojemności pojazdów) w tych wypadkach – zabitych o 12 (-4,9%) i zwiększyła się liczba rannych o 151 (+8,3%).

Motocykliści byli sprawcami aż 1 020 wypadków, w których zginęło 151 osób, a 1 056 zostało rannych. W porównaniu do roku ubiegłego jest to więcej o 53 wypadki (+5,5%), więcej osób zabitych o 5 (+3,4%) i więcej osób rannych o 98 (+10,3%). W tym miejscu warto zaznaczyć, że motocykliści są jedną z najbardziej „wypadkogennych” grup wśród użytkowników polskich dróg. Co więcej, liczba motocyklistów na naszych drogach co roku wzrasta.

Przyczyną takie stanu rzeczy mogą być nowe przepisy, które weszły w drugiej połowie 2014 roku, przez co zwiększenie się liczby motocyklistów na drogach ogółem. Spora ich część “wyemigrowała” z samochodów lub motorowerów na jednoślady nieco większych pojemności. Jest to w pełni zgodne z rachunkiem prawdopodobieństwa. Dowodem na to jest  liczba nowych motocykli na polskich drogach. W ubiegłym roku zarejestrowano ich o ponad 33 proc. więcej niż rok wcześniej.

Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motocyklistów w sezonie 2014 było:

– nie dostosowanie prędkości do warunków: 573 wypadki,
– nieprawidłowe wyprzedzanie: 153 wypadki,
– niezachowanie bezpiecznej odległości: 101 wypadków,
– nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu: 50 wypadków.

Przyczyny

Wypadki

Zabici

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Ranni

2013

2014

2013

2014

2013

2014

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

565

573

100

100

527

560

Nieprawidłowe wyprzedzanie

141

153

18

25

150

167

Nie zachowanie bezpiecznej odległości

87

101

4

7

93

106

Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu

49

50

6

2

53

64

Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego

33

31

6

7

38

34

Nieprawidłowe wymijanie

16

18

5

3

16

17

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

10

16

4

2

7

22

Nieprawidłowe skręcanie

15

9

1

17

11

Sprawcy wypadków – motocykliści wg wieku. Poniższa tabela nieco dyskredytuje przekonanie, że to najmłodsi kierowcy powodują najwięcej wypadków, również tych ze skutkiem śmiertelnym. W 2014 roku ofiarami najczęściej byli kierowcy w przedziale 25-39 lat. Zarazem są najliczniejszą grupą użytkowników motocykli w Polsce. Co zaskakujące statystyki zawierają też dane na temat małoletnich uczestników ruchu, nieposiadających odpowiednik uprawnień. Aż 50 ofiar nie miało ukończonego 18 roku życia!

Wiek

Wypadki

Zabici

Ranni

2013

2014

2013

2014

2013

2014

07-14

5

5

6

5

15 – 17

48

50

4

2

57

62

18 – 24

314

291

56

44

312

301

25 – 39

434

488

68

84

413

491

40 – 59

125

152

16

18

122

162

60 plus

28

19

2

2

33

18

b/d

13

15

1

14

17

Sezon 2014 również upływał pod znakiem miłośników dwóch kółek na bani. Nietrzeźwi motocykliści byli sprawcami 89 wypadków (8,7% wypadków przez nich spowodowanych), w których 7 osób zginęło, a 101 zostało rannych.

Skuterowo.com jednocześnie pytało instytucję Rzecznika Prasowego Komendy Głównej Policji o możliwość odseparowania danych dotyczących kierowców motocykli o pojemności do 125 ccm:  “Informuję, że nie gromadzimy statystyk z wyszczególnieniem na pojemność skokową jednostki napędowej motocykla”, informuje Maria Balcerzak z Zespółu Prasowego KGP

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button