Statystyki: Wypadki motocyklowe 2014 i prawo jazdy B – Raport
Według wstępnych danych Komendy Głównej Policji za rok 2014 na polskich drogach zginęło o 4.9% mniej motocyklistów, niż przed rokiem. Co zaskakujące liczba wypadków wzrosła o 5.5%, podobnie jak ilość osób rannych – o 8,3%. Czy to wynik wejścia w życie nowych przepisów o motocyklach 125 ccm na prawo jazdy B?
W 2014 r. (wg danych wstępnych KGP) motocykliści uczestniczyli w 2 377 wypadkach drogowych, w których zginęło 261 osób, a 2 494 zostały ranne. Wśród ofiar większość stanowili kierujący motocyklami – 230 zabitych i 1 959 rannych oraz ich pasażerowie 7 zabitych i 268 rannych. W porównaniu do roku ubiegłego zmniejszyła się liczba ofiar (motocyklistów wszystkich pojemności pojazdów) w tych wypadkach – zabitych o 12 (-4,9%) i zwiększyła się liczba rannych o 151 (+8,3%).
Motocykliści byli sprawcami aż 1 020 wypadków, w których zginęło 151 osób, a 1 056 zostało rannych. W porównaniu do roku ubiegłego jest to więcej o 53 wypadki (+5,5%), więcej osób zabitych o 5 (+3,4%) i więcej osób rannych o 98 (+10,3%). W tym miejscu warto zaznaczyć, że motocykliści są jedną z najbardziej „wypadkogennych” grup wśród użytkowników polskich dróg. Co więcej, liczba motocyklistów na naszych drogach co roku wzrasta.
Przyczyną takie stanu rzeczy mogą być nowe przepisy, które weszły w drugiej połowie 2014 roku, przez co zwiększenie się liczby motocyklistów na drogach ogółem. Spora ich część “wyemigrowała” z samochodów lub motorowerów na jednoślady nieco większych pojemności. Jest to w pełni zgodne z rachunkiem prawdopodobieństwa. Dowodem na to jest liczba nowych motocykli na polskich drogach. W ubiegłym roku zarejestrowano ich o ponad 33 proc. więcej niż rok wcześniej.
Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motocyklistów w sezonie 2014 było:
– nie dostosowanie prędkości do warunków: 573 wypadki,
– nieprawidłowe wyprzedzanie: 153 wypadki,
– niezachowanie bezpiecznej odległości: 101 wypadków,
– nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu: 50 wypadków.
Przyczyny | Wypadki | Zabici Ciąg dalszy pod materiałem wideo | Ranni | |||
2013 | 2014 | 2013 | 2014 | 2013 | 2014 | |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 565 | 573 | 100 | 100 | 527 | 560 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie | 141 | 153 | 18 | 25 | 150 | 167 |
Nie zachowanie bezpiecznej odległości | 87 | 101 | 4 | 7 | 93 | 106 |
Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu | 49 | 50 | 6 | 2 | 53 | 64 |
Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego | 33 | 31 | 6 | 7 | 38 | 34 |
Nieprawidłowe wymijanie | 16 | 18 | 5 | 3 | 16 | 17 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi | 10 | 16 | 4 | 2 | 7 | 22 |
Nieprawidłowe skręcanie | 15 | 9 | 1 | – | 17 | 11 |
Sprawcy wypadków – motocykliści wg wieku. Poniższa tabela nieco dyskredytuje przekonanie, że to najmłodsi kierowcy powodują najwięcej wypadków, również tych ze skutkiem śmiertelnym. W 2014 roku ofiarami najczęściej byli kierowcy w przedziale 25-39 lat. Zarazem są najliczniejszą grupą użytkowników motocykli w Polsce. Co zaskakujące statystyki zawierają też dane na temat małoletnich uczestników ruchu, nieposiadających odpowiednik uprawnień. Aż 50 ofiar nie miało ukończonego 18 roku życia!
Wiek | Wypadki | Zabici | Ranni | |||
2013 | 2014 | 2013 | 2014 | 2013 | 2014 | |
07-14 | 5 | 5 | – | – | 6 | 5 |
15 – 17 | 48 | 50 | 4 | 2 | 57 | 62 |
18 – 24 | 314 | 291 | 56 | 44 | 312 | 301 |
25 – 39 | 434 | 488 | 68 | 84 | 413 | 491 |
40 – 59 | 125 | 152 | 16 | 18 | 122 | 162 |
60 plus | 28 | 19 | 2 | 2 | 33 | 18 |
b/d | 13 | 15 | – | 1 | 14 | 17 |
Sezon 2014 również upływał pod znakiem miłośników dwóch kółek na bani. Nietrzeźwi motocykliści byli sprawcami 89 wypadków (8,7% wypadków przez nich spowodowanych), w których 7 osób zginęło, a 101 zostało rannych.
Skuterowo.com jednocześnie pytało instytucję Rzecznika Prasowego Komendy Głównej Policji o możliwość odseparowania danych dotyczących kierowców motocykli o pojemności do 125 ccm: “Informuję, że nie gromadzimy statystyk z wyszczególnieniem na pojemność skokową jednostki napędowej motocykla”, informuje Maria Balcerzak z Zespółu Prasowego KGP