Silnik Wankla: Co to jest i czym różni się od zwykłej jednostki napędowej?

Silnik Wankla po raz pierwszy zastosowano seryjnie w samochodach NSU Spider – prezentacja miała miejsce w roku 1963 na salonie samochodowym we Frankfurcie. W późniejszych latach taki napęd trafił także do motocykli. Napędzał np. takie cudo jak Suzuki RE5. Jakie zalety tego silnika i czym różni się on od najpopularniejszych silników benzynowych?

W silniku Wankla tłok ma kształt zbliżony do trójkąta o lekko wypukłych bokach. Umieszczony jest mimośrodowo w epitrochoidalnym (epitrochoida – krzywa zakreślona przez punkt pozostający w stałym położeniu względem koła toczącego się po pewnym nieruchomym okręgu) korpusie. Tłok w czasie obrotu tworzy komory: ssawną, sprężania, rozprężania (pracy) oraz wydechową. Komory te zmieniają zarówno kształt jak i objętość w zależności od cyklu pracy.

i-i08-10-127wankel2

Podczas jednego obrotu wału silnik wykonuje 3 cykle pracy – ssanie, sprężanie oraz wydech. Różnica między silnikiem Wankla a innymi silnikami spalinowymi jest taka, że silnik dwusuwowy wykonuje w czasie jednego obrotu wału jeden cykl pracy zaś czterosuwowy na jeden cykl pracy potrzebuje dwóch obrotów wału.

Główne zalety silnika Wankla to małe rozmiary i niska masa oraz małe skomplikowanie konstrukcji (spowodowana mniejszą liczbą elementów niż w klasycznych silnikach), małe wibracje, niska emisja hałasu oraz wysokie prędkości obrotowe, a co za tym idzie wysoka sprawność mechaniczna.

Układ zapłonowy CDI – co to takiego i jakie ma zalety?

Na wady silnika Wankla składają się: trudne do uszczelnienia obszary pracy – tworzą się przedmuchy, mniejsze ciśnienie sprężania i mniejsza sprawność termodynamiczna niż klasycznych silników, duże zużycie paliwa i stosunkowo duża emisja gazów spalinowych. Wszystko to sprawia, że silnik ten cieszy się małym zainteresowaniem wśród potentatów motoryzacyjnych.

Jak działa silnik Wankla świetnie obrazuje poniższe wideo:

Michał Brzozowski

Motocyklami jeżdżę od 2000 roku. Choć przez lata pojawiały się kolejne pasje i zainteresowania, to jednak jednoślady z silnikiem zawsze opierały się nowościom i w moim sercu do tej pory mają pierwszeństwo. Obecnie reprezentuję barwy Szybkiej Turystyki (CBR1100XX) na zmianę z Supermoto i Enduro (DRZ450E SM).

1 opinia

  1. Podstawową różnicą między silnikiem wankla a tradycyjnym tłokiem, jest problem ze szczelnością. Jakby się nie starać silnik Wankla bierze olej i wymaga dobrej obróbki, dlatego jedynie Mazda ma go jeszcze w produkcji i chyba Łada na licencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button