Samolot Yamahy? To się dzieje naprawdę!

Z motocykli w przestworza?

W skrócie
  • Yamaha pracuje nad opracowaniem napędu dla jednostek latających
  • Silnik ma napędzać niewielkie i lekkie samoloty rekreacyjne
  • Napęd jest zadziwiajacy mały, lekki i posiada śmieszną wydawałoby się pojemność

Jakiś czas temu informowaliśmy o tym, że Yamaha rozpoczęła prace nad skonstruowaniem niewielkiego i lekkiego silnika spalinowego, który w zamyśle ma napędzać lekkie samoloty. Teraz japoński koncern podzielił się zdjęciami oraz wideo z pierwszych lotów testowych. Dokąd zmierzasz Yamaho?

Nie do końca wiadomo jaki cel przyświeca japońskim inżynierom, bo samoloty to jednak nie są rurki z kremem i żeby zasiąść za sterami nawet lekkiej awionetki, nie wystarczy posiadać prawo jazdy kategorii B przynajmniej przez trzy lata. Co zatem stoi za pracami nad napędem dla samolotu? Być może Yamaha widzi lukę w rekreacyjnym lotnictwie i chce zaproponować lekką, niewielką pod względem gabarytów oraz osiągalną cenowo jednostkę napędową dla niekomercyjnych awionetek. Nie wiem jaki potencjał drzemie w światowej niekomercyjnej awionice, ale tak duży i poważny producent raczej nie robi tego wyłącznie dla zabawy. Nie wiem, nie znam się, ale obserwuję z zaciekawieniem te poczynania, zwłaszcza, że silnik użyty do napędu prototypowego samolotu do złudzenia przypomina jednostkę napędową bijącą rekordy popularności w motocyklach Yamaha w klasie średniej. No dobra, nie jest z wyglądu identyczny, ale ma wiele cech wspólnych. Ale zaraz, zaraz, czy to czasem nie jest silnik wyjęty z jednego ze skuterów śnieżnych Yamahy?

Yamaha: pierwsze testy silników dla samolotów

Poza tym trzeba przypomnieć, że Yamaha nie zajmuje się wyłącznie produkcją motocykli. Jest mocnym producentem także wśród jednostek napędowych dla segmentu marine, a także z powodzeniem konstruuje użytkowe i rekreacyjne pojazdy jak quady, ATV, side-by-side, czy skutery śnieżne. Więc dlaczego nie spróbować swoich sił w konstrukcjach dla lotnictwa?

Przeczytaj też:

Yamaha buduje samolot dla ludu? Wiele na to wskazuje!

Yamaha Motor i ShinMaywa Industries przeprowadziły lot testowy na wczesnym etapie projektowania, kontynuując wspólne badania nad małym samolotem nowej generacji. Sprawa dotyczy ogłoszonej w czerwcu ubiegłego roku współpracy Yamahy i ShinMaywy. Wstępny lot testowy prototypu małego samolotu został przeprowadzony na lotnisku Fujikawa Gliding Field w prefekturze Shizuoka w Japonii 21 września.

Testowany samolot jest konstrukcją badawczo-rozwojową należącą do ShinMaywa Industries, XU-L (eksperymentalny samolot użytkowy – typ duży), który został wyposażony w dwucylindrowy silnik o pojemności, uwaga, zaledwie 499 cm3. Jednostka jest oczywiście wyprodukowana przez Yamahę. Ma tylko dwa cylindry i ultralekką oraz zwartą konstrukcję. Nie znamy jeszcze żadnych parametrów oprócz pojemności skokowej. Lot testowy zakończył się pomyślnie, niezbędne dane zebrane i obie firmy planują kontynuować to wspólne przedsięwzięcie badawcze.

Ciekawym jest jak potoczy się podniebna przygoda Yamahy. Tak czy siak, czekamy już na pierwsze loty testowe!

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button