Pierwszy motocykl Mazdy? Co na to japońscy giganci?

Mazda i motocykle? Sporo znanych producentów samochodów, próbowało z różnym skutkiem swoich sił na polu produkcji jednośladów. Mazda nie tylko spróbowała, ale zrobiła to na początku swojej historii, od razu odnosząc spektakularny sukces. 

Mało kto wie, ale Mazda – znany obecnie na całym świecie japoński producent samochodów, wcale nie zaczynała od dwuśladów, a od motocykli. W latach dwudziestych i trzydziestych ubiegłego wieku w Japonii wyścigi motocyklowe cieszyły się spora popularnością. Ścigano się wtedy na motocyklach importowanych, bo rodzimy przemysł nie miał w tej kwestii zbyt wiele do zaoferowania.

Jujiro Matsuda, założyciel firmy Toyo Kogyo, którą później nazwano Mazda Ltd., postanowił wziąć sprawy w swoje ręce i w 1929 roku, wspólnie z ekipą swoich inżynierów skonstruował autorski motocykl napędzany dwusuwowym silnikiem o pojemności 250 cm³. O tym, jak bardzo udany był to projekt świadczy fakt, że już podczas pierwszego startu śmiałek jadący na motocyklu Mazdy wygrał wyścig, pokonując między innymi znanego wówczas jak supersportowa maszyna brytyjskiego Ariela.

Producent poszedł za ciosem i wyprodukował 30 sztuk tych motocykli. Jujiro Matsuda, był jednak pragmatykiem, dlatego zamiast kontynuować dobrą passę w sporcie, wykorzystał zdobyty rozgłos i doświadczenie w produkcji pojazdów użytkowych. Tak powstała Mazda Go, czyli trójkołowiec o sporych jak na tamte czasy możliwościach ładunkowych.

Ciekawostką dla spostrzegawczych jest fakt, że na zbiorniku Mazdy Go, pod nazwą producenta można zobaczyć dobrze znane logo innego japońskiego producenta samochodów. Jak to możliwe? Mitsubishi w tamtych czasach zajmowało się sprzedażą wytwarzanych przez Mazdę trójkołowców. Sądząc po zestawieniu logotypów, współpraca musiała być mocno zacieśniona. Ot i zagadka rozwiązana.

Dalej historia potoczyła się w stronę samochodów i Mazda zakończyła romans z jednośladami. A co na wyczyn 1930 roku japońscy giganci rynku motocyklowego? Suzuki wtedy produkowało krosna, Yamaha pianina, Kawasaki wagony i samoloty, a Honda pierścienie tłokowe. Na pierwsze jednoślady napędzane silnikiem wyprodukowane przez Hondę trzeba było jeszcze poczekać prawie 20 lat.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button