Olej w konewkach? Kiedyś to było! Historia marki Motul i oleju syntetycznego do motocykla

Marka MOTUL ma już prawie 170 lat. Przez ten czas zmieniło się prawie wszystko. Prawie...

W skrócie
  • Historia marki MOTUL w pigułce. Tu tradycja miesza się z nowoczesnością
  • Z USA do Europy, czyli skąd wzięła się marka MOTUL?

Motul to jedna z najstarszych i zarazem najbardziej rozpoznawalnych marek wśród producentów środków smarnych i chemii motoryzacyjnej. Mało kto jednak wie jakie są korzenie oraz prawdziwa historia tej mającej już prawie 170 lat tradycji marki i że kiedyś była to nazwa jednego z produktów, a nie producenta. Zapraszamy do motoryzacyjnego wehikułu czasu!

Był rok 1853, Imperium Otomańskie rozpoczęło wojnę z Rosją, Komandor US Navy Matthew Perry wpłynął na czele czterech statków pod amerykańską banderą do portu w Tokio by nawiązać współpracę handlową z Japończykami, powstanie Tajpingów szerzyło rzeź w Chinach, a brytyjski Manchester uzyskał status miasta. W tym roku miało miejsce jeszcze jedno wydarzenie: powstała wówczas nikomu jeszcze nieznana firma o współcześnie także niewiele mówiącej  nazwie Swan & Finch Oil Corporation.

MOTUL: tradycja i nowoczesność

To nowojorskie przedsiębiorstwo powstało na fali właśnie się rozpoczynającej tzw. drugiej rewolucji przemysłowej. Dynamiczny rozwój nauki zaowocował powstaniem szeregu nowych rozwiązań technicznych, w tym maszyn napędzanych mechanicznie. Takie wynalazki potrzebowały niezbędnego do bezawaryjnej pracy smarowania. Panowie Swan & Finch doskonale zdawali sobie z tego sprawę i mieli dostęp do taniej ropy naftowej, więc ich spółka szybko dała się poznać jako bardzo solidna firma, która łamała co rusz różnego typu stereotypy i wyznaczała nowe kierunki rozwoju. Kiedy np. pozostali producenci środków smarnych dostarczali swe produkty w beczkach, oni używali konewek, które klienci zostawiali sobie w domach do podlewania ogrodów. Na początku XX w. oleje kupowało się głównie w aptekach lub na stacjach paliw. Swan & Finch wprowadził swoje produkty do sklepów budowlanych i spożywczych. Dzięki tym i innym podobnym i pomysłowym zabiegom dystrybuowane przez nich produkty stały się bardzo popularne w całej Ameryce Północnej. Wśród nich były: TEXTUL, AEURUL i właśnie… MOTUL.

Ze stanów do Europy

Mniej więcej 100 lat temu Swan & Finch rozpoczął eksport swoich produktów do Europy. We Francji dystrybucją smarów i olejów MOTUL i TEXTUL zajął się niejaki Ernst Zaugg, który reprezentował prywatną firmę Supra Penn, działającą na rynku środków smarnych nie tylko we Francji, ale również w Belgii i Luksemburgu. Sprzedaż produktów Swan & Finch rozwijała się bardzo dynamicznie, dając solidny wiatr w skrzydła europejskiego dystrybutora. To zapewne właśnie z tego powodu w roku 1957 Zaugg odkupił od swoich nowojorskich kontrahentów wszystkie prawa do wytwarzanych przez nich produktów. Chwilę później Swan & Finch zawiesiła działalność i w konsekwencji zniknęła z rynku. Marka MOTUL przeniosła swe korzenie do Europy, ale pozostała wierna ideałom.  Przełomowym momentem w jej historii był rok 1966, gdy MOTUL opracował i wprowadził na rynek Century 2100 – pierwszy olej pół-syntetyczny okrzyknięty przez cały przemysł motoryzacyjny katalizatorem wysokiej wydajności dla tego sektora przemysłu. Kolejny z kroków milowych producenta w rozwoju linii produktowej nastąpił w 1971 roku. Zainspirowany 300 zwycięstwami podczas wyścigów, MOTUL, dzięki rozwojowi technologii półsyntetycznej, opracował nowy produkt 300V. Był  to pierwszy całkowicie syntetyczny olej silnikowy na świecie.

Motul i Kawasaki ogłaszają współpracę

Wykorzystanie nowoczesnych i zaawansowanych procesów technologicznych sprawiło, że olej 300V jest stale uznawany za normę odniesienia w sportach motorowych. Dzięki nieustannie prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, MOTUL był zawsze znany z wysiłków podejmowanych w celu zapewnienia najwyższej jakości, począwszy od etapu współpracy z dostawcami, aż do innowacji oferowanych klientom. Jakość ta objawiała się także w błyskawicznej odpowiedzi na zmienne i coraz bardziej wygórowane zapotrzebowania branży motoryzacyjnej oraz przemysłu. Od pierwszego szybu wiertniczego do najnowszego laboratorium marki, codzienna działalność firmy to nieustanny wyścig od jednej innowacji do kolejnej, mającej na celu unowocześnienie środków smarnych. Równolegle do potrzeb motoryzacji, Motul Tech od 1989 roku dostarcza wysokiej jakości płyny do obróbki metali oraz środki smarne spełniające rosnące potrzeby rozwijających się zakładów przemysłowych na całym świecie.
Obecna siedziba spółki MOTUL mieści się w Aubersvilliers nieopodal Paryża. Firma produkuje niezliczone ilości olejów silnikowych oraz produktów specjalnego przeznaczenia, a także wszelkiego rodzaju chemii pielęgnacyjno-konserwującej do zastosowania w szeregu gałęzi przemysłowych. Jest wiodącą marką w sektorze produktów do samochodów sportowych oraz motocykli. W ofercie Motul znajdują się również smary i oleje do przemysłu ciężkiego i maszynowego. Marka także dostępna jest w Polsce, gdzie wiedzie prym na rynku motocyklowym w dziedzinie środków smarnych i pielęgnacyjnych.

Pełna gama środków MOTUL dostępnych na naszym rynku znajduje się na stronie www.motul.com.

MOTUL stworzył także specjalny konfigurator, dzięki któremu dobierzesz właściwy olej do swojego pojazdu: www.dobierz-olej.pl

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button