- Suzuki prezentuje dwa nowe modele podczas targów EICMA w Mediolanie
- Do Europy po wielu latach nieobecności wraca DR-Z4 w wersji S oraz SM
- Powitajmy kultowego, niezawodnego i dopracowanego dual sporta!
Model DR-Z bardzo szybko podbił europejski rynek, a wszystko za sprawą nieprawdopodobnie udanego połączenia trwałości, osiągów oraz niskiej ceny. Dodatkowo jego wysoka uniwersalność sprawiała, że jego charakter diametralnie można było zmieniać zakładając inny komplet kół, więc wygrywanie w najróżniejszych seriach było możliwe zarówno na torze asfaltowym, jak i terenowym. Po wielu latach przerwy motocykl ten ponownie trafi do sprzedaży na Starym Kontynencie.
Wkrótce po debiucie w 2000 r., Suzuki DR-Z400S błyskawicznie zyskało ogromną popularność wśród motocyklistów. Użytkownicy szybko docenili jego liczne zalety. Motocykl był chwalony za niezwykle łatwe i precyzyjne prowadzenie oraz dobre osiągi na każdej drodze. Silnik, który w nim zamontowano to była całkiem nowa jednocylindrowa jednostka o pojemności 398 cm3 z rozrządem DOHC. Dzięki sporej mocy i wysokiemu momentowi obrotowemu Suzuki DR-Z400S stał się szybko jedną
z ikon motocykli klasy dual sport. Zdobył ogromne zaufanie i podbił serca miłośników jazdy w terenie. Motocykl zaskakiwał przy tym użytkowników swoim niezwykle uniwersalnym charakterem. Bez problemu radził sobie w terenie, z dala od asfaltowych dróg, jak również podczas codziennych dojazdów w mieście. W 2005 roku zadebiutowała kolejna wersja: Suzuki DR-Z400SM. Sercem tego motocykla był ten sam jednocylindrowy silnik. Nowy motocykl poszerzył ofertę Suzuki o maszynę przeznaczoną do jazdy po drogach oraz do wypadów na ciasne tory supermoto.
DR-Z400S i DR-Z400SM cieszyły się ogromną popularnością wśród użytkowników. Jednak wraz ze zmieniającymi się przepisami, w wielu krajach przestały spełniać normy dopuszczające je do rejestracji i legalnego ruchu po drogach publicznych. Ogromne zainteresowanie tymi motocyklami zmusza do dostosowania maszyn do potrzeb rynku. W rezultacie otrzymujemy dwa nowe modele Suzuki DR-Z4S/SM. Oba spełniają normę emisji Euro 5+, wymagania systemów diagnostycznych OBD II, a także najnowsze przepisy dotyczące układów hamulcowych oraz poziomu emisji hałasu.
Kolejnym ważnym krokiem było podniesienie poziomu atrakcyjności nowych motocykli, a więc ich odpowiednie wyposażenie – otrzymały one zaawansowane elektroniczne systemy wspomagające kierowcę podczas jazdy: Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), Suzuki Traction Control System (STCS) i ABS. Ten ostatni ma możliwość całkowitego wyłączenia, aby skuteczniej odpowiadać na potrzeby użytkowników często jeżdżących w terenie.
Najważniejsze informacje:
- Nowe modele napędza gruntownie zmodernizowany, jednocylindrowy, czterozaworowy silnik DOHC o pojemności 398 cm3 , który zapewnia płynne i łatwo kontrolowane przekazywanie mocy już od najniższych obrotów.
- Nowa rama kołyskowa jest wykonana ze stali, ma rozbudowaną górną część (dwie zamiast jednej belki) i bez problemów sprawdzi się również podczas jazdy w najtrudniejszych warunkach w terenie. Jednocześnie nowa konstrukcja ramy wpływa na łatwość i precyzyjne prowadzenie motocykli.
- Oba modele wykorzystują widelce upside-down firmy KYB o dużym skoku oraz w pełni regulowane tylne zawieszenie KYB.
- Model DR-Z4S jest wyposażony w opony typu dual firmy IRC, które gwarantują optymalną przyczepność zarówno na drodze, jak i w terenie.
- Model DR-Z4SM otrzymał 17-calowe radialne opony Dunlop, które charakteryzują się
znakomitą przyczepnością podczas jazdy na asfalcie.
Obejrzyj również:
Ostatnim krokiem podczas projektowania było nadanie motocyklom efektownego wyglądu, co udało się zresztą znakomicie. Oba premierowe motocykle wyglądają świeżo i nowocześnie. Nie bez znaczenia pozostaje fakt zastosowania charakterystycznego, centralnie umieszczonego kompaktowego reflektora LED oraz nowoczesnego panelu wskaźników LCD. Aby dostosować motocykl do wymagań współczesnego rynku, konstruktorzy Suzuki gruntownie przeprojektowali silnik. W obu motocyklach zaprojektowano od nowa również ramę i wahacz. Inżynierowie Suzuki dokładnie przyjrzeli się wszystkim podzespołom, po to, by jeszcze na etapie procesu projektowania uzyskać jak najlepszą wydajność i osiągi oraz zaprojektować możliwie najbardziej atrakcyjny jednoślad.
W efekcie otrzymaliśmy dwa Suzuki, które udanie łączą osiągi z łatwością prowadzenia. Gwarantują zastrzyk sporej dawki adrenaliny i mnóstwo zabawy podczas jazdy. Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM są gotowe na każde warunki. Szybko i sprawnie poradzą sobie z wyzwaniem. Nie ma znaczenia, czy myślimy tu o dziurawych albo szutrowych drogach ostatniej kategorii, czy też o ciasnych, asfaltowych nitkach toru do supermoto.
DR-Z4S : motocykl klasy dual sport – „Ready 4 Anything”
Suzuki DR-Z4S to motocykl, do którego idealnie pasuje hasło „Ready 4 Anything” (gotowy na wszystko – w wolnym tłumaczeniu) dla podkreślenia jak niezwykle uniwersalny charakter ma ta maszyna. Ten motocykl zabierze Was w dowolne miejsce na Ziemi, bez znaczenia czy trasa będzie prowadzić asfaltem, czy też trzeba będzie pojechać z daleka od bitych dróg. Nowe Suzuki ma zagwarantować właścicielowi mnóstwo radości z jazdy podczas każdego wyjazdu. Przykład Suzuki DR-Z4S pokazuje, w jaki sposób jeszcze bardziej można dopracować maszynę sprawdzoną przez lata i zarazem będącą liderem w swojej klasie i to bez znaczenia czy mówimy o osiągach, czy też skupiamy się na wyglądzie. Oto najnowsza interpretacja tego, czym powinien wyróżniać się nowoczesny motocykl klasy dual sport!
DR-Z4SM : motocykl klasy supermoto – „Your streets. Your playground”
Nowe Suzuki DR-Z4SM gwarantuje odpowiedni poziom osiągów i łatwość prowadzenia, co każdego motocyklistę wyniesie na zupełnie nowy poziom. Ten supermoto Suzuki został zaprojektowany przy wykorzystaniu wielu lat tradycji i doświadczeń zdobytych na torach i w jeździe po ulicach, jednocześnie zapewniając niesamowity poziom przyjemności z jazdy. Nowy model podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej, po to, by kontynuować te założenia również w najbliższych latach. Kiedy wsiadasz na DR-Z4SM, najważniejsza staje się dla Ciebie zabawa i wolność jazdy we własnym rytmie.
Co wyróżnia nowe Suzuki DR-Z4?
Silnik
- Gruntownie zmodernizowany, jednocylindrowy, czterozaworowy silnik DOHC o pojemności 398 cm3 , który zapewnia płynne i łatwo kontrolowane przekazywanie mocy już od najniższych obrotów.
- Nowy układ wtrysku paliwa ułatwia rozruch, zwłaszcza gdy silnik jest zimny. Ma 10-otworowe wtryskiwacze, które poprawiają rozpylenie paliwa, gwarantując tym samym lepszą wydajność procesu spalania i niższe zużycie paliwa.
- Dzięki precyzyjnym proporcjom mieszanki paliwa i powietrza silnik wyróżnia się znakomitymi reakcjami na ruch przepustnicy.
- Układ wydechowy jest wyposażony w dwustopniowy katalizator*, który pomaga spełnić normy emisji spalin Euro 5+. (*niedostępny na wybranych rynkach).
- Nowy układ wydechowy jest dostosowany do panujących obecnie norm emisji hałasu i został wyposażony w osłony, które chronią nogi kierowcy przed oparzeniami, jednocześnie układ wydechowy poprawia wygląd i gwarantuje utrzymanie smukłej linii motocykla.
- Dwie świece zapłonowe pomagają uzyskać wysoką wydajność procesu spalania i osiągi w całym zakresie pracy silnika.
- Lekkie tytanowe zawory ssące oraz zawory wydechowe wypełnione sodem poprawiają wydajność spalania i zwiększają osiągi silnika.
- Średnica elektronicznie sterowanej przepustnicy wynosi 42 mm – pomaga to poprawić charakterystykę mocy i zapewnia precyzyjną reakcję na ruch manetki gazu.
- System wspomagania sprzęgła Suzuki (SCAS) ułatwia obsługę sprzęgła zarówno podczas jazdy na drodze, jak i poza nią, system wpływa również na poprawę płynności i precyzję zmiany biegów.
- Nowa chłodnica z wentylatorem o większej średnicy poprawia chłodzenie silnika.
- Nowe profile krzywek wałków rozrządu mają wpływ na zwiększenie wartości momentu obrotowego szczególnie w zakresie niskich obrotów, pozwala to również obniżyć zużycie paliwa i dostosowuje silnik do najbardziej restrykcyjnych norm emisji spalin Euro 5+.
- Zmieniona obudowa filtra powietrza i nowa konstrukcja układu dolotowego pomagają zmniejszyć opór przepływu powietrza, co pozytywnie wpływa na poprawę przebiegu momentu obrotowego na niskich obrotach, a w efekcie poprawiają charakterystykę mocy.
- Tłok o nowej konstrukcji wpływa na płynniejszą pracę silnika przy jednoczesnym zmniejszeniu strat mechanicznych.
Podwozie
- Nowa rama kołyskowa jest wykonana ze stali, ma rozbudowaną górną część (dwie zamiast jednej belki) i bez problemów sprawdzi się również podczas jazdy w najtrudniejszych warunkach w terenie. Jednocześnie nowa konstrukcja ramy wpływa na łatwość i precyzyjne prowadzenie motocykli.
- Lekki aluminiowy tylny stelaż jest tak zbudowany, aby zapewnić kierowcy wygodną pozycję, zapewniając wystarczającą wytrzymałość nawet podczas używania motocykla w trudnym terenie.
- Oba modele Suzuki DR-Z4S/SM prowadzą się łatwo i precyzyjnie, a udało się to uzyskać dzięki zawieszeniu z długim skokiem i dostosowanej do warunków jazdy charakterystyce tłumienia.
- Oba modele wykorzystują widelce upside-down firmy KYB o dużym skoku oraz w pełni regulowane tylne zawieszenie KYB.
- Model DR-Z4S jest wyposażony w opony typu dual firmy IRC, które gwarantują optymalną przyczepność zarówno na drodze, jak i w terenie.
- Model DR-Z4SM otrzymał 17-calowe radialne opony Dunlop, które charakteryzują się znakomitą przyczepnością podczas jazdy na asfalcie.
- Hamulce tarczowe, przedni i tylny, zapewniają precyzyjną i stabilną siłę hamowania.
- Aluminiowa kierownica wykonana z rury o zmiennej średnicy jest gwarancją wygodnego i pewnego chwytu oraz pomaga pochłaniać drgania podczas jazdy na nierównościach.
- Wygodne gripy na kierownicy (typu double-wafle) umożliwiają precyzyjną kontrolę ruchu manetki gazu i gwarantują duży komfort podczas jazdy w terenie.
- Lekki i kompaktowy moduł ABS wpływa na niską masę motocykla, a co się z tym wiąże na precyzyjne i łatwe prowadzenie.
- Szerokość siedziska została tak dobrana, by zagwarantować jak najwyższy komfort podczas jazdy.
- Aluminiowa osłona montowana w standardzie chroni silnik od dołu, jednocześnie podkreślając surowy i uniwersalny charakter motocykla.
- Szersze podnóżki umożliwiają doskonałą kontrolę podczas jazdy w terenie, zarówno na stojąco jak i siedząco.
- Nowy kompaktowy i lekki zbiornika paliwa ma pojemność 8,7 litra.
- Obudowy lusterek mają nowy kształt równoległoboku.
SUZUKI INTELLIGENT RIDE SYSTEM (S.I.R.S.) funkcje:
- Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) ułatwia motocykliście dopasowywanie osiągów silnika do stylu jazdy, umiejętności, warunków panujących na drodze jak i stanu nawierzchni.
- System kontroli trakcji Suzuki (STCS) dostępny w modelach DR-Z4S/SM jest wyposażony w specjalny tryb G (Gravel), który pomaga uzyskać odpowiednie osiągi podczas jazdy na szutrach.
- DR-Z4S to pierwszy seryjny model Suzuki z systemem ABS, który można wyłączyć w obu kołach. Zarówno Suzuki DR-Z4S, jak i DR-Z4SM mają też możliwość ustawienia „Rear ABS OFF”, a wiec wyłączenia systemu zapobiegającego blokowaniu kół tylko z tyłu.
- Elektronicznie sterowana przepustnica Suzuki (Ride-by-Wire) gwarantuje dokładną i precyzyjną reakcję silnika na ruch manetki gazu.
- System łatwego rozruchu Suzuki pozwala na uruchomienie silnika tylko jednym, szybkim naciśnięciem przycisku rozrusznika.
Wyposażenie elektronicznie
- Kompaktowy i lekki panel wskaźników LCD, ma czytelny wyświetlacz pozwalający zaprezentować motocykliście wiele przydatnych informacji, dotyczących podróży i stanu motocykla.
- Pojedynczy reflektor LED łączy w sobie moduły świateł drogowych i mijania.
- Przednie i tylne kierunkowskazy wykorzystują diody LED, są niezwykle jasne i dobrze widoczne.
- Nowa tylna lampa wyróżnia się kompaktową budową i wykorzystuje w swej konstrukcji diody LED, diody LED są także wykorzystane w podświetleniu tablicy rejestracyjnej.
- Przełączniki kierownicy zaprojektowano zgodnie z zasadami ergonomii, aby uzyskać jak największą łatwość i intuicyjność obsługi.
Elementy stylistyczne:
- Minimalistyczny design podkreśla nowoczesny wizerunek motocykli. Charakterystyczny styl modeli DR-Z4S/SM zapewnia komfort jazdy, jednocześnie gwarantując niczym nie krępowaną swobodę.
- Duży nacisk został położony na wygląd motocykli. Na ulicy wyróżniają je duże płaskie powierzchnie owiewek poprzecinane ostrymi krawędziami. Takie powinny być nowoczesne motocykle dual sport!
- Detale motocykli zostały wyeksponowane po to, by przyciągały wzrok i podkreślały nowoczesny design.
Porównanie obu modeli
DR-Z4 S | DRZ-4 SM | |
Prześwit | 300 mm | 260 mm |
Wysokość siedziska | 920 mm | 890 mm |
Masa | 151 kg | 154 kg |
Opony/bieżnik | Opony typu dual (dętkowe) | Opony drogowe (dętkowe) |
Rozmiar obręczy przód | 21 cali | 17 cali |
Rozmiar obręczy tył | 18 cali | 17 cali |
Rozmiar opony przód | 80/100-21M/C 51P | 120/70-17M/C 58H |
Rozmiar opony tył | 120/80-18M/C 62P | 140/70-17M/C 66H |
Skok przedniego zawieszenia | 280 mm | 260 mm |
Skok tylnego zawieszenia | 296 mm | 277 mm |
ABS (opcja działania) | Przód i tył włączony
Przód i tył wyłączony Tył wyłączony |
Przód i tył włączony
Tył wyłączony
|
Silnik
Kompaktowy, jednocylindrowy silnik o pojemności 398 cm3 , z rozrządem DOHC i chłodzeniem cieczą, który napędzał poprzednie modele Suzuki DR-Z400, dowiódł jakości oraz niezwykłych umiejętności japońskich inżynierów. Wyróżniał się nie tylko znakomitymi osiągami, czy niskim zużyciem paliwa, ale – co najważniejsze – był też bezawaryjny. W nowych modelach jednocylindrowca Suzuki poddano licznym modyfikacjom. Jednym z rozwiązań przeniesionych do jednostki napędzającej modele Suzuki DR-Z4S/SM jest np. układ smarowania z suchą miską olejową, co pozwoliło uzyskać duży prześwit
motocykla przy jednoczesnym obniżeniu środka ciężkości. W przypadku DR-Z4S/SM postanowiono gruntownie przekonstruować jednostkę, aby bez najmniejszych problemów spełniała aktualnie obowiązujące przepisy i jednocześnie zapewniała znakomite osiągi. Zadanie nie było łatwe. Po pierwsze, nowy silnik musi spełniać rygorystyczne normy emisji spalin Euro 5+, ale też wymagania obsługi systemu diagnostycznego OBD II, a także najnowsze normy dotyczące poziomu hałasu. Po drugie, silnik powinien generować duży moment obrotowy w całym zakresie pracy, zapewniając kierowcy jak największą kontrolę nad jednostką napędową i zarazem precyzyjnie reagować na ruch manetki gazu. Do tego dochodzi jeszcze
charakterystyka silnika DR-Z4S/SM, która powinna być liniowa i zagwarantować przewidywalny sposób oddawania mocy.
Wśród głównych zmian warto wymienić zastosowanie elektronicznie sterowanej przepustnicy Ride-by-Wire oraz układu wtrysku paliwa. Te elementy nie tylko poprawiają reakcję na gaz (w porównaniu z jednostką gaźnikową), ale także umożliwiają dokładną współpracę z zaawansowanymi elektronicznymi systemami wspomagającymi jazdę Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.): Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) czy Suzuki Traction Control System (STCS) z trybem G (Gravel). Także zmiany wewnątrz są ogromne. Nowa jednostka wykorzystuje lekkie tytanowe zawory ssące i zawory wydechowe wypełnione sodem (w celu lepszego chłodzenia). Nowe profile wałków rozrządu gwarantują większy skok zaworów ssących oraz zoptymalizowane czasy przykrycia zaworów, co przyczynia się zarówno do uzyskania lepszych osiągów silnika, jak i dostosowania jednostki do
normy Euro 5+. Zaprojektowana od nowa głowica cylindra ma dopracowany kształt układu dolotowego oraz płaską komorę spalania. Ma to zapewnić lepszy proces spalania mieszanki. W ten sposób udało się poprawić charakterystykę zarówno podczas pracy na niskich jak wysokich obrotach. Nowa konstrukcja tłoka i zmieniona konstrukcja skrzyni korbowej pozwoliły obniżyć straty mechaniczne nawet o 20%. Przyczyniło się to do płynniejszej pracy silnika, większej mocy w całym zakresie obrotów i mniejszego zużycia paliwa. Nowa elektronicznie sterowana przepustnica o średnicy gardzieli wynoszącej 42 mm, gwarantuje precyzyjne reakcje na polecenia płynące z manetki gazu. Dwie świece zapłonowe wpływają na poprawę charakterystyki pracy silnika, zapewniając tym samym płynne dostarczanie mocy, obniżając zużycie paliwa, wpływając na niższą emisję szkodliwych substancji w spalinach, gwarantując bardziej liniową reakcję na ruchy przepustnicy, ułatwiając uruchamianie silnika i zapewniając bardziej stabilną pracę na biegu jałowym.
Także nowa konstrukcja układu dolotowego, i obudowy filtra powietrza, pomagają zmniejszyć opór przepływu powietrza i poprawiają charakterystykę pracy silnika. Jest to szczególnie dobrze widoczne na krzywej momentu obrotowego w zakresie niskich obrotów. Rezultatem wprowadzenia tych wszystkich zmian i modyfikacji jest płynniejsze wytwarzanie mocy
i przekazywanie jej w całym zakresie pracy silnika. Lepsza charakterystyka momentu obrotowego na niskich obrotach łączy się płynniejszym przyrostem mocy na wysokich obrotach. Wszystko, aby zapewnić dobre przyspieszenia podczas ruszania i przyjemną reakcję na zmiany biegów na wyższych obrotach. Nowy silnik jest gotów do pokonania każdej trasy, zmierzenia się z krętą i pełną zakrętów drogą lub stawienia czoła innym na torze supermoto. To motocyklista rzuca wyzwanie, w którym
z tych miejsc chce rywalizować.
Zmiany objęły następujące podzespoły:
- Tytanowe zawory ssące i zawory wydechowe wypełnione sodem: zmiany wprowadzono po to by, zmniejszyć wagę tych elementów, poprawić ich chłodzenie i zyskać większą swobodę podczas projektowania profili krzywek układu rozrządu.
- Kształt krzywek wałków rozrządu zaworów ssących i wydechowych: po to, by spełnić normy emisji Euro 5+.
- Sprężyny zaworów: zmieniono charakterystykę sprężyn, po to, by dopasować je do zwiększonego skoku zaworów ssących.
- Głowica cylindra: aby poprawić przebieg charakterystyk mocy i momentu oraz poprawić przebieg procesu spalania.
- Dwie świece zapłonowe: aby uzyskać lepsze spalanie mieszanki w cylindrze, a przez to uzyskać płynną charakterystykę pracy, zmniejszyć zużycie paliwa, obniżyć emisję szkodliwych substancji zwartych w spalinach, uzyskać bardziej liniową reakcję silnika na zmiany położenia przepustnicy, uzyskać łatwiejszy rozruch silnika i bardziej stabilną pracę na biegu jałowym.
- Tłok: aby obniżyć straty mechaniczne.
- Skrzynia korbowa: aby zmniejszyć straty spowodowane przepływem powietrza w skrzyni korbowej i obniżyć straty spowodowane mieszaniem oleju.
- Zespół sprzęgła: aby zastosować system wspomagania sprzęgła Suzuki (SCAS).
- Alternator: aby zwiększyć ilość wytwarzanej energii elektrycznej.
Zaawansowany układ rozrządu
Dwa lekkie, tytanowe zawory ssące i para zaworów wydechowych wypełnionych sodem wpływają na poprawę wydajności spalania, a tym samym przyczyniają się do zwiększenia osiągów silnika. Zmniejszając wagę tych elementów dano konstruktorom większą swobodę w projektowaniu profili krzywek wałków rozrządu zoptymalizowanych pod kątem wysokiej mocy i niskiej emisji spalin. Trzonki zaworów wydechowych zostały wypełnione sodem, co pomaga obniżyć temperaturę ich pracy oraz w komorze spalania, co nie tylko wpływa na poprawienie osiągów, ale również wpływa na poprawę trwałości silnika.
Nowe profile krzywek wałków rozrządu
Profile krzywek wałków rozrządu zaworów ssących, jak i wydechowych zostały zoptymalizowane, pod kątem uzyskania przez silnik jak najlepszych wartości momentu obrotowego w zakresie niskich obrotów, wysokiej mocy na niskich jak i wysokich obrotach. Wyższe krzywki sterujące pracą zaworów ssących zwiększają ich skok, a przez to pozwalają dostarczyć do cylindra większe ilości mieszanki. W ten sposób udało się poprawić wydajność silnika podczas pracy na niskich obrotach. Jednocześnie zoptymalizowany został czas otwarcia zaworów wydechowych. Każda z tych zmian przyczyniła się do zwiększenia osiągów silnika i zmniejszenia emisji szkodliwych substancji zwartych w spalinach.
Dwie świece zapłonowe w cylindrze
W silniku DR-Z4S/SM zastosowano dwie irydowe świece zapłonowe, które charakteryzują się zwiększoną siłą iskry. Efektem tej zmiany jest lepsza wydajność spalania mieszanki podczas pracy na niskich obrotach i płynniejsze dostarczanie mocy. Do zalet trzeba zaliczyć również bardziej liniową reakcję na ruch przepustnicy, niższe zużycie paliwa, niższą emisję spalin,
łatwiejsze uruchomienie silnika i bardziej stabilną pracę na biegu jałowym.
Tłok o nowym kształcie
Optymalizacja owalności tłoka i kształtu płaszcza pozwoliła na zmniejszenie strat mechanicznych oraz wpłynęła na płynniejszą i cichszą pracę silnika.
Układ wspomagania sprzęgła Suzuki (SCAS)
System Suzuki Clutch Assist, zastosowany w DR-Z4S/SM, został precyzyjnie zaprojektowany do potrzeb silnika napędzającego te motocykle. Przy konstruowaniu tego podzespołu skupiono się na poprawie charakterystyki pracy sprzęgła, by jak najlepiej spisywało się na drodze, na torze, jak podczas jazdy w terenie. Funkcja wspomagania wykorzystuje precyzyjnie zaprojektowany mechanizm, który podczas przyspieszania powoduje mocniejsze dociśniecie do siebie płytek sprzęgła. Dzięki temu można było użyć bardziej „miękkich” sprężyn, przy zachowaniu wysokich wartości momentu obrotowego przekazywanego przez sprzęgło. W efekcie wprowadzonych zmian zmniejszona została siła potrzebna do obsługi dźwigni sprzęgła. System powoduje zmniejszenie nacisku na płytki sprzęgła podczas hamowania silnikiem. W ten sposób udało się uzyskać delikatny poślizg pomiędzy płytkami, co ogranicza podskakiwanie tylnego koła podczas dynamicznego hamowania silnikiem, na przykład podczas szybkiej jazdy na torze. W ten sposób zagwarantowany został płynniejszy i bezpieczniejszy proces hamowania. Dodatkowo funkcja ta umożliwia redukcję biegu z większą pewnością i precyzją, co w efekcie przekłada się na większą kontrolę nad motocyklem.
Układ wydechowy
Nowy układ wydechowy spełnia najnowsze, rygorystyczne przepisy dotyczące norm hałasu. Osłony kolektora wydechowego i tłumika chronią przed poparzeniem i podkreślają smukłą sylwetkę motocykla. Zarówno układ wydechowy, jak tłumik są wykonane ze stali nierdzewnej, co poprawia wygląd i podnosi trwałość. W układzie wydechowym znajdują się dwustopniowy
katalizator* i czujnik O2, które pomagają spełnić normy emisji Euro 5+.
Elektroniczny wtrysk paliwa
Zamiana gaźnika na układ wtryskowy sprawiła, że silnik pracuje lepiej i jest łatwiej oraz precyzyjniej kontrolowany. Zmiana ta jest dobrze widoczna w całym zakresie obrotów, szczególnie podczas dynamicznej jazdy w zmiennych warunkach, ulica-tor-offroad. Układ wtrysku paliwa pozwolił osiągnąć w każdej z tych sytuacji idealny stosunek mieszanki paliwa i powietrza dostarczanego do cylindra. Elektroniczny wtrysk paliwa zapewnia również płynniejszą charakterystykę silnika, lepszą reakcję na dodanie gazu, łatwiejsze uruchomienie jednostki. Jest również powodem, dla którego udało się osiągnąć właściwą charakterystykę pracy w ekstremalnych warunkach, na przykład podczas jazdy na dużych wysokościach albo w chłodne dni. 10-otworowy wtryskiwacz paliwa pozwala uzyskać optymalne rozpylenie cząsteczek paliwa, co przekłada się na lepszą wydajność procesu spalania i niższe zużycie paliwa.
Elektronicznie sterowana przepustnica Ride-by-wire
W nowym silniku za dostarczanie odpowiedniej ilości mieszanki do cylindra troszczy się elektronicznie sterowana przepustnica o średnicy gardzieli 42 mm. Takie rozwiązanie pomaga osiągnąć większą równowagę pomiędzy pracą na biegu jałowym a charakterystyką mocy przy pełnym obciążeniu. Dzięki elektronicznie sterowanej przepustnicy silnik bez problemu spełnia normy emisji Euro 5+. Kolejną zaletą zastosowania tego rozwiązania jest bardziej precyzyjna kontrola nad charakterystyką mocy, co ułatwia jazdę w dowolnym stylu (droga/tor) jak i w zmieniających się warunkach (onroad/offroad).
Nowa obudowa filtra powietrza i zmieniony układ dolotowy
Każdy detal nowej konstrukcji obudowy filtra powietrza, począwszy od jego kształtu, pojemności, skończywszy na przebiegu kanałów dolotowych, ma na celu zmniejszenie oporu przepływu powietrza zasilającego silnik. Długość rury ssącej i jej średnica zostały tak zaprojektowane, aby uzyskać najlepszą równowagę między hałasem spowodowanym przepływającym powietrzem
a mocą silnika, ostrą reakcją na ruch przepustnicy i dużą wartością momentu obrotowego na niskich prędkościach obrotowych.
SIRS – Suzuki Intelligent Ride System
Użytkownicy motocykli mogą wybierać pomiędzy trzema trybami jazdy, które różnią się trzema różnymi charakterystykami pracy silnika. Wszystko to po to, by jak najlepiej dopasować ją do umiejętności i warunków panujących na drodze. Różnice są szczególnie dobrze widoczne, podczas dużych zmian obciążenia, gdy manetkę gazu gwałtownie otworzymy do najwyższego
zakresu obrotów. Ustawienia każdego z trybów jazdy były dostrajane i dostosowywane podczas wielogodzinnych testów, specjalnie, by zapewnić jak największą precyzję działania, zagwarantować maksimum przyjemności i komfortu podczas jazdy.
- Tryb A zapewnia najostrzejszą reakcję silnika na otwarcie przepustnicy. Ten tryb ma za zadanie wyciśnięcie z silnika jak największej mocy i gwarantuje motocykliście sporą dawkę emocji podczas jazdy. Tryb doskonale nadaje się do agresywnej jazdy po dobrej jakości drogach, na przykład na torze.
- Tryb B charakteryzuje się bardziej liniową charakterystyką pracy przepustnicy, a co się z tym wiąże z łagodniejszą reakcją silnika na ruch manetki gazu. Zadaniem tego trybu jest zapewnienie równowagi pomiędzy mocą i osiągami. Tryb B jest bardzo uniwersalny i nadaje się do szerokiego zakresu stylów jazdy w różnych warunkach drogowych.
- Tryb C ma na celu poprawę komfortu jazdy poprzez zaoferowanie łagodniejszej reakcji przepustnicy i wykorzystanie spokojniejszej charakterystyki przebiegu momentu obrotowego. To ustawienie jest dobrym wyborem podczas jazdy na śliskich nawierzchniach, albo podczas jazdy w deszczu.
System kontroli trakcji Suzuki (STCS)
Suzuki Traction Control System STCS wykorzystany w modelach Suzuki DR-Z4S/SM gwarantuje motocykliście lepszą kontrolę w trudnych i dynamicznie zmieniających się warunkach. STCS nie tylko zmniejsza stres i zmęczenie podczas jazdy, ale daje poczucie większej kontroli nad motocyklem. To z kolei przekłada się na większe bezpieczeństwo jazdy. Ustawienia tego
systemu są precyzyjnie dopasowane do różnego rodzaju opon i charakterystyki pracy zawieszeń każdego z modeli.
System monitoruje prędkości przedniego i tylnego koła w czasie rzeczywistym, mierzy obroty silnika (obliczone na podstawie danych uzyskanych z czujnika położenia wału korbowego), sprawdza położenie przepustnicy i włączonego biegu. System został tak zaprojektowany, aby natychmiast ograniczyć moc i zapobiec poślizgowi tylnego koła w przypadku wykrycia utraty przyczepności. Zmniejszenie mocy jest możliwe dzięki opóźnieniu zapłonu i ograniczeniu kąta otwarcia przepustnicy.
Użytkownik motocykla może wybrać pomiędzy dwoma standardowymi trybami pracy kontroli trakcji lub trybem (G)ravel (szuter). Tryb 1 jest przeznaczony do jazdy po suchej nawierzchni, na przykład po asfalcie. Tryb 2 jest z kolei przeznaczony do jazdy po mokrych nawierzchniach. W trybie 2 układ reaguje szybciej, po to, by błyskawicznie ograniczyć poślizg tylnego koła. Chociaż ustawienia zarówno dla DR-Z4S, jak i DR-Z4SM na pierwszy rzut oka wyglądają identycznie, oba układy zostały jednak dostrojone do różnej charakterystyki pracy zawieszeń i różnego typu opon stosowanych w każdym z modeli. (moment zaingerowania układu jest ustawiony później dla modelu supermoto DRZ4SM przy jeździe na drogach utwardzonych, podczas gdy DR-Z4S wykorzystuje czulsze ustawienia). Doświadczeni motocykliści mogą również zdecydować się na całkowite wyłączenie systemu i zdać się na własne umiejętności, zamiast korzystać z pomocy oferowanej przez system STCS.
Tryb G (Gravel)
Tryb G ma za zadanie uzyskanie maksymalnej przyczepności opony podczas jazdy w terenie, wykorzystując do tego zmianę ustawienia zapłonu i charakterystyki pracy przepustnicy. Tryb ten dopuszcza pewien poziom uślizgu tylnego koła podczas jazdy w terenie. Czas interwencji w trybie G jest nieco dłuższy niż w przypadku dwóch pozostałych trybów pracy kontroli trakcji. W rezultacie motocykl łatwiej się prowadzi na luźnych nawierzchniach, na przykład na szutrach. Ten tryb znakomicie spisuje się podczas pokonywania stromych podjazdów o ograniczonej przyczepności. Pozwala to nawet niedoświadczonym motocyklistom zyskać pewność siebie. Każdy z modeli DR-Z4S i DR-Z4SM ma własne ustawienia trybu G, dopasowane do charakterystyki motocykla i stylu jazdy.
Podwozie
Motocykle Suzuki DR-Z400S i DR-Z400SM wyróżniały się spośród innych tym, że były niezwykle poręczne i precyzyjnie się prowadziły. Ta cecha była bardzo wysoko oceniana przez użytkowników tych jednośladów. Nowe modele Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM po tym względem się nie zmieniły. Udało się to uzyskać między innymi dzięki użyciu ramy kołyskowej. W nowych motocyklach ma ona dwie belki w górnej części (zamiast jednej jak miało to miejsce dotychczas). Dzięki temu nowa rama jest jeszcze sztywniejsza, co wpływa na stabilność prowadzenia i precyzyjne reakcje na komendy wydawane kierownicą. Stalowa rama jest jednocześnie wystarczająco elastyczna, aby znakomicie pochłaniać drgania podczas jazdy na nierównościach lub w terenie. W tylnej części motocykla dodano lekki stelaż. Aluminiowy wahacz gwarantuje komfortową jazdę. Oba modele są wyposażone w przednie i tylne zawieszenie firmy KYB o dużym skoku.
W Suzuki DR-Z4S widelec został tak zestrojony, by zapewnić komfort i precyzję prowadzenia podczas jazdy także w terenie. Natomiast w Suzuki DR-Z4SM priorytetowo potraktowano sportowe prowadzenie – to w końcu motocykl w stylu supermoto.
DR-Z4S ma 21-calowe przednie koło i 18-calowe z tyłu. Na obręcze założono opony IRC GP-410 o „dualowym”, drogowo-terenowym, charakterze. Z kolei na 17-calowe koła DR-Z4SM założono opony Dunlop SPORTMAX Q5A, które zapewniają wymaganą przyczepność i trwałość w zarówno mokrych, jak i suchych warunkach. W przypadku modeli Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM system ABS zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania można wyłączyć (na przykład podczas jazdy na szutrze lub w terenie). Na końcówki kierownicy wykonanej z rury o zmiennej średnicy założono gripy typu half-waffle, które łagodzą wstrząsy i ułatwiają precyzyjne prowadzenie motocykla. Nowe modele Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM gwarantują dobrze dobraną równowagę pomiędzy mocą, stabilnością i łatwością prowadzenia, co będzie wyróżniać te motocykla na drodze jak i podczas jazdy w terenie.
Wytrzymała rama stalowa z dwoma belkami w górnej części. Aluminiowe: tylny stelaż i wahacz.
Modele DR-Z4S i DR-Z4SM odziedziczyły po modelach poprzedniej generacji łatwe i precyzyjne prowadzenie. Jednak w nowych motocyklach zastosowano całkiem inną, stalową ramę kołyskową, w której pojedyncza górna belka została zastąpiona dwiema belkami. Zaprojektowano ją w ten sposób po to, by zwiększyć jej stabilność i zagwarantować jeszcze precyzyjniejsze prowadzenie nowych motocykli. Dzięki nowej ramie Suzuki DR-Z4S będzie znakomicie spisywać się podczas jazdy w terenie, a DR-Z4SM – na torze supermoto oraz na krętych trasach. Rama jest wykonana ze stalowych rur, dzięki czemu jest odpowiednio sztywna i wytrzymała, a zarazem wystarczająco elastyczna, aby dobrze pochłaniać drgania, na przykład podczas jazdy na nierównościach.
Lekki aluminiowy tylny stelaż jest odporny na duże obciążenia tak, aby poradzić sobie podczas jazdy w trudnym terenie nawet z ciężkim kierowcą. Za to lekki aluminiowy wahacz i jego unikalna geometria pomaga poprawić prowadzenie motocykla i reakcję tylnego zawieszenia, dzięki czemu obie maszyny prowadzą się płynnie i komfortowo.
Szprychowe koła i opony dopasowane do stylu jazdy
DR-Z4S został wyposażony w koła ze szprychami. Na 21-calowe przednie koło i 18-calowe tylne są montowane opony dętkowe IRC GP-410 o rozmiarach 100-21M/C z przodu i 120/80-18M/C z tyłu – typowe opony tzw. dualowe, które nadają się do jazdy zarówno po zwykłych drogach jak i w terenie. Zostały one zaprojektowane specjalnie z myślą o DR-Z4S. Opony mają grube,
centralnie umieszczone klocki bieżnika, które zapewniają dobrą przyczepność i przyczyniają się do znakomitego prowadzenia tego motocykla.
Aby jak najbardziej pokreślić sportowy potencjał Suzuki DR-Z4SM na drodze jak i torze supermoto, koła tego motocykla wyposażono w 17-calowe felgi oraz opony Dunlop SPORTMAX Q5A (120/70R17M/C z przodu; 140/70R17M/C z tyłu). Zarówno przednia, jak i tylna opona jest wytwarzana z mieszanki z dużą ilością krzemionki, co zapewnia znakomitą przyczepność na suchej jak i mokrej nawierzchni. Bieżnik jest odporny na zużycie i ma długą żywotność. Wewnętrzną konstrukcję tych typowo drogowych opon dobrano specjalnie do Suzuki DR-Z4SM. Opony mają agresywny bieżnik – nowość w sezonie 2024 (!). Opony ułatwiają zwinne, sportowe prowadzenie i nie boją się mokrych nawierzchni, gwarantując zawsze odpowiednią (dużą) przyczepność.
Zawieszenie o dużym skoku
Oba modele Suzuki wyposażono w regulowane przednie widelce upside-down firmy KYB wyróżniające się dużym skokiem. Także w przypadku tylnego zawieszenia wybór padł na element marki KYB. Zapewnia on dużą stabilność prowadzenia i wyróżnia się ustawieniami dobrze dopasowanymi do szerokiego zakresu zastosowań. Zawieszenie każdego z motocykli zostało precyzyjnie dostrojone pod kątem wymagań i specyficznego zastosowania każdego z motocykli. W rezultacie DR-Z4S dobrze się prowadzi, precyzyjnie reagując na polecenia kierowcy podczas jazdy nie tylko na asfalcie, ale i w terenie. Natomiast zawieszenie DRZ4SM jest tak zestrojone, aby motocykl wyróżniał się podczas szybkiej jazdy w sportowym stylu, na drodze albo torach supermoto.
DR-Z4S ma zawieszenie o długim skoku (odpowiednio 280 mm z przodu i 296 mm z tyłu). Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie gwarantuje możliwość regulacji tłumienia, co pozwala na optymalne ustawienie wedle preferencji użytkownika lub warunków jazdy. Z kolei Suzuki DR-Z4SM ma zawieszenie ze skokiem osi przedniego koła wynoszącym 260 mm i 277 mm w tylnym kole. Regulacje tłumienia kompresji i tłumienia odbicia można zmieniać zarówno w przypadku przedniego, jak i tylnego zawieszenia.
Pozostałe podzespoły
- Lekka i wytrzymała aluminiowa kierownica o zmiennym przekroju dobrze leży w rękach i pomaga amortyzować wstrząsy podczas jazdy na nierównościach.
- Moduł ABS firmy Bosch charakteryzuje się niezwykle kompaktową budową.
- Pojedyncze przednie hamulce tarczowe (DR-Z4S o średnicy 270 mm, DR-Z4SM o średnicy 310 mm) i tylne 240 mm zapewniają dużą skuteczność i precyzję hamowania.
- Mocowane promieniowo zaciski hamulcowe zostały wybrane ze względu na ich dużą skuteczność.
- Gripy kierownicy mają nowy kształt (half-waffle). Dzięki temu siła nacisku kierownicy na dłonie jest lepiej rozłożona. Dodatkowo nowe gripy gwarantują pewny chwyt i dużą precyzję operowania gazem.
- Szerokość kanapy została tak dobrana, aby zagwarantować maksimum komfortu podczas jazdy, nie tylko w terenie. Wytrzymała konstrukcja tylnego stelaża poradzi sobie podczas jazdy w off-roadzie.
- Standardowa, aluminiowa osłona silnika, chroni go przed uderzeniami kamieni. Ten detal idealnie pasuje do wizerunku motocykla gotowego na jazdę w każdych warunkach.
- Szersze podnóżki są gwarancją solidnego oparcia i stabilności podczas jazdy, zarówno na stojąco, jak i siedząco. Agresywny design podkreśla wizerunek motocykla, który nie boi się wyzwań.
- Zbiornik paliwa ma lekką konstrukcję. Jego pojemność to 8,7 l.
- Kształt obudów lusterek został zmieniony. Teraz mają one kształt równoległoboku.
- Pozycja na DR-Z4S została opracowana zgodnie z najnowszymi trendami i zasadami ergonomii tak, aby zapewnić optymalną kontrolę nad motocyklem podczas jazdy w terenie. Musi ona zagwarantować stabilność i komfort jazdy, dzięki którym każdy wyjazd stanie się przyjemnością. A wszystko to niezależnie od tego, czy jeździsz po asfalcie, czy odkrywasz nowe trasy poza nim.
- DR-Z4SM odziedziczył wygodną pozycję za kierownicą i doskonałe prowadzenie po Suzuki DR-Z400SM. Nowy model został zoptymalizowany pod kątem jeszcze łatwiejszej kontroli podczas jazdy i większego komfortu.
Wyposażenie
Wyświetlacz LCD
Motocykle Suzuki DR-Z4S/SM wyposażono w kokpit z nowym, lekkim i kompaktowym panelem LCD. Czytelny wyświetlacz dostarcza nie tylko najważniejszych informacji podczas jazdy, ale również informuje kierowcę o ustawieniach poszczególnych systemów motocykla. Wskazanie wyświetlacza LCD obejmują:
- Prędkościomierz,
- Tryb SDMS.
- Licznik kilometrów,
- Tryb Suzuki Traction Control,
- Dwa liczniki przebiegu dziennego (A/B),
- Średnie zużycie paliwa,
- Wskaźnik włączonego biegu,
- Chwilowe zużycie paliwa,
- Woltomierz,
- Zegar,
- Wskaźnik poziomu paliwa.
Kontrolki LED zlokalizowane wokół wyświetlacza informują o działaniu kierunkowskazów, kontrolka MIL sygnalizuje awarię, jest tez kontrolka informująca o np. niskim napięciu akumulatora, wysokiej temperaturze płynu chłodzącego, wskaźnik działania ABS w trybie offroad, kontrolka biegu luzem, kontrolka pracy ABS-u, kontrolka działania TC (kontroli trakcji).
Wszystkie zostały zaprojektowane w ten sposób, aby były czytelne i łatwe do identyfikacji.
Koncepcja stylistyczna modeli DR-Z4S/SM – „THE AUTHENTIC LEADING EDGE”
Misją stylistów było zaprojektowanie takiego wyglądu, który podkreśli ewolucję osiągów DR-Z4S/SM. Zabieg ten wymagał stworzenia nowego, świeżego stylu połączonego z agresywnymi detalami wyraźnie podkreślającymi nową erę projektowania motocykli dual sport i supermoto.
„Evolution” i „Serious Gear” to dwa kluczowe hasła, które zdaniem projektantów znakomicie opisują nowe modele Suzuki. To one najlepiej pasują do zastosowanego w tych modelach stylu:
- „Evolution” — nowe motocykle DR-Z4S/SM to ogromny krok w dziedzinie wyglądu. Nowy projekt podkreśla dynamikę i zwinność oraz pokazuje dalsze kierunki rozwoju. Spoglądając na motocykl z profilu, uwagę zwraca jego pozioma linia „spina’ cały motocykl, począwszy od przedniego błotnika, na tylnej lampie skończywszy.
- „Serious Gear” — ma pokazać, że te maszyny nie są tylko zwykłymi motocyklami, ale też są gotowe stawić czoła konkurencji w każdych warunkach. Dodatkowo projekt podporządkowano zasadom ergonomii, by stała się ona siłą napędową tego projektu. Usuwając wszystkie zbędne elementy stylistyczne, Suzuki podkreśla dużą funkcjonalność DR-Z4S/SM. Na przykład, zmieniając oświetlenie na LED-owe, Suzuki celowo wybrało minimalistyczną formę, która wyróżnia się niezwykle atrakcyjnym wyglądem zachęcającym do dynamicznej jazy.
Nowe motocykle wyróżniają się lekkim i smukłym wyglądem dzięki zastosowaniu płaskich i poprzecinanych ostrymi krawędziami powierzchni owiewek. Konstrukcja motocykli gwarantuje dużą swobodę ruchu i przyjemność prowadzenia. W połączeniu z długim skokiem zawieszenia udało się uzyskać znakomite proporcje premierowych jednośladów. Ergonomia odgrywała kluczową rolę w nowym projekcie. DR-Z4S/SM zostały zaprojektowane tak, aby jak najbardziej uprzyjemnić radość z jazdy i w żaden sposób nie krępować ruchów, co jest niezwykle ważne w przypadku motocykli klasy dual sport czy supermoto. Główne podzespoły, takie jak silnik, wahacz i czy widelec, podkreślają atrakcyjność nowego projektu. Niezasłoniętym podzespołom i częściom obu motocykli także nadano efektowne kształty po to, by zachować ogólną równowagę i podkreślić wygląd tych niesamowitych motocykli.
Kolory i grafiki, wyznaczają trendy nowej ery designu motocykli DR-Z
Nowoczesna i prosta grafika oraz efektowne kolory motocykli, reprezentują nową erę designu zastosowaną w rodzinie motocykli DR-Z. Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM są dostępne w dwóch wersjach kolorystycznych. W przypadku Suzuki DR-Z4S są to: Champion Yellow No. 2 i Solid Special White No. 2 (C1C) nawiązujące do dziedzictwa rodziny motocykli DR-Z. Jednocześnie kolor żółty jest odniesieniem do sportowych motocykli Suzuki z wyścigów MX. Z kolei kolory DR-Z4SM to Sky Gray (Q1T) – nowy lakier opracowany specjalnie dla DR-Z4SM. Podkreśla dynamiczny charakter motocykla i jego funkcjonalność. Ten kolor idealnie pasuje do nowoczesnego motocykla o sportowym charakterze, wykorzystywanego na torze, albo w miejskiej „dżungli”. Niebieskawoszary lakier jest również elegancki. Nadaje świeżego wyglądu i odzwierciedla zmiany, które wprowadzono zarówno pod względem osiągów jak i jakości.
Dane techniczne:
DR-Z4S | DR-Z4SM | |
Długość całkowita | 2270 mm | 2195 mm |
Szerokość całkowita | 885 mm | 885 mm |
Wysokość całkowita | 1235 mm | 1190 mm |
Rozstaw osi | 1495 mm | 1465 mm |
Prześwit | 300 mm | 260 mm |
Wysokość siedzenia | 920 mm | 890 mm |
Masa własna | 151 kg | 154 kg |
Silnik | 4-suwowy, jednocylindrowy, chłodzony cieczą, rozrząd DOHC | 4-suwowy, jednocylindrowy, chłodzony cieczą, rozrząd DOHC |
Śr. cyl. x skok tłoka | 90 mm x 62,6 mm | 90 mm x 62,6 mm |
Pojemność skokowa | 398 cm3 | 398 cm3 |
Stopień sprężania | 11.1:1 | 11.1:1 |
Zasilanie | Wtrysk paliwa | Wtrysk paliwa |
Rozrusznik | Elektryczny | Elektryczny |
System smarownia | Z suchą miską olejową | Z suchą miską olejową |
Skrzynia biegów | 5 przełożeń | 5 przełożeń |
Zawieszenia | ||
Z przodu | teleskopowy upside-down, sprężyna śrubowa, tłumienie olejowe | teleskopowy upside-down, sprężyna śrubowa, tłumienie olejowe |
Z tyłu | centralny amortyzator, sprężyna śrubowa, tłumienie olejowe | centralny amortyzator, sprężyna śrubowa, tłumienie olejowe |
Kąt głowki ramy / Wyprzedzenie | 27.5°/109 mm | 26.5°/95 mm |
Hamulce | ||
Z przodu | Tarczowe | Tarczowe |
Z tyłu | Tarczowe | Tarczowe |
Opony | ||
Z przodu
Z tyłu |
80/100-21M/C 51P, dętkowe 120/70R17M/C 58H, dętkowe | 120/80-18M/C 62P, dętkowe 140/70R17M/C 66H, dętkowe |
Układ zapłonowy | Elektroniczny | Elektroniczny |
Pojemność zbiornika paliwa | 8,7 l | 8,7 l |
Pojemność oleju (przy wymianie) | 1,9 l | 1,9 l |
Średnie zużycie paliwa | 28,4 km/L (3.5 l/ 100 km) wg WMTC | 29.4 km/L (3.4 l/ 100 km) wg WMTC |
Emisja CO2 | 82 g/km wg WMTC | 80 g/km wg WMTC |