
- Jeżeli zastanawiasz się, jaki motocykl na prawo jazdy kat. A2 kupić, to zwróć uwagę na te modele.
- Oto 10 motocykli na kat. A2, które wkrótce mogą zniknąć z rynku.
- Warto je kupić, zanim będzie za późno!
Rynek motocykli na kategorię A2 w ostatnich latach zmienił się nie do poznania. W salonach dominują nowoczesne, często dość drogie konstrukcje, a coraz trudniej znaleźć proste, trwałe maszyny, które oferują prawdziwą radość z jazdy i nie wymagają od właściciela dużego portfela. Wśród używanych modeli wciąż można trafić perełki w postaci motocykli fabrycznie mieszczących się w limicie 35 kW (47 KM), które ze swoją prostą konstrukcją będą służyć latami. Oto dziesięć z nich, które warto kupić, zanim znikną z ogłoszeń.
1. Honda CB500
CB500 to legenda w świecie motocykli średniej pojemności. Prosta, niezawodna, tania w serwisie. Nie bez powodu przez lata była jednym z najpopularniejszych motocykli szkoleniowych w Europie. Wersje sprzedawane fabrycznie w specyfikacji 35 kW pozwalają legalnie jeździć na A2 bez ograniczeń prędkości i elastyczności. Motocykl świetnie radzi sobie zarówno w mieście, jak i w trasie, a dzięki niskiej masie i dobremu balansowi jest przewidywalny i przyjazny nawet dla początkujących.
2. Honda CBF500
CBF500 to rozwinięcie koncepcji CB500. Odznacza się nowocześniejszym designem, wtryskiem paliwa i lepszymi hamulcami (często z układem ABS). Ergonomiczna pozycja, wygodna kanapa i rozsądne spalanie na poziomie ok. 4,5 l/100 km sprawiają, że to świetny wybór na każdą okazję. Na rynku wtórnym łatwiej znaleźć egzemplarze w dobrym stanie niż w przypadku starszej CB500.
3. Kawasaki Ninja 250R
Choć to tylko 250 cm³, Ninja 250R potrafi zaskoczyć. Lubi wysokie obroty, dobrze trzyma się drogi i wygląda jak pełnoprawny sport. Jest lekka, łatwa w prowadzeniu i bardzo oszczędna. Spalanie wynosi ok. 3,5 l na 100 km. To dobry wybór dla osób, które marzą o sportowej pozycji i charakterze, ale nie chcą lub nie mogą jeszcze przesiąść się na większe pojemności. Z powodzeniem sprawdzi się podczas treningów na małych torach.
4. Yamaha YS250 Fazer
Fazer 250 to jeden z najbardziej praktycznych motocykli w tej kategorii. Wytrzymały silnik, spalanie w okolicach 3 l na 100 km i wygodna, wyprostowana pozycja czynią z niego idealny sprzęt do miasta. Jego zaletą jest także prostota konstrukcji – brak skomplikowanej elektroniki i łatwy dostęp do części zamiennych. Motocykl niemal zniknął z rynku wtórnego, a egzemplarze w idealnym stanie zachowania są dość drogie, jednak warte swoich pieniędzy.
5. Suzuki Inazuma 250
Inazuma 250 to motocykl stworzony z myślą o komforcie i uniwersalności. Jest bezpośrednim konkurentem Yamahy YS250 Fazer. Ma miękkie zawieszenie, nisko umieszczoną kanapę i spokojny charakter. Świetnie nadaje się na pierwsze dalsze wycieczki, nawet w dwie osoby. Choć dynamiką nie powala, nadrabia stabilnością i przyjemnym prowadzeniem.
6. KTM Duke 390
Duke 390 to prawdziwy streetfighter, który jest mały sercem, ale mocny duchem. Niska masa, ostre hamulce i dynamiczny silnik sprawiają, że jazda nim to czysta frajda. Świetnie odnajduje się w mieście, ale równie dobrze radzi sobie na krętych, górskich drogach. Używane egzemplarze z polskiej dystrybucji, z udokumentowaną historią i w doskonałym stanie cały czas trzymają cenę.
7. Honda Rebel 500
Rebel 500 to idealny wybór dla fanów spokojnej jazdy i amerykańskiego stylu. Niska kanapa, wygodna pozycja i przyjazny charakter silnika sprawiają, że motocykl ten łatwo polubić. Jest ekonomiczny, prosty w obsłudze i daje ogromne możliwości personalizacji. Choć model ten został ciepło przyjęty w Europie, to w Polsce rzadko występuje na rynku wtórnym. Jeśli już pojawiają się jakieś egzemplarze, to z reguły pochodzą z polskiej dystrybucji, więc łatwo prześledzić ich historię.
8. BMW G310R
G310R to najmniejszy naked w gamie BMW. Choć powstał przy współpracy z indyjskim TVS Motor, to jakość wykonania i dopracowanie detali są tu na poziomie większych modeli. Motocykl jest lekki, zwinny i oszczędny, a jego ergonomia pozwala na komfortową jazdę także wyższym kierowcom. To dobry wybór dla osób, które chcą od początku obcować z marką premium. W Polsce nie sprzedano zbyt wielu egzemplarzy tego modelu, dlatego jest ich mało na rynku wtórnym, a firmy sprowadzające motocykle z zagranicy niechętnie importują BMW G310R.
9. Kawasaki Z300
Z300 to naked wywodzący się z rodziny Ninja, co czuć już po pierwszych kilometrach. Dynamiczny silnik, sztywne zawieszenie i sportowa pozycja pozwalają na dużo zabawy w zakrętach. Motocykle dzielą ze sobą m.in. ramę, ale Z300 ma nakedową ergonomię, co czyni go bardziej uniwersalnym rozwiązaniem. W momencie pisania tego artykułu, na rynku wtórnym nie ma już zbyt wielu motocykli w portalach ogłoszeniowych, więc warto się pospieszyć z zakupem.
10. Honda CB300R
CB300R łączy styl neoklasyczny z nowoczesną techniką – wtrysk paliwa, ABS, pełne LED-owe oświetlenie i niska masa. To motocykl oszczędny, łatwy w prowadzeniu i atrakcyjny wizualnie. Dzięki lekkości i neutralnemu prowadzeniu nadaje się idealnie do nauki i codziennych dojazdów. Jednocześnie stanowi nieco inne podejście stylistyczne niż np. w przypadku Kawasaki Z300.
Podsumowanie
Producenci motocykli od dawna oferują motocykle na prawo jazdy kat. A2, ale można odnieść wrażenie, że polscy motocykliści dopiero od niedawna odkrywają to terytorium. Być może dzieje się tak za sprawą motocykli chińskich producentów, które zazwyczaj są robione tak, by łapać się bez przeróbek na kat. A2. W przypadku japońskich i europejskich sprzętów, które dopiero zaczynają być odkrywane, zadbane egzemplarze będą trzymały cenę i w miarę upływu czasu mogą stać się jeszcze bardziej poszukiwane.