Aktualnie czytasz:
Tuning Skutera: To nie takie proste
27

Czasami, na forach internetowych mo偶na si臋 spotka膰 z opiniami u偶ytkownik贸w, 偶e wprowadzanie modyfikacji wp艂ywaj膮cych na osi膮gi skutera to co艣 banalnie prostego: wystarczy wymieni膰 jedn膮 cz臋艣膰 i gotowe! Czy tak rzeczywi艣cie jest? W dzisiejszych rozwa偶aniach zastanowimy si臋 nad tym problemem.

Samo zamontowanie kierunkowskaz贸w typu LED wymaga np wymiany przerywacza na elektroniczny...

Samo zamontowanie kierunkowskaz贸w typu LED wymaga np wymiany przerywacza na elektroniczny...

呕eby nie przed艂u偶a膰, napiszmy wprost: Niestety, w rzeczywisto艣ci "tuning" nie jest taki prosty. Bardzo cz臋sto wymiana jednego elementu wi膮偶e si臋 z konieczno艣ci膮 dostrojenia ca艂ego聽uk艂adu. Dotyczy to wielu element贸w skutera i to nie tylko tuningu mechanicznego, ale nawet optycznego. Nawet tak "banalna" czynno艣膰 jak wymiana kierunkowskaz贸w ze zwyk艂ych na LEDowe wi膮偶e si臋 z modyfikacj膮 elektryki - cho膰by by艂a to zwyk艂a wymiana przerywacza na elektroniczny. Niestety, czasami zamontowanie innego podzespo艂u to nie jedyne, co nale偶y zrobi膰. Ale autor projektu o tym nie wspomina, a zdj臋cia nie ukazuj膮 ca艂ego trudu, jaki w艂o偶ono w prac臋. Zastan贸wmy si臋, czy to co na zdj臋ciach wygl膮da tak pi臋knie rzeczywi艣cie mo偶na 艂atwo zrobi膰.

Najcz臋艣ciej proponowan膮 modyfikacj膮 jest zamontowanie sto偶kowego filtra powietrza. Owa modyfikacja jest sama w sobie ju偶 nie trafiona, je偶eli jako nowy filtr wybierzemy najta艅szy sto偶ek z metalowej siatki. Dobre, akcesoryjne filtry kosztuj膮 kilka - do kilkunastu razy wi臋cej ni偶 najta艅sze atrapy filtr贸w, a wykorzystana w ich budowie g膮bka zamiast siatki umo偶liwia dobr膮 filtracj臋 zasysanego powietrza.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

[poll id="19"]

No dobra, ale czy zakup samego, dobrego filtra wystarczy aby silnik mia艂 wi臋cej wigoru? Nie, filtr sto偶kowy/g膮bkowy drastycznie zwi臋ksza ilo艣膰 powietrza dostaj膮cego si臋 do ga藕nika, co wi膮rze si臋 z konieczno艣ci膮 zmiany dyszy g艂贸wnej w ga藕niku. Aby tak膮 dysz臋 dobra膰 nie ob臋dzie si臋 bez pracy metod膮 pr贸b i b艂臋d贸w, konieczne b臋dzie zakupienie zestawu dysz o r贸偶nych rozmiarach i por贸wnywanie koloru elektrody 艣wiecy przy zastosowaniu ka偶dej z nich. Niekiedy potrzebna te偶 b臋dzie zmiana dyszy wolnych obrot贸w, bowiem skuter mo偶e nie chcie膰 wsp贸艂pracowa膰 na niskich pr臋dko艣ciach obrotowych. Jak wi臋c wida膰, za艂o偶enie popularnego sto偶ka wi膮rze si臋 z dostrojeniem ga藕nika, aby ca艂o艣膰 dzia艂a艂a lepiej, ni偶 zestaw ze standardowym filtem. Je偶eli dodamy do tego, 偶e u偶yteczno艣膰 skutera podczas jazdy w deszczu spadnie, a najlepsze wyniki osi膮ga si臋 na silnikach wyczynowych, wychodzi z tego du偶o pracy, du偶o ha艂asu, du偶o pieni臋dzy, a ma艂o efekt贸w. O wiele lepiej do seryjnego skutera sprawdza si臋 wyj臋cie zw臋偶ki z obudowy filtra - na tym powinni艣my poprzesta膰.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

W dwusuwie sportowy wydech potrafi doda膰 nieco mocy. Dla 4T taka inwestycja mija si臋 z celem.

Cz臋sto mo偶na spotka膰 si臋 z informacj膮, 偶e najbardziej op艂acaln膮 inwestycj膮 w skuter jest wymiana wydechu na sportowy. Jest to prawda, o ile posiadamy skuter z silnikiem dwusuwowym. Z uwagi na specyfik臋 budowy silnika dwusuwowego uk艂ad wydechowy odpowiada za efektywne wykorzystanie paliwa w tym za cofanie si臋 niespalonej mieszanki聽z komory rezonansowej w wydechu do cylindra. Optymalne dobranie wydechu do silnika 2T zwi臋kszy jego moc oraz obroty maksymalne, jednak zazwyczaj okupione jest to skr贸con膮 偶ywotno艣ci膮 seryjnego cylindra. Zazwyczaj wraz z wymian膮 uk艂adu wydechowego konieczna jest tak偶e zmiana rolek wariatora, aby uzyska膰 naprawd臋 dobre wyniki. Cz臋sto, zw艂aszcza w聽聽przypadku wydech贸w wysokoobrotowych, nie ob臋dzie si臋 bez zwi臋kszenia dawki paliwa podawanej przez ga藕nik. Po prawid艂owo przeprowadzonych聽modyfikacjach nasz dwutakt mo偶e zyska膰 znacznie na sile. A czy warto wymienia膰 wydech w 4T? Nie, poniewa偶 w tych silnikach wydech nie odgrywa a偶 tak du偶ej roli. Jedyne wymagane warunki do jego prawid艂owej pracy to nieograniczony przep艂yw spalin przez rur臋 wydechow膮 - to wszystko. Nie jest konieczne wybebeszanie t艂umika ani katalizatora (o ile taki si臋 w og贸le znajduje) - nie wp艂ynie to dodatnio na osi膮gi.

Wymiana cylindra na wi臋kszy poci膮ga za sob膮 du偶o innych wydatk贸w i sporo wysi艂ku w regulacje osprz臋tu silnika.

Wymiana cylindra na wi臋kszy poci膮ga za sob膮 du偶o innych wydatk贸w i sporo wysi艂ku w regulacje osprz臋tu silnika.

A co ze zmian膮 cylindra na wi臋kszy pojemno艣ciowo? Tutaj wszystko zale偶y od tego, czy mamy skuter z silnikiem 2T czy 4T. Bez w膮tpienia najtrudniej b臋dzie zmieni膰 cylinder w silniku czterosuwowym - musimy mie膰 tutaj na uwadze tak偶e g艂owic臋 i rozrz膮d, kt贸ry po zmianie cylindra trzeba b臋dzie ponownie ustawi膰. Co do rozrz膮du - op艂aci si臋 tak偶e zmiana wa艂ka na sportowy. Niestety, silniki 4T "trudniej" si臋 tuninguj膮, tzn. zwi臋kszanie pojemno艣ci nie przynosi tak dobrych wynik贸w jak w dwutaktach. W silnikach 2T b臋dzie mniej zachodu ze zmian膮 cylindra, jednak trzeba mie膰 na uwadze to, 偶e montuj膮c cylek klasy racing, evo czy jakikolwiek inny poza sport, konieczna b臋dzie zmiana wa艂u korbowego na wyczynowy, a przy okazji jego wymiany najlepiej od razu zainwestowa膰 w nowe, lepsze 艂o偶yska. Oczywi艣cie dochodz膮 do tego jeszcze takie klamoty jak zaw贸r membranowy, "wi臋kszy" ga藕nik, kr贸ciec ss膮cy, czy wspomniany wcze艣niej wydech. Generalnie rzecz wygl膮da tak, 偶e montuj膮c jeden wydajniejszy element silnika najlepiej jest zamontowa膰 te偶 kolejne - wtedy otrzymuje si臋 najwi臋ksze korzy艣ci. Nawet, gdy mamy ju偶 wszystko wpakowane do silnika, a do tego zrobili艣my w naszym 2T flow (powi臋kszanie kana艂贸w p艂ucz膮cych) oraz powi臋kszyli艣my okno wydechowe pod nowy komin, lub zrobili艣my porting (wyg艂adzanie kana艂贸w g艂owicy) w 4T i mamy ca艂y silnik wyregulowany, przyda艂oby si臋 jako艣 przenie艣膰 ca艂膮 t臋 moc na ko艂a. A tu czekaj膮 nas kolejne wydatki.

Ingerencja w nap臋d w seryjnym skuterze nie ma zbytniego sensu - seryjne cz臋艣ci zazwyczaj s膮 dostosowane do charakterystyki pojazdu i nie s膮 szczeg贸lnie s艂abym ogniwem. Sama wymiana wariatora na sportowy (o innym ukszta艂towaniu bie偶ni pod rolki) powinna nieco poprawi膰 charakterystyk臋 skutera, zw艂aszcza w po艂膮czeniu ze sportowym wydechem. Dalsza ingerencja w uk艂ad przeniesienia nap臋du powinna by膰 dope艂nieniem tuningu silnika - wtedy ma sens monta偶 twardszej spr臋偶yny centralnej, torque control (podk艂adka niweluj膮ca skr臋canie si臋 spr臋偶yny), nowego sprz臋g艂a z wytrzymalszymi ok艂adzinami i twardymi spr臋偶ynkami, odporniejszego dzwonu sprz臋g艂a, czy kewlarowego paska. Zwie艅czeniem 聽naprawd臋 zacnego projektu, opr贸cz powy偶szych cz臋艣ci powinna by膰 zmiana prze艂o偶e艅 pierwotnych i wt贸rnych na odblokowane - je艣li standardowe ograniczaj膮 v-max naszej maszynki. Jednak bez odpowiedniej mocy skuter nie wykorzysta tych udogodnie艅.

Oczywi艣cie na tym nie ko艅cz膮 si臋 modyfikacje, jakich mo偶na dokona膰 w skuterze - a zmodyfikowa膰 mo偶na w艂a艣ciwie wszystko: od zawiesze艅, przez ram臋, po uk艂ad zap艂onowy. Jednak, aby rzetelnie stuningowa膰 skuter nawet do klasy sport, niezb臋dne s膮 ju偶 poka藕ne (w skali do kosztu i przeznaczenia skutera) fundusze. B臋d膮 one niezb臋dne tak偶e je偶eli nie znamy si臋 na mechanice, a chcemy np. wymieni膰 w naszym skuterze cylinder - nie ob臋dzie si臋 bez wizyty w serwisie skuterowym. Je偶eli natomiast mamy jakie艣 poj臋cie o pracy z silnikami, to potrzebne b臋d膮 nam specjalistyczne narz臋dzia, jak cho膰by 艣ci膮gacz do 艂o偶ysk, bez kt贸rego nie za艂o偶ymy nowych SKF贸w. Czyli tak czy tak, same cz臋艣ci nie wystarcz膮.

Ten artyku艂 nie pretenduje do miana uniwersalnego poradnika skuterowego tunera. Ma on jednak sk艂oni膰 do refleksji osoby, kt贸re zacieraj膮 r臋ce na podrasowanie swojego skutera, patrz膮c na "projekt" przez mocno r贸偶owe okulary. Ka偶dy setup jest indywidualny i mo偶na go rozwi膮za膰 na wiele sposob贸w. Opr贸cz wymienionych modyfikacji w skuterze mo偶na zrobi膰 bardzo wiele udogodnie艅, w艣r贸d kt贸rych s膮 i takie, kt贸re nie wymagaj膮 du偶ych finans贸w, ale sporych umiej臋tno艣ci. Te ostatnie, podobnie jak do艣wiadczenie w tuningu ma艂ych jedno艣lad贸w r贸wnie偶 cz臋sto s膮 wskazane - bez nich, owszem, dojdziemy do celu, jednak nierzadko po okr臋偶nej drodze. Pewnie, 偶e samodzielny tuning to przyjemno艣膰, gdy odnosimy sukcesy i sprz臋t dzia艂a lepiej. Niestety, bez znajomo艣ci niekt贸rych zasad i regu艂 mo偶e by膰 on r贸wnie偶 藕r贸d艂em zmartwie艅 i problem贸w. Jasne, 偶e cz艂owiek nie rodzi si臋 z umiej臋tno艣ci膮 podrasowywania skuter贸w, bo ka偶dy zaczyna艂 w mniej lub bardziej spektakularny spos贸b. Je偶eli jednak nasza wizja na temat "tuningu" nie si臋ga dalej ni偶 za艂o偶enie sto偶ka z siatki i naklejenie kilku naklejek, nie nazywajmy tego tuningiem. Bo prawdziwy tuning nie jest wcale taki prosty.

Wi臋cej o tuningu skuter贸w.

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
18%
4%
6%
27 Komentarze
1 2 3
  • Zdj臋cie profilowe roxia95
    5 marca 2011 at 16:40

    Zale偶y kto co lubi;) Sam chcia艂em kupi膰 sobie 125 ale przypadek zdecydowa艂 偶e je偶d偶臋 aeroxem po tuningu:) W rzeczywisto艣ci tuning jest nie op艂acalny gdy偶 taki skuter du偶o pali, g艂o艣no chodzi i jest tak naprawd臋 nie legalny bo wi臋kszo艣膰 cz臋艣ci do tuningu nie ma homologacji.
    Tak naprawd臋 jakie艣 99% tuner贸w to m艂odzie偶 w wieku 13-18 kt贸ra zaci臋cie rywalizuje ze sob膮 kto wyci膮gnie wi臋cej ze swojego skutera bez posiadania uprawnie艅 na prowadzenie motocykla kt贸rym taki skuter si臋 staje po tuningu. Pozosta艂e 1% to osoby 艣cigaj膮ce si臋 na torze lub maj膮ce skuter zarejestrowany zgodnie z prawem na motocykl.

  • 8 marca 2011 at 21:09

    powiem jedno mam 36 lat z czego 10 je偶dze ztuningowany jedyna blokada jest brak kasy na przer贸bki bo trzeba wszystko wymienic orginalne tylko kartery zostaja a potem frajda z jazdy pzd

  • Zdj臋cie profilowe marbryl1
    10 marca 2011 at 18:59

    Fajnie piszecie o tym tuningu, a ja wychodze z zalozenia ze najlepiej kupic to co bedzie nam sluzylo najlepiej i tak jak chcemy.Zmiany tuningowe nie sa do konca przemyslane bo kto dal wam pewnosc ze po tuningu silnika wytrzyma rama, zawieszenie.Wkladacie nie male pieniadze i jezdzicie z dusza na ramieniu, a czy ktorys z Was pomyslal o skutkach wypadku na takim squcie, jedziecie jednostka o zmienionej konstrukcji bez odnotowania tego w dowodzie, czyli juz popelniacie wykroczenie. Ubezpieczenie oplacacie od kosiarki, a nie motoru czyli ono najpewniej nie dziala.Stwarzacie same klopoty sobie i rodzicom.Wydajecie ogromne pieniadze na czesci, gdzie zysk z tego ma tylko sprzedajacy.

  • Zdj臋cie profilowe Digital94
    23 sierpnia 2011 at 00:22

    Ja posiadam skuter 2t i mam 50 sportowa i t艂umik Leovice TT, a kumpel ma 4t i 90 r贸偶nica jest wielka . mi pali ma艂o ok 3,5l na 100, na sportowej 50 a mu ok 5-6 l na 100 :/ ja pr臋tko艣膰 bardzo szybko nabieram a on zostaje w tyle i na dodatek mam powietrzaka i jestem z niego zadowolony :):)

  • Zdj臋cie profilowe Digital94
    23 sierpnia 2011 at 00:30

    Je偶eli chcecie pobawi膰 sie w tuning skutera NIE kupUJCIE!!! Byle jakich cz臋艣ci okres fajnej jazdy trwa przez chwile a potem klops!! do wymiany wszystko wa艂 , cyl, t艂ok, g艂owica, drogie cz臋艣ci :/ i nie r贸bcie tuning-u na chi艅skich skuterach lepiej kupi膰 co艣 markowego aprilia sr 50 , yamaha aerox , piaggio nrg , to s膮 maszyny w kt贸re warto zainwestowa膰 lub co艣 ta艅szego yamaha Neos , Yamaha bws ,yamaha jog itp …

  • Zdj臋cie profilowe madi
    23 sierpnia 2011 at 00:46

    chyba odwrotnie, tobie pali 5-6l a jemu 3-3,5

  • ironic
    5 pa藕dziernika 2017 at 08:31

    raaany fajny art, ale Pan Redaktor m贸g艂by w艂膮czy膰 autokorekt臋 podczas pisania bo „wi膮rze” daje pi膮ch膮 w twarz…

    https://pl.wiktionary.org/wiki/wi%C4%85za%C4%87