- Na liście niezbędnej elektroniki w motocyklu quickshifter zdecydowanie jest w czołówce
- Zapomnij o zmianie biegów przy użyciu sprzęgła - QS zrobi to lepiej, szybciej i pewniej
- Quickshifter w motocyklu - to wszystko musisz o nim wiedzieć
To jeden z terminów, który aktualnie jest nieodłącznym elementem nowych modeli, ale na rynku jest już od dobrych kilku lat. Nadal jednak nie brakuje ogromnego zdziwienia i zaciekawienia, gdy termin ten pojawia się wśród grupy fanów dwóch kółek, którzy nie lubują się w jeździe sportowej lub na bieżąco nie czytają treści, które pojawiają się na naszym portalu. Czym jest quickshifter i jak działa?
Motocykle to pojazdy, które nieustannie ewoluują, oferując coraz bardziej zaawansowane technologie, które poprawiają wydajność, komfort, ale również bezpieczeństwo jazdy. Jednym z takich innowacyjnych rozwiązań jest quickshifter, który dla wielu motocyklistów, zwłaszcza tych z zamiłowaniem do sportowej jazdy, jest pozycją obowiązkową na liście wyposażenia. Zresztą, system ten na tyle dobrze sprawdza się w jednośladach, że obecnie znajdziemy go zarówno w typowo miejskich modelach, jak i również w turystykach z krwi i kości, którym daleko jest do wyścigowych zapędów. Ale czym dokładnie jest quickshifter, jak działa, i jakie korzyści przynosi? W tym artykule odpowiem wam na te pytania.
Quickshifter to elektroniczne urządzenie montowane w motocyklach, które umożliwia zmianę biegów bez konieczności używania sprzęgła i odpuszczania gazu. Wiem, za pierwszym razem może brzmi to trochę absurdalnie, bo dotychczas nikt kompletnie nie myślał nawet o tym, aby kopnąć w dźwignię z odkręconą do końca manetką, ale kilka lat temu ta wizja stała się faktem. W konwencjonalnym motocyklu zmiana biegów wymaga trzech czynności: odpuszczenia gazu, wciśnięcia sprzęgła i przesunięcia dźwigni zmiany biegów. Quickshifter eliminuje dwie z tych czynności, co sprawia, że zmiana biegów staje się szybsza i płynniejsza.
Najważniejsze informacje:
- Quickshifter w motocyklu to system, który umożliwia zmianę biegu bez konieczności odejmowania gazu i korzystania ze sprzęgła.
- Odkręć gaz, wbijaj kolejne przełożenia, a elektronika wszystkim się zajmie.
- QS to zło wcielone – czas rozprawić się z najczęściej powielanym mitem.
Przeczytaj koniecznie o deflektorze:
Jak działa quickshifter?
Quickshifter w motocyklu to rodzaj manualnej przekładni wyposażonej w zautomatyzowane sprzęgło. Elektronika samodzielnie reaguje na wykryty ruch, który świadczy o zmianie przełożenia. Wszystko dzieje się w ułamku sekundy, a wtedy komputer musi rozpocząć sekwencję pracy – rozłącza sprzęgło, a także jednocześnie ECU dostosowuje pracę silnika do zmiany biegu w górę lub dół za pomocą regulacji zapłonu lub wtrysków i bieg wskakuje. Ot cała filozofia, która pomimo tego, że brzmi bardzo prosto to jest bardzo zaawansowana. Już spieszę z wytłumaczeniem – zmiana biegu na wyższy dla początkującego motocyklisty to proces, który trwa zaledwie 600 milisekund. Faktycznie, niewiele, ale proces ten można jeszcze znacznie skrócić delikatnie zamykając przepustnicę i wbijając bieg pomijając przy tym sprzęgło, dzięki czemu zaoszczędzimy kolejne 300 milisekund. Nasz tytułowy bohater sprawia, że poza kopnięciem w nożną dźwignię nie musimy robić już nic – zmieniać przełożenia możemy przy nawet maksymalnie otwartej przepustnicy, a elektronika wykona za nas wszystkie pozostałe czynności i zajmie jej to mniej niż 50 milisekund. Ciężko jest sobie wyobrazić ile faktycznie może to trwać, więc dodam, że jest to czas krótszy, niż podjęcie decyzji o czymkolwiek przez ludzki mózg. Robi wrażenie.
Czy quickshifter jest zdrowy dla silnika i skrzyni biegów?
To nieodłączne pytanie podczas dyskusji na temat quickshiftera – jak przecież już wiecie można wbijać kolejne biegi z odkręconą manetką gazu bez użycia sprzęgła? Przecież to wydaje się niemożliwe, aby system ten bezpośrednio nie wpływał na skrócenie żywotności jednostki napędowej, a także skrzyni biegów. Prawda jest jednak nieco inna, bo człowiek, choć istotną rozumną jest, to zdecydowanie większe problemy ma z odpowiednim dobraniem prędkości, obrotów, siły użytej na dźwignię zmian biegów oraz sprzęgła, aniżeli komputer wraz z zestawem czujników, który jest niezwykle precyzyjny, dokładny i powtarzalny, a dodatkowo opracowany został przez grono łebskich inżynierów.
Bardzo często powielane stwierdzenia, że quickshifter jest zabójstwem dla skrzyni biegów, sprzęgła i silnika to oczywiście mit, bo jest to rozwiązanie praktycznie pozbawione wad, a uszkodzeniu ulec może jedynie sam czujnik, który znajduje się tuż przy dźwigni zmiany biegów. Poza tym jest on całkowicie bezpieczny i śmiało można, a wręcz powinno się z niego korzystać, aby zadbać o wydłużenie żywotności poszczególnych podzespołów. Korzystajmy z dobroci elektroniki, która wyręcza nas w kwestiach, w których możemy popełniać błędy.
W jakich motocyklach znajdziemy quickshifter?
Początkowo rozwiązanie to znajdowało się jedynie w motocyklach wyścigowych, a później trafiło również do seryjnie produkowanych sportów. Doskonale wiecie przecież, że każda setna sekundy w przypadku największych serii wyścigowych jest niezwykle ważna, więc możliwość tak szybkiej zmiany przełożeń okazała się nieoceniona w motorsporcie, który jednocześnie był najlepszym poligonem doświadczalnym, aby QS trafił również do cywilnych modeli. Aktualnie oferowany jest niemalże we wszystkich segmentach – od turystycznych krążowników, przez sportowe modele, aż po miejskie nakedy. Wszystko za sprawą wielu zalet, a także znacznego ułatwienia jazdy w każdych warunkach, na każdych trasach i w każdej pogodzie.
Zalety quickshiftera
Quickshifter to szereg korzyści, dzięki którym tak dobrze zadomowił się w motocyklowym świecie. Doskonale zrozumie jego fenomen ten, kto miał okazję jechać jednośladem, który posiadał QS na liście wyposażenia, a nadal podważać zasadność jego działania będzie ten, który jeszcze go nie spróbował. Posiadanie QS to:
- szybsza zmiana biegów – quickshifter pozwala na znacznie szybszą zmianę biegów, co jest szczególnie ważne w wyścigach, gdzie każda milisekunda ma znaczenie. Dzięki temu motocyklista może utrzymać pełne przyspieszenie podczas zmiany biegów, cały czas trzymając otwartą przepustnicę.
- poprawienie płynności jazdy – eliminacja potrzeby używania sprzęgła (nadal trzeba z niego korzystać podczas zatrzymywania i ruszania) i odpuszczania gazu podczas zmiany biegów sprawia, że jazda staje się płynniejsza. Jest to korzystne nie tylko w sportowej jeździe, ale również w codziennym użytkowaniu motocykla, gdzie na dobre pozbędziecie się szarpania, zgrzytów i nieprzyjemnych stuków.
- wydłużenie żywotności skrzyni biegów, sprzęgła i silnika – dzięki precyzyjnemu przerwaniu zapłonu lub wtrysku paliwa, quickshifter zmniejsza obciążenie skrzyni biegów, sprzęgła i silnika podczas zmiany biegów. To przekłada się na mniejsze zużycie jej mechanicznych komponentów i wydłużenie żywotności. Elektronika górą!
- lepszy komfort – dla wielu motocyklistów quickshifter po prostu poprawia komfort jazdy. Brak konieczności używania sprzęgła i odpuszczania gazu sprawia, że jazda jest mniej męcząca, szczególnie podczas długich tras lub intensywnej jazdy po torze.
Wady quickshiftera
Trochę na siłę starałem się je znaleźć, ale doszedłem do wniosku, że wynikają one przede wszystkim z nieprawidłowego używania. Wielokrotnie już słyszałem opinie, że zmiana biegów przy użyciu QS wiązała się z nieprzyjemnymi odgłosami lub bardzo często zmiana przełożenia była niemożliwa – ma to związek oczywiście z czynnościami, które wykonuje sam kierowca. Przede wszystkim należy pamiętać, że przepięcie biegu jest możliwe jedynie wtedy, gdy manetka gazu jest odkręcona – to pierwszy etap, który jest niezbędny, aby cały system zadziałał. Następnie pewnym ruchem wywieramy nacisk na dźwignię zmiany biegów i reszta dzieje się już bez naszego udziału, jednakże konieczne jest, aby sam komputer uznał zmianę za stosowną – prędkość i obroty nie mogą być zbyt wysokie lub zbyt niskie. Jeżeli w którym z tych momentów się zawahamy to komputer skutecznie będzie blokował jakiekolwiek próby, gdyż uzna je za szkodliwe dla skrzyni biegów i silnika. Jeżeli nauczycie się z niego korzystać i zauważycie, że zmiana biegu bez sprzęgła przy prędkości 20 km/h kompletnie nie ma sensu, a wykorzystacie go przy bardziej dynamicznej jeździe to odsłoni przed wami szereg zalet i przyćmi dotychczasowe wtopy. Kolejnym minusem z pewnością jest cena – wszystko co jest nowe, zaawansowane i ma związek z elektroniką nie należy do tanich.
Tak działa QS:
Powinien być montowany w każdym nowym motocyklu
Quickshifter znacznie poprawia komfort i wydajność jazdy motocyklem. Dzięki możliwości zmiany biegów bez użycia sprzęgła i odpuszczania gazu, quickshifter przyspiesza proces zmiany biegów i czyni go bardziej płynnym. Jest to szczególnie przydatne w sportowej jeździe, gdzie każda sekunda ma znaczenie, ale także w codziennym użytkowaniu motocykla, gdzie komfort i płynność jazdy są równie ważne. Mimo pewnych wad, znalezionych trochę na siłę, quickshifter jest coraz popularniejszym rozwiązaniem, które znajduje zastosowanie w coraz większej liczbie modeli. Dla wielu motocyklistów, szczególnie tych ceniących sobie osiągi i komfort, quickshifter jest nieocenionym dodatkiem, który znacząco poprawia jakość jazdy bez względu na to, czy przemierzacie najpiękniejsze drogi w Europie, jeździcie w terenie czy na torze.