Najmniej awaryjne motocykle szosowo-turystyczne – 5 pancernych modeli

W skrócie
  • Temat trudny, kontrowersyjny, ale dla Was się go podjęliśmy!
  • Przed Wami subiektywna lista pięciu najmniej awaryjnych motocykli szosowo-turystycznych.

Motocykl turystyczny powinien być dynamiczny, ekonomiczny i komfortowy, ale to wszystko jest niczym, jeśli zepsuje się gdzieś na autostradzie lub w szczerym polu. Dlatego ważna jest też jego bezawaryjność. Specjalnie dla ciebie przeczesaliśmy sieć w poszukiwaniu 5 motocykli, które cieszą się najlepszą opinią użytkowników i mechaników. Kryterium było jedno – trwałość!

Każdy z nas marzy o tym, żeby przejechać możliwie najwięcej kilometrów bez konieczności odwiedzania serwisu w innym celu niż przeglądy przewidziane w książce serwisowej. Choć nie ma w pełni niezawodnych motocykli, to oczywiście są modele, na których można polegać bardziej niż na innych. Niezawodność jest ważna zwłaszcza wtedy, gdy wybierasz się w podróż. 

Dlatego przygotowaliśmy dla ciebie przegląd 5 motocykli, które uchodzą za trwałe w oczach użytkowników i mechaników. Nie są w pełni pozbawione wad, ale można nimi bezawaryjnie nakręcić dziesiątki tysięcy kilometrów. Przy tym wszystkim pamiętaj, że nawet najbardziej pancerna konstrukcja może odmówić posłuszeństwa, jeżeli nie będziesz należycie serwisować swojego jednośladu.

Honda GL1800 Gold Wing

  • Moc: 126 KM przy 5500 obr./min (MY 2021)
  • Moment obrotowy: 170 Nm przy 4500 obr./min (MY 2021)
  • Pojemność zbiornika paliwa: 21,1 l (MY 2021)
  • Skok zawieszenia: 110 mm przód, 105 mm tył (MY 2021)
  • Prześwit: 130 mm (MY 2021)

Gold Wing to motocykl, który powstał w jednym celu – żeby wygodnie pokonywać długie dystanse. Przez lata zapracował sobie na opinię solidnego, chociaż wraz z pojawieniem się nowych technologii zdarza się, że mogą wystąpić problemy ze skrzynią DCT i oprogramowaniem elektroniki. Jednak w ogólnym rozrachunku jest to bardzo wytrzymały motocykl, który może przejechać dziesiątki tysięcy kilometrów bez poważnych awarii i remontów.

HONDA GL1800 GOLD WING 2021

Przeczytaj też:

Czym kierować się przy wyborze motocykla turystycznego? 5 najważniejszych punktów

Yamaha FJR1300

  • Moc: 144 KM przy 8000 obr./min (MY 2020)
  • Moment obrotowy: 138 Nm przy 7000 obr./min (MY 2020)
  • Pojemność zbiornika paliwa: 25 l (MY 2020)
  • Skok zawieszenia: 135 mm przód, 125 mm tył (MY 2020)
  • Prześwit: 130 mm (MY 2020)

Yamaha FJR1300 to jedna z ikon autostradowej turystyki. Dynamiczny, czterocylindrowy silnik połączony z wałem napędowym to gwarancja gładkiego przyspieszenia i prostoty obsługi. Oczywiście, wszystko pod warunkiem, że będziesz m.in. regularnie wymieniać olej w wale napędowym. Modele z lat 2001-2005 miały problem z czujnikiem przepustnicy, ale zostało to naprawione. Często można spotkać modele o przebiegach przekraczających 100 tys. km.

Yamaha FJR 1300

Suzuki V-Strom 650

  • Moc: 71 KM przy 8800 obr./min (MY 2021)
  • Moment obrotowy: 62 Nm przy 6500 obr./min (MY 2021)
  • Pojemność zbiornika paliwa: 20 l (MY 2021)
  • Skok zawieszenia: 150 mm przód, 159 mm tył (MY 2021)
  • Prześwit: 170 mm (MY 2021)

Suzuki V-Strom 650 to prosta i dopracowywana przez lata konstrukcja. Nie zdarzyło nam się jeszcze spotkać kogoś, kto byłby niezadowolony z tego motocykla. Jednak w modelach sprzed 2021 r. zdarzały się problemy z regulatorem napięcia. Użytkownicy chwalą motocykl za wszechstronność i niskie koszty utrzymania. Mechanicy z kolei lubią jego konstrukcję za to, że daje łatwy dostęp do wielu elementów, więc przeglądy i podstawowe naprawy są szybkie i proste.

Suzuki DL V-Strom 650
Suzuki V-Strom 650 2007

Honda Varadero XL1000

  • Moc: 94 KM przy 6000 obr./min (MY 2007)
  • Moment obrotowy: 98 Nm przy 5000 obr./min (MY 2007)
  • Pojemność zbiornika paliwa: 25 l (MY 2007)
  • Skok zawieszenia: 155 mm przód, 145 mm tył (MY 2007)
  • Prześwit: 181 mm (MY 2007)

Honda XL1000 to jeden z kultowych motocykli typu dual-sport. Produkowano go od 1998 do 2013 r. Jedyną usterką typową dla tego motocykla są problemy z regulatorem napięcia, który był bolączką wielu modeli japońskiej marki z przełomu XX i XXI w. Pozostałe elementy i podzespoły uchodzą za bezawaryjne. Jeżeli kupisz egzemplarz z dużym przebiegiem, zainteresuj się stanem sprzęgła. Warto wspomnieć, że od roku modelowego 2003 motocykl ma skrzynię 6-biegową i ulepszone zawieszenie.

Honda XL 1000 Varadero
Honda XL 1000 Varadero

Kawasaki GTR1400

  • Moc: 155 KM przy 8800 obr./min (MY 2020)
  • Moment obrotowy: 136 Nm przy 6200 obr./min (MY 2020)
  • Pojemność zbiornika paliwa: 22 l
  • Skok zawieszenia: 113 mm przód, 136 mm tył
  • Prześwit: 125 mm

Kawasaki GTR1400 to potężny pożeracz kilometrów, który został stworzony przede wszystkim z myślą o pokonywaniu długich dystansów na autostradach. Silnik bazuje na tym z ZZR1400 i uchodzi za niezawodny. Użytkownicy skarżą się jedynie na usterki systemu bezkluczykowego. Pomimo dobrych ocen motocykl nie cieszył się zbyt dużą popularnością w Europie, więc nie ma zbyt dużego wyboru używanych egzemplarzy.

 

Kawasaki GTR1400

Tabela porównawcza

Motocykl Moc (KM) Moment obrotowy (Nm) Poj. zbiornika (l) Skok zawieszenia (przód/tył) Prześwit (mm)
Honda GL1800 Gold Wing 126 @ 5500 obr./min 170 @ 4500 obr./min 21,1 110 mm / 105 mm 130
Yamaha FJR1300 144 @ 8000 obr./min 138 @ 7000 obr./min 25 135 mm / 125 mm 130
Suzuki V-Strom 650 71 @ 8800 obr./min 62 @ 6500 obr./min 20 150 mm / 159 mm 170
Honda Varadero XL1000 94 @ 6000 obr./min 98 @ 5000 obr./min 25 155 mm / 145 mm 181
Kawasaki GTR1400 155 @ 8800 obr./min 136 @ 6200 obr./min 22 113 mm / 136 mm 125

Podsumowanie

Jak widzisz, większość modeli uchodzących za niezawodne pochodzi z przełomu wieków. Są już na tyle zaawansowane, żeby bez kompleksów pokazywać się wśród najnowszych modeli, ale jednocześnie na tyle proste i solidne, że ryzyko poważnej awarii jest w nich ograniczone do minimum. Z racji tego, że niektóre z nich już zniknęły z salonów, to pomimo dobrej opinii warto zachować czujność podczas poszukiwań na rynku wtórnym. Nawet najlepszy motocykl może cię zawieść, jeśli jest po mocnym dzwonie lub właściciel po prostu go zaniedbywał.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze
Close
Back to top button