Motocykl 125 na prawo jazdy kat. B: Jak zacząć jeździć i być bezpiecznym

Zanim wsiądziesz po raz pierwszy na motocykl 125, zwróć uwagę na kilka ważnych detali. Podpowiadamy od czego zacząć

W skrócie
  • Jednoślady klasy 125 to bardzo wdzięczne pojazdy. Potrafią dać wiele, ale mogą też zrobić krzywdę. Dlatego warto podejść do nich w odpowiedni sposób
  • Jeśli zastanawiasz się czy wybrać motocykl czy skuter klasy 125, to mamy dla Ciebie optymalne rozwiązanie

Jazda na motocyklu czy skuterze klasy 125 może przynieść nie tylko ogrom korzyści w usprawnianiu grafika dnia codziennego. Może także dać sporo frajdy, a nawet obudzić nową – czasem życiową pasję. Warto jednak zabrać się za to w odpowiedni sposób, by przygoda życia nie spaliła na panewce.

Gdy w 2014 roku wprowadzono możliwość prowadzenia motocykli klasy 125, głośno zrobiło się o tym, że jak to, że nadciąga fala śmiertelnych wypadków, że na ulicach zaroi się od stwarzających zagrożenie motocyklistów. Czas jednak pokazał, że nic takiego nie miało miejsca, a dostępność motocykli dla kierowców samochodów wpłynęła pozytywnie na sam transport i na rynek motocyklowy. Obecnie klasa 125 to najczęściej kupowane nowe motocykle. W zeszłym roku najbardziej popularnym motocyklem na polskim rynku była także 125-ka (Junak M12 Vintage). Na rynku wtórnym jest podobnie, a sam fakt, że jednoślad posiada pojemność 125 i łapie się wg przepisów do poruszania się nim z samochodowym prawem jazdy, sprawia, że jego cena wywoławcza rośnie. 125-ki to obecnie najbardziej chodliwy towar i czy zgadzamy się z tymi zmianami, czy jednak naszym zdaniem motocykle powinny być zarezerwowane wyłącznie dla motocyklistów, to jedno pozostaje bezdyskusyjne. Taki stan rzeczy ma bardzo pozytywny wpływ na całą motocyklową branżę. 125-ki, choć najmniejsze z motocykli, dają biznesom motocyklowym solidnego kopa.

Jak zacząć jeździć na motocyklu 125?

Kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat, mogą jeździć na motocyklach z silnikami o pojemności 125 cm³. To świetny pomysł dla osób, które chcą tanio i sprawnie się przemieszczać. Warto jednak wiedzieć, czym jazda na jednośladzie różni się od poruszania się samochodem. Oto, co trzeba wiedzieć, przed pierwszą jazdą motocyklem 125 cm³.

Ubranie na motocykl

Każdy początkujący motocyklista musi wiedzieć, że ubranie to podstawa i od jego zakupu należy zacząć przygodę z jednośladem. W przypadku motocykli z silnikami 125 cm³ jest podobnie. Jedyna różnica jest taka, że myśląc o takich jednośladach, wiele osób decyduje się na nie z powodu niskiej ceny i trudno sobie w praktyce wyobrażać, aby nagle wydać kolejne 5 tys. zł na pełen motocyklowy strój. Tak byłoby najlepiej i jeśli tylko masz odpowiedni budżet, to zadbaj o swoje bezpieczeństwo. Jednak trzeba podejść do tematu realistycznie.

Rebelhorn Highflow IV: najlepszy zestaw tekstylny na pierwszy motocykl?

Jeśli nie masz budżetu na całe motocyklowe ubranie, to przynajmniej zadbaj o podstawy. Jedynym elementem stroju motocyklisty, który wymagany jest prawnie, jest kask. I znowu – osobie, która szuka motocykla za np. 5 tys. zł, trudno będzie przełknąć zakup kasku z wyższej półki, który kosztuje połowę tej kwoty. Choć byłoby to najlepsze wyjście (zapewni on większe bezpieczeństwo i komfort), to raczej niewielu początkujących motocyklistów się na nie zdecyduje. Jednak nie można przesadzać też w drugą stronę – kupowanie najtańszego kasku, który w razie wypadku nie spełni swojej roli, jest wielkim błędem. Dlatego przy ograniczonym budżecie należy poszukać tańszych produktów uznanych firm. Absolutną podstawą jest to, aby kask posiadał certyfikat ECE R22.05. Miłym akcentem są także takie elementy wyposażenia jak chowana blenda przeciwsłoneczna i możliwość doposażenia wizjera w zapobiegający parowaniu pinlock. Dobra widoczność to podstawa.

Drugim najważniejszym elementem ubrania są rękawice. W razie jakiejkolwiek wywrotki prawie na pewno wylądujecie na dłoniach, a nawet przy bardzo małej prędkości może się to zakończyć obtarciem. Dlatego rękawice też należą do podstawy, którą powinien mieć każdy motocyklista. Nawet tańsze modele znacząco zwiększą bezpieczeństwo i pozwolą uniknąć bolesnej kontuzji.

Honda Monkey 125 2022: Japońska motorynka powraca i ma teraz 5 biegów!

Kask i rękawice to podstawa, ale oczywiście najlepiej wyposażyć się w więcej elementów ochronnych. Mogą to nawet być ochraniacze zakładane na lub pod zwykłe ubranie. Co ważne – muszą one być wykonane z odpowiednich materiałów, które w razie wywrotki i tarcia po asfalcie nie zaczną się topić. Dlatego na zakupy warto udać się do sklepu z wyposażeniem motocyklowym, gdzie na pewno można liczyć na produkty spełniające normy bezpieczeństwa.

Chwila na oswojenie się z motocyklem

Jeśli pierwszy raz wsiadasz na motocykl z silnikiem 125 cm³, to zamiast od razu jechać na główne ulice miasta, daj sobie chwilę na zapoznanie się z maszyną. Kilka kółek na placu czy parkingu, a później spokojna jazda bocznymi ulicami to dobry pomysł. W ten sposób wyczujesz reakcję motocykla na gaz, czy poćwiczysz zmianę biegów, jeśli jest to model z manualną przekładnią. Jeśli nie czujesz się pewnie w kwestii obsługi hamulca gazu i sprzęgła, to poproś znajomego motocyklistę by poświęcił chwilę na wytłumaczenie co i jak z tymi elementami. Jazda motocyklem nie jest skomplikowana, ale tak jak z większością maszyn, treba przyzwyczaić się do jej obsługi. Najlepszym rozwiązaniem są kursy doszkalające dla kierowców samochodów do jazdy na motocyklu. Wtedy pod okiem profesjonalisty i w kontrolowanych warunkach przysposobisz sobie niezbędny podstawy w odpowiedni sposób.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Inaczej niż w samochodzie wygląda też hamowanie, gdyż mamy do dyspozycji dwa oddzielne hamulce – przedni i tylny (jeśli mamy do czynienia z manualną przekładnią, to ten drugi uruchamiany jest nogą). Są to rzeczy, które również podczas kursu na prawo jazdy kategorii A najpierw ćwiczy się na placu, aby przyzwyczaić się do obsługi jednośladu przed wyjazdem na ulice.

Yamaha NMax 125 i 30 kg lżejszy D`elight 125 2021: Masa w skuterach ma duże znaczenie?

Przyzwyczajenia wymaga także obsługa przełączników na kierownicy, żeby nie zastanawiać się na skrzyżowaniu, jak włączyć kierunkowskaz. Tak samo warto zapoznać się z tym, jak włączyć światła drogowe czy użyć klaksonu. Dlatego warto zawczasu poćwiczyć w bezpiecznym miejscu obsługę wszystkich niezbędnych podczas jazdy dźwigni i przycisków. Chodzi o to, by nie odwracać uwagi od tego co dzieje się na drodze.

Miej oczy dookoła głowy

Nie jest przesadą stwierdzenie, że jazda na motocyklu wymaga większej uwagi niż w przypadku samochodu. Trzeba myśleć nie tylko za siebie, ale też za innych kierowców. Nikt nie zadba o twoje bezpieczeństwo na motocyklu tak, jak ty sam. To oznacza, że trzeba uważnie obserwować inne pojazdy i jeszcze bardziej niż w przypadku samochodu stosować zasadę ograniczonego zaufania. W końcu w razie zderzenia, nawet jeśli spowoduje je ktoś inny, to ucierpi motocyklista. Zatem skupienie i uważne obserwowanie ruchu na motocyklu jest szczególnie ważne. Poza tym, w przypadku motocykla, do zadań kierowcy należy nie tylko obserwowanie ruchu i odpowiednie reagowanie, ale także utrzymywanie równowagi i inne czynności, które zaczyna się wykonywać automatycznie dopiero po pewnym czasie. Pełne skupienie jest więcej niż wskazane.

Korzystaj z zalet motocykla

Motocykle z silnikami 125 cm3 pozwalają na sprawną i wystarczająca szybką jazdę, by bardzo skutecznie przemieszczać się po mieście. Są tanim i praktycznym środkiem transportu zarówno w miastach, jak i poza nimi. Ich niewielkie rozmiary i zwrotność to zalety, które doceni się podczas jazdy w korku. Pozwalają ominąć stojące samochody i znacząco skrócić czas jazdy. Co więcej, w wielu miastach na motocyklach można korzystać z buspasów, a parkowanie w płatnych strefach jest darmowe. To wszystko jest dobrym argumentem za tym, aby przesiąść się na jednoślady. Tym bardziej że im więcej osób to zrobi, tym mniejsze będą korki w miastach. A i kierowcy samochodów bardziej przyzwyczają się do naszej obecności na drogach – z pożytkiem dla wszystkich!

Motocykl, czy skuter na prawo jazdy B? Co wybrać?

Jeżeli czytając ten tekst, jesteś akurat na etapie wyboru swojego pierwszego jednośladu klasy 125 do poruszania się po mieście i zastanawiasz się, czy wybrać skuter, czy motocykl, to z góry podpowiem Ci, że skuter będzie w zdecydowanej większości przypadków lepszym wyborem. Dlaczego? Bo jest znacznie prostszy w obsłudze dla osoby zaczynającej swoją przygodę z dwukołowcami. Będzie w większości przypadków także górował funkcjonalnością (schowkami i prostotą eksploatacji) nad motocyklem, a jego automatyczna przekładnia CVT pozwoli w banalnie prosty sposób wykorzystać 100% potencjału napędu. Obsługa skutera tej klasy sprawdza się właściwie do gazu i hamulca. Czasem musisz jedynie zjechać na stację benzynową. Jest prosto, łatwo i sprawnie, a na motocykl zawsze możesz się przesiąść, gdy nabierzesz sprawności w poruszaniu się jednośladem po zatłoczonym mieście.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button