ETZ 250 to motocykl, który wyszedł spod skrzydeł niemieckiej marki MZ. Swojego czasu po Europie jeździło sporo maszyn z logiem tego niemieckiego przedsiębiorstwa, które początkowo było częścią fabryki produkującej obok jednośladów również samochody. Po 1956 roku MZ stała się odrębną komórką, której inżynierowie skupili się wyłącznie na produkcji pojazdów motocyklowych.
ETZ 250 swoją premierę miał w 1981 roku. Przeznaczony był dla zwykłych ludzi, miał pomagać w codziennym poruszaniu się, być jednośladem łatwym w obsłudze, prostym w budowie, tanim w eksploatacji i przystępnym dla kieszeni przy zakupie. Wszystkie te cele zostały osiągnięte. “Etezetki” zalały polski rynek i obok Junaków stały się jednymi z najpopularniejszych motocykli w Polsce.
ETZ 250 wyposażony był w jednocylindrowy silnik o pojemności 249 cm3. Był to typowy dwusuw chłodzony powietrzem. Generował z siebie maksymalną moc 21 KM, a moment obrotowy wynosił 28 Nm. Silnik ten był dynamiczny i dawał frajdę z jazdy. Jego wadą było ospałe przyspieszanie na wolnych obrotach, ale wystarczyło trochę je podciągnąć i żwawo wyrywał do przodu po przekroczeniu 3000 obrotów.
ETZ 250 cieszył się dobrą opinią nieawaryjnego pojazdu. Spokojnie można było zrobić na nim nawet 40 tysięcy kilometrów zanim silnik zaczynał stanowczo wymagać uwagi. Do dziś na serwisach aukcyjnych można spotkać pojedyncze sztuki tego modelu. Te zadbane są warte nawet powyżej 10 000 złotych!
ETZ 250: Dane techniczne
Dane techniczne: ETZ 250 | |
Marka | MZ |
Model | ETZ 250 |
Pojemność | 250 cm3 |
Silnik | jednocylindrowy, dwusuwowy |
Przeniesienie napędu | Łańcuch |
Moc maksymalna | 21 KM |
Ilość miejsc | 2 |
Typ | motocykl |
Waga | 153 kg |