BMW R 1300 R 2025– techniczna ewolucja roadstera z silnikiem typu bokser

Informacja prasowa

W skrócie
  • Nowy sezon, a wraz z nim nowości i odświeżone modele BMW.
  • Tym razem pod lupę bierzemy BMW R 1300 R.

BMW R 1300 R 2025 to nowa odsłona dobrze znanego roadstera z silnikiem typu bokser, która stawia na zwiększoną dynamikę jazdy oraz jeszcze bardziej agresywną stylistykę. Wprowadzono zmiany zarówno w wyglądzie motocykla, jak i w konstrukcji mechanicznej, mające na celu poprawę osiągów i wrażeń z jazdy.

Ergonomia i pozycja za kierownicą

Projektanci BMW Motorrad postawili sobie za cel uczynienie nowego BMW R 1300 R znacznie bardziej dynamicznym i sportowym niż jego poprzednik – co udało się osiągnąć nie tylko dzięki zmianom w designie, silniku i podwoziu, ale także poprzez nową koncepcję ergonomii R 1300R.

Uwagę zwraca przemyślana modyfikacja pozycji jeźdźca. Cofnięte podnóżki oraz obniżona kierownica przesuwają sylwetkę motocyklisty bardziej do przodu, co poprawia wyczucie przedniego koła i precyzję prowadzenia – zwłaszcza w zakrętach. Jednocześnie konstrukcja nadal ma pozwalać na komfortową jazdę turystyczną, również z pasażerem.

Wyposażenie

Producent oferuje również opcjonalne warianty kierownic i kanap, które umożliwiają jeszcze lepsze dopasowanie motocykla do indywidualnych potrzeb, zarówno pod względem ergonomii, jak i wzrostu kierowcy. W nowym R 1300R ponownie położono nacisk na niską wysokość siedziska (790 mm) – dostępne konfiguracje kanap pozwalają ją dodatkowo regulować.

Nowe kufry mają pojemność odpowiednio 26 i 29 litrów. Posiadają wewnętrzne oświetlenie, a lewy kufer wyposażono dodatkowo w port ładowania USB-C.

Nowy tankbag na zbiornik mocowany jest na pierścień, bez użycia pasków. Dla podróżujących przewidziano także opcję podgrzewanego siedzenia.

Nowy, najmocniejszy bokser

Nowy silnik bokser w BMW R 1300R ma pojemność 1300 cm³ i jest najmocniejszym tego typu silnikiem, jaki do tej pory trafił do seryjnego motocykla BMW. Dzięki zwiększeniu średnicy cylindra i zmniejszeniu skoku tłoka udało się uzyskać wyższą moc i moment obrotowy.

Silnik rozwija 145 KM przy 7750 obr./min i 149 Nm momentu obrotowego przy 6500 obr./min. Maksymalne obroty wynoszą 9000 na minutę. W porównaniu do poprzedniej wersji (136 KM i 143 Nm), nowa jednostka oferuje lepsze osiągi, a przy tym pracuje płynniej i jest bardziej wydajna.

Tryby jazdy. System MSR, asystent zmiany biegów (ASA) i pakiet „Riding Assistant”

Motocykl w standardzie oferuje trzy tryby jazdy: „Rain”, „Road” oraz „Eco”. W ramach opcjonalnego pakietu „Riding Modes Pro” dostępne są dodatkowo tryby „Dynamic” i „Dynamic Pro”, a także możliwość zapisania własnych ustawień i szybkiego ich wyboru za pomocą przycisku na kierownicy. System MSR zapobiega destabilizacji motocykla podczas gwałtownego hamowania,

Motocykl opcjonalnie oferuje asystenta zmiany biegów: Automated Shift Assistant. ASA umożliwia automatyczną  zmianę biegów bez użycia sprzęgła, co przekłada się na większy komfort jazdy, szczególnie w mieście i podczas podróży.

Opcjonalny pakiet „Riding Assistant” obejmuje aktywny tempomat (ACC) oraz system ostrzegania przed kolizją (FCW).

Rama i zawieszenie

Nowe podwozie BMW R 1300R to sztywniejsza, stalowa rama. Tylny stelaż wykonano z odlewanego aluminium, co obniża masę i przesuwa środek ciężkości bliżej centrum motocykla – z korzyścią dla prowadzenia i stabilności przy hamowaniu.

Motocykl otrzymał nowy widelec typu upside-down (średnica 47 mm) oraz unowocześnione tylne zawieszenie EVO Paralever.

Na uwagę zasługują też lżejsze aluminiowe felgi – o ponad 1,4 kg – co przekładać się ma na lepsze przyspieszenie, skuteczniejsze hamowanie i bardziej precyzyjne prowadzenie.

Opcjonalne zawieszenie adaptacyjne

W opcji dostępne jest zawieszenie DSA (Dynamic Suspension Adjustment), które jak podaje producent:

(…) wchodzi teraz na wyższy poziom, łącząc dynamiczną regulację tłumienia przedniego i tylnego zawieszenia z odpowiednim dostosowaniem twardości sprężyny (czyli „sztywności sprężyny”) – w zależności od wybranego trybu jazdy, warunków jazdy oraz wykonywanych manewrów. Dzięki temu nowy BMW R 1300 R jest pierwszym seryjnie produkowanym motocyklem z odwróconym widelcem teleskopowym, który umożliwia regulację twardości sprężyny.

Automatyczna kompensacja obciążenia zapewniana jest przez regulowane napięcie wstępne sprężyny. Dzięki systemowi DSA kierowca zyskuje jeszcze bardziej precyzyjne prowadzenie i większą swobodę w pokonywaniu zakrętów.

Układ hamulcowy i oświetlenie

Standardowy zestaw hamulców to podwójne tarcze z przodu z radialnymi czterotłoczkowymi zaciskami oraz pojedynczy hamulec tylny. Na wyposażeniu znajduje się system BMW Integral ABS Pro. W opcji dostępne są sportowe zaciski hamulcowe wykonane z tytanu.

Nowy ośmiokątny reflektor LED posiada światła do jazdy dziennej, a reflektor adaptacyjny dostosowuje strumień światła do pochylenia motocykla.

Cztery warianty nowego BMW R 1300 R 2025

Motocykl będzie dostępny w czterech wersjach, różniących się od siebie pod względem wyposażenia i malowań: wersji podstawowej z lakierem Snapper Rocks Metallic; wersji exclusive w kolorze Racing Blue Metallic, sportowym wariancie performance i malowaniu Lightwhite uni oraz wariancie premium 719 Kilauea w odcieniu Blackstorm metallic.

BMW R1300 R

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button