
- Yamaha poszerza dostępność swojej zautomatyzowanej, manualnej skrzyni biegów Y-AMT o kolejne modele. Po debiucie w większych Tracerach 9, rozwiązanie to trafi w roku modelowym 2026 także do średnich turystyków Tracer 7 i Tracer 7 GT.
Automatyzacja wkracza do segmentu średnich turystyków Yamahy. Po udanym debiucie w modelach Tracer 9, 9 GT i 9 GT+, zautomatyzowana, manualna skrzynia biegów Yamaha Automated Manual Transmission (Y-AMT) trafi w roku modelowym 2026 również do Tracer 7 i Tracer 7 GT.
Yamaha Tracer 7 i 7 GT na 2026 rok
Modele Tracer 7 i Tracer 7 GT w wersji Y-AMT będą dostępne również w wariancie z silnikiem o mocy 35 kW, co pozwoli prowadzić je posiadaczom prawa jazdy kategorii A2. Yamaha zapowiada, że motocykle pojawią się w salonach już w grudniu 2025 roku.
Wersje kolorystyczne pozostaną bez zmian względem klasycznych modeli z manualną skrzynią:
-
Tracer 7 – Redline, Midnight Black
-
Tracer 7 GT – Icon Performance, Tech Black
Ceny, szczegółowe dane techniczne i opis funkcji dostępne są na stronie producenta.
Ogólne informacje o systemie Y-AMT
System Y-AMT (Yamaha Automated Manual Transmission) łączy klasyczną, sześciobiegową konstrukcję z elektronicznym sterowaniem sprzęgłem i zmianą biegów.
W informacji prasowej producent deklaruje, że technologia ta — umożliwiająca zmianę biegów za pomocą przełącznika kołyskowego przy manetce lub w pełni automatyczną jazdę — tworzy zupełnie nowe doświadczenie w prowadzeniu motocykla.
Na wstępie warto zaznaczyć, że nie jest to skrzynia automatyczna, a w pełni zautomatyzowany system obsługi klasycznej skrzyni biegów. Silnik pozostaje identyczny jak w standardowej wersji, podobnie jak sama skrzynia — to nadal sześciobiegowa, sekwencyjna przekładnia. Różnica polega na sposobie jej obsługi.
Zamiast tradycyjnej klamki sprzęgła i dźwigni przy lewym bucie, pracę kierowcy przejmują dwa silniki elektryczne oraz zestaw prostych mechanizmów.
Czym różni się jednoślad wyposażony w system Y-AMT od klasycznego motocykla?
Różnice widać dopiero przy bliższym spojrzeniu — brakuje tradycyjnej dźwigni zmiany biegów, a po zajęciu miejsca za kierownicą szybko zauważymy również brak klamki sprzęgła. Zamiast niej znajdziemy manetkę z przyciskami „+” i „–”, przypominającą rozwiązania znane z rowerów. Zmiana przełożeń odbywa się za pomocą palca wskazującego i kciuka.
Kolejną, choć już niewidoczną różnicą, jest kolejność biegów. Na przełączniku umieszczonym na kierownicy, po biegu jałowym następują kolejne przełożenia od pierwszego do szóstego. Natomiast w samej skrzyni biegów układ pozostaje tradycyjny – z jedynką w dół, luzem nad nią, a pozostałymi biegami w górę.
Całą sekwencją zarządza elektronika, która odpowiada za precyzyjne i płynne zmiany przełożeń.
Integracja z systemem Yamaha Ride Control (YRC)
Podobnie jak w modelu Tracer 9, również nowe Tracer 7 i Tracer 7 GT z Y-AMT współpracować będą z systemem Yamaha Ride Control (YRC).
Pozwala on dopasować charakterystykę pracy motocykla do preferencji kierowcy i warunków na drodze.
W połączeniu z Y-AMT daje to szerokie możliwości konfiguracji – zarówno pod względem stylu jazdy, jak i sposobu pracy skrzyni biegów.
Tryby pracy skrzyni Y-AMT – AT i MT
Po prawej stronie kierownicy znajduje się kołyskowy przełącznik AT–MT, pozwalający wybrać sposób działania skrzyni biegów.
W trybie AT (Automatic Transmission) system sam decyduje o momencie zmiany przełożeń.
Dostępne są dwa warianty jego pracy:
-
D (Drive) – tryb w pełni automatyczny, nastawiony na płynność i komfort,
-
D+ – utrzymujący silnik na wyższych obrotach, dzięki czemu jazda staje się bardziej dynamiczna i sportowa.
Rozwiązanie to doskonale sprawdzi się u osób, które cenią wygodę i płynność jazdy – zwłaszcza u tych, którzy do tej pory poruszali się skuterami, ale chcą przesiąść się na motocykl.
Dla kierowców, którym nie odpowiada w pełni automatyczna praca skrzyni, Yamaha przewidziała tryb MT (Manual Transmission). Pozwala on na ręczną zmianę biegów przy pomocy przycisków „+” i „–” umieszczonych na kierownicy. Zmianę biegów upłynnia quickshifter najnowszej generacji.