Bez klamki sprzęgła, ale z charakterem – Yamaha Tracer 7 i 7 GT na 2026 rok z systemem Y-AMT

Informacja prasowa

W skrócie
  • Yamaha poszerza dostępność swojej zautomatyzowanej, manualnej skrzyni biegów Y-AMT o kolejne modele. Po debiucie w większych Tracerach 9, rozwiązanie to trafi w roku modelowym 2026 także do średnich turystyków Tracer 7 i Tracer 7 GT.

Automatyzacja wkracza do segmentu średnich turystyków Yamahy. Po udanym debiucie w modelach Tracer 9, 9 GT i 9 GT+, zautomatyzowana, manualna skrzynia biegów Yamaha Automated Manual Transmission (Y-AMT) trafi w roku modelowym 2026 również do Tracer 7 i Tracer 7 GT. 

Yamaha Tracer 7 i 7 GT na 2026 rok

Modele Tracer 7 i Tracer 7 GT w wersji Y-AMT będą dostępne również w wariancie z silnikiem o mocy 35 kW, co pozwoli prowadzić je posiadaczom prawa jazdy kategorii A2. Yamaha zapowiada, że motocykle pojawią się w salonach już w grudniu 2025 roku.

Wersje kolorystyczne pozostaną bez zmian względem klasycznych modeli z manualną skrzynią:

  • Tracer 7 – Redline, Midnight Black

  • Tracer 7 GT – Icon Performance, Tech Black

Ceny, szczegółowe dane techniczne i opis funkcji dostępne są na stronie producenta.

Ogólne informacje o systemie Y-AMT

System Y-AMT (Yamaha Automated Manual Transmission) łączy klasyczną, sześciobiegową konstrukcję z elektronicznym sterowaniem sprzęgłem i zmianą biegów.

W informacji prasowej producent deklaruje, że technologia ta — umożliwiająca zmianę biegów za pomocą przełącznika kołyskowego przy manetce lub w pełni automatyczną jazdę — tworzy zupełnie nowe doświadczenie w prowadzeniu motocykla.

Na wstępie warto zaznaczyć, że nie jest to skrzynia automatyczna, a w pełni zautomatyzowany system obsługi klasycznej skrzyni biegów. Silnik pozostaje identyczny jak w standardowej wersji, podobnie jak sama skrzynia — to nadal sześciobiegowa, sekwencyjna przekładnia. Różnica polega na sposobie jej obsługi.

Zamiast tradycyjnej klamki sprzęgła i dźwigni przy lewym bucie, pracę kierowcy przejmują dwa silniki elektryczne oraz zestaw prostych mechanizmów.

Czym różni się jednoślad wyposażony w system Y-AMT od klasycznego motocykla?

Różnice widać dopiero przy bliższym spojrzeniu — brakuje tradycyjnej dźwigni zmiany biegów, a po zajęciu miejsca za kierownicą szybko zauważymy również brak klamki sprzęgła. Zamiast niej znajdziemy manetkę z przyciskami „+” i „–”, przypominającą rozwiązania znane z rowerów. Zmiana przełożeń odbywa się za pomocą palca wskazującego i kciuka.

Kolejną, choć już niewidoczną różnicą, jest kolejność biegów. Na przełączniku umieszczonym na kierownicy, po biegu jałowym następują kolejne przełożenia od pierwszego do szóstego. Natomiast w samej skrzyni biegów układ pozostaje tradycyjny – z jedynką w dół, luzem nad nią, a pozostałymi biegami w górę.

Całą sekwencją zarządza elektronika, która odpowiada za precyzyjne i płynne zmiany przełożeń.

Integracja z systemem Yamaha Ride Control (YRC)

Podobnie jak w modelu Tracer 9, również nowe Tracer 7 i Tracer 7 GT z Y-AMT współpracować będą z systemem Yamaha Ride Control (YRC).
Pozwala on dopasować charakterystykę pracy motocykla do preferencji kierowcy i warunków na drodze.

W połączeniu z Y-AMT daje to szerokie możliwości konfiguracji – zarówno pod względem stylu jazdy, jak i sposobu pracy skrzyni biegów.

Tryby pracy skrzyni Y-AMT – AT i MT

Po prawej stronie kierownicy znajduje się kołyskowy przełącznik AT–MT, pozwalający wybrać sposób działania skrzyni biegów.

W trybie AT (Automatic Transmission) system sam decyduje o momencie zmiany przełożeń.
Dostępne są dwa warianty jego pracy:

  • D (Drive) – tryb w pełni automatyczny, nastawiony na płynność i komfort,

  • D+ – utrzymujący silnik na wyższych obrotach, dzięki czemu jazda staje się bardziej dynamiczna i sportowa.

Rozwiązanie to doskonale sprawdzi się u osób, które cenią wygodę i płynność jazdy – zwłaszcza u tych, którzy do tej pory poruszali się skuterami, ale chcą przesiąść się na motocykl.

Dla kierowców, którym nie odpowiada w pełni automatyczna praca skrzyni, Yamaha przewidziała tryb MT (Manual Transmission). Pozwala on na ręczną zmianę biegów przy pomocy przycisków „+” i „–” umieszczonych na kierownicy. Zmianę biegów upłynnia quickshifter najnowszej generacji.

Dowiedz się więcej o Y-AMT:

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button