Aktualnie czytasz:
Prawo jazdy: Dlaczego tak trudno w Polsce zda膰 egzamin?
1

Prawo jazdy: Dlaczego tak trudno w Polsce zda膰 egzamin?

autor: Leszek 艢ledzi艅ski20 sierpnia 2018

Mamy najni偶sz膮 zdawalno艣膰 egzamin贸w pa艅stwowych w Europie (34%) i jednocze艣nie najwi臋cej ofiar 艣miertelnych na 1 mln mieszka艅c贸w (84). Pomimo tego dysonansu nadal nikt nie zdecydowa艂 si臋 na ca艂kowit膮 przebudow臋 systemu szkolenia i egzaminowania Polak贸w na prawo jazdy.

Niemal 70% dochod贸w WORD聽pochodzi z op艂at za poprawki. Ju偶 w 2015 roku NIK zwr贸ci艂 uwag臋 w swoim raporcie, 偶e wszelkie zmiany i utrudnienia nie daj膮 偶adnych rezultat贸w z zakresu bezpiecze艅stwa, pr贸cz korzy艣ci finansowych dla WORD贸w. To nie s膮 niezale偶ne instytucje - ka偶da taka plac贸wka utrzymuje si臋 z wp艂yw贸w jakie generuje, a wszelkie nadwy偶ki stanowi膮 doch贸d Sejmiku Wojew贸dzkiego. Jedocze艣nie dyrektorzy Wojew贸dzkich O艣rodk贸w Ruchu Drogowego cz臋sto staj膮 si臋 krajowymi konsultantami legislacyjnymi we wszelkiego rodzaju komisjach sejmowych. To oczywisty konflikt interes贸w, kt贸rego nie zauwa偶aj膮 jedynie politycy. Wszelkie modernizacje tego uk艂adu s膮 nie na r臋k臋 zar贸wno dla WORD, wojewod贸w i ministr贸w. Monopol na egzaminowanie to oczywisty biznes. Jakkolwiek by nie utrudni膰 egzaminu to ch臋tni i tak si臋 znajd膮.

Tymczasem 艣rednia zdawalno艣膰 egzamin贸w praktycznych na prawo jazdy w Polsce w 2014 r. wynosi艂a 34,5 proc. (w 2013 r. 鈥 31,5 proc.). Dla por贸wnania w tym samym roku w Wielkiej Brytanii zda艂o ok. 47 proc. os贸b, a w Niemczech a偶 74 proc. przy znacznie ni偶szej liczbie zabitych w tych krajach. Polska ma jeden z najwy偶szych w Europie wska藕nik贸w zabitych na 100 wypadk贸w drogowych: 9,4 鈥 to osiem razy wi臋cej ni偶 np. Wielkiej Brytanii (1,2) czy w Niemczech (najni偶szy w Europie 鈥 1,1). M艂odzi kierowcy 鈥 do 24 lat i sta偶em do 2 lat 鈥 s膮 w Polsce sprawcami co pi膮tego wypadku drogowego.
Z powy偶szych danych wynika, 偶e g艂贸wnym problemem nie s膮 m艂odociani ze 艣wie偶o zdobytymi uprawnieniami. Za sytuacj臋 na polskich drogach odpowiada brak poszanowania do przepis贸w, najni偶sze w Europie mandaty, stan dr贸g i pojazd贸w jakimi si臋 poruszamy. Zaskakuj膮ca jest polityka wszystkich rz膮d贸w, kt贸re stwarzaj膮 jedynie pozorne ruchy maj膮ce na celu popraw臋 bezpiecze艅stwa na naszych drogach. Co rusz s艂yszymy o kolejnych obowi膮zkach i utrudnieniach. Ten proces trwa ju偶 od dekad, jednak bez wyra藕nej poprawy. Aktualny trend poprawy sytuacji zawdzi臋czamy budowie bezkolizyjnych dr贸g oraz coraz nowocze艣niejszym pojazdom, kt贸re lepiej chroni膮 zdrowie i 偶ycie w chwili zdarzenia

S膮 trzy elementy w tym systemie, kt贸re s膮 w stanie zmieni膰 ilo艣膰 zabitych na polskich asfaltach.

Po pierwsze nale偶a艂oby w pe艂ni przebudowa膰 system szkoleniowy i zaczyna膰 edukacj臋 w wieku szkolnym. Wychowanie w ruchu drogowym powinno by膰 obowi膮zkowym i osobnym przedmiotem w wymiarze conajmniej dw贸ch pe艂nych semestr贸w gimnazjum. Niestety MEN uwa偶a, 偶e istotniejsza jest muzyka, religia i plastyka przez kilka lat edukacji ka偶dego dziecka. Ma艂olat potrafi pos艂ugiwa膰 si臋 pastelami, zna technik臋 frota偶u z XV wieku, ale nie wie, 偶e powinno mie膰 o艣wietlenie w rowerze oraz dlaczego.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Druga rzecz to rozgromienie obecnego systemu szkolenia praktycznego. Koniec z trasami egzaminacyjnymi, wsadzaniem na miny oraz nauki na pami臋膰 wszystkich manewr贸w. Nale偶y zaadoptowa膰 rozwi膮zania z UK czy USA. Egzamin jest prosty 鈥 albo potrafisz je藕dzi膰, albo nie.

Trzeci punkt to mandaty. 100 z艂 za brak 艣wiate艂 w nocy? Brak kar finansowych za z艂y stan techniczny? 100 z艂 jazd臋 za kasku? 300-500 za jazd臋 pod pr膮d na autostradzie? Ju偶 nikt si臋 tych kwot nie boi. Gdyby nie punkty karne to ju偶 dawno mieliby艣my tutaj Indie.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Nale偶y zliberalizowa膰 procedur臋 uzyskiwania uprawnie艅 i da膰 m艂odemu kierowcy kredyt zaufania. Nast臋pnie z pe艂n膮 stanowczo艣ci膮 egzekwowa膰 kary za 艂amanie przepis贸w. To o wiele mniej skomplikowane ni偶 ci膮g艂e zmiany w egzaminach. Wypadki z udzia艂em niedo艣wiadczonych kierowc贸w to nie tylko wynik braku wiedzy czy do艣wiadczenia, ale przede wszystkim brawury. Moim zdaniem rozwi膮zanie powinno by膰 bardzo proste 鈥 wysokie kary finansowe. Osiemnastolatek przemy艣li dwa razy swoje zamiary je艣li b臋dzie mia艂 do zap艂acenia na przyk艂ad 1500 z艂 za wyprzedzanie na przej艣ciu i 3000 za przejazd na czerwonym. Jazda bez kasku? Tysi膮c i tydzie艅 bez prawka.

Ten system jest chory i dziurawy za spraw膮 innej pozycji w taryfikatorze 鈥 jazda bez uprawnie艅 鈥 500 z艂. Ju偶 dziesi膮tki razy o tym pisali艣my. To niesprawiedliwe wobec posiadaj膮cych plastik, jednocze艣nie 艣mieszne i zach臋caj膮ce do prowadzenia bez egzaminu. Ot taka Polska paranoja. Mo偶e to kiedy艣 ulegnie zmianie. P贸ki co na wiejskiej s膮 rzeczy wa偶niejsze do za艂atwienia.

Jaka jest Twoja reakcja?
20%
0%
20%
  • Zdj臋cie profilowe ANDRE
    21 sierpnia 2018 at 11:46

    No w艂a艣nie! Skuterem mo偶e je藕dzi膰 osoba doros艂a bez jakichkolwiek uprawnie艅. A posiadaj膮c prawo jazdy kat. B id膮c na kurs kat. A musisz odb臋bni膰 ca艂y kurs. Nie mo偶na by艂oby tylko wykupi膰 jazd臋 i zda膰 egzamin na mie艣cie? Totalna bzdura!