Aktualnie czytasz:
Wymiana cylindra 2T: Monta偶 Kitu Cylindrowego w Skuterze lub Motorowerze
1

Silniki dwusuwowe, cho膰 bardziej paliwo偶erne ni偶 czterosuwy, maj膮 trzy g艂贸wne zalety. S膮 mocne, dobrze si臋 je tuninguje i nie s膮 skomplikowane w budowie. Dlatego ka偶dy, nawet nie znaj膮c si臋 na mechanice, mo偶e sam wymieni膰 zestaw cylindrowy w motorowerze. Wystarcz膮 do tego podstawowe zdolno艣ci manualne.

W silnikach 2T istniej膮 dwie podstawowe metody zwi臋kszania mocy: zmiana uk艂adu wydechowego na nowy o innej charakterystyce pracy oraz zmiana kitu cylindrowego na nowy o wi臋kszej pojemno艣ci. Pisali艣my ju偶 osposobie tuningowania dwusuw贸w, pisali艣my tak偶e o聽doborze i wymianie wydechu聽oraz o demonta偶u starego zestawu cylindrowego,聽a dzi艣 postawimy kropk臋 nad "i" 鈥 zamontujemy nowy kit cylindrowy.

  • Przed przyst膮pieniem do pracy powinni艣my mie膰 przygotowan膮 instrukcj臋 serwisow膮 silnika聽(o ile jest dost臋pna), zestawy kluczy p艂asko-oczkowych lub nasadowych w najpopularniejszych rozmiarach (7, 8, 10, 11, 12), ma艂e szczypczyki (najlepiej zw臋偶aj膮ce si臋 ku ko艅cowi, z ko艅c贸wk膮 zagi臋t膮 o 90 stopni. Warto tak偶e zaopatrzy膰 si臋 w klucz dynamometryczny, niezb臋dny do dokr臋cenia g艂owicy - najprostszy model mo偶na kupi膰 ju偶 za kwot臋 rz臋du 30z艂.
  • Ustawiamy wa艂 korbowy w taki spos贸b, aby korbow贸d by艂 ustawiony jak najbli偶ej po艂o偶enia, w kt贸rym t艂ok osi膮ga GMP. Otw贸r w karterach zakrywamy szmatk膮 lub foliow膮 torebeczk膮 z dziurkami na szpilki cylindra i korb臋. Zapobiegnie to wpadni臋ciu cz臋艣ci do 艣rodka silnika.
  • Podczas wymiany cylindra nie warto oszcz臋dza膰 na 艂o偶ysku korby

    Prace monta偶owe rozpoczynamy od za艂o偶enia nowego 艂o偶yska g艂贸wki korbowodu, kt贸re warto wymieni膰 przy ka偶dej zmianie cylindra. Wyjmujemy z korbowodu stare 艂o偶ysko, nowe smarujemy olejem silnikowym i umieszczamy w otworze - jest to banalnie prosta czynno艣膰.

  • Bierzemy t艂ok i umieszczamy z jednej strony zabezpieczenie sworznia - aby je za艂o偶y膰 trzymam uszko szczypczykami, wk艂adamy zabezpieczenie w przeznaczony na nie rowek i dociskamy - drucik odkszta艂ci si臋 umo偶liwiaj膮c w艂o偶enie. Niekt贸re zabezpieczenia posiadaj膮 dwa uszka, przez co wystarczy je z艂apa膰, 艣cisn膮膰 szczypczykami i umie艣ci膰 w t艂oku.
  • Nast臋pnym krokiem jest za艂o偶enie pier艣cieni na t艂ok. Z uwagi na fakt, i偶 w ma艂ych silnikach dwusuwowych cz臋艣膰 prowadz膮ca t艂oka jest zazwyczaj d艂uga, to pier艣cienie zak艂adamy zawsze od g贸ry. Je偶eli t艂ok posiada dwa pier艣cienie, a nie mo偶emy od razu za艂o偶y膰 dolnego pier艣cienia to zak艂adamy go najpierw na g贸rny rowek, a nast臋pnie przek艂adamy na dolny - warto pom贸c sobie ig艂膮 lub szpilk膮. Przy t艂okach dwupier艣cieniowych nale偶y zwr贸ci膰 tak偶e uwag臋 na to, czy dany zestaw posiada dwa jednakowe pier艣cienie, czy te偶 jeden jest przeznaczony do monta偶u na dolnym wpu艣cie, a drugi na g贸rnym. Po za艂o偶eniu pier艣cieni ustawiamy ich zamki tak, aby pomi臋dzy nimi znajdowa艂y si臋 wypustki w szczelinie na pier艣cie艅. Nieprawid艂owe ustawienie zamk贸w jest w艂a艣ciwie niemo偶liwe, gdy偶 nie uda艂oby si臋 umie艣ci膰 t艂oka w cylindrze.
  • Monta偶 t艂oka i pier艣cieni to ju偶 po艂owa sukcesu.

     
    Czytaj
    REKLAMA

    Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

    B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

    Teraz mo偶emy ju偶 za艂o偶y膰 t艂ok na korbow贸d. Zak艂adamy t艂ok uwa偶aj膮c, aby strza艂ka na denku wskazywa艂a kierunek wydechu, a wi臋c prz贸d pojazdu. Smarujemy sworze艅 t艂oka olejem i przek艂adamy przez t艂ok oraz korbow贸d.

  • Pozosta艂o za艂o偶y膰 drugie zabezpieczenie sworznia, co jednak b臋dzie trudne z uwagi na fakt, 偶e t艂ok znajduje si臋 ju偶 na korbowodzie. Trzeba sobie da膰 z tym troch臋 czasu, zw艂aszcza je偶eli zabezpieczenie posiada tylko jedno uszko. Generalnie je偶eli otw贸r w karterach zabezpieczyli艣my szmatk膮 lub foli膮 to mo偶na pr贸bowa膰 do woli, nawet je艣li drucik wypadnie z otworu w t艂oku.
  • Po zamontowaniu t艂oka przysz艂a pora na za艂o偶enie cylindra. Je偶eli miejsce wok贸艂 szpilek cylindra mamy odt艂uszczone (robili艣my to w pierwszej cz臋艣ci poradnika), to mo偶emy za艂o偶y膰 uszczelk臋 cylindra na swoje miejsce. Generalnie uszczelki wykonuje si臋 z r贸偶nej grubo艣ci tektury, jednak czasami trafiaj膮 si臋 jeszcze uszczelki wykonane z klingierytu. Zak艂adaj膮c uszczelk臋 zwracamy uwag臋, czy robimy to dobr膮 stron膮 tzn. czy wszystkie wyci臋cia pokrywaj膮 si臋 z miejscami w karterach.
  • Strza艂ka na t艂oku powinna wskazywa膰 mocowanie wydechu.

    Przed przyst膮pieniem do za艂o偶enia cylindra obficie pokrywamy g艂ad藕 cylindra olejem silnikowym, aby 艂atwiej by艂o za艂o偶y膰 t艂ok oraz 偶eby pier艣cienie nie zarysowa艂y powierzchni cylindra. Zak艂adamy cylinder na szpilki cylindra do momentu a偶 nie b臋dzie konieczno艣ci prze艂o偶enia t艂oka do wn臋trza cylindra. Na koniec jeszcze raz upewniamy si臋, 偶e zamki na pier艣cieniach ustawione s膮 w odpowiedniej pozycji i zak艂adamy cylinder. W tym miejscu dobrze jest zapewni膰 sobie pomoc drugiej osoby, kt贸ra b臋dzie zciska艂a palcami pier艣cienie, podczas gdy my b臋dziemy opuszcza膰 stopniowo cylinder. Gdy wszystkie pier艣cienie wejd膮 ju偶 na g艂ad藕 mo偶emy nasun膮膰 cylinder a偶 osi膮dzie na uszczelce na karterach silnika. Je偶eli t艂ok oraz cylinder za艂o偶yli艣my prawid艂owo, to gdy t艂ok jest w najwy偶szym po艂o偶eniu (GMP), to powinno nad nim pozosta膰 od 1mm do kilku mm wolnej przestrzeni na komor臋 spalania (konkretna warto艣膰 zale偶y od rodzaju g艂owicy), a t艂ok powinien swobodnie porusza膰 si臋 w cylindrze.

  • Je偶eli g艂owica nowego cylindra wyposa偶ona jest w przy艂膮cza np. do podgrzewania ga藕nika lub na czujnik temperatury, a poszczeg贸lne elementy nie s膮 zamontowane na sta艂e, to przed wkr臋ceniem ich do g艂owicy warto jest uszczelni膰 wszystkie miejsca 艂膮czenia. Jest to szczeg贸lnie wa偶ne w silnikach ch艂odzonych ciecz膮, gdzie nieszczelno艣ci mog膮 doprowadzi膰 do przegrzania silnika. Gwinty mo偶emy posmarowa膰 zwyk艂ym silikonem wysokotemperaturowym lub uszczelniaczem do silnik贸w.
  • U偶ywaj膮c uszczelniaczy warto wybiera膰 sprawdzone marki.

     
    Czytaj
    REKLAMA

    Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

    W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

    Przed za艂o偶eniem g艂owicy zwracamy uwag臋 na spos贸b u艂o偶enia uszczelki. Zazwyczaj odpowiednie uszczelki dodane do kitu s膮 wystarczaj膮ce, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby dodatkowo przesmarowa膰 miejsce 艂膮czenia uszczelniaczem do silnik贸w/g艂owic. Jest to korzystne zw艂aszcza w przypadku uszczelek typu oring, gdy偶 uszczelniacz umo偶liwia uszczelce lepsze u艂o偶enie si臋 pomi臋dzy oboma powierzchniami - dzi臋ki po艣lizgowi uszczelka nigdzie si臋 nie zagnie ani nie skr臋ci. Bardzo dobrym preparatem do monta偶u cylindr贸w, g艂owic, sk艂adania karter贸w jest uszczelniacz Elring Dirko. Uwaga, w przypadku cylindr贸w ch艂odzonych ciecz膮, posiadaj膮cych osobne uszczelki do komory spalania i p艂aszcza wodnego u偶ycie uszczelniacza jest wskazane tylko przy uszczelce wodnej - uszczelki komory spalania montujemy "na sucho".

  • Chc膮c za艂o偶y膰 g艂owic臋 upewniamy si臋 ostatni raz, 偶e uszczelka znajduje si臋 na w艂a艣ciwym komponencie (na cylindrze lub g艂owicy), a odpowiednie miejsca posmarowali艣my uszczelniaczem (wedle uznania). Przek艂adamy g艂owic臋 przez szpilki cylindra, dociskamy do cylindra, wykonuj膮c niewielkie ruchy na lewo i prawo (na tyle na ile pozwala luz na szpilkach) aby uszczelka w艂a艣ciwie si臋 u艂o偶y艂a.
  • Po pierwszym odpaleniu dobrze jest sprawdzi膰 dokr臋cenie g艂owicy.

    Przysz艂a pora na dokr臋cenie 艣rub g艂owicy. Na pocz膮tek mo偶emy zrobi膰 to palcami, jednak gdy nakr臋tki dojd膮 do g艂owicy zaczyna si臋 ostatnia trudno艣膰. Je偶eli nie posiadamy wyczucia w d艂oniach dobrze jest skorzysta膰 z klucza dynamometrycznego. Na kluczu ustawiamy moment podany w instrukcji serwisowej silnika - zazwyczaj nie jest on wielki i nie przekracza warto艣ci 20Nm, a cz臋sto jest nawet mniejszy ni偶 10Nm - czasami warto zajrze膰 do instrukcji kitu cylindrowego, gdy偶 niekt贸rzy producenci zalecaj膮 inne warto艣ci si艂y dokr臋cenia g艂owicy. Podczas dokr臋cania g艂owicy obowi膮zuje zasada stopniowego dokr臋cania nakr臋tek metod膮 "na krzy偶" - warto si臋 jej trzyma膰 aby unikn膮膰 napr臋偶e艅, p臋kni臋cia g艂owicy, przeci臋cia uszczelki i innych nieprzyjemno艣ci. W przypadku u偶ycia klucza dynamometrycznego nie mamy problemu z si艂a dokr臋cenia - w momencie gdy strza艂ka wska偶e odpowiedni膮 warto艣膰 na podzia艂ce lub klucz przeskoczy dalej nakr臋tka jest dokr臋cona z w艂a艣ciw膮 si艂膮.

  • Po przykr臋ceniu g艂owicy mo偶emy zacz膮膰 sk艂ada膰 reszt臋 silnika tzn. zamontowa膰 uk艂ad wydechowy, wkr臋ci膰 艣wiec臋, pod艂膮czy膰 czujnik temperatury, w臋偶e podgrzewania ga藕nika oraz ch艂odnicy (w przypadku silnika ch艂odzonego ciecz膮).
  • Przed monta偶em warto si臋 upewni膰, 偶e posiadamy wszystkie elementy kitu.

    W przypadku silnik贸w LC nie mo偶na zapomnie膰 o zalaniu uk艂adu ch艂odzenia p艂ynem ch艂odniczym. Jednak r贸wnie wa偶ne jest odpowietrzenie uk艂adu ch艂odzenia, gdy偶 bez niego powietrze znajduj膮ce si臋 przewodach sprawi, 偶e p艂yn nie b臋dzie m贸g艂 osi膮gn膮膰 w艂a艣ciwego ci艣nienia, a tak偶e maksymalnej temperatury 120 stopni Celsjusza. Niekt贸re kity cylindrowe posiadaj膮 odpowiedni膮 艣rub臋 umo偶liwiaj膮c膮 odpowietrzenie cylindra w czasie zalewania uk艂adu. W pozosta艂ych podczas pierwszego odpalenia silnika nale偶y pozostawi膰 otwarty korek ch艂odnicy lub zbiorniczka wyr贸wnawczego na czas ok. 10 minut, do momentu otwarcia si臋 termostatu, nagrzania cieczy. Pozwoli to powietrzu na uciekni臋cie z uk艂adu, umo偶liwiaj膮c prawid艂owe ch艂odzenie nowego silnika.

  • Inn膮 czynno艣ci膮, niezb臋dn膮 podczas pierwszego odpalenia jest uruchomienie silnika i pozostawienie go pracuj膮cego na wolnych obrotach przez okres ok. 10 minut. Jest to niezb臋dne nie tylko ze wzgl臋du na wspomniany uk艂ad ch艂odzenia, ale tak偶e z pobudek mechanicznych - pierwsze minuty pracy silnika to czas na u艂o偶enie si臋 pier艣cieni na t艂oku i ich wst臋pne dotarcie, zanim silnik zacznie pracowa膰 na wy偶szych obrotach. Warto ten czas wykorzysta膰 na wst臋pne ustawienie mieszanki oraz wolnych obrot贸w pod nowy cylinder. Po pierwszym odpaleniu dobrze jest ponownie sprawdzi膰 dokr臋cenie nakr臋tek g艂owicy - niekiedy wibracje potrafi膮 u艂o偶y膰 uszczelki, przez co zmniejsza si臋 si艂a docisku poszczeg贸lnych cz臋艣ci.
Teraz jedynym co pozosta艂o jest tylko dotrze膰 nowy cylinder i cieszy膰 si臋 jazd膮. Warto pami臋ta膰 o tym, 偶e r贸偶ne cylindry maj膮 r贸偶ny okres docierania: dla cylindr贸w 偶eliwnych jest to ok. 500-1000km, dla cylindr贸w aluminiowych 200-400km. Podczas docierania silnika dwusuwowego, inaczej ni偶 przy czterosuwie, dobrze jest la膰 do mieszanki olej jak najlepszej jako艣ci czyli olej syntetyczny. W okresie docierania mo偶na dawkowa膰 nieco wi臋cej oleju aby polepszy膰 smarowanie. Warto tak偶e pami臋ta膰, 偶eby nie zamula膰 silnika na niskich i 艣rednich obrotach, tak偶e dlatego, 偶e silniki 2T wytwarzaj膮 rezonans dopiero w g贸rnej partii obrot贸w. Jazda w pe艂nym spektrum obrot贸w oraz spontaniczne wycieczki w dalsze cz臋艣ci obrotomierza pozwol膮 odpowiednio dotrze膰 nowo za艂o偶ony zestaw, kt贸ry pos艂u偶y nam przez d艂ugi czas.
Fot: Micha艂 Wujak (Skuterowo.com)
Jaka jest Twoja reakcja?
36%
2%
7%