Aktualnie czytasz:
Silnik wankla: Czym silnik wankla różni się od zwykłej jednostki napędowej?
1

Silnik Wankla po raz pierwszy zastosowano seryjnie w samochodach NSU Spider – prezentacja miała miejsce w roku 1963 na salonie samochodowym we Frankfurcie. Jakie zalety tego silnika i czym różni się on od najpopularniejszych silników benzynowych?

W silniku Wankla tłok ma kształt zbliżony do trójkąta o lekko wypukłych bokach. Umieszczony jest mimośrodowo w epitrochoidalnym (epitrochoida – krzywa zakreślona przez punkt pozostający w stałym położeniu względem koła toczącego się po pewnym nieruchomym okręgu) korpusie. Tłok w czasie obrotu tworzy komory: ssawną, sprężania, rozprężania (pracy) oraz wydechową. Komory te zmieniają zarówno kształt jak i objętość w zależności od cyklu pracy.

i-i08-10-127wankel2

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 8 799 PLN.

Podczas jednego obrotu wału silnik wykonuje 3 cykle pracy – ssanie, sprężanie oraz wydech. Różnica między silnikiem Wankla a innymi silnikami spalinowymi jest taka, że silnik dwusuwowy wykonuje w czasie jednego obrotu wału jeden cykl pracy zaś czterosuwowy na jeden cykl pracy potrzebuje dwóch obrotów wału.

Główne zalety silnika Wankla to małe rozmiary i niska masa oraz małe skomplikowanie konstrukcji (spowodowana mniejszą liczbą elementów niż w klasycznych silnikach), małe wibracje, niska emisja hałasu oraz wysokie prędkości obrotowe, a co za tym idzie wysoka sprawność mechaniczna.

 
Czytaj
REKLAMA

WYPRZEDAŻ! SHELL ADVANCE AX7 4T 10W 40 teraz za 25,90 PLN

Zapewnia doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Doskonała czystość tłoków. Wysoka ochrona silników i skrzyń biegów. Przewyższa specyfikacje: API - SM i JASO MA2.

Na wady silnika Wankla składają się: trudne do uszczelnienia obszary pracy – tworzą się przedmuchy, mniejsze ciśnienie sprężania i mniejsza sprawność termodynamiczna niż klasycznych silników, duże zużycie paliwa i stosunkowo duża emisja gazów spalinowych. Wszystko to sprawia, że silnik ten cieszy się małym zainteresowaniem wśród potentatów motoryzacyjnych.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
67%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
17%
Grrrr!
17%
Smutne
0%
  • Zdjęcie profilowe jas13
    18 września 2016 at 21:53

    Podstawową różnicą między silnikiem wankla a tradycyjnym tłokiem, jest problem ze szczelnością. Jakby się nie starać silnik Wankla bierze olej i wymaga dobrej obróbki, dlatego jedynie Mazda ma go jeszcze w produkcji i chyba Łada na licencji.