Aktualnie czytasz:
Silnik wankla: Czym silnik wankla różni się od zwykłej jednostki napędowej?
1

Silnik Wankla po raz pierwszy zastosowano seryjnie w samochodach NSU Spider – prezentacja miała miejsce w roku 1963 na salonie samochodowym we Frankfurcie. Jakie zalety tego silnika i czym różni się on od najpopularniejszych silników benzynowych?

W silniku Wankla tłok ma kształt zbliżony do trójkąta o lekko wypukłych bokach. Umieszczony jest mimośrodowo w epitrochoidalnym (epitrochoida – krzywa zakreślona przez punkt pozostający w stałym położeniu względem koła toczącego się po pewnym nieruchomym okręgu) korpusie. Tłok w czasie obrotu tworzy komory: ssawną, sprężania, rozprężania (pracy) oraz wydechową. Komory te zmieniają zarówno kształt jak i objętość w zależności od cyklu pracy.

i-i08-10-127wankel2

 
Czytaj
REKLAMA

MOTOCYKLE SUZUKI Z PAKIETEM TRAVEL PACK

Travel Pack to specjalna edycja popularnych i wszechstronnych motocykli Suzuki z wyposażeniem, które poprawi komfort Twojego podróżowania. Zwinny GSX-S1000F, niezawodny V-Strom 1000 XT i uniwersalny V-Strom 650 XT – teraz w wersji specjalnej z wyposażeniem w cenie.

Podczas jednego obrotu wału silnik wykonuje 3 cykle pracy – ssanie, sprężanie oraz wydech. Różnica między silnikiem Wankla a innymi silnikami spalinowymi jest taka, że silnik dwusuwowy wykonuje w czasie jednego obrotu wału jeden cykl pracy zaś czterosuwowy na jeden cykl pracy potrzebuje dwóch obrotów wału.

Główne zalety silnika Wankla to małe rozmiary i niska masa oraz małe skomplikowanie konstrukcji (spowodowana mniejszą liczbą elementów niż w klasycznych silnikach), małe wibracje, niska emisja hałasu oraz wysokie prędkości obrotowe, a co za tym idzie wysoka sprawność mechaniczna.

 
Czytaj
REKLAMA

Kominiarka motocyklowa teraz za 10,59 PLN z tanią i szybką wysyłką

Zadbaj o swoje zdrowie na motocyklu. Kominiarka pod kask to ochrona Twoich górnych dróg oddechowych i komfort termiczny w chłodne dni. Wysyłka w 24h. Paczkomat 12,50 PLN i darmowy zwrot do 14 dni.

Na wady silnika Wankla składają się: trudne do uszczelnienia obszary pracy – tworzą się przedmuchy, mniejsze ciśnienie sprężania i mniejsza sprawność termodynamiczna niż klasycznych silników, duże zużycie paliwa i stosunkowo duża emisja gazów spalinowych. Wszystko to sprawia, że silnik ten cieszy się małym zainteresowaniem wśród potentatów motoryzacyjnych.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
67%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
17%
Grrrr!
17%
Smutne
0%
  • Zdjęcie profilowe jas13
    18 września 2016 at 21:53

    Podstawową różnicą między silnikiem wankla a tradycyjnym tłokiem, jest problem ze szczelnością. Jakby się nie starać silnik Wankla bierze olej i wymaga dobrej obróbki, dlatego jedynie Mazda ma go jeszcze w produkcji i chyba Łada na licencji.