Oto nowe BMW R 1300 RS: Sportowy bokser po grubej modernizacji. Okaże się hitem?

Informacja prasowa

W skrócie
  • BMW otwiera zupełnie nowy rozdział w historii serii motocykli RS
  • Model R 1300 RS to całkowicie nowa konstrukcja motocykla sportowo-turystycznego, która ma dać jeszcze więcej intensywności w czerpaniu motocyklowych wrażeń - podczas każdej jazdy
  • Nowe BMW R 1300 RS: nowy sportowy tourer z silnikiem typu bokser charakteryzuje się dopracowaną techniką i stylistyką, która podkreśla jego sportowy charakter. Dostępne będą cztery atrakcyjne warianty modelowe.

BMW R 1300 RS – motocykl, który powstał z myślą o dynamicznej i pełnej energii jeździe. Zmian w stosunku do poprzednika, czyli R 1250 RS, jest tak dużo, że ciężko tu mówić o ewolucji modelu. Jedno pozostało niezmienne: Ultra-uniwersalny i zarazem nie pozbawiony pazura charakter, który przez lata trafiał w gusta motocyklistów. Teraz, za sprawa R 1300 RS ma dokonywać tego z jeszcze większą intensywnością.

Celem prac nad nowym BMW R 1300 RS było zarówno wizualne, jak i techniczne udoskonalenie tego dynamicznego sportowego tourera z silnikiem typu bokser. Oprócz znacznie bardziej sportowej stylistyki, elementy wyposażenia, np. w wersji Performance obejmujące sportowe zawieszenie, krótkie dźwignie ręczne, frezowane i regulowane podnóżki, układ DTC-Shift, dwie dodatkowe sportowe owiewki, sportowe siedzenia, spojler silnika i sportowe opony, pozwalają klientom jeszcze bardziej zwiększyć potencjał dynamiki motocykla. BMW R 1300 RS nadal jest także wszechstronnym motocyklem do codziennego użytku i turystyki, a dzięki wyposażeniu dodatkowemu takiemu jak podgrzewane siedzenie, asystent jazdy, wyższa przednia szyba i różnorodne opcje bagażu, motocykl można idealnie dostosować do potrzeb tego typu.

Oprócz podstawowej wersji w metalizowanym kolorze Racing Blue BMW R 1300 RS jest również dostępne w wersji Triple Black w metalizowanym kolorze Blackstorm, w sportowej wersji Performance w jednolitym kolorze Light White oraz w wersji premium Option 719 Cuyamaca w metalizowanym kolorze Brooklyn Grey.

„Nowe BMW R 1300 RS to zupełnie świeże oblicze naszego sportowego motocykla turystycznego z silnikiem typu bokser. Powstało z myślą o dynamice jazdy. Dzięki całkowicie nowemu silnikowi, układowi jezdnemu i koncepcji aerodynamiki dostarcza jeszcze bardziej sportowe wrażenia z jazdy niż jego poprzednik. Jednocześnie nadal jest idealnym towarzyszem wygodnych wyjazdów i dalekich podróży”.
Hauke Glässing, Project Manager BMW R 1300 RS

Sportowa ergonomia i wyposażenie umożliwiające dynamiczną jazdę na drogach pozamiejskich i komfortowe podróżowanie.

Konstruktorzy BMW Motorrad postanowili znacznie zwiększyć dynamikę i sportowy charakter nowego BMW R 1300 RS w porównaniu do jego poprzednika. Sportowy tourer z silnikiem typu bokser spełnia ten cel nie tylko pod względem konstrukcji, silnika i podwozia. Równie dużą wagę przywiązano w nim do ergonomii, szczególnie pod względem bardziej sportowej i aktywnej pozycji podczas jazdy.

W związku z tym ergonomiczny trójkąt tworzony przez kierownicę, podnóżki i siedzenie w nowym modelu R 1300 RS został opracowany tak, aby pozycja kierowcy była wyraźnie przesunięta nad przednie koło poprzez nieznaczne cofnięcie podnóżków i bardziej płaski kształt kierownicy. Pozwala to kierowcy przede wszystkim lepiej wyczuwać zachowanie przodu motocykla, zwłaszcza podczas sportowej jazdy, a tym samym daje mu jeszcze większą kontrolę. Jednocześnie sportowa pozycja siedzenia pozwala wygodnie podróżować, nawet z pasażerem. Dostępne są również opcjonalne kierownice komfortowe pozwalające przyjąć bardziej zrelaksowaną pozycję podczas jazdy.

Różne opcje siedzeń i kierownica komfortowa umożliwiają optymalizację pozycji siedzenia. Nowy system bagażowy zawierający zelektryfikowane kufry boczne i kufer środkowy oraz przemyślaną torbę na bak zapewnia komfort podczas dłuższych wyjazdów i wakacyjnych podróży.

Od premiery BMW R 100 RS w 1976 roku modele BMW RS z silnikami typu bokser cieszą się legendarną reputacją dzięki doskonałemu połączeniu sportowych możliwości, emocji związanych z pokonywaniem zakrętów i komfortowej jazdy turystycznej. Dlatego aby zaspokoić indywidualne potrzeby ergonomiczne wszystkich motocyklistów, nowe BMW R 1300 RS oferuje nie tylko nowy system bagażowy, ale także szeroką gamę siedzeń i opcjonalną kierownicę komfortową. Oprócz standardowego siedzenia w ramach wyposażenia dodatkowego dostępnych jest jeszcze pięć innych.

Do celów wyjazdów turystycznych i wakacyjnych nowe BMW R 1300 RS może być fabrycznie wyposażone w mocowania kufrów bocznych i kufra środkowego. Natomiast nowy system kufrów i bagażnik górny są dostępne w ramach oferty oryginalnych akcesoriów BMW Motorrad. Kufry boczne mają pojemność 26 i 29 l, a kufer środkowy 39 l. Oba kufry boczne i kufer środkowy są zamykane elektrycznie i można je odblokować za pomocą zamka centralnego. Zarówno kufry boczne, jak i kufer środkowy posiadają również wewnętrzne oświetlenie, a lewy kufer i kufer środkowy gniazdo USB-C do ładowania. Nowa jest także torba na bak. Po raz pierwszy nie posiada pasków, a mocuje się ją do motocykla za pomocą pierścienia na bak.

Niezawodny silnik typu bokser o zoptymalizowanej płynności pracy i wydajności z najwyższymi wartościami mocy oraz momentu obrotowego.

Pojemność silnika typu bokser nowego BMW R 1300 RS wynosi dokładnie 1300 cm3, a stosunek średnicy cylindra do skoku tłoka to 106,5 do 73 mm (w poprzednim modelu 102,5 do 76 mm). Ten wzrost wydajności wynika ze zwiększonej średnicy cylindra i nowego wału korbowego o zmniejszonym skoku. Moc silnika wynosi 107 kW (145 KM) (w poprzednim modelu 100 kW/136 KM) i jest nadal generowana przy 7750 obr/min. Rozwija on maksymalny moment obrotowy 149 Nm przy 6500 obr/min (w poprzednim modelu 143 Nm przy 6250 obr/min), a zatem jest zdecydowanie najmocniejszym dotychczas seryjnie produkowanym silnikiem BMW typu bokser. Maksymalna prędkość obrotowa silnika wynosi 9000 obr/min.

W standardzie dostępne są trzy tryby jazdy pozwalające idealnie dobrać dynamikę motocykla do każdych warunków drogowych. Tryby jazdy Pro z dodatkowymi trybami Dynamic i Dynamic Pro oraz funkcją wstępnego wyboru trybu jazdy jako fabryczne wyposażenie dodatkowe. System przeciwdziałający poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem (MSR) w standardzie.

W ramach wyposażenia standardowego nowe BMW R 1300 RS oferuje trzy tryby jazdy pozwalające kierowcy dobrać specyfikę prowadzenia motocykla. Tryby jazdy „Rain” i „Road” pozwalają dostosować charakterystykę jazdy do większości warunków drogowych. Tryb „Eco” umożliwia również wykorzystanie innowacyjnej technologii BMW ShiftCam przede wszystkim w celu osiągnięcia maksymalnego zasięgu na jednym baku. Na życzenie nowy model R 1300 RS może być również fabrycznie wyposażony w opcję „Riding Modes Pro” zawierającą m.in. dodatkowe tryb jazdy „Dynamic” i „Dynamic Pro”. Dzięki funkcji wstępnego wyboru trybów jazdy kierowca może wybrać jeden z nich za pomocą odpowiedniego przycisku. W ten sposób można skonfigurować łatwą w obsłudze liczbę trybów i używać ich podczas jazdy.

System przeciwdziałający poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem (MSR) jest dostępny w standardzie. Dzięki niemu można bezpiecznie unikać niestabilnych zachowań motocykla w wyniku nadmiernego poślizgu hamulca na tylnym kole podczas swobodnego toczenia lub redukcji biegu. W takich przypadkach system MSR błyskawicznie otwiera przepustnice do stopnia pozwalającego na wyrównanie momentu resztkowego i stabilizację motocykla.

Automatyczny asystent zmiany biegów (ASA) z w pełni automatyczną funkcją uruchamiania sprzęgła oraz ręczną lub automatyczną zmianą biegów dla jeszcze większej przyjemności z jazdy jako wyposażenie dodatkowe.

Automatyczny asystent zmiany biegów (ASA) to innowacyjne rozwiązanie techniczne BMW Motorrad, które ułatwia jazdę motocyklem i zwiększa jej wygodę. Zgodnie z mottem „Simplify Your Ride” zautomatyzowane działanie sprzęgła i zmiany biegów dostarczają jeszcze lepsze wrażenia z jazdy – bez kompromisów w zakresie dynamiki zmiany biegów.

Całkowicie nowy układ jezdny z ramą główną wykonaną z blachy stalowej i aluminiową ramą tylną.

Układ jezdny nowego BMW R 1300 RS został całkowicie przeprojektowany. Jego centralnym elementem jest nowa rama główna wykonana z blachy stalowej, która oprócz znacznej optymalizacji przestrzeni montażowej w celu jeszcze większej redukcji rozmiarów, cechuje się wyższą sztywnością niż rama poprzedniego modelu. W trakcie przeprojektowywania całkowicie zmieniono również ramę tylną. Zamiast poprzedniej z rur stalowych tylna rama nowego BMW R 1300 RS jest wykonana z odlewanego ciśnieniowo aluminium.

W połączeniu z bardziej kompaktową jednostką napędową masa nowej konstrukcji układu jezdnego została znacznie przesunięta w kierunku ogólnego środka ciężkości, co zauważalnie poprawiło prowadzenie motocykla. Jednocześnie nowy model R 1300 RS jest jeszcze bardziej precyzyjny i stabilny podczas hamowania, jazda nim wymaga zauważalnie mniej wysiłku, a reakcja elementów zawieszenia cechuje się jeszcze bardziej satysfakcjonującą dokładnością.

Nowy widelec teleskopowy typu upside-down i tylne zawieszenie EVO Paralever zapewniające jeszcze wyższą precyzję prowadzenia. Nowe, lżejsze o ponad 1,4 kg koła.

W nowym BMW R 1300 RS prowadzenie przedniego koła odbywa się za pośrednictwem nowego widelca teleskopowego typu upside-down o średnicy wewnętrznej rury wynoszącej 47 mm. W nowym BMW R 1300 RS zmieniona została również konstrukcja zawieszenia koła tylnego. Cechą charakterystyczną zawieszenia Evo Paralever jest znacznie sztywniejsze połączenie uzyskane poprzez umieszczenie zawieszenia w ramie i zastosowanie osi przelotowej ciągłego ramienia wahacza.

BMW R 1300 RS ma również nowe 17-calowe aluminiowe koła z pustymi ramionami. Ważą one ponad 1,4 kg mniej od dotychczas stosowanych kół. Zmniejszenie mas obrotowych ma korzystny wpływ na charakterystykę przyspieszania i reakcje hamulców oraz optymalizuje jakość prowadzenia.

Nowe elektroniczne zawieszenie Dynamic Suspension Adjustment (DSA) z dynamiczną regulacją amortyzacji, twardości sprężyny i kompensacji obciążenia jako wyposażenie dodatkowe. Pierwszy na świecie seryjnie produkowany motocyklowy widelec teleskopowy z regulowaną twardością sprężyny.

Dzięki dynamicznej regulacji amortyzacji i regulowanemu talerzowi oporowemu sprężyny z tyłu standardowy elektroniczny układ Dynamic ESA zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i przyjemność z jazdy w różnorodnym terenie.

Elektronicznie regulowane zawieszenie Dynamic Suspension Adjustment (DSA) oferuje jeszcze więcej – łączy dynamiczną regulację przedniej i tylnej amortyzacji z odpowiednią regulacją współczynnika sprężystości („sztywności sprężyny”) w zależności od wybranego trybu jazdy, warunków i wykonywanych manewrów. Dzięki temu nowe BMW R 1300 RS jest drugim seryjnie produkowanym motocyklem po nowym modelu R 1300 R z widelcem teleskopowym typu upside-down umożliwiającym regulację twardości sprężyny. Automatyczną kompensację obciążenia zapewnia regulowany talerz oporowy sprężyny. Dzięki DSA kierowca zyskuje w trybie „Dynamic” jeszcze lepsze prowadzenie i swobodę jazdy.

Wysokowydajny układ hamulcowy w połączeniu z układem Integral ABS Pro w standardzie. Hamulce sportowe jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.

Nowy Model R 1300 RS jest standardowo wyposażony w podwójny hamulec tarczowy z dwoma promieniowo montowanymi czterotłoczkowymi zaciskami stałymi z przodu i pojedynczy hamulec tarczowy z dwutłoczkowym zaciskiem pływającym z tyłu oraz w układ Integral ABS Pro marki BMW Motorrad. Nowe BMW R 1300 RS może być fabrycznie wyposażone w opcjonalny sportowy układ hamulcowy. Oprócz bardziej sportowego wyglądu zacisków hamulcowych w kolorze tytanowym zwiększa on nieznacznie skuteczność hamowania.

Standardowy w pełni diodowy reflektor z oddzielnym światłem drogowym i najnowocześniejsze oświetlenie LED. Reflektor Headlight Pro ze światłem adaptacyjnym jako fabryczne wyposażenie dodatkowe po raz pierwszy w BMW RS.

Marka BMW Motorrad jest uważana za pioniera, w pełnym tego słowa znaczeniu, w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy motocyklami i innowacji w tym zakresie. I tak nowy model BMW R 1300 RS jest standardowo wyposażony w nowy dwudzielny smukły reflektor LED o sportowym kształcie z charakterystyczną ikoną świetlną. Jednostka oświetleniowa składa się z dwóch elementów LED światła mijania i dwóch dodatkowych oddzielnych elementów LED światła drogowego. Dwa kolejne moduły LED są dostępne dla świateł do jazdy dziennej i światła pozycyjnego. Koncepcję oświetlenia nowego R 1300 RS dopełniają najnowocześniejsze lampy LED z nowym tylnym światłem LED.

Z opcjonalną funkcją światła adaptacyjnego światło mijania standardowego reflektora LED jest dostosowywane do zakrętów w zależności od położenia na łuku poprzez włączanie dodatkowych elementów LED. W ten sposób zakręt jest prawie całkowicie oświetlony, ponieważ światło przesuwa się w kierunku, w którym zmierza motocykl. Dzięki optymalizacji elementów światła mijania zapewnia ono jeszcze szersze i bardziej jednolite oświetlenie drogi.

Riding Assistant z aktywnym regulatorem prędkości (ACC), ostrzeganiem przed kolizją czołową (FCW), ostrzeganiem przy zmianie pasa (SWW) oraz ostrzeganiem przed kolizją tylną (RECW) dla większego bezpieczeństwa i komfortu jazdy jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.

Nowe BMW R 1300 RS jest standardowo wyposażone w dynamiczny regulator prędkości (DCC) z funkcją hamowania, natomiast układ Riding Assistant w ramach wyposażenia dodatkowego oferuje znacznie szerszy zakres funkcji, w tym aktywny regulator prędkości (ACC), ostrzeganie przed kolizją czołową (FCW), ostrzeganie przy zmianie pasa (SWW) i nowy system ostrzegania przed kolizją tylną (RECW).

Po raz pierwszy w ramach fabrycznego wyposażenia dodatkowego przygotowanie do nawigacji obejmuje elektryczną blokadę zapewniającą maksymalny komfort obsługi.

Ten element umożliwia szybkie i bezpieczne podłączenie i obsługę urządzenia nawigacyjnego lub smartfona za pomocą uchwytu montażowego. Po raz pierwszy uchwyt ten nie wymaga używania klucza, ponieważ dla maksymalnej wygody odblokowuje się go elektrycznie.

Wyposażenie dodatkowe i oryginalne akcesoria BMW Motorrad do nowego BMW R 1300 RS.

Na indywidualizację nowego BMW R 1300 RS pozwala szeroka gama wyposażenia dodatkowego i akcesoriów.

Główne cechy nowego BMW R 1300 RS:

  • Dynamiczna, sportowa stylistyka.
  • Sportowa ergonomia i wyposażenie pozwalające na dynamiczną jazdę na zakrętach oraz komfortowe podróżowanie.
  • Cztery warianty modelowe: Wariant podstawowy, Triple Black, Performance oraz Option 719 Cuyamaca.
  • 2-cylindrowy silnik typu bokser o mocy 107 kW (145 KM) dostępnej przy 7750 obr/min i momencie obrotowym 149 Nm uzyskiwanym przy 6500 obr/min.
  • Warianty siedzeń pozwalają dobrać ich optymalną wysokość, a nowy system bagażowy obejmujący kufry boczne i kufer środkowy z funkcjami elektrycznymi oraz przemyślaną torbę na bak sprawia, że motocykl idealnie spełnia wymagania wygodnej jazdy turystycznej i wakacyjnych wyjazdów.
  • W standardzie dostępne są trzy tryby jazdy pozwalające idealnie dobrać dynamikę motocykla do każdych warunków drogowych.
  • Tryby jazdy Pro z dodatkowymi trybami Dynamic i Dynamic Pro oraz funkcją wstępnego wyboru trybu jazdy jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.
  • System przeciwdziałający poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem (MSR) w standardzie.
  • Automatyczny asystent zmiany biegów (ASA) z w pełni automatycznym sprzęgłem oraz ręczną lub automatyczną zmianą biegów dla jeszcze większej przyjemności z jazdy jako wyposażenie dodatkowe.
  • Całkowicie nowy układ jezdny z ramą główną wykonaną z blachy stalowej i aluminiową ramą tylną.
  • Nowy widelec teleskopowy typu upside-down i ulepszone tylne zawieszenie EVO Paralever zapewniające jeszcze wyższą precyzję prowadzenia.
  • Nowy elektroniczny układ Dynamic Suspension Adjustment (DSA) z dynamiczną regulacją amortyzacji i twardości sprężyny oraz kompensacją obciążenia jako fabryczne wyposażenie dodatkowe. Pierwszy na świecie seryjnie produkowany motocyklowy widelec teleskopowy z regulowaną twardością sprężyny.
  • Nowe, lżejsze o ponad 1,4 kg koła.
  • Wysokowydajny układ hamulcowy w połączeniu z systemem ABS Pro BMW Motorrad zapewnia bezpieczne hamowanie nawet na zakrętach.
  • Standardowy reflektor LED o sportowym, smukłym kształcie i najnowocześniejsze lampy LED. Headlight Pro ze światłem adaptacyjnym jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.
  • Riding Assistant z aktywnym regulatorem prędkości (ACC), ostrzeganiem przed kolizją czołową (FCW), ostrzeganiem przed kolizją tylną (RECW) i ostrzeganiem przy zmianie pasa (SWW) dla bezpiecznej i wygodnej jazdy jako wyposażenie dodatkowe.
  • Po raz pierwszy w ramach fabrycznego wyposażenia dodatkowego przygotowanie do nawigacji obejmuje elektryczną blokadę zapewniającą maksymalny komfort obsługi.
  • Szeroka gama wyposażenia dodatkowego i oryginalne akcesoria BMW Motorrad.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button