Nowe BMW R 1300 RT – nowy rozdział w motocyklowej turystyce

Informacja prasowa

W skrócie
  • BMW R 1300 RT  na 2025 rok  to gruntownie odświeżony motocykl turystyczny.
  • Model na rok 2025 łączy rozbudowane systemy elektroniczne, nową jednostkę napędową z szerokimi możliwościami konfiguracji pod kątem komfortu, bezpieczeństwa i stylu jazdy.

BMW zaprezentowało nową generację swojego flagowego motocykla turystycznego – R 1300 RT.  Niemiecki producent zdecydował się na kompleksową modernizację, obejmującą silnik, podwozie, zawieszenie, elektronikę oraz ergonomię. Nowy model ma oferować szerszy zakres zastosowań i sprawdzać się jeszcze lepiej w roli klasycznego turystyka ze sportową duszą. 

Silnik bokser o zwiększonej mocy

Nowy, dwucylindrowy silnik typu bokser ma pojemność dokładnie 1300 cm³. W porównaniu z poprzednikiem zwiększono średnicę cylindra i zmieniono skok tłoka. Efektem wprowadzonych zmian jest większa moc maksymalna: 107 kW (145 KM) przy 7750 obr./min oraz moment obrotowy 149 Nm przy 6500 obr./min. Maksymalna prędkość obrotowa wynosi 9000 obr./min.

Tryby jazdy

W standardzie dostępne są trzy tryby jazdy („Rain”, „Road” i „Eco”), a opcjonalny pakiet „Riding Modes Pro” dodaje dwa kolejne („Dynamic” i „Dynamic Pro”) oraz umożliwia ich indywidualną konfigurację. W wyposażeniu standardowym znajduje się również kontrola momentu hamującego silnika (MSR).

Nowa rama i lżejsze koła

Podwozie nowego R 1300 RT zostało zaprojektowane od podstaw. Nowa rama główna, wykonana ze stali, oferuje wyższy poziom sztywności niż poprzedni model. Tylną część konstrukcji tworzy kratownica z aluminium. Przeprojektowanie podwozia pozwoliło na lepsze zbalansowanie masy i jej koncentrację wokół środka ciężkości, co ma wpływać na poprawę prowadzenia motocykla.

Nowy model otrzymał 17-calowe, aluminiowe koła o konstrukcji hollow-spoke, które są o ponad 1,4 kg lżejsze niż poprzednie.

Zawieszenie EVO i Dynamic Chassis Adaption

W modelu 2025 zastosowano nowe zawieszenie EVO Telelever z przodu oraz EVO Paralever z tyłu. Oba układy zostały przeprojektowane z myślą o większej precyzji prowadzenia i stabilności.

Opcjonalnie dostępny jest system Dynamic Chassis Adaption (DCA), który pozwala na wybór jednej z dwóch konfiguracji zawieszenia: komfortowej lub dynamicznej.

Ergonomia i dopasowanie

Zmodyfikowano tzw. trójkąt ergonomiczny (kierownica–podnóżki–siedzenie), przesuwając pozycję kierowcy lekko do przodu. Ma to skutkować lepszym wyczuciem przodu pojazdu i lepszą kontrolą w trakcie dynamicznej jazdy. Jednocześnie taka pozycja nadal umożliwiać ma komfortową turystykę.

W modelu 2025 poprawiono również komfort pasażera – wydłużono kanapę, przeprojektowano kufry, aby zwiększyć przestrzeń na nogi, oraz dodano opcję podgrzewanego oparcia w większym topcase’ie (54 l).

Standardowa wysokość siedziska wynosi 780 mm, a zmniejszona krzywa wewnętrzna nóg ma ułatwiać ich  kontakt z podłożem. BMW oferuje kilka wariantów siedzeń dostępnych fabrycznie.

Bagaż i funkcjonalność

R 1300 RT standardowo wyposażony jest w dwa boczne kufry o pojemności 27 l. Opcjonalnie dostępne są kufry Vario z regulowaną objętością (27–33 l), elektrycznym zamykaniem, oświetleniem wnętrza oraz portem USB-C. BMW R 1300 RT 2025 w standardzie wyposażony jest w dwa boczne kufry o pojemności 27 litrów każdy.

Dodatkowo oferowane są dwa górne kufry: 39-litrowy oraz 54-litrowy, z czego większy ma elektryczne zamykanie i podgrzewane oparcie dla pasażera.

System Automated Shift Assistant (ASA)

Opcjonalny system ASA pozwala na jazdę bez użycia manetki sprzęgła. System może działać w trybie półautomatycznym (manulany wybór biegów) lub w pełni automatycznym. Przekładnia współpracuje z funkcją elektronicznego sterowania sprzęgłem, co ma poprawić komfort obsługi motocykla, szczególnie w warunkach miejskich.

Bezpieczeństwo i systemy wspomagające

W standardzie znajduje się Integral ABS Pro. Opcjonalnie dostępny jest pakiet z tytanowymi zaciskami hamulcowymi. Elektroniczne systemy wspomagające obejmują m.in.:

  • aktywny tempomat (ACC),
  • system ostrzegania przed kolizją z przodu (FCW),
  • system ostrzegania przed kolizją z tyłu (RECW),
  • asystenta zmiany pasa ruchu (SWW).

Oświetlenie i multimedia

Motocykl wyposażono w reflektory LED z funkcją adaptacyjną (Headlight Pro – opcjonalnie), które automatycznie dostosowują kąt padania światła do pochylenia, obciążenia i sytuacji na drodze.

Standardowy wyświetlacz to 10,25-calowy ekran TFT z nawigacją, integracją z telefonem i nowym Connectivity Hub, który pozwala na obsługę dodatkowych akcesoriów. Smartfon można umieścić w wentylowanym schowku z portem USB-C.

System audio

Opcjonalny system Audio Pro oferuje głośniki wysokotonowe, dynamiczne dostosowanie poziomu głośności i lepszą jakość dźwięku w porównaniu z podstawową wersją audio.

Malowania

BMW R 1300 RT dostępne jest w czterech wariantach kolorystycznych:

  • Alpine White 3,
  • Triple Black (Blackstorm metallic),
  • Impulse (Racing Blue metallic),
  • Option 719 Camargue (Blue Ridge Mountain metallic).
BMW R 1300 RT Option 719 Camargue
BMW R 1300 RT Triple Black
BMW R 1300 RT Impulse
BMW R 1300 RT Alpine White 3

Podsumowanie

BMW R 1300 RT  na 2025 rok  to gruntownie odświeżony motocykl turystyczny, który łączy rozbudowane systemy elektroniczne, nową jednostkę napędową z szerokimi możliwościami konfiguracji pod kątem komfortu, bezpieczeństwa i stylu jazdy. Producent skupił się na poszerzeniu zakresu zastosowań, czyniąc z RT maszynę zarówno do dalekich tras, jak i bardziej dynamicznej jazdy.

BMW R 1300 RT 2025

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button