Czym jest kill-switch w motocyklu? Jak działa i kiedy powinno się go używać?

Czerwony guzik na kierownicy - na pewno go kojarzysz, ale czy wiesz do czego służy?

W skrócie
  • Rozwiewamy wątpliwości o czerwonym przełączniku na kierownicy motocykla
  • Do czego służy kill-switch i w jakich sytuacjach można z niego korzystać?
  • Więcej ciekawych poradników znajdziesz na stronie www.jednoslad.pl

W nomenklaturze motocyklowej znajduje się wiele interesująco brzmiących terminów, których wielu z nas używa, ale jednocześnie nie jest w stanie wytłumaczyć zasady działania lub pełnionej funkcji. Podobnie jest w przypadku czerwonego guzika o tajemniczo brzmiącej nazwie kill-switch. Czy wiesz do czego służy i kiedy powinno się z niego korzystać?

Każdy motocykl wyposażony jest w dwa sposoby gaszenia silnika – pierwszy z nich tradycyjnie odbywa się poprzez wykorzystanie kluczyka w stacyjce, ale producenci od wielu lat stosują również dodatkowy wyłącznik montowany na kierownicy, który powinien być wykorzystywany w awaryjnych sytuacjach. Skąd pojawił się taki pomysł? Początkowo standardowe kluczyki były bardzo długie i bez większych problemów łamały się nawet przy niegroźnej wywrotce. Wówczas zgaszenie silnika było wyjątkowo trudne, więc konstruktorzy musieli opatentować dodatkowy sposób pozwalający na jego wyłączenie w szczególnie w niebezpiecznych sytuacjach. Dodatkowe zabezpieczenie w swoim zamyśle miało być wykorzystywane podczas prac serwisowych oraz w przypadku najróżniejszych wywrotek.

Kill-switch, znany również jako wyłącznik awaryjny lub wyłącznik bezpieczeństwa, to mechanizm w motocyklu, który umożliwia szybkie wyłączenie silnika. Jest to przycisk lub przełącznik umieszczony na kierownicy, zwykle w łatwo dostępnym miejscu, aby można było go użyć w nagłych przypadkach. Zazwyczaj znajduje się na prawej manetce i ma czerwony kolor, przez co łatwo jest go znaleźć w stresującej sytuacji.

Najważniejsze informacje:

  1. Czy wiesz do czego służy i jak działa czerwony przycisk na kierownicy Twojego motocykla?
  2. Kill-switch to awaryjny przełącznik, którzy służy do gaszenia silnika w niebezpiecznych sytuacjach.
  3. Czy można z niego korzystać podczas codziennego użytkowania zamiast kluczyka? Odpowiedź może Cię zaskoczyć!

Przeczytaj również:

Deflektor motocyklowy – czy warto go kupić i założyć? Co daje i ile kosztuje? [CENA, WADY, ZALETY, MONTAŻ]

Jak działa kill-switch?

Zasada działania tego dodatkowego guzika jest wyjątkowo prosta, przez co ma zapewnić możliwość wyłączenia jednostki napędowej w każdej sytuacji. Kill-switch działa poprzez przerwanie obwodu elektrycznego, co natychmiast powoduje zatrzymanie silnika. Kiedy przełącznik jest w pozycji “OFF” (wyłączony), prąd nie płynie do zapłonu, co uniemożliwia pracę silnika. W tej pozycji również rozruch będzie niemożliwy i nawet pomimo wciśnięcia przycisku rozrusznika nie zadziała on, a więc nie nastąpi rozruch. W pozycji “ON” (włączony), wszystko działa standardowo. Warto o tym pamiętać szczególnie w momencie, gdy rozpoczynamy naszą przygodę z jednośladami. Czasami nawet przypadkowa zmiana jego pozycji może przysporzyć nam sporo stresu.

W jakich sytuacjach powinniśmy używać kill-switcha?

Jednoznaczna odpowiedź na to pytanie jest wyjątkowo trudna, bo praktycznie każdy motocyklista ma zupełnie inne zdanie na ten temat. Ja zdecydowanie odsyłam was do książki serwisowej, gdzie producent indywidualnie rozpatruje używanie kill-switcha, informując tym samym czy można z niego korzystać każdego dnia. Pamiętajcie jednak o definicji tego klawisza – to awaryjny wyłącznik bezpieczeństwa, która umożliwi natychmiastowe zgaszenie silnika. No właśnie, wyjaśnienie powinno nam niejako nakreślać, że powinniśmy z niego korzystać jedynie w przypadkach awaryjnych. Takiej też zasady stosuję się od wielu lat.

Kill-switch należy używać zatem w następujących sytuacjach:

  • nagłe sytuacje awaryjne – jeśli motocykl ulega awarii, lub kierowca traci kontrolę, kill-switch umożliwia szybkie wyłączenie silnika bez konieczności szukania kluczyka w stacyjce. Pozwala na zgaszenie jednostki napędowej także w momencie, gdy kluczyk jest połamany,
  • wypadek, upadek lub wywrotka – w takich przypadkach kill-switch pozwala na natychmiastowe wyłączenie silnika, co może zapobiec dalszym uszkodzeniom motocykla i zmniejszyć ryzyko pożaru. Im dłużej silnik będzie pracował w nieprawidłowej pozycji tym większe ryzyko, że zostanie on poważnie uszkodzony poprzez nieprawidłowe smarowanie,
  • bezpieczeństwo podczas serwisowania – przed rozpoczęciem prac konserwacyjnych, serwisowych lub naprawczych, wyłączenie silnika za pomocą kill-switcha zapewnia dodatkowe zabezpieczenie, że silnik nie zostanie przypadkowo uruchomiony,
  • każde sytuacje, gdzie wymagane jest szybkie wyłączenie – we wszystkich przypadkach awaryjnych należy niego korzystać, bo zdecydowanie jest to najszybszy sposób na wyłączenie silnika i zapobiegnięcie dalszych uszkodzeń i zagrożeń.

Zgodnie z zaleceniami wielu producentów nie powinno się zatem korzystać z kill-switcha podczas codziennego użytkowania. Dodatkowy czerwony przełącznik jest narzędziem awaryjnym, więc nie powinno się go używać zamiast normalnego wyłączania silnika za pomocą kluczyka. Warto jest regularnie go sprawdzać szczególnie wtedy, gdy często jeździmy w deszczu – manetki na kierownicy nie są hermetycznie zamknięte i bardzo częsta jazda w deszczu może doprowadzić do zaśniedzenia styków. Zaglądajcie zatem do niego raz na jakiś czas, aby w trasie nie pojawił się problem z odpaleniem motocykla.

 

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button