BMW R 12 nineT: retro roadster na 100-lecie marki BMW Motorrad

Nowe 1200 cm3 na okrągłe urodziny

W skrócie
  • BMW odświeża swoją linię motocykli hołdujących klasyce gatunku
  • Po sukcesie modelu R nineT, przyszedł czas na nowa odsłonę o nazwie R 12 nineT
  • A wszystko z okazji stulecia marki BMW Motorrad, które BMW świętuje w tym roku

Nowy model R 12 nineT jest prezentowany z okazji “100 lat BMW Motorrad” i jest następcą modelu R nineT, który został wprowadzony dokładnie dziesięć lat temu z okazji 90. rocznicy BMW Motorrad. Mamy dobre informacje: Wciąż jest bardzo klasycznie i bardzo retro. Oto stara-nowa era bawarskiego boksera.

Nowy BMW R 12 nineT kontynuuje fascynację i tradycję BMW Motorrad, kultywowaną już od 100 lat bez żadnych przerw. Podobnie jak w przypadku modelu BMW R nineT z 2013 roku, nowy BMW R 12 nineT to purystyczny, mocny, klasyczny roadster oferujący wiele koncepcyjnych opcji, które umożliwiają niemal nieograniczone dostosowanie i indywidualizację.

Dr Markus Schramm, Szef BMW Motorrad, powiedział: “Model R nineT i jego koncepcja customizacji ustanowiły nowe doświadczenie Heritage dla 90. rocznicy BMW Motorrad i stały się niezbędnym filarem naszej gamy modelowej. Nowy R 12 nineT konsekwentnie kontynuuje udaną opowieść o dziedzictwie wokół legendarnych silników bokser BMW, oferując jeszcze bardziej klasyczne, uproszczone wzornictwo, większą swobodę customizacji i, co najważniejsze, nową i innowacyjną technologię.”

Nowe BMW R 12 nineT: Klasyka wiecznie modna

Oryginalny silnik bokser o pojemności 1200 cm³ z nowym układem dolotowym i wydechowym zapewnia klasyczne doznania z jazdy. Sto lat temu, już pierwszy motocykl BMW – R 32 – opierał się na silniku bokser. Niezwykłe wzornictwo boksera, mocne przyspieszenia, unikalna charakterystyka mocy, charakterystyczny dźwięk i płynna praca szybko uczyniły go legendarnym synonimem motocykli BMW. Dzięki swojemu silnikowi boksera chłodzonego powietrzem/olejem, nowy R 12 nineT kontynuuje tę wielką tradycję. Numer 12 w oznaczeniu modelu odnosi się do pojemności silnika, jak w przypadku wielu modeli w historii BMW Motorrad – takich jak obecnie – największy seryjny bokser BMW napędzający serię R 18.

Jeszcze bardziej klasyczne, purystyczne wzornictwo, duża uwaga przywiązana do detali i jeszcze więcej opcji customizacji – to wszystko zapowiada kolejny sukces wśród motocykli skierowanych do fanów motoryzacji w czystej i klasycznej formie, ale nie chcących rezygnować z nowoczesnych technologii i prostoty użytkowania jednośladu.

Klasycznie: bokser

Nowy R 12 nineT łączy jeszcze bardziej niż jego poprzednik charakterystyczne cechy silnika boksera i język projektowania motocykli z tradycyjnych er. Oferuje także innowacyjną technologię i modułową koncepcję, która daje jeźdźcowi maksymalną swobodę w dostosowaniu. R12 nineT, choć uproszczony do niezbędnego minimum, będzie mieć zdolność do wywoływania najcenniejszych motocyklowych emocji. Widać to już po zapowiadających efekt końcowy zdjęciach. Purystyczny, klasyczny wygląd i możliwość swobodnej indywidualizacji i uwaga przywiązana do szczegółów były na pierwszym miejscu w konstruowaniu nowego BMW R 12 nineT

Edgar Heinrich, główny projektant BMW Motorrad powiedział: “Purytyczna linia projektowania jest dominowana przez wyraźną linię zbiornika/siedzenia/tyłu, w stylu tradycyjnych modeli /5 lub legendarnej R 90 S z lat 70. Na pierwszy rzut oka, sam zbiornik wygląda jak klasyczny zbiornik BMW Boxer, z typowym zagięciem na dolnej krawędzi i klasycznym kontaktem kolan. Nowy R 12 NineT ma również boczne nakładki w okolicach trójkąta ramy w autentycznym stylu Roadstera – kolejna przypomnienie o motocyklach BMW z lat 70.”

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

 

Dopracowane detale stylistyczne widoczne są chociażby w przebudowanej przedniej osłonie, reflektorze LED ze światłami do jazdy dziennej  czarnym kolorem oraz dwóch okrągłych przyrządach w tradycyjnym stylu z przeszłości. Tradycyjnie, atrakcyjne opcje personalizacji są oferowane jako część oryginalnego asortymentu akcesoriów BMW Motorrad. Z myślą o personalizacji, nowy R 12 nineT ma również zintegrowaną w siedzeniu jednostkę świetlną LED, co teraz umożliwia łatwe osiągnięcie “krótkiego ogona”.

Przeczytaj też:

Pierwszy w historii motocykl BMW. Model R 32. Historia, zdjęcia, dane techniczne, opinie

Główne cechy nowego BMW R 12 nineT:

  • Klasyczny, purystyczny design
  • Wykończenie z wielką dbałością o szczegóły
  • Chłodzony powietrzem/olejem silnik dwucylindrowy w układzie bokser
  • Zaprojektowany z myślą o personalizacji
  • Jednoczęściowa rama rurowa z dokręcaną tylną ramą
  • Wysokiej klasy zawieszenie z odwróconym teleskopowym widelcem z przodu i układ Paralever z tyłu
  • Układ wydechowy po lewej stronie z podwójnym tłumikiem i stożkowymi końcówkami
  • Zaciski 4-tłoczkowe monobloc montowane radialnie, stalowe przewody hamulcowe
  • Dopasowany, wysokiej jakości oryginalny asortyment akcesoriów BMW Motorrad

Na razie pozostaje nam czekać na finalną gotową wersję produkcyjną i domyślać się o ile wyżej została postawiona poprzeczka w stosunku do cieszącego się spora popularnością pierwszego modelu neo-retro R nineT. BMW Motorrad opublikuje więcej informacji na temat nowego BMW R 12 nineT w drugiej połowie 2023 roku.

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button