To koszmar każdego, kto porusza się jednośladem. Wizja pozostawienia skutera w pobliskich krzakach potrafi zepsuć nie tylko plany, ale i również humor nie jednemu.
Jakie są najczęstsze przyczyny utraty powietrza w kole? Każdy odpowie, że przebicie opony, albo śmierć wentyla. To prawda, jednak do dekompresji może dojść z jeszcze innego powodu. Pierwszy z nich to za małe ciśnienie. Wbrew pozorom jazda na niedopompowanym kole szybko może się obrócić przeciwko nam. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie ilości powietrza w ogumieniu. Opony bezdętkowe, w które są wyposażone wszystkie współczesne jednoślady, aby zachować szczelność potrzebują odpowiedniego ciśnienia. W innym przypadku siła nacisku fartucha opony do felgi jest zbyt mała, co powoduje rozszczelnienie. Jedna większa dziura i kapeć gotowy.
Inną przyczyną złapania gumy jest odkształcenie felgi. W Polsce o to nie trudno. Wystarczy jedna większa dziura i problem gotowy. Prócz braku powietrza musimy się martwić o nową obręcz. Koszty mogą być spore!
Wreszcie co zrobić, kiedy nasza opona jest niedotleniona? Jazda na takim kole spowoduje uszkodzenie felgi, a dodatkowo rozcięcie opony. Dodatkowo trakcja spada do zera. Skuter tańczy, jak mu pasuje.
Jedynym z rozwiązań jest natychmiastowa wulkanizacja. Zadzwońmy do przyjaciela siedzącego przed komputerem, aby sprawdził nam adres najbliższego warsztatu. Jeśli straciliśmy powietrze poprzez za niskie jego ciśnienie wystarczy zwykły kompresor i odrobinę cierpliwości. Zwłaszcza jeśli opona “odkleiła” się już od felgi. W innym przypadku zostawimy nasz skuter na kilka godzin, aby ewentualna dziura mogła zostać załatana. Trzecie rozwiązanie to znajomy z samochodem i hakiem oraz wypożyczalnia przyczep. Już za 20 PLN można mieć platformę, która dowiezie naszego pacjenta do mechanika, albo naszego garażu.
Tak też postąpiła redakcja Skuterowo.com, kiedy w trakcie testu tylne koło straciło swoje nadzienie.
Jak zapobiegać utracie powietrza? Regularnie sprawdzajmy ciśnienie w ogumienie jednocześnie upewniając się czy nasze wentyle są sprawne. Unikajmy na ile możemy wszelkich niebezpiecznych dziur. Regularnie sprawdzajmy stan opon.
Leszku, a próbowałeś wpuścić tą piankę uszczelniającą?
Gdy opona zejdzie z felgi nic prócz kompresora już nie pomoże…
Można również wozić ze sobą zestaw naprawczy i samemu skleić oponę bez demontażu koła- o ile zlokalizujemy miejsce przebicia.. A naprawa jest prosta. Po znalezieniu dziury, z regóły jest tam wbity stary gwóźdź, wyjmujemy go kombinerkami i specjalnym narzędziem z zestawu czyścimy otwór po gwożdziu, smarujemy klejem, wpychamy gumowy kołek, obcinamy go równo z bierznikiem i tyle, od razu można pompować nabojem z zestawu. PROSTE ;)
Heh kiedyś były dętki i było lepiej :D Byle pompka i jazda :D
Ja się zastanawiam na założeniu opony do mojego pipoła z zapasu jaki mam po MZ-ecie, też 16-stka :) tylko nie wiem czy wkładać dętkę? No, ale dopiero jak zedrę tą w skuterze ;)
A mnie dziwi, że Neken ma bezdętkowe gumy. U mnie w Kymco są dętkowe Duro, rozmiar opon mniej więcej taki sam.
Pietro, a ile lat ma ta opona? IMO lepiej kupić na oba koła nowe opony, koszt nie jest wcale duży, a po co robić rzeźbę? Najtańsza guma do mojego skutera to koszt 5 dyszek http://moto.allegro.pl/opona-duro-2-50-17-4pr-hf308-skuter-skutera-i1445878852.html za lepsze, o innym bieżniku itd. trzeba zapłacić do ok. 150zł, więc komplet wychodzi 300zł – to raczej nie jest dużo.
Ta opona to Heidenau, na tył, jest nowa, ale kupiłem ją jakieś 5 lat temu, z tym że jest przechowywana w dobrych warunkach. Wtedy zapłaciłem za nią 140zł więc szkoda żeby się zmarnowała a w skuterze posłuży
Ja założyłem do bezdętkowej bassy dętkę i zrobiłem już 500km bez problemu.
marcink52 napisz może coś więcej o tej dętce w bassie
Mnie przy 60 na zakręcie machnęło.. Z tyłu wentyl dosłownie wyrwało. Naprawa 10zł
polecam spray K2 Tire Doctor http://bit.ly/4372_K2_Tire_Doktor