Vespa S 3V: Zdjęcia i dane techniczne

Vespa jest jednym z symboli włoskiego stylu i elegancji. Jej historia trwa już przeszło 66 lat. W tym czasie Vespa przestała być jedynie środkiem transportu, zostając utożsamiona ze stylem życia opartym na wolności, pięknie i szacunku do otaczającego świata.
Stała się obywatelką świata, obecną na pięciu kontynentach w liczbie ponad siedemnastu milionów egzemplarzy.

Niezależnie od epoki Vespa wyróżniała się zawsze najwyższym poziomem technologii. Dzięki zaawansowanemu konceptowi samonośnego nadwozia,
w całości wykonanego ze stali, Vespa stała się dużym krokiem naprzód
w indywidualnej mobilności.

Vespa LX i Vespa S to dwa najlepiej sprzedające się jednoślady w Europie,
a zarazem najlepiej sprzedające się europejskie pojazdy w USA, które także dziś wiodą technologiczny prym, dzięki zastosowaniu nowych, wysoce zaawansowanych silników 125 i 150 cm3, stanowiących w skali światowej nowe punkty odniesienia
w dążeniu do obniżenia zużycia paliwa i poziomu emisji spalin.

Od 1946 r., czyli swojego pojawienia się, Vespa zdołała zmienić zwyczaje w miejskim transporcie, wprowadzając prosty, praktyczny i dynamiczny sposób przemieszczania się, połączony z elegancją zdolną dyktować modę i stać się od razu klasyką docenianą przez użytkowników wszystkich szerokości geograficznych i pokoleń.

Vespa to prawdziwa ikona miejskiego transportu, przedstawicielka marki “Made in Italy” w świecie, jeśli chodzi o styl i wyrafinowanie, ulubiony pojazd na miejskie wypady, uznany ze względu na solidność
i niezawodność, rozpowszechniony w ciągu sześćdziesięciu sześciu lat historii w ponad siedemnastu milionach skuterów jeżdżących po ulicach całego świata.

Najbardziej widoczną zaletą  Vespy była i jest umiejętność ciągłego definiowania na nowo jej parametrów technicznych i stylistycznych, przy wiernym zachowaniu jej typowych cech pojazdu łatwego w obsłudze, praktycznego, a jednocześnie o niepowtarzalnej klasie. Kontynuatorami tej wspaniałej tradycji są również aktualne modele LX i S.

NOWE TRZYZAWOROWE SILNIKI: NAJWYŻSZA TECHNOLOGIA

Podstawą w ewolucji Vespy była zawsze relacja forma-funkcja. Rozwój w czasie odbywał się
z zachowaniem kilku nieodzownych i sprawdzonych rozwiązań technicznych i stylistycznych, dopuszczając innowacje w zakresie ich treści. Vespa LX i Vespa S wyposażone są teraz w nowy silnik, słusznie uznawany za majstersztyk w tym segmencie, a ze względu na doskonałe osiągi oraz minimalny poziom spalania i emisji spalin wyprzedzający nasze czasy. Dzięki nowemu, technologicznie zaawansowanemu silnikowi 125-150 4T z 3 zaworami Piaggio kolejny raz toruje drogę do przyszłości technologii silników.

Chodzi o jednocylindrowy czterosuwowy chłodzony powietrzem silnik z pojedynczym wałkiem rozrządu
w głowicy z 3 zaworami (2 ssącymi i 1 wydechowym) oraz zasilaniem wykorzystującym elektroniczny wtrysk –  opracowany i skonstruowany w zakładach Piaggio we włoskiej miejscowości Pontedera, jednym
z najlepszych na świecie centrum badań i rozwoju, w zamierzeniu zwiększenia osiągów i zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji spalin. Ażeby polepszyć osiągi przeprowadzono wnikliwe prace badawcze nad redukcją tarcia i polepszeniem dynamiki płynów.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Nowy wał korbowy o zredukowanej stopie korbowodu i czopach, wałek krzywkowy podparty na łożyskach
i  dźwigienki zaworowe z rolkami wpłynęły na zmniejszenie tarcia, polepszając osiągi i obniżając zużycie paliwa. Zmieniły się wartości średnicy cylindra i skoku tłoka (odpowiednio zmalały i wzrosły), na korzyść momentu obrotowego oraz gotowości odpowiedzi na gaz. W poszukiwaniu najlepszej proporcji między osiągami i zużyciem paliwa układ rozrządu z trzema zaworami jest najlepszym i najbardziej skutecznym rozwiązaniem, gdyż polepsza ssanie, zwiększając wydajność silnika w porównaniu do tradycyjnych silników dwuzaworowych. Innowacyjny układ rozrządu pozwala w ten sposób polepszyć ruchy ładunku w cylindrze;  proces spalania został również udoskonalony poprzez nowe położenie świecy zapłonowej jednocześnie zapewniające lepsze chłodzenie wewnętrznych elementów głowicy, a także łatwiejszą konserwację.
Układ chłodzenia stał się przedmiotem wnikliwej analizy, m.in. poprzez symulacje termofluidodynamiczne, skierowanej na polepszenie jego wydajności, dając znaczne obniżenie poziomu hałasu pracy silnika oraz poboru mocy. Wysoki stopień zaawansowania charakteryzuje system zasilania elektronicznym wtryskiem
z automatyczną kontrolą wolnych obrotów i sterowaniem w trybie ciągłym w układzie zamkniętym z sondą Lambda. Najnowszej generacji centralka zajmuje się kontrolą mapowania kąta wyprzedzenia zapłonu, zawartości CO i regulacją silnika.

Z tak zaawansowanym technologicznie silnikiem doskonale współpracuje nowy elektryczny rozrusznik
z wolnym kołem, bardziej cichy i wydajny. Oprócz tego, aby zmaksymalizować osiągi i zminimalizować zużycie paliwa na niskich obrotach silnika, skalibrowano automatyczną odśrodkową suchą skrzynię biegów. Silnik 3V ma  również tę istotną zaletę, że waży mniej w porównaniu z silnikiem dwuzaworowym montowanym w poprzedniej edycji.

Zastosowana w silnikach 125 i 150 cm3  Vespy S i LX technologia trzech zaworów umożliwia wyraźnie lepsze osiągi w porównaniu z silnikami poprzedniej generacji: maksymalna moc w silniku 125 cm3 wzrasta o 7,1%, z kolei maksymalny moment obrotowy o 10,3%; czas przyspieszenia od 0 do 60 m zmniejsza się
o 2%, zaś maksymalna prędkość wzrasta o 2,2%. Podobnie w przypadku Vespy LX i Vespy S 3V 150 cm3: maksymalna moc i moment obrotowy wzrastają odpowiednio o 6,3 i 7,8%, natomiast czas przyspieszenia od 0 do 60 m maleje o 5%, a maksymalna prędkość wzrasta o 3%.

Pomimo znacznej poprawy osiągów, zużycie paliwa drastycznie maleje: przy prędkości 50 km/h pojazd na jednym litrze pokonuje 55 km (około 30% więcej w porównaniu z silnikiem poprzedniej generacji). Oznacza to, że przez rok użytkowania, (w czasie którego kierowca Vespy przejeżdża około 4.000 km) oszczędza się conajmniej 34 litry paliwa, co odpowiada przejechaniu dodatkowych 1500 km. Ponadto, dzięki przeglądom zaplanowanym teraz co 10.000 km nowy silnik 3V ma bardzo niskie koszty  utrzymania.

[nggallery id=130]

VESPA S 125/150 3V – MIT SPORTOWEJ VESPY

Vespa S skupia w sobie dorobek mitycznych modeli lat ’70, takich jak Vespa 50 Special i Vespa Primavera, proponując wspaniałe odwołania i reminiscencje. To najbardziej sportowa i młodzieńcza Vespa, jaka istnieje. Jej linie wyrażają świeżość i dynamizm; są czyste i esencjonalne, ale niewątpliwie skrywają charakter. To Vespa, która swoim znakiem rozpoznawczym czyni minimalistyczny design, aby spotkać się
z aprobatą najmłodszych kierowców. Kwadratowy reflektor, bardziej zdecydowany kształt błotników i kształt kanapy, które natychmiast pozwalają rozpoznać Vespę S,  dobrze współgrają z czerwienią sprężyny amortyzatorów i nowymi grafikami tablicy instrumentów.

W sezonie 2012 Vespa S wzbogaca się o nowe estetyczne detale, które dodają jej wigoru i sportowego charakteru. Podobnie jak w Vespie LX, nowością w wersji S jest charakterystyczny element przedniej osłony, zwany potocznie krawatem, który stał się już wyróżnikiem wszystkich pojazdów Vespa najnowszej generacji. Przy okazji zmieniono grafikę tablicy instrumentów, z kolei osłona klaksonu na przedniej osłonie
i grzebień na przednim błotniku zyskały czarne wykończenie, które jako rozwiązanie bardziej agresywne zastąpiło eleganckie chromowania. Taki sam kolor mają pięcioszprychowe obręcze.
W Vespie S, tak jak w Vespie LX, do seryjnego wyposażenia należy plastikowa osłona podestu z logiem Vespa.

Vespa S dostępna jest z pojemnością cylindra 50 cm3 (z silnikiem dwusuwowym lub czterosuwowym czterozaworowym) i 125 cm3 oferowaną z nowoczesnym silnikiem trzyzaworowym zasilanym elektronicznym wtryskiem, stanowiącym szczyt osiągnięć w tej kategorii pojazdów, jeśli chodzi  o osiągi oraz poziom zużycia paliwa i emisji spalin. Silnik zasługuje na prawdziwe wyróżnienie ze względu na obniżone do minimum koszty utrzymania pojazdu, między innymi dzięki wydłużonym do 10.000 km odstępom między kolejnymi przeglądami.

Dwusuwowy napęd 50 cm3 Hi-Per2 adresowany jest do tych, którzy szukają błyskotliwych osiągów, idealnych do szybkiego przemieszczania się po mieście. Czterosuwowy napęd o tej samej pojemności wyróżnia się nowoczesnym czterozaworowym rozrządem umożliwiającym dynamiczne przyspieszenia:
w rzeczy samej jest to najmocniejszy czterosuwowy silnik w kategorii 50 cm3, jaki istnieje na rynku. Moc 4,35 KM, wyzwalana jest w sposób bardzo liniowy, przy naprawdę bardzo niskim zużyciu paliwa
i poziomie emisji spalin.

Bogata gama akcesoriów odpowiada wysokiemu poziomowi producenta i modelu. Oprócz dotychczasowych akcesoriów do Vespy LX (z wyjątkiem kanapy i oparcia) dostępne są różne przedmioty
z czarnym wykończeniem, takie jak stelaż pod bagaż i zderzaki (przednie i tylne), a także zestaw samoprzylepnych grafik (do wyboru 3 rodzaje), pozwalające na spersonalizowanie Vespy S, tak aby stała się niepowtarzalna.

Vespa S 3V: Dane techniczne

Vespa S – 125 cmm

Zawieszenie przód Wahacz ze spiralną sprężyną
Zawieszenie tył Amortyzator hydrauliczny o podwójnym działaniu
Opona przednia bezdętkowa 110/70-11″
Opona tylna bezdętkowa 120/70-10″
Koło przód 11”
Koło tył 10″
Hamulce przedni Stalowa tarcza ø 200 mm
Hamulec tylny Bębnowy ø 110 mm
Ilość miejsc 2
Pojemność 124 cm3
Typ silnika Jednocylindrowy, czterosuwowy
Moc 8,5 kW (11,6 KM) przy 8.250 obr/min
Moment obrotowy 10,7 Nm przy 6.500 obr/min
Chłodzenie Powietrze
Smarowanie Mokra miska olejowa
Rozrusznik Elektryczny i nożny
Zapłon Elektroniczny układ CDI
Sprzęgło Automatyczne
Przeniesienie napędu Bezstopniowe automatyczne CVT
Długość (mm) 1770
Szerokość kierownicy (mm) 740
Wysokość (mm) 785 – wys. kanapy
Poj. zbiornika paliwa L 8,3

 

Vespa S – 50 cmm 2T

Zawieszenie przód Wahacz ze spiralną sprężyną
Zawieszenie tył Amortyzator hydrauliczny o podwójnym działaniu
Opona przednia bezdętkowa 110/70-11″
Opona tylna bezdętkowa 120/70-10″
Koło przód 11”
Koło tył 10″
Hamulce przedni Stalowa tarcza ø 200 mm
Hamulec tylny Bębnowy ø 110 mm
Ilość miejsc 2
Pojemność 49 cm3
Typ silnika Jednocylindrowy, dwusuwowy
Chłodzenie Powietrze
Smarowanie Mieszanka
Rozrusznik Elektryczny i nożny
Zapłon Elektroniczny układ CDI
Sprzęgło Automatyczne
Przeniesienie napędu Bezstopniowe automatyczne CVT
Długość (mm) 1755
Szerokość kierownicy (mm) 740
Wysokość (mm) 775 – wys. kanapy
Poj. zbiornika paliwa L 8,5

 

 

Ania Grzelak

Kobieta o nietypowej pasji. Mając trzynastkę na karku jeździła klasycznym Simsonem. W wieku 18 lat kupiła pierwsze 650 ccm. Jej garaż to cały przekrój segmentów od małego skutera, przez maxi Burgman po klasycznego nakeda.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button