Ustawienie Świateł w motocyklu: Jesienna Konieczność

Przyszła jesień, niedługo zima, dzień jest coraz krótszy, a noc coraz dłuższa. Wiele osób doświadcza faktu, że wyjeżdżając rano do pracy jest jeszcze ciemno, a wracając z niej jest już ciemno. Szara zimowa aura sprawia, że coraz częściej dostrzegamy jak wiele osób ma nieprawidłowo ustawione światła. Może czas coś z tym zrobić?

W żarówkę o oprawce BA20d wyposażonych jest wiele skuterów.

Żeby jednak nie mówić, że dostrzegamy drzazgę w oku innego kierowcy, a belki we własnym już nie, warto sprawdzić ustawienie świateł w swoim samochodzie czy skuterze. Zwłaszcza w motorowerach jest to czynność na tyle prosta, że nie zajmuje zwykle dłużej jak kwadrans, góra dwa. Prawidłowe ustawienie reflektora sprawi, że nie będziemy oślepiać innych kierowców a ponadto droga przed pojazdem będzie lepiej oświetlona.

Prawidłowo ustawione światło mijania dobrze oświetla drogę przed pojazdem...

Skutery, których lampa umieszczona jest w obudowie kierownicy mają najprostszy system ustawiania pozycji lustra. Zazwyczaj odpowiednia śruba regulacyjna umieszczona jest pionowo na spodzie reflektora - nie trzeba zdejmować żadnych owiewek ani nic odkręcać. Potrzeba jedynie małego śrubokrętu lub klucza płaskiego bądź oczkowego. Regulacji najlepiej dokonywać  po zmroku, w nieoświetlonym miejscu, zwracając uwagę na to, aby zarówno światło pozycyjne jak i drogowe świeciło odpowiednio. Pozorną korzyścią z wysoko ustawionego światła mijania - a więc niby oświetlania dalszej części jezdni - przepłacimy światłem drogowym świecącym w niebo lub po znakach, co oczywiście nie ma sensu.

...oraz nie utrudnia pracy światła drogowego.

Skutery, które posiadają światła schowane w przedniej owiewce, znajdującej się przed osłoną nóg mają inny sposób regulacji zwierciadła. Niestety, z uwagi na zabudowanie lampy, konieczne jest odkręcenie owiewki, co jest pewną komplikacją. Reszta mechanizmu jest taka sama jak wyżej, tylko w tym przypadku śrubka umieszczona jest poziomo. Chcąc dokonać regulacji najlepiej będzie odkręcić wszystkie śruby mocujące przedni plastik i obejrzeć jak wygląda mechanizm regulacyjny. Następnie składamy owiewki tylko na zaczepy i udajemy się w zacienione miejsce, przy każdej zmianie położenia śruby musimy ponownie założyć owiewkę aby sprawdzić, jaki otrzymaliśmy efekt. Dobrze jest wziąć ze sobą małą latarkę, aby oświetlić sobie tył lampy w czasie kręcenia śrubką. Po zadowalającym ustawieniu snopu światła udajemy się w widne miejsce, aby dokładnie skręcić plastiki. Szybko, prosto i bez problemu.

REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Żarówki halogenowe dają zauważalnie lepsze światło niż standardowe.

Standardowo wiele skuterów i motorowerów wyposażonych jest w żarówki o oprawce BA20d. Standardowe żarówki o bańkowej konstrukcji i mocy 25W/25W nie dają zadowalającego światła, na co narzeka wielu skuterowców. Niektórzy decydują się na zmianę żarówki na mocniejszą, jednak zamiast ryzykować uszkodzenie odbłyśnika lampy lepiej kupić żarówkę halogenową we wspomnianej oprawce. Żarówki takie dają o wiele lepiej ukierunkowany snop światła, który odbity od zwierciadła ładnie rozlewa się po drodze, a nie świecy w górę czy na boki. Pokazane powyżej migawki z działania świateł w skuterze obrazują właśnie jakość światła emitowanego przez żarówkę halogenową 25W/25W. Prawda, że świeci nad wyraz dobrze?

Fot.: Michał Wujak (Skuterowo.com), Gerlux

Inne publikacje na ten temat:

5 opinii

  1. Podobno żarówka halogenowa o tej samej mocy co zwykła bierze więcej prądu. Wiem, że to bzdurnie brzmi ale to podobno prawda i jeśli ma się zwykłe i włoży halogenowe to prądnica w skuterze może nie wytrzymać.

    Temat na czasie, bo źle ustawione światła i chińskie żarówki (każda inna w komplecie) to zmora dróg jak i pseudoksenony…

  2. Warto dodać jak te światła ustawić.
    Samo kręcenie śrubką nie wystarczy.
    Większość reflektorów ustawia się tak aby na każde 10m odległości od źródła strumień światła obniżał się o ok 10% wysokości względem osi optycznej.

  3. Ja u siebie w skuterku mam żarówkę 35/35w zwykłą ale firmy Narva i muszę powiedzieć ze jest dużo jaśniejsza i świeci bardziej białym światłem niż te Awiny i Bosmy które ciągle mi się paliły (średnio co 200km). Gdy wsadziłem Narve ten problem znikną.

  4. Jak ta żarówka na zdjęciu oświetla drogę „nad wyraz dobrze ” to moja w porównaniu z tym świeci perfekcyjnie. Przyznam że musiałem kilka razy bawić się z ustawieniem lampy ale jak już ustawiłem to jak dla mnie oświetlenie jest super.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button