Aktualnie czytasz:
Jak to jest z tymi dodatkami (uszlachetniaczami) do paliw…
40

Każdy z nas miał na pewno sytuację, że jego pojazd tracił moc, szarpał, gasł na wolnych obrotach. Znajomy mechanik doradzał: „Oczyścić, przeczyścić”. Proponował nam swoje usługi mówiąc, że rozbierze itd… Odjeżdżaliśmy mówiąc, że się zastanowimy. Z głową pełną myśli niejeden z nas zajrzał na stację benzynową i wzrok niby przypadkiem zjechał na półkę pełną różnokolorowych buteleczek ze środkami czyszczącymi silnik. Po przypomnieniu sobie słów majstra, a w szczególności ceny usługi ręka aż świerzbiła żeby sięgnąć… No właśnie, po który?

Chciałbym napisać tu (bez robienia reklamy) o poszczególnych środkach do czyszczenia silnika i układu paliwowego. Postaram się naprowadzić Was na konkretne substancje aby uzyskać efekt i jednocześnie nie wrzucić zbyt wielu pieniędzy w błoto.

Podobno najlepsza (bądź nie najtańsza) firma – STP. Jest chyba najbardziej rozpowszechniona. Z kilku produktów będą interesowały nas:

„STP formuła do benzyny” w czerwonej butelce – pomaga w rozruchu, zmniejsza toksyczność spalin. Większość osób myśli, że czyści, ale ona tak naprawdę tylko uszlachetnia paliwo. Stosuję niepełny kieliszek od wódki na cały zbiornik w skuterze – czyli 28 cm sześciennych na sześć litrów benzyny. Wiem, że jeśli nie pomoże to raczej nie poszkodzi. A jeśli chodzi o efekty stosowania to za krótko stosuję, aby o nich mówić.

 
Czytaj
REKLAMA

Wybierasz stylowe dwa koła czy mocarne trzy? Peugeot Django 125 i Metropolis 400 na prawo jazdy B!

Dzięki Peugeot możesz się wyróżnić. Wybierz Peugeot Django 125 lub trójkołowy skuter Metropolis 400. Do prowadzenia obu wystarcza jedynie prawo jazdy kategorii B.

„STP środek do czyszczenia wtryskiwaczy” w czarnej butelce. Silnie skoncentrowana formuła czyszcząca. Tutaj osoby mające pojazdy z silnikami gaźnikowymi mogą sobie darować stosowanie gdyż nie da żadnych rezultatów. Co innego jeśli jest choćby jednopunktowy wtrysk. W moim poprzednim samochodzie sprawdzała się znakomicie. Nie stosujemy tylko zbyt często. Wiem, że mechanicy często stosują tę substancję. Mówią : „Czyściliśmy wtryskiwacze, należy się 500 zł”, a w rzeczywistości kupili jedną małą buteleczkę z kilkanaście złotych i dolali do paliwa…

„STP water remover” czyli środek do usuwania wody z paliwa. Butelka niebieska. Nigdy nie zastosowałem z powodu odstraszającej ceny. Wolałem kupić pół litra denaturatu na 5 zł. Podobno to STP nie zawiera alkoholu i nie powoduje korozji ale… Jeśli miałem już wodę to korozja pewnie już jest.

Na stronie producenta jest napisane, że działania środków STP na silniki dwusuwowe nie jest znane i nie zalecają stosowania w nich, ale tego czerwonego troszkę dolewam.

Odpowiedniki środków STP mają również firmy: Sonax (droższy), Xeramic (tańszy), Mobil Medic (jeszcze tańszy) jak i wiele innych. Jak dla mnie jest to to samo ale po prostu w innym opakowaniu i pod inną nazwą. Jest formuła do czyszczenia gaźników, wtryskiwaczy jak i dodatek do paliwa (ten, który nie czyści ale uszlachetnia). Firma Sonax posiada również dodatek podwyższający liczbę oktanową paliwa.

Jest jeszcze inna marka, a mianowicie Shell. Tu też jest dodatek do benzyny uszlachetniający paliwo. Jest również silnie skoncentrowana formuła do czyszczenia całego układu paliwowego. Na opakowaniu jest napisane: całe opakowanie wlać do prawie pustego zbiornika paliwa i uruchomić silnik na dziesięć minut. W skuterze jednak radziłbym od czasu do czasu wlać kieliszek od wódki na pełny zbiornik paliwa (i to też nie za często). Kiedyś wlałem całe opakowanie na pięć litrów benzyny i potem spadły osiągi mojego dwusuwa, a wzrosło spalanie więc przesadzać też nie można.

Generalna zasada – do tych środków podchodzić z ostrożnością i nie stosować bez potrzeby (zwłaszcza czyszczących).

Jeśli ktoś zdecyduje się jednak stosować to niech kupuje te substancje w dużych hurtowniach samochodowych. Tam są tańsze niż w marketach i stacjach benzynowych, a w markecie często można trafić na przeterminowany (co mi się raz zdarzyło).

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
16%
Interesujące
48%
heh...
12%
Że co?
8%
Grrrr!
0%
Smutne
12%
40 Komentarze
1 2 3 4
  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    27 listopada 2011 at 19:34

    Tu chodzi o różnicę przy długoterminowym stosowaniu – przez nawet tysiące kilometrów. Nie czyści ale utrzymuje w czystości po czyszczeniu jeśli już i uszlachetnia benzynę.

  • Zdjęcie profilowe krystians31
    7 grudnia 2011 at 17:19

    ja stosuje STP formuła do benzyny(czerwona butelka)już od dłuższego czasu,lepiej odpala,no i nie czyściłem nigdy gażnika

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    9 grudnia 2011 at 11:56

    No tysiąc km przejechane od wlania Militeca, ogólnie silnik lepiej pracuje, jest cichszy, mniej problemów ze startem nawet jak przymrozek złapie 🙂 Zakup na pewno wart swoich pieniędzy, może za jakiś czas pokuszę się o „ceramizera”

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    13 grudnia 2011 at 13:58

    Tylko nie mieszaj obu preparatów;-) Czasem warto wydać pieniądze i nie przejmować się ludźmi mówiącymi, że „te dodatki tylko rozwalają silnik”.

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    27 sierpnia 2013 at 22:00

    Czerwone STP do beznyny w nowej formule jest już chyba tylko do wtrysków. Dziś się dobrze wczytałem w etykietę i nie kupiłem.

  • Zdjęcie profilowe grze
    14 września 2014 at 18:58

    STP jak i Klean Flo są ok ale jak ktoś szuka czegoś super to polecam Motula lub LiquiMoly
    Raz w samochodzie 1.8T dolałem STP w czarnej butelce i powiem że nie rozpuszcza to do końca osadów bo warstwa wytrąconego węgla oderwała się z przewodów i staneło wszystko w wtryskiwaczach. Osrałem się i już miałem mierzyć kompresle, ale zdejmuje listwę wtryskową a tu (czarne pijawki) w paliwie .

  • mario
    12 kwietnia 2017 at 14:35

    Ja stosuje pro engine i jestem bardzo zadowolony!

  • Piotrek
    14 czerwca 2017 at 20:16

    Mario, kumple tez chwalili ten ProEngine, widze się glosno o nim robi, chyba tez się zdecyduję

  • Roboxik
    24 września 2017 at 08:38

    Militec 1 vs. Motorlife to środki podwyższające właściwości smarne olejów (poślizgowe 😉 ) oraz wąłściwości myjące . Protoplasta np. Castrola Magnateca 😉 i moim zdaniem lepiej działający, technologia z USArmy … !!! A nie ceramizery !!! … Po zastosowaniu ceramizera lepiej nie stosować Militecu1 i na odwrót bo srodki się znoszą nawzajem… Poza tym Militec1 czy Motorlife nie uszkodzi silnika , moze tylko wypłukać nagar co w rumplu trzymajacym szczelność syfem, może spowodować wycieki… Oryginalne te środki reaguja na metalu zyskujac niebieskawą poświatę….