Motocykl Triumph Speed Triple: Historia prawdziwa

Speed Triple to nie byle jaki motocykl. Nie tylko dlatego, że zajmuje szczególne miejsce w hierarchi modelowej Triumpha, ale także dlatego, że był to pierwszy fabryczny streetfighter jaki opuścił brytyjską fabrykę.

Nie jest to może okrągła rocznica, ale premiera najnowszej odsłony Triumpha Speed Triple w wersji 1200 RS, to dobry moment by przypomnieć o korzeniach tego genialnego w każdej wersji sprzętu. Oto prawdziwa historia pierwszego brytyjskiego streetfightera w pigułce.

Speed Triple to nie byle jaki motocykl. Nie tylko dlatego, że zajmuje szczególne miejsce w hierarchi modelowej Triumpha, ale także dlatego, że był to pierwszy fabryczny streetfighter jaki opuścił brytyjską fabrykę. Dziś co prawda moda na streetfightery należy do przeszłości, a pozbawione owiewek mocarne maszyny nazywa się obecnie power nakedami, lub nawet hyper nakedami, nie mniej to nadal ta sama klasa sprzętu. Może poza tym, że rasowe streetfightery zwykły być maszynami powstałymi poprzez ogołocenie superbike`a z wszystkiego co zbędne i nadanie mu jeszcze bardziej agresywnego charakteru. Triumph Speed Triple T 309

Nie zmienia to faktu, że Speed Triple jest właściwe marką samą w sobie i tak jest od jego początków, czyli od 1994 roku. Był rok 1993, kiedy odrodzona z popiołów przeszłości legendarna angielska marka motocykli, choć posiadała podówczas sporo ciekawych propozycji, opartych o mocne cztero- oraz trzycylindrowe silniki, to jednak ich design był nadal mocno zachowawczy. Sporo modeli bazowało wówczas na jednym schemacie, różniąc się detalami, dodatkową owiewką etc. Ciekawostką jest, że Triumph jako pierwszy producent wprowadził modułową budowę motocykli na taką skalę.

Był to najwyższy czas na poważne zmiany. To właśnie wtedy pojawiły się nowe sportowe Daytony 900 oraz 1200, a także częściowo obudowany Trident Sprint, które zebrały sporo pochwał za bardziej zdecydowany design. Wtedy też Brytyjczycy uruchomili własną linię lakierniczą, mogąc dopracować dzięki temu jakość i estetykę powłok.

REKLAMA

RZUĆ WYZWANIE MIASTU Z BMW G 310 R

Obudź się z uśmiechem na twarzy bo każdy dzień z BMW G 310 R to szansa na spróbowanie czegoś nowego. Kompletny pakiet ma wszystko, czego potrzebujesz – w tym nowoczesne światło do jazdy dziennej. Dzięki zoptymalizowanemu silnikowi z Ride by Wire i sprzęgłem z funkcją Anti-Hopping pojazdem jeździ się intuicyjnie i zwinnie, niezależnie od tego, czy wybierasz się do pracy, na randkę czy poza miasto. Przekonaj się o zwrotności, łatwości obsługi i sportowym charakterze G 310 R i każdego dnia stawiaj sobie nowe, większe wyzwania.

Triumph Speed Triple RS 2018 i Triumph Speed Triple S 2018. Nowe modele zaprezentowane [WIDEO]

Triumph Speed Triple

Tworząc Speed Triple`a, designerzy i inżynierowie mieli niełatwe zadanie. Triumph jako marka przesiąknięta bogatymi tradycjami chciał i poniekąd był zmuszony kontynuować tę legendę. Jednak sytuacja wymagała postawienia na najnowsze zdobycze technologiczne i pokazanie światu, że brytyjskie motocykle to nie tylko tradycja, ale także sprawdzająca się podczas jazdy nowoczesność. Nie było więc innego wyjścia jak stworzyć maszynę, która zerwie kajdany i zaszokuje świat. Nowe jednostki napędowe były wówczas świetną bazą do tworzenia nowych modeli. Brytyjczycy wpadli wówczas na genialny w swej prostocie patent w postaci wypuszczenia sportowego modelu, ale w ascetycznej wersji - bez owiewek - nawiązując tym samym do motocykli sportowych jakie amrka prezentowała przez długie lata.

Triumph Speed Triple 900 (T309) 1994-1997

Choć pierwszy Triumph Speed Triple był niczym innym jak ogołoconym z owiewek modelem Daytona 900, który otrzymał inne detale, w tym klasyczną okrągła przednią lampę, to jednocześnie był pierwszym seryjnym motocyklem, który zapoczątkował ten mający się obecnie świetne trend. Nowa linia motocykli Triumpha nie miała łatwo. Nowoczesne jednostki napędowe i mocno zmieniony design wymagały czasu by rynek oswoił się z nowym imidżem brytyjskiej marki. Początkowo Speed Triple był dość niechętnie wybieranym modelem. Krążyły opinie, że nowe Triumphy są zbyt japońskie jak na tak kojarząca się z konserwatyzmem markę. To jednak miało się szybko zmienić. Wysokiej jakości podzespoły. Zawieszenie i hamulce z wysokiej półki oraz pozbawiony słabych stron napęd, zjednały tej maszynie rzeszę fanów. Pierwszy Speed Triple był także jedynym, w którym zastosowano stricte sportową kierownicę typu clip-on. Pierwszy Speed dostępny był na rynku przez trzy lata, do momentu zastąpienia przez nowy model.

Triumph Speed Triple (T509) 1997-1998

Druga odsłona modelu prezentowała już znacznie większa dojrzałość. Nie był to już tylko obdarty z plastików sport, ale przemyślany designersko model, który potrafił zaszokować. Głównie za sprawą podwójnych wybałuszonych reflektórw przednich, które to stały się znakiem rozpoznawczym sportowych nakedów Triumpha. Tak jak poprzednio, Speed Triple oparty został na sportwej Daytonie (T595). Finezyjnie zaprojektowana rama jest tym razem także elementem dekoracyjnym maszyny, a monowahacz dodaje inżynieryjnego sznytu. Zmodernizowany silnik generuje 108 KM. To własnie ta odsłona modelu uważana jest za ojca jego sukcesu. Fabryczny streetfighter podbił takie rynki jak francuski czy włoski.

Triumph Speed Triple 955 1999-2002

Sprawdzony design i wciąz świeży design nie wymagał ingerencji. Za to powiększona pojemnośc silnika pozwoliła na poprawę osiągów, pojawił się także większy tłumik. Moc wzrosła do 118 KM, a ciężar utrzymał się na tym samym poziomie 196 kg w stanie suchym.

Triumph Speed Triple 1200 RS 2021. Nowy, lepszy, bardziej zadziorny. Cena, dane techniczne, opinie

Triumph Speed Triple 955i 2002-2005

W 2002 roku nastąpiło kolejne odświeżenie modelu. SPeed otrzymał większy airbox oraz zawory o większej powierzchni. Zmieniono także stosunek kompresji, który uległ zwiększeniu. Rama otrzymała bardziej ostra geometrię, a nadwozie odświeżone linie. Przednie reflektory mają teraz nieznacznie mniejszą średnice. Silnik, po zmianach generuje 120 KM, a motocykł schudł o 7 kg.

Triumph Speed Triple 1050 2005-2007

W 2005 roku ujrzał światło gruntownie przebudowany Speed Triple. Nowy silnik, nowa rama i nowe zawieszenia. Zmieniono także design. De facto to właśnie wtedy narodził się motocykl, którego zwyczajowe oznaczenie modelowe nie zmieniło się aż do 2021 roku. Był to także pierwszy Speed Triple, który nie był gołą wersją Daytony, a stworzonym od podstaw rasowym power nakedem. Duża Daytona wypadła już wtedy z produkcji. SIlnik generował 131 KM.

Triumph Speed Triple 1050 2008-2010

Niewielkie zmiany w modelu, zmienione siedzenie pasażera, nowe koła i zmienione zaciski z Nissin na Brembo.

Triumph Speed Triple / R 2011-2015

Kolejna, całkowicia przebudowana wersja modelu. Przednie charakterystyczne światła zyskały nowy design, nowa rama z bardziej sportową geometrią, niewielkie zmiany w silniku i odświeżone nadwozie. Pojawiła się także bardziej wypasiona wersja R. Silnik generował 135 KM

Triumph Speed Triple S / R 2016-2017

Stnadardową wersję oznaczona dodatkową literką S, oferowana jest także lepiej wyposażona wersja R. Nadwozie przeszło lifting, zmineiono kształt zbiornika, świateł, a na pokładzie pojawiło się 5 trybów jazdy. Do dyspozycji jest 138 KM

Triumph Speed Triple S / RS 2018-2020

Spory skok osiągów - 10 dodatkowych koni mechanicznych , nowy kolorowy wyświetlacz oraz kilka innych zmian. Miejsce wersji R zajmuje topowa wersja RS. 148 KM i 192 kg suchej wagi.

Triumph Speed Triple

 

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button