Suzuki GS500, najtańszy naked bike świata? Zdjęcia, opis, cena, dane techniczne

Suzuki ze swoim modelem GS 500E za sprawą niskiej ceny i legendarnej wytrzymałości na stałe wpisało się w motocyklowe karty historii

W skrócie
  • Suzuki GS 500E zadebiutował w roku 1988 i był świetnym pomostem między lekkimi motocyklami dla początkujących, a szybkimi bolidami dla osób naprawdę wtajemniczonych.
  • Największą zaletą modelu GS 500E była jego cena. Motocykl był tani i świetnie zrobiony. Oczywiście, posiadał kilka wad, ale nie przysłaniały one zalet tego motocykla.

Suzuki GS500 E to jeden z najpopularniejszych, a przy okazji tanich motocykli dla osób początkujących. Nasz opis tego motocykla sprowadza się do jednego: to kawała porządnego i niezawodnego motocykla. Niska cena, czy niezbyt porywające dane techniczne nie powinny Cię od niego odstraszyć.

Motocykl Suzuki GS500 japońska marka zaczęła produkować w 1983 roku. Jest następcą modeli GS400 i GS450 i gdyby go porównać do poprzedników to nie wychwycilibyśmy wiele różnic. Co więc sprawiło, że motocykl zajął poczesne miejsce w historii motoryzacji i podbił serca motocyklistów? Z pewnością ma w sobie to coś, ponieważ produkowany był przez bardzo długi czas a zmiany wprowadzane do najnowszych modeli były stosunkowo niewielkie i kosmetyczne.

GS 500E to klasyczny przedstawiciel klasy naked bike, który doskonale sprawdza się w mieście i podczas codziennego użytkowania. Do największych zalet możemy zaliczyć niską cenę zakupu, niewygórowane ceny części zamiennych i owianą wieloma legendami wytrzymałość jednostki napędowej. Brak stylistycznych fajerwerków oraz estetycznych cech rzucających się w oczy sprawia, że GS 500 E wygląda bardzo klasycznie, uniwersalnie i ponadczasowo.

Motocykliści po raz pierwszy mieli okazję spotkać się z Suzuki GS 500 E podczas jesiennych targów w Kolonii w roku 1988. Motocykl zastąpił model GS 500, który delikatnie mówiąc trącał już myszką. Odświeżono wygląd i nadano mu bardziej charakternego wyglądu. Z drugiej strony sprzęt ten chociaż niczym nie zaskakiwał, to szybko wzbudził ogromne zainteresowanie. Powód? Cena i prostota opakowana w przystępnie wyglądające nadwozie.  Uwagę zwracały na siebie trzy punkty: wyeksponowana rama, odlewane trójramienne koła i centralny amortyzator osi tylnej przykręcony do wahacza. To robiło wrażenie i totalnie nawiązywało do tradycji sportowych.

Suzuki GS 500E. Naked bike, który wybacza wiele

Mniej sportowy był już niestety silnik modelu GS 500E. Dwucylindrowa jednostka z ośmioma zaworami sterowanymi dwoma wałkami dysponowała mocą zaledwie 46 KM. Jednak po tym silniku nikt raczej nie oczekiwał cudów. Moment obrotowy w granicach 39 Nm pozwalał na naprawdę rześkie przyspieszanie spod świateł do świateł, ale to co najważniejsze w charakterystyce tego silnika, to spokój z jaką osiągał swoją moc. Liniowa charakterystyka silnika i zminimalizowane wałkiem wyrównoważającym drgania sprawiały, że piec ten idealnie sprawdzał się w motocyklu wybieranym przez początkujących użytkowników.

Suzuki projektując ten sprzęt stworzyło jednostkę, która nie tylko dużo wybaczała początkującym kierowcom pod kątem samej jazdy, ale przede wszystkim serwisowo. Prosty w konstrukcji silnik ogarniał każdy mechanik – nawet płytkowa regulacja zaworów nie wymagała szczególnej wiedzy. Poza tym GS był odporny na zaniedbania właścicieli – wystarczyło wymieniać olej co ustaloną ilość kilometrów, a sprzęt przez lata odwdzięczał się niezawodną współpracą.

Prędkość maksymalna wynosiła 185 km/h i przy tym nadwoziu, pojemności i przeznaczeniu wystarczała aż nad to. Dobrego słowa niestety nie możemy powiedzieć o spalaniu. GS 500 E potrzebował około 5l/100 kilometrów. Było to sporo – konkurencja w postaci Hondy CB 500 radziła sobie w tej materii zdecydowanie lepiej przy jednocześnie wyższej mocy. Na dosyć duże spalanie wpływ miała spora masa, 174 kilogramy robiło swoje.

Przeczytaj również:

Suzuki GSF 600 Bandit (1995-2004): tani motocykl dla każdego. Opinie, dane techniczne, zdjęcia, ceny

Jeśli chodzi o więcej wad, to należy wspomnieć, że użytkownicy narzekali na zestrojenie przedniego widelca – było zbyt miękko. Dopiero w roku 1992 wprowadzono modyfikacje, zawias otrzymał regulację wstępną napięcia sprężyny i nowe ustawienia. Część problemów zniknęłą, przynajmniej z przodu, ponieważ tył z kolei był uznawany za zbyt sztywny co wpływało na komfort jazdy. Sprawa wyglądała jednak dobrze w przypadku jazdy we dwójkę

Suzuki GS 500 E był produkowany przez 20 lat i dzisiaj uchodzi za jeden z najbardziej znanych motocykli Suzuki. Mimo wcześniej wspomnianych wad sprzęt był konstrukcją naprawdę udaną. Potwierdzeniem tego niech będzie niewielka liczba przeprowadzonych modyfikacji przez dwa 10-lecia. Lista jest naprawdę krótka:

  1. W 1990 roku zmieniono sprężynę napinacza łańcucha rozrządu.
  2. W tym samym roku zmieniono nastawy dystansujące łożyska wałka wyrównoważającego.
  3.  Motocykl otrzymał regulowany hamulec przedni oraz nowy kranik.
  4. W zależności od roku produkcji mogliśmy kupić motocykl wyposażony w różne kierownice.
  5. W roku 1991 modyfikacji uległ amortyzator tylny.
  6. W roku 1992 wprowadzono modyfikację zawieszenia przedniego. Widelec otrzymał regulację napięcia wstępnego sprężyny
  7. W roku 1996 GS 500 otrzymał nowy, bardziej wydajny zacisk hamulcowy osi przedniej.

Zakup używanego Suzuki GS 500 E nie powinien być większym problemem. W trakcie oględzin należy zwrócić uwagę na korozje. Niska cena motocykli wynikała z oszczędności na materiałach, w tym na powłokach lakierniczych. Zwróć uwagę na miejsca spawów pod kątem właśnie pojawiania się rdzawych wykwitów. Zarówno silnik jak i nadwozie nie posiadają powtarzających się cech, które moglibyśmy nazwać wadami. Największą zaletą tego modelu jest dostępność używanych motocykli na rynku wtórnym. Jest w czym wybierać, a ceny są naprawdę przystępne. W momecie pisania tego artykułu na największym portalu aukcyjnym w Polsce znajdowało się około 90 sztuk motocykli w obu wersjach.

Suzuki GS500F

No właśnie, w roku 2004 premierę miała wersja F, a więc motocykl z pełną owiewką, który mógł przypaść do gustu osobom poszukujących bardziej sportowego motocykla. Niech Was jednak nie zwiedzie nadwozie – to nadal miejsko-turystyczny motocykl pełną gębą.

Suzuki GS500: Dane techniczne

Dane techniczne: Suzuki GS500
Marka Suzuki
Model GS500
Pojemność 500 cm3
Silnik Czterosuwowy
Przeniesienie napędu Łańcuch
Moc maksymalna 46 KM
Ilość miejsc 2
Hamulec przód/tył tarczowy / tarczowy
Rozruch elektryczny
Masa własna 174 kg

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button