
- Porównanie Royal Enfield Classic 350 i 650.
Royal Enfield to marka, która doskonale rozumie motocyklową klasykę. Kiedy Classic 350 pojawił się w Polsce, ludzie oszaleli. Dlaczego? Bo to maszyna kompletnie nieracjonalna – a przez to genialna. Jednoślad budzący skrajne emocje: jedni kochają go za retro klimat, inni krytykują za skromne osiągi.
A teraz? Na scenę wkracza większy brat niekwestionowanego bestsellera– Classic 650. Na pierwszy rzut oka niemal identyczny, ale oferujący więcej: więcej mocy, lepsze wyposażenie, większe możliwości. Czy to oznacza, że nowa, mocniejsza wersja bije na głowę swojego mniejszego poprzednika? Czy może jednak 350-tka to ta prawdziwa klasyka klasyków i nie da się jej zdetronizować?
Porównajmy je!
Design – klasyka w dwóch wydaniach
Na pierwszy rzut oka Classic 350 i Classic 650 wyglądają niemal identycznie – oba zachwycają cudownie oldschoolową linią, zwieńczoną chromowanymi metalowymi detalami. Jednak przy bliższym spojrzeniu różnice stają się coraz bardziej widoczne. Bracia? Tak. Bliźniacy? Zdecydowanie nie.
Starszy, ale mniejszy brat – Classic 350 – to kompaktowy, lekki motocykl o smukłej sylwetce, wąskich błotnikach i delikatniejszym ogumieniu, co podkreśla jego zwinność. Z kolei młodszy, ale większy brat – Classic 650 – prezentuje się masywniej, z szerszą, 140-milimetrową oponą i dłuższą, bardziej muskularną linią. 650-tka mocniej nawiązuje do stylistyki cruiserów i neoklasyków, podczas gdy 350-tka pozostaje wierna czystej tradycji.
Nie wszystkim przypadł do gustu sposób, w jaki zaprojektowano błotnik 650-tki – jego lekko odstająca forma nieco zaburza klasyczny kształt motocykla. To jednak świadomy kompromis, który pozwala na wprowadzenie nowoczesnych akcentów stylistycznych, podkreślających bardziej współczesny charakter tej maszyny.
Różnice widać także w oświetleniu i detalach. Classic 350 stawia na tradycyjne żarówkowe reflektory, utrzymując oldschoolowy klimat, podczas gdy Classic 650 korzysta z nowoczesnych świateł LED, poprawiających widoczność. W kwestii wykończenia Classic 650 może pochwalić się bardziej eleganckimi aluminiowymi przełącznikami, podczas gdy w 350-tce znajdziemy plastikowe elementy – to subtelne, ale zauważalne detale.
Nowością w Classic 650 jest także mały, elektroniczny ekranik, który wyświetla podstawowe informacje oraz umożliwia korzystanie z nawigacji. Classic 350 nie ma go w standardzie, ale można go dokupić jako opcjonalne wyposażenie.
Masa, kanapa i różnice w ergonomii
Royal Enfield Classic 650 to zdecydowanie bardziej masywna konstrukcja, ważąca 243 kg. Dla porównania, 195-kilogramowa Classic 350 jest zauważalnie lżejsza, co przekłada się na większą poręczność i łatwość manewrowania, szczególnie w miejskich warunkach. Mimo wyczuwalnej różnicy w wadze, oba motocykle prowadzą się pewnie i nie sprawiają trudności podczas jazdy.
Classic 650 ma kanapę umieszczoną na wysokości 800 mm, a Classic 350 o 5 mm wyżej – 805 mm. Choć na papierze różnica jest niewielka, ergonomia obydwu modeli sprawia, że w praktyce odczucia podczas jazdy mogą być zupełnie inne. Na 650-tce siedzi się swobodniej – pozycja jest bardziej przestronna, a sama geometria motocykla nowocześniejsza, co zapewnia komfort zwłaszcza na dłuższych trasach. Starsza 350-tka oferuje bardziej zwartą i kompaktową pozycję, która podkreśla jej klasyczny charakter. Ta cecha, będąca plusem dla miłośników klasyki, może okazać się minusem dla motocyklistów powyżej 185 cm wzrostu: konstrukcja może okazać się nieco zbyt ciasna.
Silnik i osiągi – dwa światy
Silniki? 650-tka to nowoczesny twin chłodzony powietrzem i olejem – pracuje gładko, a jego brzmienie ma w sobie nutę współczesnej drapieżności. Classic 350 to natomiast kwintesencja nostalgii – klasyczny singiel z ciężkim kołem zamachowym, który oddycha powoli i dostojnie, wydając charakterystyczne, głębokie dudnienie. Jeśli liczy się dla ciebie autentyczny, oldschoolowy klimat, wybór jest prosty. Jeśli jednak cenisz nowoczesność z nutą klasyki, większy model skradnie twoje serce, również ze względu na moc i osiągi.
W porównaniu z 350-tką, Classic 650 to dynamiczna bestia – generuje 47 KM przy 7250 obr./min i 52,3 Nm przy 5650 obr./min, co pozwala na swobodną jazdę z prędkością 120 km/h, a w sprzyjających warunkach osiągnięcie nawet 160 km/h. Classic 350 to zupełnie inna bajka – oferuje 20 KM przy 6100 obr./min i 27 Nm przy 4000 obr./min. Najlepiej czuje się przy prędkościach do 100 km/h, a 120 km/h to już górna granica jej możliwości.
Który motocykl wybieramy?
Classic 350 to ponadczasowa maszyna dla purystów – tych, którzy cenią sobie prostotę, tradycję i klimat dawnych lat. Jeśli liczy się dla ciebie autentyczna klasyka i nie potrzebujesz nadmiaru mocy, to właśnie ten model spełni twoje oczekiwania.
Classic 650? To idealny kompromis między stylem retro a nowoczesnością. Większa moc, bardziej dopracowane detale i wygodniejsza pozycja za kierownicą sprawiają, że to świetny wybór dla tych, którzy chcą cieszyć się klasyką, ale bez rezygnowania z dynamicznej jazdy.
Ostatecznie wybór zależy od tego, czego oczekujesz od motocykla: nostalgicznej podróży w przeszłość czy nowoczesnej interpretacji klasyki.
A który motocykl wybieramy?