Prawo jazdy AM 2021: Nie uwierzysz co trzeba zrobić by otrzymać kartę motorowerową!

Posiadacze prawa jazdy na motorower należą do bardzo elitarnego grona. Dlaczego tak jest?

W skrócie
  • Prawo Jazdy AM: Dlaczego tak mało osób otrzymuje co roku te uprawnienia?
  • 14-latek to niby jeszcze dziecko, ale procedury związane z papierologią, kursem, zdaniem egzaminów i odbiorem dokumentów, pochodzą zdecydowanie ze świata dorosłych

Karta motorowerowa jest już jedynie wspomnieniem i to już od prawie 10 lat. Nie zmienia to faktu, że prawo jazdy kategorii AM, czyli to uprawniające do jazdy motorowerem, często nadal zwyczajowo jest nazywane kartą motorowerową. Jednak Prawo Jazdy AM to nie tylko inna nazwa. To zupełnie inna, znacznie bardziej rozbudowana procedura. Obecnie trzeba być naprawdę zdeterminowanym nastolatkiem i mieć mocno wypchaną świnkę skarbonkę, by zdobyć takie uprawnienia.

Wszystkie te utrudnienia sprawiają, że liczba wydanych praw jazdy tej kategorii jest wręcz żenująco niska, patrząc nie tylko przez pryzmat wielkości naszego kraju. Aby w wieku 14 lat zdobyć się na walkę z procedurą związaną ze zdaniem państwowego egzaminu na prawo jazdy, trzeba naprawdę ogromnego zacięcia. Motorower to nie rurki z kremem, ale czyhające na dzisiejszą młodzież alternatywy w postaci konsoli do gier, czy chociażby elektrycznych hulajnóg sprawiają, że zaledwie ok. 200 osób rocznie otrzymuje uprawnienia do poruszania się jednośladami najniższej kategorii.

Motorower w świetle prawa

Już sama nazwa Motorower jest nie lada hybrydą. Jak więc prawo polskie odnosi się do tego rodzaju pojazdów? Co to takiego?
Motorower to pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm³ lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

Prawo jazdy AM: wyzwanie dla nielicznych

Co czeka adepta, który zaciska zęby i w imię motocyklowej pasji chce rozwijać swoją przygodę z jednośladami w zgodzie z literą prawa? Jest tego naprawdę niemało. Młodzi adepci na kierowców mają mocno pod górkę, bo biurokracja i państwowy egzamin to poważne tematy ze świata dorosłych. Czy egzamin na prawo jazdy AM to pierwszy nieobowiązkowy egzamin dojrzałości? Coś w tym na pewno jest.

Jak zdać prawo jazdy kategorii AM?

O uprawnienia kategorii AM można zacząć się ubiegać mając skończone 13 lat i 9 miesięcy. Aby tego dokonać należy najpierw przedłożyć w urzędzie miasta lub gminy trzy niezbędne dokumenty:

  1. Zgoda rodziców, lub opiekunów
  2. Wniosek o wydanie prawa jazdy, czyli tzw. profil kierowcy
  3. Zaświadczenie lekarskie
  • Zgoda opiekunów prawnych jest wymagana dla wszystkich niepełnoletnich
  • Do wypełnionego formularza wniosku o wydanie prawa jazdy należy dołączyć zdjęcie o wymiarach 35 x 45 mm
  • Zaświadczenie można uzyskać u swojego lekarza rodzinnego (koszt to ok. 100-200 zł)

Formularze wymienionych wyżej dokumentów znajdziesz TUTAJ.

Jeśli załatwisz te trzy dokumenty, to możesz umówić się na wizytę w przynależnym urzędzie. Musisz się tam stawić z jednym z opiekunów/rodziców, by potwierdził zamiar przystąpienia do egzaminu na prawo jazdy. Zabierz także ze sobą dowód tożsamości. Profil kierowcy wydawany jest od ręki, więc ten etap będziesz mieć już za sobą. Junak RAW 50

Teraz pozostaje zapisać się na kurs na prawo jazdy kategorii AM. Tutaj nie jest tak źle, więc powinno obejść się bez najmniejszego stresu. Cały kurs obejmuje 10 godzin zajęć praktycznych oraz 10 godzin teorii. Taki harmonogram ma wystarczyć by przygotować cię do egzaminów. Kurs kosztuje w granicach 600 do nawet 1000 zł, w zależności od szkoły, miejscowości itp. Nie jest to mało, ale procedura jest zbliżona do kursu na motocyklowe prawo jazdy, więc nie można się temu dziwić. Można zazwyczaj także dokupić dodatkowe godziny z teorii lub praktyki, by podszlifować wiedzę lub umiejętności. Kursy organizowane są w takich godzinach, by móc pogodzić je z codziennymi zajęciami, więc nie musisz zarywać szkoły, bo ogarnąć sobie lejce ma moped lub skuter. Dla pewności warto też sięgnąć do dostępnych w sieci testów teoretycznych online.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Każdy kurs kończy się tzw. egzaminem wewnętrznym – zarówno z teorii, jak i z praktyki. Po ich zdaniu możesz zapisać się na egzamin państwowy. Dokonasz tego w odpowiadającym twojemu miejscu zamieszkania Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. Tam tez dokonasz płatności w wysokości 30 zł za część teoretyczną egzaminu oraz 140 zł za jazdę egzaminacyjną.

Osiągnięcie pozytywnych wyników z obydwóch egzaminów uprawnia do złożeniu wniosku o wydanie odpowiedniego dokumentu potwierdzającego. Za tę przyjemność należy zapłacić przy odbiorze kolejne 100 zł i 50 groszy. Potem jeszcze ok. dwa tygodnie oczekiwania na fizyczny dokument z Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych i można legalnie wsiadać na swoje dwa kółka.

Kibicujemy zatem mocno wszystkim młodzianom, którym jednośladowej pasji nie przysłoniły inne kuszące oferty współczesnego świata. Otrzymując obecnie uprawnienia do poruszania się pojazdami z kategorii AM, wstępujesz do elitarnego grona zaledwie kilkuset osób w całej Polsce! To dopiero nobilitacja!

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

  1. Teoria to pikuś, trudniejsza jest praktyka, która w czasach Karty motorowerowej ograniczała się do slalomu na placu po szkołą. Egzamin praktyczny na AM (o czym autor zapomniał wspomnieć) ma przebieg dawnego egzaminu na kat. A, czyli ósemka, slalom, górka, hamowanie + jazda po mieście po ustalonej trasie.

  2. 1.nie każdy lekarz rodzinny ma uprawnienia do badań kandydatów na kierowcę. Oficjalna cena ustalona jest w rozporządzeniu i wynosi 200zł
    2.WORD można wybrać dowolny w Polsce, nie musi być powiązany z miejscem zamieszkania
    3.nie ma już jazd o określonych trasach, są wyznaczane przez egzaminatora,
    4.są WORDy gdzie można zdawać na skuterze

  3. I bardzo dobrze! To też jest nauka. 14-latek to nie jest dzidzia. Zwykle czuje się już bardzo dorosły. Niech uczy się załatwiać dorosłe sprawy. W tym wieku idzie się do szkoły średniej, składa papiery, czesto dojeżdża daleko… No chyba, że mamusia za kogoś wszystko załatwia, wozi itp. Wtedy faktycznie, za trudne dla dzidziusia załatwić sobie prawo jazdy. “Elitarne grono”, bo załatwili normalną rzecz w urzędzie… no żesz ja piórkuję!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button