
- Politycy UE pracują nad nowymi regulacjami w kwestii opon
- Opony mają być bardziej żywotne, a przy tym przyjazne dla środowiska
- Finalny koszt zakupu opon będzie droższy
Politycy UE intensywnie pracuje nad redukcją śladu węglowego oraz poprawą bezpieczeństwa na drogach poprzez nowe regulacje dotyczące opon. W ostatnich latach UE skupiła się na kilku kluczowych obszarach, w tym na emisjach mikroplastików, zużyciu paliwa przez pojazdy oraz zarządzaniu odpadami, jakimi są zużyte opony. Aby było jednak bardziej ekologicznie, musi być oczywiście drożej.
Każda nowa technologia oraz co rusz coraz to bardziej zaostrzone regulacje w kwestii ekologii sprawiają, że producenci muszą korzystać z jeszcze bardziej innowacyjnych technik, które przekładają się na wyższą cenę produkcji. Aktualnie politycy UE pracują nad najnowszymi zmianami w kwestii opon, które mają być jeszcze bardziej ekologiczne i przyjazne dla środowiska, co będzie wiązało się z wyższą ceną zakupu.
Ceny opon mogą wkrótce wzrosnąć, a to za sprawą nowego pomysłu polityków Unii Europejskiej, którzy planują wprowadzenie nowych regulacji dotyczących emisji mikroplastików, które powstają w wyniku zużycia opon podczas jazdy. Opony są jednym z głównych źródeł zanieczyszczenia, co stanowi duży problem dla środowiska. W ramach tych zmian, planowane jest wprowadzenie limitów na emisje pochodzące z opon, co może skutkować koniecznością opracowania bardziej zaawansowanych technologicznie procesów produkcji.
Najważniejsze informacje:
- Opony mają być jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska – nowy pomysł polityków UE wpłynie na wyższą cenę ich zakupu.
- Ogumienie do wszystkich pojazdów ma pozwolić na przejechanie większej liczby kilometrów, a przy tym będzie emitować mniej szkodliwych mikroplastików.
- Nowe regulacje mają zmniejszyć liczbę wyrzucanych opon, a także ograniczyć emisję CO2 o 6,6 milionów ton rocznie.
Przeczytaj również:
Droższe, ale przy tym bardziej wydajne i przyjaźniejsze dla środowiska
Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr R117-04, będące częścią szerszej inicjatywy w ramach polityki klimatycznej, wprowadza nowe wymagania dla opon sprzedawanych w UE. Główne cele tego rozporządzenia to stworzenie nowego rodzaju mieszanki, która przez cały okres użytkowania będzie utrzymywać takie same osiągi, jak w przypadku nowych. Nie będzie to proste zadanie, bo cały proces produkcji oraz użytych materiałów sprawi, że finalna cena zakupu znacznie wzrośnie. Będą one przy tym jednak znacznie bezpieczniejsze, jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska i jeszcze odporniejsze na zużycie, przez co możliwe będzie przejechanie na nich większej liczby kilometrów.
Redukcja emisji mikroplastików i zmniejszenie ilości odpadów
Współczesne opony składają się z mieszanki kauczuku naturalnego i syntetycznego oraz innych chemicznych składników, z których część stanowią polimery plastikowe. W wyniku zużycia opon na drogach, powstają drobne cząsteczki, które trafiają do środowiska, zanieczyszczając glebę, wodę i powietrze. Szacuje się, że opony są jednym z największych źródeł mikroplastików w środowisku, a nowe regulacje UE mają na celu ograniczenie tych emisji. Aby skutecznie zredukować wpływ zużytych opon na środowisko, Unia Europejska wprowadza również regulacje mające na celu zwiększenie wskaźników recyklingu i ponownego użycia opon. Przepisy dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym obejmują wymagania dotyczące ponownego przetwarzania i recyklingu opon, co ma zredukować liczbę wyrzucanych opon, które kończą na wysypiskach
Badania potwierdzają, że zmiany mogą przynieść wiele pozytywów
Powodem takich zmian są wyniki badań, które wskazują, że wiele opon trafia na śmietnik jeszcze przed osiągnięciem dopuszczalnej grubości bieżnika. Zgodnie z nowymi regulacjami mają być one bardziej wydaje, co wpłynie bezpośrednio na ograniczenie liczby wyrzucanych opon. W skali całego świata będzie to zatem potężną oszczędność, dzięki której możliwe będzie zmniejszę liczby odpadów o nawet setki milionów ton. Dodatkowo eksperci szacują, że zmodernizowana mieszanka, która docelowo będzie obowiązywać we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej, pozwoli na obniżenie emisji CO2 o około 6,6 milionów ton rocznie. Na samym początku wspomniałem, że koszt zakupu opon wzrośnie, co ma związek z wdrożeniem jeszcze bardziej zaawansowanych materiałów oraz zmianami w procesie produkcji, jednakże finalnie na najnowszych regulacjach europejski kierowcy mają zaoszczędzić nawet 7 miliardów euro.
Podsumowanie
Choć wprowadzenie tych regulacji może wpłynąć na wzrost kosztów produkcji i cen opon, to długoterminowe korzyści dla środowiska i zdrowia publicznego są niezaprzeczalne. Działania te są częścią szerszej strategii UE na rzecz osiągnięcia zrównoważonej mobilności i ochrony środowiska. Wprowadzenie tych regulacji nie jest jednak pozbawione wyzwań – producenci opon muszą dostosować się do nowych wymagań, co może wiązać się z wyższymi kosztami produkcji. Ostatecznie te koszty mogą zostać przeniesione na konsumentów w postaci wyższych cen opon.